Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En fuling från Sveaekonomi?

Permalänk
Medlem

@anton studs:

Självklart? Om fakturan är försenad så har han inte haft sina 2 veckor på sig att betala, eller vad det brukar vara. Det borde ett seriös företag ha överseende med.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

@anton studs:

Självklart? Om fakturan är försenad så har han inte haft sina 2 veckor på sig att betala, eller vad det brukar vara. Det borde ett seriös företag ha överseende med.

Man har ett personligt ansvar fast fakturan är försenad, återigen curling som gäller. Man kan ta tag i detta än peta i navelludd och sen gråta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Man har ett personligt ansvar fast fakturan är försenad, återigen curling som gäller. Man kan ta tag i detta än peta i navelludd och sen gråta ut

Tycker du det är rimligt att med en ökning på 20 procentenheter på det totala lånet om man missar sista datumet på en faktura? Det kan ju faktiskt hända saker i livet, tex att man hamnar på sjukhus osv som gör att man missar att betala i tid. Jag försöker komma underfund med varför du låter så hård i din ton?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker du det är rimligt att med en ökning på 20 procentenheter på det totala lånet om man missar sista datumet på en faktura? Det kan ju faktiskt hända saker i livet, tex att man hamnar på sjukhus osv som gör att man missar att betala i tid. Jag försöker komma underfund med varför du låter så hård i din ton?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte hård i min ton men när man ingår ett avtal så bör man följa det,inte susa omkring och tro att jag kan göra som jag vill och sen gråta ut när den hårda verkligheten kommer ifatt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker du det är rimligt att med en ökning på 20 procentenheter på det totala lånet om man missar sista datumet på en faktura? Det kan ju faktiskt hända saker i livet, tex att man hamnar på sjukhus osv som gör att man missar att betala i tid. Jag försöker komma underfund med varför du låter så hård i din ton?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså man ingår ju ett avtal med ett företag. Om man inte gillar det som står i avtalet så bör man inte signera det.

Permalänk
Medlem

Fakturan har inte varit försenad. Om han flera gånger kontaktar företaget för att få en faktura och sedan får den 1 vecka innan den förfaller så är den inte försenad. Eftersom TS har varit på företaget så pass mycket om att få fakturan så finns det inget försvar med att inte hinna betala innan förfallodatum. Då ska man komma ihåg den.

Som det redan tagits upp så ska du betala vare sig du har en faktura eller inte. Om TS nu inte ansåg sig hinna betala när han hade en vecka på sig så skulle TS kontaktat svea ekonomi om detta och inte bara skitit och betala. Nu är det ju så att TS har glömt av det hela så det hade inte räckt om TS hade fått fakturan 3 eller 4 veckor innan för har man glömt något så har man. För vi alla vet att TS hade inte betala fakturan 2 eller 3 veckor innan förfallodatum ändå. Hur jag vet det? Jo, för då hade TS betalat den här räkningen direkt när TS fick den en vecka innan förfallodatum.

Sedan så är det inget konstigt alls att TS åker på ett lån med ränta efter att ha brutit det första avtalets erbjudande om räntefritt genom att inte betala i tid. Då gäller alltså inte det första lånets villkor med räntefritt längre utan då får TS betala ränta vilket står i avtalet som TS godkänt.

Och det handlar inte om att folk försvarar "hemska företag som följer villkoren i avtal" utan att det här kan vara en bra sak för TS. TS får vara glad att det inte var ett större lån med värre villkor. Tänk om TS senare i livet tar ett lån med ännu sämre villkor på ett betydligt större belopp så har TS nu lärt sig att sköta sina betalningar.

Är inget roligt för TS eller andra om de klantar till sig med ett lån på några miljoner och åker på några otrevlig överraskningar. Då svider det en hel del mer jämfört med det här lilla lånet. Lärpengar helt enkelt som är bra sak för TS.

Permalänk
Medlem

Ta ett annat lån hos en annan bank och lös lånet från Svea, mindre seriös aktör finns nog inte i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sätter man i system att göra det näst intill omöjligt för ett på förhand uppskattat antal kunder att betala i tid spelar personligt ansvar ingen som helst roll. Personligt ansvar, i det fallet, är bara tjafs för att skylla problem man själv skapat på andra och hålla dem på mattan med mössan i hand. Man predikar en moral för vanligt folk och agerar utifrån en annan själva. Finansnissarna tigger hos staten och kräver dess beskydd när det går dåligt. Affärsmodellen bygger på att de själva slipper ta ansvar för sina egna förluster. Att sedan komma dragandes med att de har ett "personligt ansvar" hjälper föga, det är systemet som är konstruerat kring att gynna dem på allmänhetens bekostnad, och det är de som genom sossar och moderater ser till att det fortgår, samtidigt som nyttiga typer springer deras budskap om "personligt ansvar" gratis. Deras lagar och avtal är strunt som är till för dem själva, men som de lyckas pådyvla folk genom ofria val, t ex mellan ohälsa, svält eller deras dikterade godtyckliga villkor.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker du det är rimligt att med en ökning på 20 procentenheter på det totala lånet om man missar sista datumet på en faktura?

Till att börja med skall man läsa på lånevillkoren och där är jag övertygad om att det står att lånet görs om från ett räntefritt lån till ett med en ränta (som man har godkänt i och med tecknandet av lånet) om man inte betalar fakturorna i tid. Kanske inte så sjysta villkor kan jag tycka vilket gör att man måste vara extra vaksam när man utnyttjar lån som ser väldigt förmånliga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Alltså man ingår ju ett avtal med ett företag. Om man inte gillar det som står i avtalet så bör man inte signera det.

Det är sant och speciellt med större pengar så bör man lusläsa. Men hur många företag trycker inte upp masiva avtal, tänkt typ när du ska starta och installera ett onlinespel. Jag tror det är rätt många som skippar och läsa avtal likt de som är i spel och dylikt för att det helt enkelt blir för mycket. Så i detta exempel så borde man sätta sig och studera avtalet för att se hur det är utformat. Har de avsiktligen försökt mörka denna delen av avtalet för att locka till sig många kunder och i hopp om att tjäna pengar på att kunder missar denna delen.

Vad vill vi ha för samhälle igentligen. Tänker på typ alla appar och dylikt som ger en 10sidor med avtal vid varje uppdatering och missar man något undangömt på sida 9 så är det skyll dig själv mentalitet. Jag personligen ser hellre att vi går mot ett samhälle som skyddar konsumenten och där företag är transparanta och ärliga och tjänar sina pengar med nöjda kunder som bas.

Nu blir det dock.lite mycket idelogi/moralpredikningar från min sida och offtopic så jag tror jag stannar här.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Ser att detta är en klagomur för de som vill bli curlade, eget ansvar finns inte. Köper man något så ska man ha 100% koll att man får en faktura. När jag bytte tv abb till ett annat bolag så märkte jag att det fattades en del på räkningen, ringde upp och fick veta att den delen skulle komma på nästa räkning, hon sa att jag var den första som ringt om detta. Har aldrig någonsin slarvat med räkningar.

Jo precis! Det blir så mycket roligare när man inte får fakturan utan betalningsanmärkningen direkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker du det är rimligt att med en ökning på 20 procentenheter på det totala lånet om man missar sista datumet på en faktura? Det kan ju faktiskt hända saker i livet, tex att man hamnar på sjukhus osv som gör att man missar att betala i tid. Jag försöker komma underfund med varför du låter så hård i din ton?

Skickades från m.sweclockers.com

Om personen hamnar på sjukhus eller i akut kris så tror jag företaget har förstående för detta och hjälper personen men det är en annan fråga, nu är det navelludd som gäller

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Det är en bra bit ifrån en anmärkning, däremot om det är staten du missar att betala så går det fort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jo precis! Det blir så mycket roligare när man inte får fakturan utan betalningsanmärkningen direkt.

Har man noll koll kan det bli så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har man noll koll kan det bli så

Fast de hade ju min nya postadress, tele och email...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att förstå hur dylika företag får hålla på, men då bor vi dock i ett land där t.ex. CSN och Trafikverket får lägga på så höga straffavgifter att det skulle ha varit ocker om det var ett företag som.gjorde det. Det här är ju dock ett sätt att få in massiva straffavgifter utan att det kallas ocker genom att kreativt skrivit avtalet.

Och sen eftersom det är Sweclockers finns det alltid personner som försvarar beteendet.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Hasson39:

Hej,

Gjorde ett bilköp för ett tag sedan och fick då ett erbjudande om räntefri delbetalning via Svea ekonomi,

Första fakturan dröjde, men när den väl anlände så betalades den in någon dag försenad, och resterande betalningar som jag gjort hittills har alltid betalats in i tid. Men tydligen eftersom jag betalade in första fakturan försent (ca 2 dagar), så kommer jag få betala in resterande fakturor med ränta (20%), så 700kr för varje faktura som jag får hem skall betalas i ränta + månadsbeloppet.

Söker man på räntefri delbetalning sveaekonomi så får man fram nyheter kring detta, och jag har själv ringt in till dem och frågat om det finns något man kan göra, men jag har godkänt deras villkor när jag först skrev upp mig för detta.

Vad tycker ni om detta? Är mitt enda alternativ att istället betala av hela beloppet för att slippa allt detta? Eller kan man överklaga detta? (som tur så var lånet inte särskilt stort , 50,000kr så jag skulle kunna låna av familjen, men tycker det är så fult gjort ändå)

Kollade upp dem innan jag tog faktura och jag bestämde att inte ta deras faktura. Du är inte ensam om det du beskriver om du läser Trustpilots omdömen: https://se.trustpilot.com/review/www.sveaekonomi.se, https://www.bank24.nu/svea-ekonomi/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Och sen eftersom det är Sweclockers finns det alltid personner som försvarar beteendet.

Så du förespråkar att man inte skall följa frivilligt ingångna avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast de hade ju min nya postadress, tele och email...

Och du väntade ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du förespråkar att man inte skall följa frivilligt ingångna avtal?

Antar att man behöver någon slags diagnos för att inte se att det är rent ocker. Mest troligt kommer det att lagstiftas bort....med en fördröjning på typ tio år.

Permalänk
Medlem

Det finns samhällen som straffar ännu hårdare. Flytta dit om du är osårbar.

Varför ska ett vinstdrivande företag vara förstående vid sjukdomsfall? Det är fullkomligt orimligt.

Jo det finns två anledningar. Antingen är de måna om sitt rykte eller så är det lagstadgat. Båda kan vi stryka om det inte är så att vi har ett samhälle byggt från grunden/medborgarna. Det samhälle VI vill ha, måste VI skapa varje dag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som om många missar att det är betalaren som är skyldig att hålla reda på när det ska betalas enligt avtalet, långivaren behöver inte skicka ut nån faktura, de behöver inte heller skicka påminnelser eller lämna till inkasso utan kan lämna det till kronofogden omedelbart när det förfallit.

Finansbolagen lämnar oftast inte över till kronofogden särskilt snabbt eftersom de kan tjänsa betydligt mer på att driva det själva och de räknar nog med att en del inte betalar för det är där de kan tjäna de stora pengarna via räntor och avgifter, det är helt enkelt deras affärside, en kund som betalar i tid är en olönsam kund.

Man kan tycka en massa om att det är omoraliskt/oetiskt men så länge lagarna ser ut som de gör så kommer de att utnyttja på det sättet, vill man ändra på lagarna så sker det i riksdagen så rösta i riksdagvalet och ta reda på vad den ni röstar på verkligen står för så blir det mindre klagomål efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk vad enkelt det vore om folk lät bli att blanda ihop hur det är och hur det borde vara. Jag har svårt att se att TS blir hjälpt på något sätt av att hundra pers talar om att Sveaekonomi är en ful firma. Det har han ju redan upptäckt.

Sedan kan man konstatera att sådana här företags affärsidé är att gå på gränsen. När lagarna ändras så att upplägget blir olagligt hittar de på något nytt. Det är inte att försvara företaget om man påtalar att det enda skyddet du har är du själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det finns samhällen som straffar ännu hårdare. Flytta dit om du är osårbar.

Varför ska ett vinstdrivande företag vara förstående vid sjukdomsfall? Det är fullkomligt orimligt.

Jo det finns två anledningar. Antingen är de måna om sitt rykte eller så är det lagstadgat. Båda kan vi stryka om det inte är så att vi har ett samhälle byggt från grunden/medborgarna. Det samhälle VI vill ha, måste VI skapa varje dag.

Nu finns det ju många företag som flyttar fram fakturor och försöker vara hjälpsamma vid andra ärenden, och sen finns det....andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Antar att man behöver någon slags diagnos för att inte se att det är rent ocker. Mest troligt kommer det att lagstiftas bort....med en fördröjning på typ tio år.

Det är fult men inte ocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du förespråkar att man inte skall följa frivilligt ingångna avtal?

Om man läser deras betyg så ser man att de drar sig ur ingångna avtal de med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Nu finns det ju många företag som flyttar fram fakturor och försöker vara hjälpsamma vid andra ärenden, och sen finns det....andra...

Som tur är. Än så länge. Tack och lov.

Jag syftade på ett samhälle där företag äter människor till frukost utan konsekvenser. Att få det SÅ BRA som det ändå förhållandevis är i Sverige tar lång tid. Det går fort åt andra hållet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är fult men inte ocker.

Det är en tidsfråga.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Valde att betala 1000Kr månadsvis, och de fakturerar mig nu istället med 700Kr extra för räntan,

Kommer ringa in direkt på måndag morgon, lägga fram allt, och be dem kolla historiken och hur många gånger jag ringt in, vägrar de ge med sig, så ber jag om en slutfaktura helt enkelt.

jag är ett par järn in nu men har läst igen tråden och något som jag fastnade vid va 700kr extra.
har läst flera gånger 20%
1000*20%=200

du har väl inte fått ett pålägg på 70% eller är det bara en felskrivning?

för övrigt så jävligt fult spel av Sveaekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertil101:

jag är ett par järn in nu men har läst igen tråden och något som jag fastnade vid va 700kr extra.
har läst flera gånger 20%
1000*20%=200

du har väl inte fått ett pålägg på 70% eller är det bara en felskrivning?

för övrigt så jävligt fult spel av Sveaekonomi.

20% ränta på 42000 = 700/mån.

1000:- var väl nästan helt och hållet amortering. 700:- blir avgiften ovanpå

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N