Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

29 delar vanligt salt till 100 delar vatten ger en eutektisk lösning. När den väl är fryst håller den -21,6 C tills hela salt-isen har tinat. Men man behöver ha lägre än -22 i frysen och gärna -25 C, annars tar det väldigt lång tid at frysa den.

Men vanligt fryst vatten har högre värmekapacitet än salt-isen och därför är det lika bra att bara ha vatten och slippa slabba med saltlösningen.

Bryr mig enbart om temperaturen på luften som kommer ut ur lådan och den är lägre med salt i vattnet än utan.

Körde med rent vatten först, fungerar klart bättre med salt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för svaren, då är jag lite mer på det klara hur det fungerar. Ser på klippsalongen nere på gatan att de har en liten trädgårdsliknande slang som ringlar sig ut från dörren och där är det alltid lite blött och ibland ringlar sig det blöta ut över trottoaren till vägen. Men det kanske är en annan sorts AC då.

Det är förmodligen en av de billigare AC:n med kondensbytta som jag försöker varna för, de har alltid optionen att i någon lägre del kunna koppla in slang för permanent dränering och ofta sker efter ett tag när man tröttnat på att tömma byttan med några timmars mellanrum och låter slangen går ned i en hink - och så har man stående en prenumeration på översvämning och vattenskador för väldigt mycket mer pengar än vad en portabel AC med riktig förgasning av kondensvatten kostar eftersom när man kopplar in slang så slår inte maskinen av sig automatiskt när kondensen rinner över alla bredder... - bara när man använder deras orginal-bytta.

Även en lyxmaskin som De Longhi WE128ECO där man kan hälla i vatten för extra kyla för 10 papp är billig i jämförelse med en vattenskade-sanering... men även många 4000:- maskiner klarar också att förgasa sin egen kondens.

skulle länka till ovanstående maskin men el-gianten har tagit bort hela avdelningen med portabla AC nu senaste dagarna - antagligen för att det är helt slut precis överallt och folk skriker efter sådana....

Permalänk
Avstängd

WOW! Tack för alla svaren! Med att "installera stationärt AC-system" så tänker jag mig att det skulle vara lika icke-portabelt som i bilar, men en portabel AC som går att förflytta genom att rulla eller bära runt (med bra grepp är 32 kg ingenting) vore verkligen intressant och en värdig investering.

Den bästa lösningen är såklart att bo i källaren då päronen har en källare där jag sover vid besök och där är det alltid svalt och skönt, tyvärr bor jag högst upp i min 3a och jag känner bara redan i trappuppgången hur det blir varmare för varje våning. Coolt iaf att få se fysikens lagar illustreras så verkligt och praktiskt.

Skrivet av xxargs:

Det är för sent att köpa några portabla AC - det är slutsålt överallt då du inte är ensam om att vara desperat...

De flesta _vettiga_ portabla AC använder kondensen för att kyla kondensorn på varmsidan och därmed ånga upp kondensen till vattenånga som en del av kondensorns skylning - med andra ord rinner det ingen vatten alls i slangen ut mot utomhus - bara en smula extra uppfuktad hetluft (~50 - 60 grader C)

Se upp för de lite enklare portabla AC där kondensen samlas i en bytta och inte ångar upp kondensen i kondensorn - vid sådana här intensiva körningar som nu kan det bli hinkvis med vatten per dag och har man dränerslang till en hink så kan hinken bli full och översvämning, annars om det bara är den interna byttan som används så stannar kompressorn när den är full.

När vi kommer till rötmånaden och det är lika varmt men luftfuktigheten hög så kan en sådan maskin producera 1-2 liter kondens i timmen - och förångar inte maskinen upp detta själv så kommer du snart att tröttna på att tömma kondens hela tiden...

mao. det är viktig att välja rätt maskin, men dessvärre är det väldigt kryptiskt att läsa ut om portabla AC återanvänder kondensen för sin kylning och det finns många namn och benämningar på detta - dock en ganska god regel är att om det inte står något alls om detta så är det en maskin där man själv måste tämligen ofta tömma på kondensvatten...

I dagsläget runt Mälardalen så är det stort sett omöjligt att köpa portabel AC då det är slut i alla affärer och även i webb-butiker

- det finns folk som kört 30 mil för att hämta om de lyckas paxa/köpa en kvarvarande portabel AC oavsett skick och typ i någon mindre välbesökt gubbdagis i en del av landet som inte här så varm just nu...

De flesta affärer anger att det åter kommer i lager in i Augusti- September men då är det lite sent då folk vill köpa NU...

Tack som fan för svaret! Det där var viktigt att tänka på. Personligen hade jag aldrig pallat att tömma 1-2 liter kondens varje timme. Blir bara störningar och distraktioner i det dagliga arbetet då. Det är mycket viktigt då att kontrollera att den portabla AC:n som man väljer faktiskt avlägsnar kondensen och inte omvandlar det till vatten som man själv måste avlägsna.

En annan sak jag funderar på är: förbrukningen om den ligger på några tusen watt? Hur många kronor per dag kan man räkna med då om man skall låta en sådan där enhet få gå typ 12 timmar per dag när värmen är som jobbigast? Bara så att jag kan beräkna det hela prismässigt så jag vet hur mycket "lyxkylning" faktiskt kostar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

29 delar vanligt salt till 100 delar vatten ger en eutektisk lösning. När den väl är fryst håller den -21,6 C tills hela salt-isen har tinat. Men man behöver ha lägre än -22 i frysen och gärna -25 C, annars tar det väldigt lång tid at frysa den.

Men vanligt fryst vatten har högre värmekapacitet än salt-isen och därför är det lika bra att bara ha vatten och slippa slabba med saltlösningen.

Problemet med moderna frysar med R600a är att infrysningskapaciteten är rätt dålig för att kunna ha liten kompressor och låg dygnsförbrukning energimässigt samt de inte går lika kallt som de gamla R12-frysarna, som kunde nå närmare -30 grader C, nu kanske man kan komma till -23 grader C om man har tur och har täta lister runt dörren (skåpfrys) och infrysningstiden för eutektisk saltlösning blir därmed lång, speciellt om det är många kilo som skall frysas per gång...

Och ännu värre om man har en sådan skåp-kyl/frys med en enda kompressor då för temperaturer bit under -20 grader C lätt innebär frystemperatur på kylskåpsdelen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

WOW! Tack för alla svaren! Med att "installera stationärt AC-system" så tänker jag mig att det skulle vara lika icke-portabelt som i bilar, men en portabel AC som går att förflytta genom att rulla eller bära runt (med bra grepp är 32 kg ingenting) vore verkligen intressant och en värdig investering.

Den bästa lösningen är såklart att bo i källaren då päronen har en källare där jag sover vid besök och där är det alltid svalt och skönt, tyvärr bor jag högst upp i min 3a och jag känner bara redan i trappuppgången hur det blir varmare för varje våning. Coolt iaf att få se fysikens lagar illustreras så verkligt och praktiskt.

Tack som fan för svaret! Det där var viktigt att tänka på. Personligen hade jag aldrig pallat att tömma 1-2 liter kondens varje timme. Blir bara störningar och distraktioner i det dagliga arbetet då. Det är mycket viktigt då att kontrollera att den portabla AC:n som man väljer faktiskt avlägsnar kondensen och inte omvandlar det till vatten som man själv måste avlägsna.

En annan sak jag funderar på är: förbrukningen om den ligger på några tusen watt? Hur många kronor per dag kan man räkna med då om man skall låta en sådan där enhet få gå typ 12 timmar per dag när värmen är som jobbigast? Bara så att jag kan beräkna det hela prismässigt så jag vet hur mycket "lyxkylning" faktiskt kostar.

1000 W är väl den vanligaste effektförbrukningen hos olika portabla AC-modeller.

Det blir alltså 1KWh gånger priset per KWh, vilket beror på vart du bor och har för elavtal. Men räknar man på att elen kostar ca 1 krona per KWh blir det 1 krona per timmes drift.

Permalänk
Medlem

När jag läser tråden inser jag hur bra man har det. Bor i tegelvilla med källare från 1970. På entréplan har vi en luftvärmepump som agerar AC under de varmast dagarna, kök och barnens sovrum ligger på 23-24 grader och vårt sovrum på 25-26 grader. Källaren med hembio och där datorn står håller ca 23 grader även under rådande värmebölja.

Ni som bor i hus, sätt in en ac med separat utedel - helt klart värt det. En sådan här duger om ni inte behöver värme vintertid. Kan dock vara tufft att få den installerade nu - skulle gissa att de installatörer som inte är på semester är fullbokade. De 10-15 kr/dag det kostar att köra den de varmaste timmarna är helt klart värt det.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är förmodligen en av de billigare AC:n med kondensbytta som jag försöker varna för, de har alltid optionen att i någon lägre del kunna koppla in slang för permanent dränering och ofta sker efter ett tag när man tröttnat på att tömma byttan med några timmars mellanrum och låter slangen går ned i en hink - och så har man stående en prenumeration på översvämning och vattenskador för väldigt mycket mer pengar än vad en portabel AC med riktig förgasning av kondensvatten kostar eftersom när man kopplar in slang så slår inte maskinen av sig automatiskt när kondensen rinner över alla bredder... - bara när man använder deras orginal-bytta.

Även en lyxmaskin som De Longhi WE128ECO där man kan hälla i vatten för extra kyla för 10 papp är billig i jämförelse med en vattenskade-sanering... men även många 4000:- maskiner klarar också att förgasa sin egen kondens.

skulle länka till ovanstående maskin men el-gianten har tagit bort hela avdelningen med portabla AC nu senaste dagarna - antagligen för att det är helt slut precis överallt och folk skriker efter sådana....

Tack tack, alltid bra med tips och förklaringar.

Det skulle nog inte vara något större problem för mig. Dels bor jag i en liten etta och dels så borde det räcka att köra ett par timmar max på eftermiddagen och sedan några timmar på kvällen så tempen går ner ordentligt tills solen försvunnit. Om man då skulle koppla slang och låta vattnet gå ner i en 10-litershink så ser jag inget problem alls med risk för översvämning om jag tömmer den en eller två gånger om dagen. Jag lär oavsett inte lägga mer än ett par tusen på en AC med min väldigt begränsade ekonomi, och jag har ett helt år på mig till nästa sommar då det eventuellt är dags att köpa någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har en portabel AC, men väntar på att få denna levererad

Tack för tipset. Om någon mer funderar på att köpa denna går det att få en rabattkupong om 50 kr genom att registrera sig till deras nyhetsbrev (se längst ned på sidan).

Permalänk
Medlem

Saken är att prislappen och om den förgasar kondensen och förs ut med varmluften eller hamnar i en bytta har inget att göra med varandra - det handlar helt och hållet om att välja rätt maskin då båda alternativen kan ha samma prislapp.

för 2000:- så är det nog svårt att hitta någon maskin alls medans för 4000:- så finns det ganska stort urval.

mao. budget på 4000-4500:- om du skall ha frihet att välja. - och när du väl har köpt det och använt en tid så kommer du undra varför du inte gjorde det tidigare...

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som har portabel ac och inte får kylan ni önskar. Köp några meter ventilationsslang och tejpa på utblåset, dra in slangen till det rum som ska kylas, placera enheten i ett annat rum och hinka värmeslangen ut ur valfritt fönster. Vad vinner man på detta då?

Du har inte längre problem med undertrycket som bildas med portabla ac-enheter. Du skapar istället övertryck i rummet du vill kyla så ingen värme tar sig in. Ett plus är att du slipper oljudet från den. Det negativa är att lägenheten ser ut som ett rymdskepp med alla jävla slangar överallt men vafan, det bli svalt.

https://www.byggmax.se/ventilation/ventilationsr%C3%B6r/venti...

EDIT: Såg att någon påpekade att man måste tömma kondensvatten hela tiden. Det finns enheter som avdunstar vattnet så man slipper tömma dom. I min sitter det som ett litet skovelhjul i uppsamlingskärlet som skvätter upp vattnet på kondensorn så att fukten som bildas följer med ut i varmluftsslangen. Läs manualen innan köper!

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Så här kan man ju också göra. Verkar dock inte gå hem hos alla i familjen.
Och med tanke på hur det låter, så hade jag nog föredragit 65 decibel från en portabel AC...

Permalänk
Medlem

Känns som de e dags att börja nörda en smula i kunskaper om luft.

Börjar lite med teori och förhoppningsvis så kanske jag tar mig tid att gräva tag i rät saker att försöka bygga något och se om det funkar.

Luft är hyggligt komplicerad soppa av mestadels kväve, syre och kolsyra (och en hel massa annat stuff som jag inte bryr mig så mycket om). En sak man ofta glömmer dock är vatten, eller närmare bestämt fukt. För alla er som är fantaster av finska värmekammare så vet ni att luftfuktigheten är helt kritisk för upplevelsen. Du kan sitta i en helt torr bastu vid närmare 70 grader utan att nämnvärt tycka det är speciellt jobbigt. Men öka den relativa luftfuktigheten till 100% och 60 grader så lämnar de flesta för duschen illa kvickt.

Det har lika mycket att göra med att luftens förmåga att överföra energi till din hud ökar med ökad luftfuktighet som att den totala mängden energi i luften (entalpin) faktiskt har ökat. Iom att du din hud har en lägre temperatur så kommer termodynamik att diktera att för att nå jämnvikt skall din kropp uppnå samma temperatur som omgivningen, typ.

Så hur hjälper bastuteori ditt skriande behov av att kyla ned din omgivning. Jo genom att öka luftfuktigheten i ett slutet rum så kommer entalpin (den lösta mängden energi i luften) att vara den samma och samtidigt för att inte bryta mot termodynamikens lagar så måste därför temperaturen minska.

Så hur och vad och varför kan det hjälpa dig i ditt hem?

Jag ska ge ett räkneexempel från gårdagens värmebölja. I närheten av min hemort har SMHI varit snälla nog att sätta upp en mätstation av luft-stuff, därför kommer jag att använda siffror därifrån.

https://i.imgur.com/bV4v2zz.jpg

Enligt den där kurvan så pendlar den relativa fuktigheten någonstans mellan 40 och 50% under dagen för att sen öka ganska stadigt på kvällen.

Så låt oss kolla på temperaturer från samma ställen.

https://i.imgur.com/6cEnoy8.jpg

Så ungefär mitt på dagen då det är som varmast verkar även relativa fuktigheten vara som lägst.

Så vad skulle hända om jag i ett slutet rum mitt på dagen med samma temperatur och fuktighet som uteluften i ett slutet rum skulle tvinga upp luftfuktigheten till närmare 100%. Som tidigare nämnt så måste temperaturen ge vika för att entalpin ska vara densamma. Jag pillar in ett diagram för att ungefär kunna visa vad jag menar.

https://i.imgur.com/lLClwYf.jpg

Räkneexemplet jag använder baseras på att jag _före_ fuktningen av rummet har en temperatur på 26,4C med Relativ fuktighet på 43% som vid punkt 2 som blir _efter_ kommer ha en temperatur på 17,7C och en fuktighet på 100%.

Så BOOM, genom att bara tvinga in en massa fukt i luften så kommer temperaturen i rummet att sänkas till behagliga 18 grader.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Hjälpsam

Själv har jag en värmepump som får gå som AC nu.
Har ett takfönster på övervåningen som också hjälper, det släpper ut varmluften men behåller kalluften, eftersom varm luft stiger.

Funderade på detta med att stänga ute solstrålningen.
Aluminiumfolie bör funka men är skört och besvärligt att få upp i fönstret, men en räddningsfilt bör fungera.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/sovsack...
https://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmefolie-Asaklitt/34-927...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I kväll ska jag vara upp sent. Har två fönster (ett stort och ett litet) öppna just nu och en stor golvfläkt som blåser. Det stora fönstret måste jag tyvärr stänga innan jag lägger mig då det är riktat mot ost till syd.

Typ som den här.
https://static.elongroup.se/Image/Article/114289/Product-detail-high/luftvatten-canvac-fs40-16j.jpg

Gör som jag skrev innan i tråden. Har själv en sådan fläkt. Vänd den att blåsa ut genom det stora öppna fönstret i söder under dagen. Jag har också rullgardin nerdragen 3/4. Rumstemperaturen i södra rummet gick ner från 29 grader (rullgardin helt nerdragen och fönstret stängt) till nästan behagliga 24.

Har även myggnät från Ohlsson för bor ju på landet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Ställ flaskorna på någonting som håller kondensen borta från den klassiska parketten. Det vore trist att få fläckar på golvet av funkten

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med en luftkylare som kyler 15-20 kvm, om man nu måste ha ett fönster eller och en dörr öppen för att ha god ventilation och byta ut luften i rummet men samtidigt släppa in varmluft utifrån?
Typ denna: https://www.gransbygden.se/cs10xe-cs10xe?utm_source=pricerunn...

Permalänk
Medlem

Kör portabel AC i sovrummet där jag med hjäp av byggplast tätat 100% runt balkongdörren och monterat medföljande ventil i byggplastsen som röret går utgenom. Sedan har jag isolerat röret med filtar för att få så låg värmestrålning från röret, självklart har jag gjort det väldigt kort också. Sen har jag två fläktar som blåser ut luft or sovrummet in i vardagsrummet där det når resten av lägenheten.

Lyckas kyla hela lägenheten på 61 kvadrat med 3+ meter i takhöjd till behagligt klimat med en AC på 12000 BTU som egentligen är för 35 kvadrat med normal takhöjd. Visst blir det inte 17 grader trots att jag ställt in lägsta på ACn men det blir riktigt svalt i sovrummet och ganska svalt i resten av lägenheten. Sen stänger jag av och stänger balkongdörren på kvällen för att sova och så håller lägenheten en behaglig temperatur hela natten.

Viktigast av allt är att det är svalt även om speldatorer åker igång så jag kan spela utan att ångra mig när det är dags att sova.

Blir dock lite sugen på att köpa hus så man kan ha 2-3 st luft-/luftvärmepumpar som får kyla på sommaren. Det och bygga ett riktigt smart hem och sedan ha solceller, batterilagring osv är nog min drivande faktor till att ha hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Köpte en "portabel" AC häromdagen. Det bästa jag köpt på länge! Vi har den i sovrummet så att vi alltid har ett rum som är svalt och så att vi kan sova svalt. Rekommenderas!

Jag skriver "portabel" då den vägen 33 kg, står på hjul och har en slang som leds ut genom fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en sådan för 6 år sen men stått i källaren senaste åren. Inte känt att den behövts. Men i år släpade jag upp den. Värre än att bära en CRT TV. Men skönt när den väl är på plats.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Först ska jag säga... Köpte min dyra portabla AC för... 10 år sedan? Och den är guld värd än. Enheten kostade nära 10kkr när jag köpte den, men den var värd det.

Behöver nog ny gas, eller ev ny maskin snart dock då kompressorn behöver gå rätt mycket. Men å andra sidan är elen billig, så det är inte hela världen just nu. Kan ta det på rea i höst

Men att när man kommer hem slänga ut slangen (bor på 1:a vån), och sedan starta denna... och kan sitta i bekväma 22-23 grader hela kvällen är värt allt. Sen när natten kommer så är lägenheten sval redan, och det räcker med en takfläkt för att kunna somna, så ACn behöver inte gå mer än på kvällen.

Skrivet av tintinj:

Jag har en fråga som jag funderat på i några år nu och den handlar om AC.
Jag kan inte slänga ut en slang genom fönstret om slangen droppar konstant eller till och med rinner vatten. Det är trottoar under och utan balkong blir det att det skulle droppa ner på förbipasserande på gatan under som vältrafikerad hela dagarna och kvällarna.

Hur mycket vatten kommer det egentligen? Ett par droppar var tionde sekund ungefär, fler droppar än så eller till och med rinner kanske?

Håller på att förgås i värmen.

Nu beror det väldigt mycket på modellen, men vatten kommer normalt aldrig "droppa" från slangen. Då är något fel.

Det du har är två system...
Ena är den vanligaste, där du har en vattenbehållare i ACn, som du får tömma när den avfuktat tillräckligt. De brukar stanna och pipa/varna när den är eller blir full. Du kan ev koppla en slang till ett avlopp också, så slipper du tömma behållare.

Det andra systemet är det jag satsade på för väldigt många år sedan. Den har ingen behållare man tömmer, utan den blåser ut varm, fuktig luft genom röret... mao, gör vattnet till kondens och blåser ut det. Även denna hade du kunnat ha, då som sagt, inget rinner... Denna brukar vara dyrare och få företag har tekniken, så det är upp till dig om det är värt extra kostnaden.

När det gäller hur mycket vatten som kommer i behållare osv... har det o göra med vilken modell. Läs specifikationerna. Finns billiga skit AC som tar typ <5l vatten/ dygn... och de som är bra med 25-40l/dygn (beroende på storlek). Sen köp inte en låg effekt sak... du vill ha minst ca10k BTU, eller runt 2500W+ kyleffekt (helst sikta på 12k BTU/3000W+). Under det och kompressorn kommer bara behöva gå nonstop, vilket kostar lika mycket el ändå, och sliter ut enheten snabbare. Undantaget är väl om du bara har en liten etta på fåtal kvm.

En Notis btw: Alla R410A baserade AC kommer fasas ut. 2020 förbjuds det ämnet att säljas med AC. Vad det innebär är... om den läcker, slutar fungera, kan du troligen inte få den påfylld/servad, utan måste byta hela enheten. Så länge den fungerar dock, kan du använda den som vanligt. Men pga detta så försöker företagen sälja ut dessa modeller. Nu är det dock värmebölja, så alla rabatter... lär gå åt H när folk köar för att köpa dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Vad är vitsen med en luftkylare som kyler 15-20 kvm, om man nu måste ha ett fönster eller och en dörr öppen för att ha god ventilation och byta ut luften i rummet men samtidigt släppa in varmluft utifrån?
Typ denna: https://www.gransbygden.se/cs10xe-cs10xe?utm_source=pricerunn...

Punktinsats. Direkt kylning. Kan ju funka om man sitter still.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Vad är vitsen med en luftkylare som kyler 15-20 kvm, om man nu måste ha ett fönster eller och en dörr öppen för att ha god ventilation och byta ut luften i rummet men samtidigt släppa in varmluft utifrån?
Typ denna: https://www.gransbygden.se/cs10xe-cs10xe?utm_source=pricerunn...

Idén är först och främst att luften skall tas från andra ställen än där man blåser ut den varma luften, dvs det skall vara tätt vid utblåset. Idén är sedan att även om du tar in luft utifrån så är den kylan du producerar större så att nettoeffekten blir en lägre temperatur, dvs blåser du ut mer värme i utblåset än värmen som kommer in via luften.

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar bli olidligt varmt hemma nu. Öppna fönster är inget alternativ för mig men jag skulle nog kunna dra en AC-slang till luftintaget.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Idén är först och främst att luften skall tas från andra ställen än där man blåser ut den varma luften, dvs det skall vara tätt vid utblåset. Idén är sedan att även om du tar in luft utifrån så är den kylan du producerar större så att nettoeffekten blir en lägre temperatur, dvs blåser du ut mer värme i utblåset än värmen som kommer in via luften.

Det är ju ingen slang med utblås av varmluft på en luftkylare.
Med andra ord så blir hela lägenheten varmare när man öppnar ett fönster, och lite svalare bara där luftkylaren står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Idén är först och främst att luften skall tas från andra ställen än där man blåser ut den varma luften, dvs det skall vara tätt vid utblåset. Idén är sedan att även om du tar in luft utifrån så är den kylan du producerar större så att nettoeffekten blir en lägre temperatur, dvs blåser du ut mer värme i utblåset än värmen som kommer in via luften.

Se på en AC i bilen som exempel. Det blir riktigt svalt och skönt trots att det är riktigt varm uteluft som sugs in genom evaporatorn. Ännu effektivare blir det förstås om man ställer in klimatanläggningen på recirkulation av kupéluften.

Skrivet av MR. Raul:

Det är ju ingen slang med utblås av varmluft på en luftkylare.
Med andra ord så blir hela lägenheten varmare när man öppnar ett fönster, och lite svalare bara där luftkylaren står.

Den där produkten du länkade till är inte en "portabel AC", så självklart har den inte en slang för att transportera ut den varma luften.

Dock är det ju väldigt skönt att ha en sådan just där man sitter. Även en helt vanlig bordsfläkt svalkar ju när du sitter i blåsten från den. Trots att temperaturen är den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Det är ju ingen slang med utblås av varmluft på en luftkylare.
Med andra ord så blir hela lägenheten varmare när man öppnar ett fönster, och lite svalare bara där luftkylaren står.

Ahh sorry läste snett. En sådan luftkylare fungerar genom evaporation, dvs kommer den göra allt svalare men också fuktigare när vattnet förångas genom att ta värme från omgivningen, om du nu inte tar in luft utifrån dvs. Så huruvida det blir svalare eller inte har att göra med alternativet, är lägenheten svalare än luften ute kommer du ju göra det värre av att öppna fönstret t.ex. I många hus är luften som kommer in genom ventilationen svalare än den som redan finns i lägenheten vilket gör att en sådan där lösning fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

För alla er som är fantaster av finska värmekammare så vet ni att luftfuktigheten är helt kritisk för upplevelsen. Du kan sitta i en helt torr bastu vid närmare 70 grader utan att nämnvärt tycka det är speciellt jobbigt. Men öka den relativa luftfuktigheten till 100% och 60 grader så lämnar de flesta för duschen illa kvickt.
...
Jo genom att öka luftfuktigheten i ett slutet rum så kommer entalpin (den lösta mängden energi i luften) att vara den samma och samtidigt för att inte bryta mot termodynamikens lagar så måste därför temperaturen minska.
...
Så BOOM, genom att bara tvinga in en massa fukt i luften så kommer temperaturen i rummet att sänkas till behagliga 18 grader.

Jag förstår inte detta. Borde inte luftfuktigheten göra att värmen upplevs som värre även för ett vanligt rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Dyson AM07 Golvfläkt Vit
https://cdn-dyson-se.global.ssl.fastly.net/media/catalog/product/cache/28/image/480x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/300912-01_01.jpg

Blåser en hel del luft och låter inte för mycket på de lägre nivåerna, har även fixat så jag kan styra den via HomeKit, så när man sitter och lirar och det är för varmt så säger jag bara "Hey Siri, turn on the office fan" polarna som jag sitter på discord med tycker jag är aningen nördig

Vem fan köper en fläkt för närmare 4 tusen? För det priser får du en helt ok portabel AC.

Permalänk
Medlem

Själv byggde jag ett fönsterkit av brädor, tanken var att jag skulle bygga ett finare, så detta vara bara ett test, men funkar utmärkt. Används i sovrummet några timmar innan läggdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vem fan köper en fläkt för närmare 4 tusen? För det priser får du en helt ok portabel AC.

håller med - för dom pengarna skall man ha något med kompressor som kyler luften.

men att man väljer fläkt beror nog på att man inte har koll/föreställer sig hur mycket mer 'komfort' en portabel AC ger för pengarna, och jag skulle nog säga - en gång AC, aldrig tillbaka till enbart fläktar mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag förstår inte detta. Borde inte luftfuktigheten göra att värmen upplevs som värre även för ett vanligt rum?

Stämmer bra.

Ökar man luftfuktigheten men bibehåller temperaturen så upplever man trots detta en ökad temperatur.