Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Svältande länder håller inte med dig.

Permalänk
Medlem

Mellan 3-4000kr. Bor själv. Restauranger inräknat. Även läskeblask/godis om det blir något sådant.
Jag gillar fina råvaror. Svenskt ska det vara också.

Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar var man ens kan köpa kyckling (inte kycklingfile) för 60 kr kilot? Är det kilopriset på McDonalds nuggets om man extraherar kycklingen ?
Hel kostar kyckling sällan över 30 Kr/kilot och en hel grillad kyckling kostar där jag bor 20 kr men det är ju inte riktigt ett kilo.

Netto har jättebra färsk kyckling, svensk genom hela produktionskedjan. Iaf där jag bor.
Klubbor, lårfilé, bröstfilé, vingar och hela kycklingar, brukar finnas nästan jämt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@AdoringFan: Svältande länder håller inte med dig.

Fast nu bor jag i sverige, svälter inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast nu bor jag i sverige, svälter inte heller.

Alltså anledningen till varför vi äter som vi gör är för att enbart stapelvaror skulle ge upphov till (och gav upphov till) bristsjukdomar då de inte innehåller allt vi behöver.

WHO, FN, din vårdcentral o.s.v. skulle säga att du svälter om du äter runt 900 kcal om dagen. FN räknar med att undernäring sker långt över den nivån. Det är därför länder med problem där folk dör (p.g.a. undernäring och av att de därför inte kan stå emot sjukdomar) i snitt äter mer än du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Netto har jättebra färsk kyckling, svensk genom hela produktionskedjan. Iaf där jag bor.
Klubbor, lårfilé, bröstfilé, vingar och hela kycklingar, brukar finnas nästan jämt.

Netto är den dyraste av fyra större mataffärer där jag bor, utbudet av färskt kött och färsk fågel brukar vara begränsat till en liten kyl. De har billiga kampanjvaror ibland, men det har ju de andra regelbundet. Pratar du om fruset så kan de inte slå de andra heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alltså anledningen till varför vi äter som vi gör är för att enbart stapelvaror skulle ge upphov till (och gav upphov till) bristsjukdomar då de inte innehåller allt vi behöver.

WHO, FN, din vårdcentral o.s.v. skulle säga att du svälter om du äter runt 900 kcal om dagen. FN räknar med att undernäring sker långt över den nivån. Det är därför länder med problem där folk dör (p.g.a. undernäring och av att de därför inte kan stå emot sjukdomar) i snitt äter mer än du gör.

Konstigt att man inte rasar i vikt eller är utmattad då.
Eller är sjuk.

Skrivet av Petterk:

Netto är den dyraste av fyra större mataffärer där jag bor, utbudet av färskt kött och färsk fågel brukar vara begränsat till en liten kyl. De har billiga kampanjvaror ibland, men det har ju de andra regelbundet. Pratar du om fruset så kan de inte slå de andra heller.

Netto är likt Lidl, snuskigt billigt med varor från andra länder.
Och Netto är ju en liten fjutt butik.

Stora butiker är Willys, Maxi, Forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar var man ens kan köpa kyckling (inte kycklingfile) för 60 kr kilot? Är det kilopriset på McDonalds nuggets om man extraherar kycklingen ?
Hel kostar kyckling sällan över 30 Kr/kilot och en hel grillad kyckling kostar där jag bor 20 kr men det är ju inte riktigt ett kilo.

Jag handlar bara ekologiskt kött och då är det inga problem att hitta kyckling för över 100 kr/kg...

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 vuxna personer
Mat från affär: 5000-6000 kr/månad
Mat från restaurang/café: 200 kr/månad

Permalänk
Medlem

2 vuxna, 2 barn.
Från affär: 5-6000kr / månad men det inkluderar då även varor som schampoo, deo, grillkol etc (dvs allt som finns i en stormarknad)
Restaurang/cafe 1-1500kr / månad. (Beror till stor del på hur ofta jag själv orkar ta med matlåda)

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

Vi har ett hushållskonto dit vi flyttar hushållspengar varje månad, som ska räcka till Mat, hygienartiklar, tvättmedel etc. Vi brukar komma undan med cirka 5000-6000 varje månad. Vi är också fyra personer i hushållet; 2 vuxna och 2 barn på 4 och 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Konstigt att man inte rasar i vikt eller är utmattad då.
Eller är sjuk.

Netto är likt Lidl, snuskigt billigt med varor från andra länder.
Och Netto är ju en liten fjutt butik.

Stora butiker är Willys, Maxi, Forum.

Varför kan du inte bara inse att du inte äter en näringsrik, balanserad och varierad kost.

Skrivet av AdoringFan:

Det är väl ingen som käkar 6 mål om dagen om man nu inte tränar.

Frukost skippar de flesta jag känner, bara ta ett eller två glas vatten.
Lunch kanske en macka och vatten.
Käk runt kl 17-18, typ en dafgård rätt med vatten.
En macka innan läggdags kanske, med vatten.

Jobbade som målare och behövde inte käka så mycket om dagen.

Skippa frukost, en macka till lunch och en färdigrätt till middag. Det skulle nog de allra flesta anse vara undermåligt, både energi och näringsmässigt.

Permalänk
Medlem

2 vuxna och 2 barn samt 2 hundar och 2 papegojor

Drur 1000sek månaden
Mat 4000 sek månaden
Hämt mat 1000 sek månaden
Samt att jag äter ute varje dag i jobbet, 2500 sek i månaden

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 vuxna personer + 1 barn (1 1/2 år)
Mat från affär: 5000-6000 kr/månad (innefattar allt från stormarknad)
Mat från restaurang/café: 400 kr/månad i snitt

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 personer
Mat från affär: 4454 kr/månad i snitt 2018 (5043kr 2017)
Mat från restaurang/café: 156 kr/månad i snitt 2018

Spännande tråd med intressant diskussion.
Jag, liksom några andra, verkar tycka det är ganska främmande att man kan påstå att man klarar sig på under 1000kr/mån i matkostnad. Säger inte att det inte går - men för mig som äter frukost, lunchlåda på jobbet och oftast någon enklare kvällsmat (mellanmål som frukost och knäckebröd ingår på jobbet) och fortfarande har matkostnader på 4-5 tusen/månaden så är det märkvärdigt.

Nu är vi inte några exemplariska handlare som endast storhandlar i gång/veckan utan affären besöker vi nog 3 gånger/veckan samt att vi lagar matlådor på helgen för resten av veckan. Köper endast svensk kött och försöker inkludera lite vegetariskt i kosten.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Det är väl ingen som käkar 6 mål om dagen om man nu inte tränar.

Frukost skippar de flesta jag känner, bara ta ett eller två glas vatten.
Lunch kanske en macka och vatten.
Käk runt kl 17-18, typ en dafgård rätt med vatten.
En macka innan läggdags kanske, med vatten.

Jobbade som målare och behövde inte käka så mycket om dagen.

kvar i sovjet fortfarande? fyfan när jag jobbar natt måste jag minst få in 4000 kcal annars tappar jag vikt. fan skulle jag äta så lite som du hade kollegorna trott jag haft ätstörningar.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Avstängd

Räknas öl? Sen i typ maj har jag levt på öl, pizza och godis och det är varken bra för plånkan eller vikten. Men 3000kr/månad skulle jag tippa på. Restaurang 400kr/månad. Jag har skärpt till mig lite nu efter semestern och ska väl försöka skärpa till mig mer. Mat är så dyngtråkigt att lägga pengar på.

1000kr i månaden är görbart, men svårt och tråkigt (såvida du inte äter mycket på skola/hos föräldrar/hos kompisar). Har en kompis som har 230kr/veckan som budget men då äter hon en del hos sin mamma och så väger hon under 50kg.

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen huruvida man kan äta för under 1000 kronor i månaden är det nog ingen som säger att man inte kan det, men det går inte att få i sig de 2-2500 kcal per dag en normal person behöver och alla de näringsämnen man bör få i sig för de pengarna.

Men om man helt skiter i båda dessa krav kan man klara sig på 0 kr per månad också, bara dricka vatten.

Äter man under 1000 kcal per dag en lång period kommer man inte bara tappa massvis i vikt utan man lär rubba sin ämnesomsättning i förlängningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Angående diskussionen huruvida man kan äta för under 1000 kronor i månaden är det nog ingen som säger att man inte kan det, men det går inte att få i sig de 2-2500 kcal per dag en normal person behöver och alla de näringsämnen man bör få i sig för de pengarna.

Men om man helt skiter i båda dessa krav kan man klara sig på 0 kr per månad också, bara dricka vatten.

Inte 0kr (därför då klarar man sig inte), men ganska lite. Vatten och havregryn. Och alla jag vet som säger att de klarar sig på så lite äter en hel del mål hos föräldrar eller släktingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 vuxna personer + 1 hund
Mat från affär: 4500 kr/månad (Hundmat inkluderat)
Mat från restaurang/café: Runt en femhundralapp per person.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@anon121881:

Kul, om du käkar på Kippers någon gång så jobbar min tjej där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Mat från affär: 2000kr/månad storhandling samt 2000 kr/månad för färskvaror (mjölk etc.)
Mat från restaurang: 3000kr/månad (bor i Norge och en dejtnigth kostar oss runt 2000 och så 2 stk hämtmat blir 1000kr till)

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 3 personer, två vuxna och en sexåring.
Mat från affär: 3000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 500 kr/månad.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Inte 0kr (därför då klarar man sig inte), men ganska lite. Vatten och havregryn. Och alla jag vet som säger att de klarar sig på så lite äter en hel del mål hos föräldrar eller släktingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var poängen dock, du klarar dig inte på under 1000 kcal eller utan näringsämnen heller. Du dör bara snabbare om du lägger 0 kr men båda alternativen är ohållbara.

Permalänk
Medlem

1 person.
2000 i månaden för Queal.

Permalänk
Medlem

Hur kan hushåll med 2 vuxna och 1 barn komma undan med 3000-4000kr/månad i matkostnad. Vad äter ni för mat egentligen?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

Hur kan hushåll med 2 vuxna och 1 barn komma undan med 3000-4000kr/månad i matkostnad. Vad äter ni för mat egentligen?

Man kan vända på det och fråga varför folk köper så pass mycket och dyr mat?

Vi klarar oss på ungefär 2500 kr i snitt med två i hushållet. Detta med två hundar också.

Permalänk
Medlem

Mat från affär: 3000-4000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 2000-3000 kr/månad.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

1 vuxen samt två barn varannan vecka (så en vuxen plus ett barn kan man ju säga...)
Ligger på 3500-4000 per månad.
I dessa siffror ingår all mat, dvs även "utemat" som blir ganska sällan, och även lite glass och snacks.
Äter frukost middag och kvällsmacka hemma, och matlåda från gårdagens middag på jobbet.

/GC

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 vuxna, 2 barn
Mat från affär: Max 3000:-
Mat från restaurang/café: Skriver 200. Vi käkar knappt snabbmat. Fikar visserligen men det är småpengar.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk

2 vuxna samt 2 barn (4½ samt 6 år)
Butik: ca 6500-7500kr / månad.
Hämtmat / restaurang / café: Olika, 400 - 1600kr / månad.

Handlar mycket frukt & bär, ekologiskt om det går (läs tillgänglighet samt om priset inte sticker iväg för mycket för att vara omotiverat).

Lagar det mesta från grunden, storkok & lunchlådor. Samt handlar aldrig budgetvaror.