Ger mig på att lära mig Java programmering, redan strul.

Permalänk
Medlem

Ger mig på att lära mig Java programmering, redan strul.

Hejsan. Det är såhär att jag ska ge mig in på programmering för att sen gå vidare till Android.

Jag har kollat rundor & läst på hur folk har gått tillväga, då hittade jag denna sidan: https://programmingbydoing.com/

Det verkar vara något som skulle fungera för mig. Lära genom att göra liksom.¨

Men jag har kört in i väggen redan, på steg 3. "Compiling practice".

Detta är skapat för några år sedan, så java har väl ändrats en hel del sen dess. Det är Java 6 han körde då, nu har vi 10(?).

Kan någon kunnig skina in och förklara samt få ordning på starten, dvs de 3 första stegen. Har jag inte fått allt rätt från början, så blir det säkert problem senare, vilket det redan har blivit.

Edit: Kanske kan ta fram vad det är som blir fel i steg 3. För det första finns inte "CompSci" foldern någonstans på datorn. Om detta är en föråldrad folder som användes/fanns i tidigare Java kanske? Eller är syftet att jag skall skapa denna folder själv?

"Sinewave.java:5: error: class SineWave is public, should be declared in a file named SineWave.java
public class SineWave"

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Det du söker är bin-katalogen där din jdk är installerad. Om du kört default och kör windows kommer den vara i ~ C:\Program Files\Java\jdk1.C.X_YZ eller någonstans därkring.

Dvs. binärerna för java där javac är ett av programmen som java inkluderar, det som kompilerar koden till bytekod som senare kan köras med java.

Tillägg: Om du har en vettig utvecklingsmiljö typ Intellij Idea så hjälper den dig med sådana hära saker. Den kommer också hjälpa dig med att rödmarkera fel samt att kommentera med förslag om den tycker du kan förenkla saker. Det går dock fortfarande att köra utan med enkel texteditor men det är inte alltid det enklaste. Dock smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Det du söker är bin-katalogen där din jdk är installerad. Om du kört default och kör windows kommer den vara i ~ C:\Program Files\Java\jdk1.C.X_YZ eller någonstans därkring.

Dvs. binärerna för java där javac är ett av programmen som java inkluderar, det som kompilerar koden till bytekod som senare kan köras med java.

Tillägg: Om du har en vettig utvecklingsmiljö typ Intellij Idea så hjälper den dig med sådana hära saker. Den kommer också hjälpa dig med att rödmarkera fel samt att kommentera med förslag om den tycker du kan förenkla saker. Det går dock fortfarande att köra utan med enkel texteditor men det är inte alltid det enklaste. Dock smaksak.

Jag lyckades lösa problemet. Om det var rätt vet jag inte. Jag skapade en folder i C: och döpte den Java. Sen funkade det att kompilera(?) och sedan köra "programmet".

I början installerade man ju Java JDK samt skriver in i Environment editor, men det kanske inte har med det att göra?

Ska ladda ner detta program och kika, låter vettigt för en nybörjare ändå

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

som den andra snubben sade. Ladda ner intellij. Finns någon "community" gratis-version.

youtube -> "How to download intellij on X"

lycka till!

Permalänk
Medlem

Är det så att du vill lära dig Java endast för att du vill kunna ha det till Android senare?
I så fall så kanske du vill kika på språket Kotlin, som även går att använda till Android. Kotlin är även ganska likt Swift som man använder till iOS, så vill du senare gå vidare till iOS så har du kommit en bra bit på vägen med tänket och syntax om du lär dig Kotlin.

Lycka till!

Permalänk

Någon här på SWEC rekommenderade udemy.com i en tråd.
Jag gick in där och köpte mig en kurs i webbutveckling, det här var nog för 2 månader sen. Och fan vilka vackra, responsiva och funktionella hemsidor jag kan göra nu.

Kan rekommendera den för att lära sig nästan vad som helst. Nu när jag själv blivit skaplig på HTML, CSS och jQuery ska jag börja med Wordpress.

Det känns som att det här skulle passa dig, det finns kurser för att dyka rakt in i programmering av appar, dessutom får du hjälp av en vänlig community uppbyggd kring varje enskild kurs.

Lycka till! Tacka mig senare

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk

@samiranta: riktigt billigt också senast jag var inne där. 9euro / kurs och vissa kurser innehåller dessutom allt man kan behöva så 100kr typ för en kurs man kan ha hur länge man vill är riktigt bra

Permalänk
Medlem

@samiranta:

Vilken vilka kurser på udemy.com har du provat?
Var alla lika bra?

Permalänk

Precis. många uppdaterar kurserna när versioner av te.x CSS förnyas.

Jag har bara en kurs, den innehåller en full webbutvecklarutbildning. Jag ska nu köpa en till och forskar i vilken jag ska välja.
Användarna betygsätter ju, så det är bara gå igenom kommentarer så kan man se vilken som kommer vara bra.

Jag kan länka till den kursen jag gjorde när jag är hemma vid datorn.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Precis. många uppdaterar kurserna när versioner av te.x CSS förnyas.

Jag har bara en kurs, den innehåller en full webbutvecklarutbildning. Jag ska nu köpa en till och forskar i vilken jag ska välja.
Användarna betygsätter ju, så det är bara gå igenom kommentarer så kan man se vilken som kommer vara bra.

Jag kan länka till den kursen jag gjorde när jag är hemma vid datorn.

Glöm inte bort att länka, jag blev nyfiken också.

Permalänk
Medlem

@gurkburk92:
Finns många sajter för utbildning i programmering. Udemy har redan nämnts. Här är några till:
https://www.edx.org/learn/java
https://www.learnjavaonline.org/
https://www.sololearn.com/
https://www.codecademy.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool