varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

precis... Detta jag tyckte att jag argumenterade emot med.. Eftersom det är väldigt stor skillnad på de olika faktorerna tycker jag inte man kan använda samma simpla algoritm på båda två.. Den ena är väldigt komplex medan den andra är en simpel bild..

Den "simpla algoritmen" i detta fallet är:

Citat:

Om det poängteras för mycket så kanske man ger falska förhoppningar till okunniga att det är nån slags försäkring

Vilket kan användas emot båda argumenten

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är inte en som begär desto mer bevis av en säljare men är väldigt försiktig när det kommer till att köpa av privatpersoner, speciellt efter det två senaste åren.
Det har blivit många där ute som inte tänker längre än näsan räcker och har ingen framtidsplan över sitt liv, lura folk på små pengar (dock många bäckar små) och varor som jag personligen aldrig skulle kunna tro att jag skulle bli lurad på.

1. Genom en Facebookgrupp köpte jag en SNES konsol (endast konsol) av en äldre man för 200kr inkl. frakt, inget dök upp på nästan två veckor så började kolla upp om han hade gjort affärer med andra, vilket han att gjort. Tog kontakt med alla andra köpare och alla satt i samma sits. Efter en massa tjat från alla håll, hot om polisanmälan från 10+ personer samtidigt, plus att någon luskade ut att han var vän med en av administratörerna i gruppen så även från det hållet lyckades vi ge påtryckningar som till slut gav resultat efter nästan en månads väntan. Vi alla fick det vi hade betalat för och det var saker mellan 50 och 400 kr som max.
Mannen som vi gjort affär med var trebarnspappa i medelåldern.

2. Köpte en Sega Megadrive handkontroll för 60kr + 30kr frakt genom Tradera för lite mer än ett år sedan (skrev det i en annan tråd). Det dök aldrig upp en handkontroll vilket ledde till min första polisanmälan någonsin.
Mannen var även i medelåldern och hade lurat en massa andra för väldigt underliga saker, det var uppstoppade djur, begagnade verktyg och annat små krims-krams.
Han är nu åtalad även om min anmälan har lagts ner då han begått en massa andra brott (något sådant stod det i pappret jag fick för någon månad sedan) och det är skönt att höra, han har åkt fast även om jag aldrig kommer få se mina 90kr igen!
90kr är för mig ingen större summa men principen i att lura folk, oavsett summa, måste ha konsekvenser.
Tycker däremot synd om de andra som blev av med mer pengar då vissa hade gett han kring 1000 kr per auktion.

3. En annan medelåldersman kände att det var dags att sätta ut annonser på begagnade verktyg, leksaker som småbilar samt ljusstakar och även det jag köpte av honom, hockeykort.
Efter avslutad auktion på Tradera så erbjöd säljaren att sälja några extra hockeykort till mig för 50kr extra. Varningsklockorna ringde redan vid det första mailet men tänkte "vem fan lurar någon på gamla hockeykort för en totalsumma på 200kr inkl. frakt?", så gick med på att skicka 50kr extra och då var det dags igen, alla kommunikationsmedel verkade bli främmande verktyg för den här mannen.
Pratade med en annan köpare som satt i samma sits, flera veckor utan varor men han bodde inte allt för långt ifrån säljaren så han tog sig en tur till honom och hämtade sin vara. Dock verkar det som att han aldrig fick tillbaka sina fraktpengar.
Det var helt tyst från säljaren och negativa omdömen började hagla in, allt som allt hade han tagit pengar av kring 20 olika köpare på otroligt små struntsummor med något undantag.
Så luskade ut vem hans flickvän var och efter ett samtal med henne så vände allting, några dagar senare så dök mina hockeykort upp, dock aldrig de jag betalade 50kr extra för och än idag så har de inte dykt upp.

4. Nyligen var det dags igen, en Sega Megadrive handkontroll (igen) som såldes av en medelålderskvinna.
Jag vann auktionen på hela 42kr + 39kr frakt, ännu en struntsumma. Veckorna gick och ingenting dök upp och då var det dags igen, negativa omdömen från köpare som köpt World of Warcraft böcker, silverringar och annat små krams börja falla in. Ahap, då är det bara sätta igång och luska ut vem personen är då det var som vanligt omöjligt att få svar de kontaktuppgifter som jag fått genom Tradera.
Hittade kvinnan som var ägaren av kontot genom Facebook, frågade hur det gick med min handkontroll och när jag kan förvänta mig att få den? Fick som svar att det var en yngre man som bor i hennes lägenhet och att hon bor i Norge samt att denne man har tillgång till hennes Traderakonto (va? Följer kontot med i hyran eller?) och hänvisade mig att kontakta honom genom samma nummer som jag fått genom Tradera.
Ger det ett försök till, ringer och ringer men får inget svar så skickar ett SMS och vips! någon minut senare får svar att paketet är skickat igår (vilket inte stämde då det tog ungefär tre dagar till med posten så mer troligt skickades paketet samma dag eller dagen efter jag lyckats ta kontakt med kvinnan).

Oj, det här blev långt.

TL;DR:
De senaste två åren har jag blivit lurad 1½ gång plus nästan två gånger till men efter påtryckningar från både mig och andra har varorna kommit, dock har det alltid tagit minst en månad innan något dykt upp.
Varje gång har det varit småsummor och för varor som verkligen jag aldrig skulle tro att jag skulle bli lurad (2x Megadrive handkontroller (90kr och 81kr), SNES konsol utan kablar (200kr) och hockeykort (150+50kr)) men bevisligen vet man aldrig.
Sen att det ska vara personer som man minst förväntar sig försöka bedra en på ens pengar, som i mitt fall, medelålderspersoner med familj vilket det var i tre av fyra tillfällen, fjärde var en man i 30 års åldern.

Ett tillägg är att jag har köpt och sålt genom nätet sedan år 2000 och det tog 17 år innan jag blev bedragen på pengar, hela 90kr! och ett år efteråt 50kr till...

Allt för många är helt enkelt ohederliga och väldigt lata.
Efteråt har jag endast börja använda mig av Paypal om personen har under 50 unika positiva omdömen på Tradera, finns inte möjligheten till Paypal så letar jag vidare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Är väl inte superkonstigt, Svenskar är ju notoriska för att hålla av sin säkerhet. Kollar bara på mängden försäkringar vi har.
Jag tycker dock å andra sidan inte att det är något fel, så länge man inte drar det för långt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Jaha... Sååååå simpelt.. Då förstår jag vad du menar.
Håller inte med om man ska gå djupare på de olika faktorernas innebörd. Men om man håller det så ytligt så förstår jag.
Då är det inget att diskuttera vidare i hur som helst

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

-- Slutet på Tråd rensad från OT och svar på OT //Mod --

Permalänk
Testpilot

Jag kan inte svara för någon annan, men kan delge lite av mina egna erfarenheter!

Lite bakgrund/antal nät-affärer:

  • Medlem på swec sedan ca. 7½ år tillbaka.

  • Har över 50+ affärer på SweClockers

  • Har ca. 20-25st affärer på Tradera

  • Har ca. 10-15st affärer på Blocket

  • Har över 30+ affärer genom FB-grupper/sociala medier

Antalet gånger jag blivit 100% scammad (vad jag kommer ihåg):

  • Genom SweClockers: 2 gånger

  • Genom Facebook: 2 gång

  • Genom annat: 1 gång

  • Totalt 5 gånger för en total summa om ca. 12,000kr

Typ av affär:

  • Swish förskottsbetalning: 4st

  • Blocketpaket (jag sålde): 1st

Varje gång har en polisanmälan upprättats, varje gång så har man lagt ner förundersökning eller så har jag pressat på men sedan fått det nedlagt i slutändan efter mellan 4-7månader. I det stora hela så har jag gjort bra mycket fler lyckade affärer än misslyckade, men dom få som gått rent åt fanders svider ändå rätt hårt på något vis.

Jag säljer aldrig med blocketpaket igen i alla fall, och ska något skickas så är det förskottsbetalning som gäller till 100% av ren princip. Har fulla 5/5 på Tradera & Swec, så brukar sällan bli ett problem faktiskt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som tycker att marknadsreferenser-tråden är så bra:

Hur vet ni att referenserna i fråga är äkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ni som tycker att marknadsreferenser-tråden är så bra:

Hur vet ni att referenserna i fråga är äkta?

Man kan ju kolla runt bland några som skrivit recensionerna.. Nån har kanske I sin tur ett eget referenssystem för han sålt och köpt en del saker med. Brukar ju vara så oftast.

Eller så ser man någon man sett aktiv på forumet och marknaden och som vart med länge själv som recenserar ett väl genomfört IRL köp av personen.

Misstänksamt ser det kanske ut om två tre personer bara skrivit referenser på kort tid och det är nya konton som inte direkt gjort nåt annat där..

Kanske finns fler inputs. Känns som att det är så lätt att blåsa folk på blocket numera att ja ser inte hur man gärna går igenom för mycket jobb på ett ställe som sweclockers för att bygga upp en scam. Dessutom ett par månders väntan på att ens få sälja något på marknaden. Sen efter en scam blir man bannad och måste börja om från noll igen.

Edit: SwiftKey fel
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Man kan ju kolla runt bland några som skrivit recensionerna.. Nån har kanske I sin tur ett eget referenssystem för han sålt och köpt en del saker med. Brukar ju vara så oftast.

Eller så ser man någon man sett aktiv på forumet och marknaden och som vart med länge själv som recenserar ett väl genomfört IRL köp av personen.

Misstänksamt ser det kanske ut om två tre personer bara skrivit referenser på kort tid och det är nya konton som inte direkt gjort nåt annat där..

Kanske finns fler inputs. Känns som att det är så lätt att blåsa folk på blocket numera att ja ser inte hur man gärna går igenom för mycket jobb på ett ställe som sweclockers för att bygga upp en scam. Dessutom ett par månders väntan på att ens få sälja något på marknaden. Sen efter en scam blir man bannad och måste börja om från noll igen.

Edit: SwiftKey fel
Skickades från m.sweclockers.com

Jadå, det går att kolla upp. Fast handen på hjärtat, när kollade du senast upp de som skrivit referenser på en annan Sweclockare? Om du gjort det så kan jag garantera att du hör till undantagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå, det går att kolla upp. Fast handen på hjärtat, när kollade du senast upp de som skrivit referenser på en annan Sweclockare? Om du gjort det så kan jag garantera att du hör till undantagen.

Hur kan du garantera det? Jag tror det är standard för många som använder marknaden mycket särskilt för dyrare saker (beroende på vad man personligen anser mycket). Ska ja skicka mycket pengar till någon här för ett distansköp så måste han varit medlem längre tid och relativt aktiv med minst ett par stycken referenser på marknaden av konton som också själva vart aktiva och åtminstone nån av dom haft andra referenser.
Vill se några IRL köp I ledet med. Som sagt all research beroende på storleken på min risk.

Detta är så fool proof jag tycker mig kunna gå. Har aldrig bett om nån bild på nåt varjefall såvida ja inte vill se skicket på varan mer detaljerat. En bild med dagens datum och nickname är inte värt nåt för mig jämfört med ovan nämnda research.

Har avböjt flera affärer baserat på brist av referenser.
Men blir ja blåst någon gång (har hänt fåtal gånger) så är det inget som gör mitt liv eller min syn på mänskligheten mer pessimistisk som så verkar ske hos många andra.

Tänker inte låta några idioter förpesta min tillvaro, det är mitt egna ansvar att se till, för idioter finns det alltid gott om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr finns det många oärliga människor i världen som inte fått en en bra uppväxt. Tillochmed större företag som försöker maximera sin förtjänst. Med en sådan omvärld anpassar sig människan.

För min del är det snarare själva principen att bli lurad, än pengarna som gör mig mest förbannad. Jag personligen skänker hellre bort prylar än säljer saker begagnat. Alternativt vänder mig till sidor där det finns omdömesystem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pv2b:

Ni som tycker att marknadsreferenser-tråden är så bra:

Hur vet ni att referenserna i fråga är äkta?

Det vet man såklart inte, och ännu mindre här på SweC där de inte är kopplade till mer än en diskussionstråd. Lite bättre är det på sajter där man faktiskt får ett snittbetyg som visas på ens profil.

Jag tror inte heller det är särskilt många som gör någon särskilt grundlig undersökning av referenserna här.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det vet man såklart inte, och ännu mindre här på SweC där de inte är kopplade till mer än en diskussionstråd. Lite bättre är det på sajter där man faktiskt får ett snittbetyg som visas på ens profil.

Jag tror inte heller det är särskilt många som gör någon särskilt grundlig undersökning av referenserna här.

Det är nog väldigt många som hoppar över att handla via sweclockers också då de finner att köphistoriken är svårnavigerad och tungrodd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jadå, det går att kolla upp. Fast handen på hjärtat, när kollade du senast upp de som skrivit referenser på en annan Sweclockare? Om du gjort det så kan jag garantera att du hör till undantagen.

Är det en helt ny medlem brukar jag avstå, är det någon som varit med ett tag men jag inte känner igen så tar jag och kikar i tråden. Men köper jag av en medlem som jag känner igen pga den är aktiv och skriver i forumet så brukar jag inte ens kolla i tråden.
Hittills har jag inte blivit lurad på sweclockers. Det värsta som hänt var en kille som sa att jag vann budgivningen men som slutade svara på dagen vi skulle mötas. Är ju ingen fara skicka ett sms och erkänna att man fått ett bättre bud eller att man ångrat sig.
På ebay blev jag lurad på ett par byxor för 30 kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pv2b:

Ni som tycker att marknadsreferenser-tråden är så bra:

Hur vet ni att referenserna i fråga är äkta?

Man bör inte använda referenstråden som ett enskilt verktyg, det är bara en utav många saker man kan använda sig utav som ger en snabb överblick om personens tidigare affärer och rykte här på SweClockers och bör absolut inte användas som en absolut mätsticka.

---------------------------------------

Detta är ungefär den processen jag går igenom vid ett större köp av någon på Swec:

  • Kollar referenstråden

  • Kollar användarens datum för registrering

  • Kollar användarens antal inlägg samt startade trådar (aktivitet)

  • Kollar vad personen skriver i sina trådar och inlägg

  • Kollar även om personen har delat några bilder på t.ex. sin setup för att se hur hen behandlar sina saker

  • Ber om fulla personuppgifter och eventuellt även en bild på pass/körkort (då kan man kolla Ratsit)

---------------------------------------

Om dessa saker ser bra ut så går jag i regel vidare med affären. Det ska mycket till för någon att bygga upp en fejkad profil som kan bocka av ovanstående med flygande burop, enda gången detta systemet har felat mig var när en gammal profil blev kapad och personen bokstavligen talat använde ID-stöld (en av mina 2 gånger jag blivit lurade här på forumet under 7 ½ års tid).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har köpt/sålt via Sweclockers ganska så många gånger och i ärlighetens namn är det väldigt sällan som jag använder mig av referenstråden. Jag tycker den är svår att söka i och att hitta relevant information. Jag kollar ofta aktiviteten på forumet och än så länge har det fungerat för mig. Skulle summan dock överskrida 3000kr så köper jag bara om jag kan hämta.

Många verkar kräva bild på körkort och liknande vilket jag inte kan förstå. En privatperson som säljer på ett forum ska inte behöva ta en bild på sitt körkort och skicka över internet till någon som dem inte vet vem det är. Det om något är läskigt. Skulle någon köpare kräva det av mig skulle jag säga tack och hej direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Man bör inte använda referenstråden som ett enskilt verktyg, det är bara en utav många saker man kan använda sig utav som ger en snabb överblick om personens tidigare affärer och rykte här på SweClockers och bör absolut inte användas som en absolut mätsticka.

---------------------------------------

Detta är ungefär den processen jag går igenom vid ett större köp av någon på Swec:

  • Kollar referenstråden

  • Kollar användarens datum för registrering

  • Kollar användarens antal inlägg samt startade trådar (aktivitet)

  • Kollar vad personen skriver i sina trådar och inlägg

  • Kollar även om personen har delat några bilder på t.ex. sin setup för att se hur hen behandlar sina saker

  • Ber om fulla personuppgifter och eventuellt även en bild på pass/körkort (då kan man kolla Ratsit)

---------------------------------------

Om dessa saker ser bra ut så går jag i regel vidare med affären. Det ska mycket till för någon att bygga upp en fejkad profil som kan bocka av ovanstående med flygande burop, enda gången detta systemet har felat mig var när en gammal profil blev kapad och personen bokstavligen talat använde ID-stöld (en av mina 2 gånger jag blivit lurade här på forumet under 7 ½ års tid).

Skrivet av Chippen2188:

Har köpt/sålt via Sweclockers ganska så många gånger och i ärlighetens namn är det väldigt sällan som jag använder mig av referenstråden. Jag tycker den är svår att söka i och att hitta relevant information. Jag kollar ofta aktiviteten på forumet och än så länge har det fungerat för mig. Skulle summan dock överskrida 3000kr så köper jag bara om jag kan hämta.

Många verkar kräva bild på körkort och liknande vilket jag inte kan förstå. En privatperson som säljer på ett forum ska inte behöva ta en bild på sitt körkort och skicka över internet till någon som dem inte vet vem det är. Det om något är läskigt. Skulle någon köpare kräva det av mig skulle jag säga tack och hej direkt.

Jag skulle aldrig skicka en bild på mitt körkort eller pass för en försäljning online. Skulle kännas fruktansvärt obehagligt och skicka mina ID handlingar till en främmande människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag skulle aldrig skicka en bild på mitt körkort eller pass för en försäljning online. Skulle kännas fruktansvärt obehagligt och skicka mina ID handlingar till en främmande människa.

Ja.. Håller med helt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!