Permalänk

Maximera hastighet över lan/wlan.

Tja!

Har i många år klurat på varför lan/wlan har så dålig hastighet när det kommer till filöverföring och tänkte jag skulle höra lite med er om det. Utrustning o maskiner har passerat genom åren men idag har jag den högsta prestandan sammantaget på allt som är anslutet. Samtliga fasta maksiner kör 1000Mbit med cat6 kablar och nyligen inköptes första 5Ghz routern och det är inga hiskeliga avstånd på något (bor i lägenhet).

Vad kan jag göra för att maximera överföringen? Systemet består av ett gäng Win 10 maskiner, några Macbook Air, mobiltelefoner, surfplattor och följande router i mitten av allt:

https://www.tp-link.com/us/products/details/cat-9_Archer-C9.html

Inte den bästa men inte den sämsta heller. På de trådlösa maskinerna får jag 96Mbit ner av våra 100Mbit vi abbonerar på när jag tankar ner nåt (enligt brebandskollen och dylika tjänster) men emellan maskinerna är det betydligt lägre. De trådbundna datorerna har till och med lite högra än 100Mbit. Och med gamla routern var hastigheten emellan maskinerna jämförbar.

Vad kan jag göra åt det? Är det mjukvaran i maskinerna som bromsar, routern eller nåt annat?

/D

Permalänk
Rekordmedlem

Wifi bromsar alltid för det använder ett delat medium. Ska du överföra mycket data bör du använda kabel om du vill ha prestanda, använde rdu wifi både till det som lagrar datan och det som tar emot så ska datan sändas minst 2 ggr över wifinätet så även om du bara kan ansluta en av enheterna med kabel innebär det en fördubblad kapacitet för den som tvingas ansluta via wifi.
Kör du via kabel så är det ofta lagringen som bromsar, enheterna ska ju klara att läsa och skriva datan fort och fragmentering, olämpliga datastorlekar, säkerhetsprogram och liknade påverkar farten rätt mycket om det är större filer så att de inte ryms i ramcache.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wifi bromsar alltid för det använder ett delat medium. Ska du överföra mycket data bör du använda kabel om du vill ha prestanda, använde rdu wifi både till det som lagrar datan och det som tar emot så ska datan sändas minst 2 ggr över wifinätet så även om du bara kan ansluta en av enheterna med kabel innebär det en fördubblad kapacitet för den som tvingas ansluta via wifi.
Kör du via kabel så är det ofta lagringen som bromsar, enheterna ska ju klara att läsa och skriva datan fort och fragmentering, olämpliga datastorlekar, säkerhetsprogram och liknade påverkar farten rätt mycket om det är större filer så att de inte ryms i ramcache.

Okej det förklarade en del. Finns det nånting man kan göra själv? Minns att jag läste nåt om att man kunde stänga av nåt filöverföringsprotokoll och sänka säkerhetsnivån och då skulle det rent mjukvarumässigt bromsa mindre i imellan Windows-maskiner. Men detta var när man fortfarande använde XP/Vista/7 och jag testade aldrig det och det kanske inte är aktuellt idag?

Lagringen som bromsar säger du. SSD:er räcker inte till de heller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daspunner:

Okej det förklarade en del. Finns det nånting man kan göra själv? Minns att jag läste nåt om att man kunde stänga av nåt filöverföringsprotokoll och sänka säkerhetsnivån och då skulle det rent mjukvarumässigt bromsa mindre i imellan Windows-maskiner. Men detta var när man fortfarande använde XP/Vista/7 och jag testade aldrig det och det kanske inte är aktuellt idag?

Lagringen som bromsar säger du. SSD:er räcker inte till de heller?

Du får mäta hur snabbt lagringen jobbar i sig men tänk också på att det är skillnad på enhetens råprestanda jämfört med nät man börjar flytta filer i verkligheten och desto mindre filerna är desto långsammare kommer överföringen att gå eftersom det är ungefär samma mängd overheaddata som ingår oavsett filstorleken så en 100 bytes fil kommer att generera kanske 10 ggr sin egen storlek i datatrafik vilket slöar ner överföringen påtagligt medans överföringen av en stor isofil av en dvd inte påverkas märkbart om det blir några megabyte overheaddata hit eller dit.
Ssd er påverkas inte särskilt mycket av fragmentering när de läser men en ssd som inte har hunnit köra skräphanteringen (trim) kommer att skriva väldigt långsamt.

Hur man överför filerna spelar också roll och det finns olika protokoll som utför felkontrollen på lite olika sätt och ställen och det påverkar prestandan men vad som är bäst (snabbast) idag vet jag inte.
Själv är jag anti wifi och försöker undvika det så gott det går, det passar till telefonen men inget annat och kan nått anslutas via kabel ska det anslutas via kabel.
Ska man ha snabba wifinät bör man sträva efter kortast möjliga räckvidd, dvs många accesspunkter och lägsta möjliga effekt och bra kanalval.
Nasar och alla former av lagringsenheter ska man helst undvika att ansluta med wifi för wifi är direkt olämpligt för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om du har en fet router så kanske dina datorer inte har så feta trådlösa nätverksskort?

Permalänk

@jocke92:

Mina wifi-kort överstiger hastigheten på 5ghz-bandet som jag i praktiken kommer upp i allihopa. Sen vet jag inte vad ett "fett" nätverkskort är o inte. Har till och med testat med grejorna bara några meter ifrån router för o se vad det blev utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

@jocke92:

Mina wifi-kort överstiger hastigheten på 5ghz-bandet som jag i praktiken kommer upp i allihopa. Sen vet jag inte vad ett "fett" nätverkskort är o inte. Har till och med testat med grejorna bara några meter ifrån router för o se vad det blev utav det.

Nätverkskort som klarar riktigt höga hastigheter på wlan kostar runt 1000kr och en accesspunkt kostar väll runt 3000.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk

@Citrona: Vad pratar vi om för hastigeheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

@Citrona: Vad pratar vi om för hastigeheter?

Tog det bara ur huvudet, sen sist jag satt och titta på lite prylar. då var det AC2600 på accesspunkten.
Och 3000 nånting på nätverkskortet. Det ska väll klara runt 2500Mbit har jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Tog det bara ur huvudet, sen sist jag satt och titta på lite prylar. då var det AC2600 på accesspunkten.
Och 3000 nånting på nätverkskortet. Det ska väll klara runt 2500Mbit har jag för mig.

Bara för att dom har kommit upp i några teoretiska 2500mbit i en labb miljö med sol i ryggen, hårdvara för miljoner, antenner storlek hallå och en rejäl krydda 'eventuellt'. Så betyder inte det att du kommer ens nära det i verkligheten när det kommer till wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Ni får skilja på maximal länkhastighet och throughput och goodput.
Länkhastigheten säg ju inget om hur stor del av tiden man kan använda den och det är väl det många totalt missar med wifi, wifi använder ett delat medium för kommunikation, radio, allt inom radioräckvidd påverkar hur mycket tid man kan kommunicera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dessutom finns det förmodligen andra i huset/omgivningen med andra AP om man bor i tätort vilket pressar ihop högfarts-'bubblorna' rejälp pga interferens och därmed lägre S/N (signal över brus) vilket fatalt påverkar den nyttiga hastigheten när systemen måste växla ned till enklare och mer robust modulation (därmed färre bitar per symbol) för att få ned BER (bit error rate) till acceptabel nivå.

Wlan är en delad spektrum vilket innebär att alla AP i området tutar på periodvis med sin max-effekt osynkroniserat med de andra runt om kring vilket innebär att sannolikheten att fler sänder exakt samtidigt är stort i mer eller mindre korta perioder och därmed låg S/N just då. Därav också den väldigt ryckiga upplevelsen med hastigheten ibland.

Skall man ha säker och ostörd kommunikation med 'garanterad' leveranskapacitet så är det via ethernet-kablar - alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Bara för att dom har kommit upp i några teoretiska 2500mbit i en labb miljö med sol i ryggen, hårdvara för miljoner, antenner storlek hallå och en rejäl krydda 'eventuellt'. Så betyder inte det att du kommer ens nära det i verkligheten när det kommer till wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä men 800-1000Mbit bör den klara, sen har ju inte routern/accesspunkten mer än gigabit heller, så blir svårt att komma högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska du testa hastighet på ditt eget nätverk rekommenderas Iperf, att använda filkopiering i windows för mätningar -eller nått annat som FTP osv, är väldigt missvisande.

Sen bara för att man har en 5ghz router så är det ingen garanti för att man får bra fart. För att få siffrorna som visas på router-lådan måste man i regel köra 80mhz kanalbred på 5ghz med AC 3:3 eller 4:4 mimo, något dom flesta enheter inte har stöd för. Wave2 och andra kräver dessutom 160mhz kanalbred ocj det är nästan omöjligt att hitta ledigt utrymme för om man har grannar.