Det spelar ingen roll att villkoren i sig är tydliga (vilket det mig veterligen ingen här motsatt sig heller). Man får fortfarande inte använda "buzzwords" som är vedertagna marknadsföringsuttryck och sedan ändra innebörden av ordet i sina villkor. Som jag skrev i mitt inlägg så får man till exempel inte marknadsföra "Öppet Köp", om kunden endast får ett tillgodokvitto (oavsett om man skrivit det hur tydligt som helst i sina villkor). Detta då "Öppet Köp" innebär att kunden får pengarna åter. Att erbjuda tillgodokvitto kallas för "Bytesrätt".
Gällande din IKEA-analogi så är den extremt bristfällig och redan behandlad i mitt ursprungliga inlägg, men jag har inget emot att förtydliga mig ytterligare en gång. Det är tillåtet att till exempel villkora om vilka produkter som ingår i REAN. Det är däremot inte tillåtet att i sina villkor ändra betydelsen av ordet "REA", genom att till exempel höja priset på varorna under "REAN" istället för att sänka (även om man skriver det som den första punkten i sina villkor)!
Nu är visserligen REA ett oerhört välcementerat uttryck och behandlas specifikt av Konsumentverket, där det framgår vilka krav som ställs för att man ska få använda order REA i sin marknadsföring (REA-och-Nedsatt-pris). Det har (så vitt jag vet) inte gjorts för "prismatchning" på sådant utförligt sätt (ännu). Men det understryker vad jag försöker framhålla, att det inte är tillåtet att använda ord som väcker specifika förväntningar hos kunder, som man sedan avsäger i de mer specifika villkoren.
Så den enda poängen du kan försöka framhålla är att "prismatchning" inte skulle vara ett tillräckligt vedertaget uttryck för att det skulle behäftas med några särskilda krav för att få användas i sin marknadsföring. Vilket jag då inte håller med om, då jag sett ett stort antal välkända bolag använda termen, och alla har sänkt priset på varan, inte givit ett tillgodokvitto. För jag hoppas att vi alla kan vara rörande överens om att det inte går att sätta likhetstecken mellan 5000 kr, och 5500 kr plus ett tillgodokvitto á 500 kr...
Så det avslutande frågan blir ju då, kan du ge exempel på fler andra stora aktörer som använder sig av en liknande prismatchnings-policy som Komplett, som därmed kan ge stöd till din tolkning av dess innebörd?
Nu finns det vissa marknadsföringsuttryck som det finns begränsningar i hur man får använda dom, rea är ett sådant uttryck. Har däremot mycket svårt att tro att prismatchning är ett sådant ord, men du kanske kan komma med lämplig information angående detta?
Rent generellt tycker jag att det är problematiskt när folk i dessa trådar uttrycker sig kategoriskt och blandar ihop vad de tror och vad de faktiskt vet. Exempelvis så tror jag inte att det rent juridiskt är relevant vad andra företag har för regler/villkor angående prismatchning. Inte heller skulle jag tro att deras kampanj skulle anses som vilseledande om det prövades i domstol eller liknande.
Vad man däremot kan konstatera är att de uppenbarligen inte lyckats speciellt väl med hur de kommunicerar ut detta då det uppenbarligen är folk som missförstått vad det innebär i detta fallet. Personligen kan jag tycka att det är något positivt att man kan få pengar tillbaka (även i presentkortsform) och föredrar detta framför att man inte gör något alls. Men det är min helt egna personliga åsikt