Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Snackar du om?
Alla studenter bor inte i egen lägenhet. (finns ju knappt någon ledig lght att hitta i 2018 Sverige)

Och alla studenter lånar eller jobbar inte heller.

De flesta bor nog hemma med föräldrar och har inga utgifter. Då behövs inget lån.
Förövrigt så finns det lägenheter för 2k.

Vore fantastiskt om folk tänkte till INNAN de skriver något.

Studenter är vuxna människor, även inneboendehyra där studierna finns är runt 4-6k. Finns dyrare studentbostäder än 6500 kr för den delen.

Studentlägenheter och korridor finns och går att få med lite kötid, men även korridor kostar runt 4000 kr i månaden.

Ska du vara realistisk kommer du inse att många inte kommer ha sambo eller inneboende/vara inneboende i fem år. De flesta kommer inte studera i närheten av föräldrahemmet och det är normalt att betala för rum i föräldrahemmet.

När det gäller de dyrare bostäderna är det normalt att dela, men om du delar på en lägenhet för 7500 kr/mån med din sambo är det fortfarande 3750 kr per person.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 4 Pers. 2 vuxna och 2 barn med blöja.
Mat från affär: förra månaden så gick det på 6500 ungefär. Men då ingick blöjor, barnmat osv. Då köper vi mycket för dagen på lokala ica nära. Onödigt dyrt! Börjat storhandla nu när semester osv är slut så kan man lätt få ner det till under 5000.
Mat från restaurang/café: max 500. Mest om vi är iväg och handlar eller så. Bor i en liten by utan tillgång till bra restauranger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Studenter är vuxna människor, även inneboendehyra där studierna finns är runt 4-6k. Finns dyrare studentbostäder än 6500 kr för den delen.

Studentlägenheter och korridor finns och går att få med lite kötid, men även korridor kostar runt 4000 kr i månaden.

Ska du vara realistisk kommer du inse att många inte kommer ha sambo eller inneboende/vara inneboende i fem år. De flesta kommer inte studera i närheten av föräldrahemmet och det är normalt att betala för rum i föräldrahemmet.

När det gäller de dyrare bostäderna är det normalt att dela, men om du delar på en lägenhet för 7500 kr/mån med din sambo är det fortfarande 3750 kr per person.

This!

Bodde i en 1,5a i Solna när jag studerade på KTH. Föräldrahem i Dalarna. Delade med sambo. Hyra på 5500kr, sen försäkring bredband och el osv på det. Inte många pengar över!

Dom flesta jag pluggade hade det på samma vis. 2-3 bodde kvar hemma och slapp betala för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

1 vuxen
Butik: 1500-2000 kr / månad
Hämtmat: 500-1000 kr / månad

Har kök på jobbet så får förmånsbeskatta för frukost och lunch.
Så lagar i princip enbart mat på helgerna och då brukar man äta något finare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

I vårt hushåll är vi: 1–2 personer (son på 4 år deltid)
Mat från affär: 2 000–3 500 kr/månad (alla inköp från mataffär)
Mat från restaurang/café: 500–1 500 kr/månad

För mig varierar kostnaderna rätt mycket från månad till månad. Ibland är jag sjukt duktig på att göra matlådor och har ett gäng i frysen på jobbet, vissa perioder äter jag nästan dagligen hämtmat. Matkostnaderna hemma springer lätt iväg då jag äter mycket frukt & grönt till vardags och är fantast av sötsaker och läsk. Om jag går in för att vara duktig med matlådor kan jag utan några större problem leva på under 2 000 kronor i månaden, men det händer inte så ofta längre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Hur kan hushåll med 2 vuxna och 1 barn komma undan med 3000-4000kr/månad i matkostnad. Vad äter ni för mat egentligen?

Det är inte så svårt.

Genom att planera i förväg så anpassar vi vårt inköp så vi köper inget onödigt (det är väldigt sällan vi behöver slänga mat faktiskt), storköp gör vi 2 ggr/mån, det enda vi köper "vid behov" är mjölk i princip.

Ska tilläggas vi enbart köper svenskt kött och kyckling också, gärna andra svenska, ekologiska produkter om sådana finnes. Sedan händer det också att vi köper kort-datum-produkter om vi ska använda det i närtid eller frysa in.

Pulled Pork är billigt och gott, räcker länge. Kan användas i burgare eller serveras till potatis med en god sallad. Sås görs på köttsaften.
En del kycklinggrytor kan det bli med lite kikärtor och honung. Serveras med couscous.

När osten börjar bli sådär ohyvelbar kan man göra en god pastasås på den, eller frysa ner den för att ha ovanpå en paj eller potatisgratäng.

Man kan äta gott och bra, men nyckeln i det hela är att planera nästa veckors menyer i förväg och anpassa inköpen därefter.

Edit: Om man t.ex. handlar på ICA ofta, så kan man leta fram recept i deras app och få rabatter på produkter som används i receptet.
På Willys kan man få bra rabatter som Willys+ kund.
Sen glömde jag säg att i vårt hushåll inte köper mycket halvfabrikat alls. Oftast någon smaksatt creme fraise bara, men resten gör vi hemma själva i köket.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Hur kan hushåll med 2 vuxna och 1 barn komma undan med 3000-4000kr/månad i matkostnad. Vad äter ni för mat egentligen?

Vi är två pers som handlar nästan uteslutande i vår lokala (dyra?) butik.
Mer eller mindre 0 planering, 3-5 besök i veckan där vi rafsar ner det vi får "feeling" på.
Fokus på EKO/KRAV samt att det slinker ner mängder av "onödig lyx", t ex färskpressad juice.
I stort sett alla måltider innehåller någon typ av "kött" som bas.
0 intresse för att laga mat (har faktiskt nu gjort testbeställningar på t ex HUEL), mao så är det inte direkt så att allt som köps hem används upp (tyvärr).

Med detta så ligger vi på runt 4-5k/mån.

Funderingar:
Skulle vi börja storhandla på nån stormarknad, planera matinköp/storkok, försöka äta mer vegetariskt och sluta köpa allt onödigt, så skulle vi nog enkelt kunna kapa 1-2k/mån. Så att landa på 3k/mån för 2 vuxna ser jag inte som några helst problem.

Däremot så får du ju medhåll härifrån:
https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsb...
2360/2500:- per månad och vuxen, och tvivlar på att dom i sina beräkningar har med EKO/"lyxprodukter"?
Tycker det låter väldigt i överkant faktiskt.

Permalänk
Medlem

2 vuxna personer.
3 katter.

Mat från affär, inklusive allt annat inom hygien osv. Dvs tvättmedel, diskmedel, schampo, balsam. tvål.. : 3500:-
Detta inkluderar Frukost, lunch och Middag för båda.

Restaurang/UTe : Oj.. 3-6000 per månad kanske? Men ett snitt får jag nog säga 3000.
För går en ut på en lite "roligare" restaurang så slutar en kväll på 1-1500;-, och vi försöker i alla fall gå ut en gång i månaden och käka på någon kul/rolig/ny restaurang.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

2 Vuxna och en katt.

Butik: Runt 5000:-
Ute: Olika, men vi snittar väl 10 000:-

Förvånar mig att väldigt få verkar lägga lite pengar på att äta på restaurang. Visst skulle jag kunna leva för 1500 i månaden, men jag vill äta det jag är sugen på och njuta av maten, inte käka samma mat dag in och dag ut. Sen vet jag att mat för vissa är bara något onödigt ont för att överleva, men jag är precis tvärtom och vill njuta av mat och dryck istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

2 Vuxna och en katt.

Butik: Runt 5000:-
Ute: Olika, men vi snittar väl 10 000:-

Förvånar mig att väldigt få verkar lägga lite pengar på att äta på restaurang. Visst skulle jag kunna leva för 1500 i månaden, men jag vill äta det jag är sugen på och njuta av maten, inte käka samma mat dag in och dag ut. Sen vet jag att mat för vissa är bara något onödigt ont för att överleva, men jag är precis tvärtom och vill njuta av mat och dryck istället.

Det går att njuta av mat genom att tillaga den själv också vi köper hellre riktigt bra råvaror och gör maten själva. Dock så har ju vi matlagning som gemensamt intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Det går att njuta av mat genom att tillaga den själv också vi köper hellre riktigt bra råvaror och gör maten själva. Dock så har ju vi matlagning som gemensamt intresse

Givetvis, men ska du köpa hem riktiga råvaror landar man inte på dom låga fantasisummor som vissa uppger här! Det blir svårt att gilla kött eller fisk utan att det blir rätt dyrt.

Permalänk
Medlem

2 vuxna, 2 barn varannan vecka, 3 katter och en hund.

Vi brukar landa på 5-6000kr per månad från mataffären.
Sedan tillkommer det en säck hundmat varannan månad ca.

Vi försöker planera och veckohandla på stormarknad för att inte behöva småhandla dyrare lokalt.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Givetvis, men ska du köpa hem riktiga råvaror landar man inte på dom låga fantasisummor som vissa uppger här! Det blir svårt att gilla kött eller fisk utan att det blir rätt dyrt.

Nej det har du helt rätt i. Vi planerar alltid våra menyer i förväg och handlar enbart 1 gång per vecka. Dock så handlar vi alltid bra råvaror och så mycket svenskt och närproducerat som det bara går. Låt gå att vi köper en hel del kött samt frukt som gör att kostnaden lätt drar iväg men vi landar allt som oftast mellan 5-6000 kr.

Permalänk
Medlem

När det gäller kött är det ibland billigare att handla direkt från bonden än från mataffären. Man får ju hur som helst välja styckdetaljer efter budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Givetvis, men ska du köpa hem riktiga råvaror landar man inte på dom låga fantasisummor som vissa uppger här! Det blir svårt att gilla kött eller fisk utan att det blir rätt dyrt.

Japp och därför äter man inte kött så ofta. Handlar bara 2 gånger i månaden och äter kött i 1-2 måltider, resten är vegetariskt.

Permalänk
Medlem

2 vuxna en jycke,

affären; ~3500
Äter lunch ute mer eller mindre varje dag på jobbet. ~2000/månad. Tjejen kanske lägger en tusing ytterligare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av needthatgaming:

kvar i sovjet fortfarande? fyfan när jag jobbar natt måste jag minst få in 4000 kcal annars tappar jag vikt. fan skulle jag äta så lite som du hade kollegorna trott jag haft ätstörningar.

4000 kalorier? Bodybuilder eller?

Känns ju som att de flesta i denna tråden spenderar 3h/dagen i ett gym och kräver 20000 kalorier om dagen för annars tappar de 0.1% muskelmassa om dagen.

Permalänk
Medlem

2 personer i hushållet.
4000kr i mataffären per månad
600-700kr på hämtmat.
ca 600kr på restaurang.

Jag har ett visst matintresse så jag spenderar gärna like extra på bra råvaror.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 1 personer
Mat från affär: 2000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 2000 kr/månad.

Med restaurang räknar jag egentligen in färdigplockad käk från ica också.
Jag skulle kunna äta minst lika gott och bra om jag tog med mig käk till jobbet.. men man är ju så j'vla lat.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur vissa kan ha så extremt låg utgifter på mat, köper ni bara det billigaste ni kan hitta på Lidl? Lider ni av näringsbrist?
Jag tycker att våra utgifter på mat kan vara höga, vi är tre personer och handlar för runt 9000kr per månad, handlar främst på ICA och köper bara bra råvaror, mycket ekologiskt och inget billigt skit.
Jag tycker trots det inte att det är nån extrem summa men om man jämför med andra här så är det rätt högt men inte extremt.
Jag har vänner som har liknande budget på mat som vi, men också dom som köper väldigt billigt. Men då får man ju också vad man betalar för.
Jag gillar mat, gillar att laga mat och att njuta av god hälsosam mat så då tycker jag att det får kosta.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Skrivet av Tenchi:

Jag fattar inte hur vissa kan ha så extremt låg utgifter på mat, köper ni bara det billigaste ni kan hitta på Lidl? Lider ni av näringsbrist?
Jag tycker att våra utgifter på mat kan vara höga, vi är tre personer och handlar för runt 9000kr per månad, handlar främst på ICA och köper bara bra råvaror, mycket ekologiskt och inget billigt skit.
Jag tycker trots det inte att det är nån extrem summa men om man jämför med andra här så är det rätt högt men inte extremt.
Jag har vänner som har liknande budget på mat som vi, men också dom som köper väldigt billigt. Men då får man ju också vad man betalar för.
Jag gillar mat, gillar att laga mat och att njuta av god hälsosam mat så då tycker jag att det får kosta.

Att komma ner till de allra lägsta nivåerna presenterade här lär ju innebära någon form av kompromiss, från mitt perspektiv.
Du å andra sidan tycker förmodligen att mina inköp (3500-4000 för 1+1 person) innebär kompromisser utifrån ditt perspektiv, men jag tycker inte det gör det utifrån mitt.

Är det inte det gamla vanliga ”många bäckar små” som kan göra att det drar iväg om man tycker att man vill köpa ”bra råvaror” och njuta av ”livets goda”?
Exempel på det är användande av snordyr parmesanost eller dijonsenap i var och varannan rätt, att göra sallader baserade på en massa olika fancy tomatsorter osv.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

2 Vuxna och en katt.

Butik: Runt 5000:-
Ute: Olika, men vi snittar väl 10 000:-

Förvånar mig att väldigt få verkar lägga lite pengar på att äta på restaurang. Visst skulle jag kunna leva för 1500 i månaden, men jag vill äta det jag är sugen på och njuta av maten, inte käka samma mat dag in och dag ut. Sen vet jag att mat för vissa är bara något onödigt ont för att överleva, men jag är precis tvärtom och vill njuta av mat och dryck istället.

Beror väl på ekonomin? Tror nog alla vill njuta av mat och dryck. Ni verkar ju dock spendera ungefär 30% av ett snitthushålls inkomst efter skatt, bara på käk, så är nog inte så konstigt att det inte är några mängder av folk som droppar 7,5k/pers/mån på mat?

(Inget påhopp mot er, utan mer bara ett försök till förklaring till varför det ser ut som det gör )

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Konstigt att man inte rasar i vikt eller är utmattad då.
Eller är sjuk.

Netto är likt Lidl, snuskigt billigt med varor från andra länder.
Och Netto är ju en liten fjutt butik.

Stora butiker är Willys, Maxi, Forum.

Hur vet du att du inte är sjuk? Äter du så lite och behåller vikten så tyder det på att du har problem med metabolismen och bör kolla upp sköldkörteln (även om det kan vara annat eller ingenting). Även åt andra hållet äter du 3000kcal och är stillasittande men rasar i vikt så bör det kollas upp "vårdcentralen tar inte antikroppsprov och missar en hel del har själv råkat ut för det" stora provet har med antikroppar https://werlabs.se/blodprov/skoldkorteltest/

Håller med om att man inte behöver äta så många mål per dag men man bör ju försöka få i sig lite kvalitet också för att undvika problem längre fram i livet (kan vara lite individuellt också vissa kan ju göra vad som och blir 120/friska), samt att det kan vara fördelaktigt att få en fasteperiod genom att skippa första eller sista målet. Frukost är ju generellt lättast att skippa (det är en myt att vi måste äta frukost som lever kvar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Jag fattar inte hur vissa kan ha så extremt låg utgifter på mat, köper ni bara det billigaste ni kan hitta på Lidl? Lider ni av näringsbrist?
Jag tycker att våra utgifter på mat kan vara höga, vi är tre personer och handlar för runt 9000kr per månad, handlar främst på ICA och köper bara bra råvaror, mycket ekologiskt och inget billigt skit.
Jag tycker trots det inte att det är nån extrem summa men om man jämför med andra här så är det rätt högt men inte extremt.
Jag har vänner som har liknande budget på mat som vi, men också dom som köper väldigt billigt. Men då får man ju också vad man betalar för.
Jag gillar mat, gillar att laga mat och att njuta av god hälsosam mat så då tycker jag att det får kosta.

Beror på vad man äter (sen blir det tyvärr dyrt för mig med vissa ekologiska grönsaker är svindyra)

Billigt ekologiskt: Morötter/Potatis/Sötpotatis/Bönor/Linser/Råris/Änglamarks frysta WOK grönsaker säkert mer
Ekologiskt kött kan man skita i i Sverige om det inte är på rea vi har så lite antibiotika samt ska man ha vettigt kött så är det pasturised/grassfed samt icke odlad fisk som gäller och det går ju knappt att hitta (gäller även för mejeriprodukter och ägg osv).
Massvis med publicerade artiklar gällande det på pubmed https://www.google.se/search?q=pubmed+grassfed+animals+omega&...

Permalänk
Medlem

@lappen81: Du kan inte halvera energiintaget (från ditt normala) eller något sådant, men det gör ju inte en normal människa av att hoppa över en måltid eller ett mellanmål. Att hoppa över ett mål betyder ju dock inte att du äter mindre, du har ju de andra måltiderna att ta igen dig på.

Permalänk

I vårt hushåll är vi: 1 personer
Mat från affär: 1000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 800 kr/månad

Gör en del lådor och lagar oftast billig mat, typ pasta/ris + köttfärs/färdiga köttbullar/falukorv, blir inte mycket grönsaker heller. Har inget intresse av att laga mat, utan äter bara något billigt och snabbt för att fylla magsäcken.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@lappen81: Du kan inte halvera energiintaget (från ditt normala) eller något sådant, men det gör ju inte en normal människa av att hoppa över en måltid eller ett mellanmål. Att hoppa över ett mål betyder ju dock inte att du äter mindre, du har ju de andra måltiderna att ta igen dig på.

Vid hypo/hyper måste man göra det, för min del är det mycket mer än dubbling/halvering beroende på vilket håll vikten går. Var 10-15person har problem med sköldkörteln som kan innebära att det svänger åt något av hållen, vissa blir bättre vid rätt medicinering, vissa blir helt friska när underliggande problem är behandlade. Många blir oftast tjocka på medecinering då vi har lite bristfälliga behandlingsrekommendationer (dom skiljer sig även mellan dom olika landstingen)

An unexplained change in weight is one of the most common signs of a thyroid disorder. Weight gain may signal low levels of thyroid hormones, a condition called hypothyroidism. In contrast, if the thyroid produces more hormones than the body needs, you may lose weight unexpectedly. This is known as hyperthyroidism.

Permalänk
Medlem

Två i hushållet, men tänker endast på mig själv då damen primärt är vegan. Vi lagar mat tillsammans på helger ibland, men det är sällan.

Jag brukar ligga på runt 1000-1200 då jag gör mycket storkok och äter allt ur matlådor mer eller mindre. Om damen är uttråkad blir det väl något resturangbesök eller liknande, men det blir oftast inte mer än 250 kronor per tillfälle isf.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vid hypo/hyper måste man göra det, för min del är det mycket mer än dubbling/halvering beroende på vilket håll vikten går. Var 10-15person har problem med sköldkörteln som kan innebära att det svänger åt något av hållen, vissa blir bättre vid rätt medicinering, vissa blir helt friska när underliggande problem är behandlade. Många blir oftast tjocka på medecinering då vi har lite bristfälliga behandlingsrekommendationer (dom skiljer sig även mellan dom olika landstingen)

An unexplained change in weight is one of the most common signs of a thyroid disorder. Weight gain may signal low levels of thyroid hormones, a condition called hypothyroidism. In contrast, if the thyroid produces more hormones than the body needs, you may lose weight unexpectedly. This is known as hyperthyroidism.

Då måste du nog äta specialkost också. Halverar en normal person energiintaget (som i att minska allt till hälften) så kommer den personen bli undernärd efter ett tag, sånt finns det studier på och gränsen för "minimum energiintag" är en bra bit över 50 % av normalt.

Permalänk
Medlem

Ligger kring 2000kr allt som allt. Lagar mestadels egen mat men äter ute med jobbet och privat kanske 6-10ggr per månad.

Köper nästintill bara billigt eller rabatterat kött, dock svenskt, köper basvaror mm på mängderbjudande, storhandlar för att utnyttja procentrabatterna fullt ut, och betalar med lunchkortet då hälften av mina lagade måltider hamnar i lunchlådan.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB