Extender får mitt internet att försvinna

Permalänk
Medlem

Extender får mitt internet att försvinna

Hej! Har en extender från TP-Link. Varje gång när jag kopplar in den nu, så funkar det i kanske 30 minuter en timma, och sen så försvinner internet. Det spelar ingen roll vilken enhet jag kopplar upp mig till i huset eller med vilken enhet, internet är borta på alla.
Har en ADSL-router med wifi, och försöker jag koppla mig trådlöst till den så får jag heller inget internet. Har även kabel kopplad från denna router in till ett eluttag som jag sedan i ett annat rum plockar ut internet från via ett annat eluttag och det via kabel, men där försvinner internet också. Vad kan vara fel? Så fårt jag kopplar bort min TP-Link extender så får jag tillgång till internet igen. Det är för övrigt en TP-Link RE450 (https://www.komplett.se/product/853505/datorutrustning/natver...)

Permalänk
Medlem

Oberoende av vad för orsak till felet så är en extender ett otyg och ska alltid kasseras. Köp istället en accesspunkt och dra om möjligt kabel till den. Om det inte går dra kabel sätter du en kombinerad homeplug /ap där du tidigare haft extendern. Eftersom du redan har homeplug i huset så räcker det med en enhet till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joalin: Okej det är så illa alltså. Nu köpte jag en ny router idag, skulle sätta upp den och fick välja Extender eller Accesspunkt, valde dock extender. Borde jag göra om och göra rätt och välja AP istället? Det är en Netgear EX7000 Nighthawk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijah:

@joalin: Okej det är så illa alltså. Nu köpte jag en ny router idag, skulle sätta upp den och fick välja Extender eller Accesspunkt, valde dock extender. Borde jag göra om och göra rätt och välja AP istället? Det är en Netgear EX7000 Nighthawk.

Om du har den ansluten med kabel till din befintliga router så ska det vara en accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Håller med jocke ovan! Det är oftast overkill att köpa en router om man bara behöver ap men nu har du ju redan köpt den. Koppla in med kabel och använd som ap. Sett ett annat ssid än routern har också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@messijah:
Lämna tillbaka den om du kan och köp en renodlad AP istället. Kostar mindre och presterar bättre. Som vanligt så föreslås Ubiquiti APs. I ditt fall ska nog en Ac-lite fungera bra. Kostar runt 800 kr. Med appen i telefonen så är det super enkelt att installera. Om du inte vill använda en kontroller som egentligen är optimalt, men för en AP så kvittar det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Håller med jocke ovan! Det är oftast overkill att köpa en router om man bara behöver ap men nu har du ju redan köpt den. Koppla in med kabel och använd som ap. Sett ett annat ssid än routern har också.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, sätt samma SSID, men se till att de sänder på olika kanaler. Olika SSID i samma hushåll är tämligen värdelöst och totalt onödigt.

Visa signatur

Don't be a dick.