Går era datorer i högvarv nu när det är så varmt?

Permalänk
Medlem

Jag har relativt svalt i rummet där min dator står trots den värmebölja som pågår just, så nej det går inte på högvarv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Temperaturen på mina komponenter är ungefär 6-7 grader högre än dem var innan den här värmeböljan. Inget som oroar mig så mycket, dock gillar jag inte temperaturerna på min SSD (44C) och HDD (40C) just nu och det är vid vila. Men från vad jag har läst så ska det vara ok temperaturer ändå?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad vattentemp har gått upp ungefär samma som omgivningstemp. Knäpptyst. Men har ju lagt ca 8000:- på kylningen också så det bör väl leverera.

Permalänk
Medlem

Nä, den har tuffat på i samma ljudnivå sen hösten 2012 nu även hur varmt/kallt det är...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Nej.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

har tysta kvalitetsfläktar, de är alltid tysta, även när jag pumpar igång tunga spel.

Permalänk
Medlem

Rör knappt datorn nu , blir mest timmar på stranden och kall öl när jag kommer hem. Sen är man helt slut och somnar med nån dålig film på tvn och en stor snus under läppen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Nog går fläktarna på högvarv, särskilt grafikkorten(SLI), har iofs ställt in dom ganska aggressivt för att hålla nere tempen så mycket som möjligt.

Värre är att det blir så varmt i rummet där datorn står, blir inte behagligt att sitta o spela någon längre stund.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Avstängd

Nej, chillar svalt i datorn trots extrem värme..

Toppar 59c på prollen, 5V (400RPM på fläktarna) under spelande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Yes, min i8700k är odelidad och är värmt nu under sommar även med custom vattenkylningsloop.
Idle nu är 34-36 och fläktar är igång, styrde av moderkortet. Under gaming har jag noterat 55!
Mitt Asus 1080ti OC är kopplad till samma vattenloop men den är nästan aldrig nära max, men jag misstänka att det kan påverka vätskatemperaturen och CPUn

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt samma som vanligt här. Med vattenkyld CPU (Corsair H55) är det ofta chill..

Permalänk
Medlem

Njet, inte märkt någon skillnad. Kylvätskan i loopen är 1 grad varmare än normalt totalt men inget som märks på CPUn, GPU fläktarna har jag inte tänkt på direkt. Kan väl hända att de ligger lite högre upp i fläktkurvan än vanligt men inte så att jag märkt av det.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ingen jättestor skillnad men det är klart att när det är 33,5C i rummet går processorn även den 10-11 grader varmare än vanligt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

den stationära är lika tyst som alltid, min surface pro kan dock låta lite mer nu än under vintern.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.