Fundering om skärm till Xbox one x

Permalänk

Fundering om skärm till Xbox one x

Hej
Jag funderar på vad som är det bästa skärmalternativet till ett Xbox one X. Ser ut som att den klarar 120hz eller om det är så att den ska det i kommande uppdatering (när sker den i så fall?) ska man fokusera på Hz eller är det 4K möjlighet som är viktigt? Jag funderar även på om man har nytta av amd sync eller free sync på ett Xbox?

Hjälp mig gärna fram till en bra lösning. Kan säga att det till 99% är Fortnite som gäller. Vet inte vilka begränsningar som finns i själva spelet

Budget vill jag inte låsa mig vid men det skulle börja svida vid 6000:-

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska du spela i 4k så går det inte att göra 120hz över HDMI 2.0, och frågan är hur bra stödet i speltitlar kommer bli för 120hz 1080p.

Tomb raider fick rätt nyligen stöd för 1080p 60hz, men jag kör 4k@30fps för det mesta.
Även på en 4k skärm kan du tvinga spelen (ja eller, xboxen) i 1080p

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag satsade på 144hz, 1440p, freesync, 1ms (mprt), VA panel på 32 tum

Det blev den här; https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-...

Tänker att den ska funka som skärm till Xbox one x men även som gamingskärm till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

Jag satsade på 144hz, 1440p, freesync, 1ms (mprt), VA panel på 32 tum
Det blev den här; https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-...
Tänker att den ska funka som skärm till Xbox one x men även som gamingskärm till PC.

Den skärmen kan mycket väl vara det allra bästa alternativet för Xbox One X. Helst skulle freesync-spannet börja redan vid typ 29hz.

Manufacturer: Acer
Model: XZ321QU
Size: 32"
LCD Type: IPS
Resolution: 2560x1440
Range: 48-144Hz via DisplayPort and HDMI
Interface: DisplayPort™, HDMI®
LFC: Yes

Källa: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Den skärmen kan mycket väl vara det allra bästa alternativet för Xbox One X. Helst skulle freesync-spannet börja redan vid typ 29hz.

Manufacturer: Acer
Model: XZ321QU
Size: 32"
LCD Type: IPS
Resolution: 2560x1440
Range: 48-144Hz via DisplayPort and HDMI
Interface: DisplayPort™, HDMI®
LFC: Yes

Källa: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Kul att höra att du tror den blir bra för ändamålet. Blir dock fundersam på varför det på sidan du hänvisar till står att det är IPS panel och på Inet där jag beställt står det VA. Det är ju exakt samma beräkning med ”u” på slutet. Någon som vet ifall det kan finnas varianter med exakt samma modellbeteckning?

Jag läste just en skum grej, se nedan, som dock gör mig lite osäker på om jag valt rätt. I ett omdöme redogör någon för att det inte ska fungera att köra 120hz i 1440p och eftersom 120hz väl är max på xbox så vore det synd. Vet dock inte om det är en isolerad företeelse hos just denna person eller om det är så generellt. Har ju läst en del också om att man ibland måste trixa o fixa lite för att få till vissa inställningar som först inte verkar finnas (rent gererellt alltså)

”I bought this monitor with the intent of using it across multiple platforms, Work, PC Gaming, Xbox One X. Here is my take, keep in mind I cant geek out on low level specs, but think I can add some value in this review.

Pros
-Color is actually really good. Compared it next to my 60in LED screen and this one is actually better in my opinion
-My PC has a Titan X GPU and Im running 2560x1440 at 144hZ over DP and it works great.
-Curved screen is nice. I was sold on curved screens before, but I do think it offers some level on immersion.
-Speakers are actually ok. Lets be honest, built in speakers are usually terrible, but these are alright. I wouldn't say buy based on the quality of them though
-MULTIPLE PORTS FOR DISPLAYS! Most all gaming monitors now seem to be coming out with only a DP and HDMI port. Makes it very difficult to scale. I use HDMI to my Xbox One X, DP to PC, and mini display to my surface book.
-Freesync is detected on Xbox One X
-Monitor stand is solid and doenst take up too much room in my opinion.
-Great range of motion for adjustment. Swivel, tilt, and height.

Cons:

- HDR is pretty bad honestly. I turned it on with my Xbox One X and though some blacks pop a little better, it made it seem like Im running on a 24hz monitor as there would be a black tail on most objects moving quickly. This was EASY to notice, was not being picky. I run it with PC RGB on the xbox and honestly it looks great, you dont need HDR with that enabled
-This monitor wont do 120hz @1440P with the Xbox One X for some reason. No idea why. Following up with Xbox to confirm, I'm assuming this monitor wont scale down to 120
Xbox. Xbox will only play it at 60HZ, or will do 120HZ at 1080P... makes no sense.

My Final verdict, this is a fantastic monitor for the price. My only problem here is the 120hz at 1440P issue with Xbox honestly. I feel like if Im going to be limited to 60hz, I should just get a 4K monitor. Also, with freesync 2 coming out, was debating waiting for a monitor that does FS2. I dont refresh often so is a thought. Im on the fence on whether I will return this based on that, however, there are a ton of positives which are really making me think about the decision. It is a great all around monitor which is very hard to do when scaling all the environments I mentioned. If I can resolve the 120HZ issue I would no question keep this.
Read less”

Permalänk
Medlem

När är den recensionen skriven? Tänkte bara om han läst om funktioner som kommer, men drivrutiner inte ännu släppts.
Du får väl testa och sen skicka tillbaka om den inte uppfyller kraven.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

När är den recensionen skriven? Tänkte bara om han läst om funktioner som kommer, men drivrutiner inte ännu släppts.
Du får väl testa och sen skicka tillbaka om den inte uppfyller kraven.

Ja vi får se, får den nu till helgen. Han postade ovanstående 30/6 2018 så det är färskt. https://www.amazon.com/Acer-XZ321QU-bmijpphzx-FREESYNC-Techno...