Datorn ger ifrån sig ett svagt visslande ljud när jag spelar, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Datorn ger ifrån sig ett svagt visslande ljud när jag spelar, vad kan det bero på?

Hej, jag köpte för ungefär en vecka sedan helt nya datordelar men när jag spelar tex wow så börjar datorn gör ett svagt visslande ljud och jag har försökt sätta alla settings på low men det gör ingen skillnad. Ska jag köpa en ny cpu kylare eller kan det vara grafikkortet?

Mina delar:

Fractal Design Define R6 Svart
ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC
Intel Core i5-8400 processor
Corsair TX750M, 750W PSU
HyperX Fury DDR4 2400mhz 16gb
CRYORIG H7 CPU Cooler

Är ny här så vet inte om jag är inne på rätt tråd så ber om ursäkt för det isåfall

Permalänk
Hedersmedlem

@Simmee_w *Rubrik förtydligad, tråd flyttad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

On topic:
Kan det vara s.k. coilwhine? Se om du kan lokalisera ljudet (brukar att vara nätaggregatet eller grafikkortet) och ta en titt på några youtube-videos och se om du känner igen ljudet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Simmee_w:

Hej, jag köpte för ungefär en vecka sedan helt nya datordelar men när jag spelar tex wow så börjar datorn gör ett svagt visslande ljud och jag har försökt sätta alla settings på low men det gör ingen skillnad. Ska jag köpa en ny cpu kylare eller kan det vara grafikkortet?

Mina delar:

Fractal Design Define R6 Svart
ASUS Prime Z370-P, Socket-1151
Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC
Intel Core i5-8400 processor
Corsair TX750M, 750W PSU
HyperX Fury DDR4 2400mhz 16gb
CRYORIG H7 CPU Cooler

Är ny här så vet inte om jag är inne på rätt tråd så ber om ursäkt för det isåfall

skulle nog gissa på Coilwhine,
din dator är inte trasig, det råkar bara ha delar som när dom är ihop så vibrerar nån kopparspole så snabbt att du får ett tjut..
ta en hushållsrulle och lyssna genom rullen var ifrån tjutet kommer ifrån.

beroende på återförsäljare så kan du lämna tillbaka den del som tjuter och skaffa nån liknande eller exakt samma modell/märke.
sen har du ju öppet köp kvar om du sparat kartonger & kvitton? (enklare om du köpt över nätet distansköplagen)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644