Komplett´s Prismatchning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det spelar ingen roll att villkoren i sig är tydliga (vilket det mig veterligen ingen här motsatt sig heller). Man får fortfarande inte använda "buzzwords" som är vedertagna marknadsföringsuttryck och sedan ändra innebörden av ordet i sina villkor. Som jag skrev i mitt inlägg så får man till exempel inte marknadsföra "Öppet Köp", om kunden endast får ett tillgodokvitto (oavsett om man skrivit det hur tydligt som helst i sina villkor). Detta då "Öppet Köp" innebär att kunden får pengarna åter. Att erbjuda tillgodokvitto kallas för "Bytesrätt".

Gällande din IKEA-analogi så är den extremt bristfällig och redan behandlad i mitt ursprungliga inlägg, men jag har inget emot att förtydliga mig ytterligare en gång. Det är tillåtet att till exempel villkora om vilka produkter som ingår i REAN. Det är däremot inte tillåtet att i sina villkor ändra betydelsen av ordet "REA", genom att till exempel höja priset på varorna under "REAN" istället för att sänka (även om man skriver det som den första punkten i sina villkor)!

Nu är visserligen REA ett oerhört välcementerat uttryck och behandlas specifikt av Konsumentverket, där det framgår vilka krav som ställs för att man ska få använda order REA i sin marknadsföring (REA-och-Nedsatt-pris). Det har (så vitt jag vet) inte gjorts för "prismatchning" på sådant utförligt sätt (ännu). Men det understryker vad jag försöker framhålla, att det inte är tillåtet att använda ord som väcker specifika förväntningar hos kunder, som man sedan avsäger i de mer specifika villkoren.

Så den enda poängen du kan försöka framhålla är att "prismatchning" inte skulle vara ett tillräckligt vedertaget uttryck för att det skulle behäftas med några särskilda krav för att få användas i sin marknadsföring. Vilket jag då inte håller med om, då jag sett ett stort antal välkända bolag använda termen, och alla har sänkt priset på varan, inte givit ett tillgodokvitto. För jag hoppas att vi alla kan vara rörande överens om att det inte går att sätta likhetstecken mellan 5000 kr, och 5500 kr plus ett tillgodokvitto á 500 kr...

Så det avslutande frågan blir ju då, kan du ge exempel på fler andra stora aktörer som använder sig av en liknande prismatchnings-policy som Komplett, som därmed kan ge stöd till din tolkning av dess innebörd?

Nu finns det vissa marknadsföringsuttryck som det finns begränsningar i hur man får använda dom, rea är ett sådant uttryck. Har däremot mycket svårt att tro att prismatchning är ett sådant ord, men du kanske kan komma med lämplig information angående detta?

Rent generellt tycker jag att det är problematiskt när folk i dessa trådar uttrycker sig kategoriskt och blandar ihop vad de tror och vad de faktiskt vet. Exempelvis så tror jag inte att det rent juridiskt är relevant vad andra företag har för regler/villkor angående prismatchning. Inte heller skulle jag tro att deras kampanj skulle anses som vilseledande om det prövades i domstol eller liknande.

Vad man däremot kan konstatera är att de uppenbarligen inte lyckats speciellt väl med hur de kommunicerar ut detta då det uppenbarligen är folk som missförstått vad det innebär i detta fallet. Personligen kan jag tycka att det är något positivt att man kan få pengar tillbaka (även i presentkortsform) och föredrar detta framför att man inte gör något alls. Men det är min helt egna personliga åsikt

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Tror du missar poängen här. Prismatching i sig är ett vedertaget uttryck i betydelsen att man matchar priser. Vilket Komplett gör. Däremot är det inte ett vedertaget uttryck för att det självklart innebär att man får tillbaka mellanskillnaden i form av "pengar in på kontot" även om det förmodligen är rätt vanligt att det är så.

Komplett är ett företag med en omsättning på 7 miljarder kronor och ett par hundra anställda, jag är helt övertygad om att det bland dessa finns ett par jurister som varit inblandade i att ta fram detta och granskar att det som utlovas är förenligt med svensk lag.

Precis som du säger är ord som rea, öppet köp, garanti osv. att betrakta som vedertagna begrepp förenliga med vissa lagar och regler. Det är jag rätt säker på att prismatching inte är. Men jag har haft fel förr och anser du att jag har det nu så får du gärna styrka att så är fallet

Edit:
Som jag sagt tidigare är jag dock förvånad över att Komplett gjort ett sånt pass "kommunikativt misstag" som jag upplever att man gjort här och jag skulle inte bli förvånad om man justerar detta till att kallas något annat än just "prismatching". Min fundering kring detta är om detta har att göra med Amazons förväntade intåg i landet som rimligtvis skapar en del stress hos de flesta lokala aktörer. Det är dock en ren gissning från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är alltså villkoren för när en prismatchning gäller som är olika mellan butiker, inte vad en prismatchning är.

Om du reklamerar en vara, eller ifall butiken debiterat för mycket pengar för ett köp, så skulle man aldrig någonsin acceptera att få pengarna tillbaka/mellanskillnaden i form av ett tillgodokvitto. Alltså kan vi konstatera att det är väsentlig skillnad på att få pengar i handen, kontra ett tillgodokvitto.

Om ett företag till exempel skulle marknadsföra en superkampanj eller "REA" där priset på en vara är nedsatt med 50%, från 20k till 10k. Så tror jag att de allra flesta skulle bli ganska snopna om det sedan visar sig att man ändå får betala 20k, men får 10k som tillgodokvitto att använda vid framtida köp (även om det står i kampanjens finstilta)...

Man kan till exempel inte marknadsföra 60 dagars Öppet Köp, men sedan villkora att kunden endast får ett tillgodokvitto. För ett Öppet Köp betyder att kunden ska få pengarna åter (förutsatt att man uppfyller de avtalade villkoren), ger man endast ett tillgodokvitto så kallas det för Bytesrätt!

Vad en "prismatchning" är har det väl aldrig varit någon diskussion om? Det är en matchning av priset hos en annan aktör vilket även är fallet för Komplett. Hur mellanskillnaden skall betalas tillbaka är vad det hela gäller och det är ingenting i ordet "prismatching" som innebär att det måste vara i reda pengar.

Saker som REA, överdebitering, öppet köp osv är mer strikt definierade i lagar och förhållningsregler så det är helt skiljda scenarion.

Permalänk
Medlem

Kostar en vara hos aktör A 5000:-, och aktör B 7000:-, så är väl knappast 7000:- + 2000 i presentkort en prisMATCH?
Hela ordet "matcha" handlar väl om att man ska just "matcha" det andra priset?
Med presentkortet i soppan borde det ju hela kallas "priskompensation" istället, för det är ju knappast att man matchar priset.

Om jag har 5000:- i plånboken, hur menar ni att jag med en "prismatch" med ett presentkort ska kunna köpa samma vara hos aktör B?

Vore jag intresserad av ett presentkort hos aktör B, så skulle jag väl köpa varan för 5000:- hos aktör A och sen köpa ett separat presentkort hos aktör B på 2000?

En prismatch ska ju vara en win-win, kunden köper hos en butik denne hellre nyttjar, samtidigt som butiken får in ett sälj som dom annars hade missat, mao så är det ju något som gynnar båda.

Men presentkorts-kompensationen har ju så många grejor som är till kundens nackdel:
1) Kunden måste ju ha behov att köpa ytterligare en produkt hos butiken
2) Butiken måste ju vara billigast på denna produkt
3) Butiken måste erbjuda fri frakt för denna produkt
4) Produkten måste _minst_ ha det värde presentkortet är på, annars spiller det ju över

Så, det är rejält många "saker" som måste slå in för att detta presentkort öht ska bli en bra "deal" för kunden.
Alla avvikelser från 1-4 ovan gör ju att kunden ÅTERIGEN förlorar pengar mot att köpa produkt #2 hos en annan aktör.

Och då kan man nu tycka att jag "överanalyserar", men jag utgår bara hypotetiskt från att en person som öht prismatchar från första början, är någon som är känslig på kronor och ören...

https://www.synonymer.se/sv-syn/matcha
en synonym till "matcha" är alltså "stämma överrens med". Matchar man ett pris på 5000 vs 7000, med 7000+presentkort, så stämmer väl det knappast överrens med 5000?

Hela grundproblemet med denna presentkortsmatch är att man måste håva ut fulla mängden pengar.
Förstår inte hur man öht kan försöka argumentera för att två affärsuppgörelser där man i den ena betalar 5000:- och den andra 7000:- kan anses vara en "match".

Och för att dra det till sitt extremläge: Säg att kunden ska köpa en produkt från en butik där denne vet att den _aldrig_ igen kommer köpa något, vad hjälper då ett presentkort?

Edit:
Sen är det givetvis helt valfritt av Komplett att göra som dom vill, dock bara tråkigt att dom missbrukar ett "vedertaget" begrepp. Jag har då aldrig tidigare hört talas om en prismatch där man inte matchar priset rakt av.
"Priskompensation" hade varit en mkt mer "korrekt" benämning på det dom gör.

Permalänk
Medlem

Och nu har diskussionen loopat runt igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lättast är ju om den som orkar anmäler detta och får det prövat. Företaget anmäler ju varandra kring hur de missköter "prisgarantier".

Jag tycker det är vilseledande och att de rider på hur frasen prismatch används normalt.
Väldigt tydligt när man klickar in vidare men själva ordet är väldigt olyckligt eftersom man normalt matchar genom att erbjuda pengar tillbaka, inte ett presentkort med låg hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Priskompensation låter bättre i mina öron men det kanske inte är ett ord?

Edit: Detta är ju en tolkningsfråga men de använder iallafall inte Prisgaranti i detta fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Tror du missar poängen här. Prismatching i sig är ett vedertaget uttryck i betydelsen att man matchar priser. Vilket Komplett gör. Däremot är det inte ett vedertaget uttryck för att det självklart innebär att man får tillbaka mellanskillnaden i form av "pengar in på kontot" även om det förmodligen är rätt vanligt att det är så.

Komplett är ett företag med en omsättning på 7 miljarder kronor och ett par hundra anställda, jag är helt övertygad om att det bland dessa finns ett par jurister som varit inblandade i att ta fram detta och granskar att det som utlovas är förenligt med svensk lag.

Precis som du säger är ord som rea, öppet köp, garanti osv. att betrakta som vedertagna begrepp förenliga med vissa lagar och regler. Det är jag rätt säker på att prismatching inte är. Men jag har haft fel förr och anser du att jag har det nu så får du gärna styrka att så är fallet

Edit:
Som jag sagt tidigare är jag dock förvånad över att Komplett gjort ett sånt pass "kommunikativt misstag" som jag upplever att man gjort här och jag skulle inte bli förvånad om man justerar detta till att kallas något annat än just "prismatching". Min fundering kring detta är om detta har att göra med Amazons förväntade intåg i landet som rimligtvis skapar en del stress hos de flesta lokala aktörer. Det är dock en ren gissning från min sida.

Är inte ovanligt dock företag tar vatten överhuvudet (fått backa sin kampanj, för misstag eller fel).

Alla företag (inte bara elektronik), kör just Prismatching som det är tänkt utom komplett. Kvittar om man försöker friskriva sig i några villkor, bör döp det till något annat (möjligen som två/tre redan varit inne på). Som stämmer bättre med villkoren, än hur Prismatching har blivit ett vedertaget begrepp (även om det inte är någon lag än, kan det ändå bli praxis hur ordet ska användas om tillräckligt många har samma åsikt och/eller används av majoriteten på vist sätt ). Elgiganten matchar även online t.ex, kan ju se annat företag som kör prisgaranti https://www.hornbach.se/cms/sv/se/varuhusinfo/lagprisgaranti/... inte erbjuder dom några presentkort.

Jag ärligt talat bryr mig inte om komplett kör med presentkort med kort datum på, bara dom döper kampanjen till något mer passande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Problemet här är väl att det pågår 2 olika diskussioner i denna tråd. Den ena är "vad säger lagar och regler om Kompletts prismatching" och den andra är "Vad har folk för åsikter om Kompletts prismatching och hur anser folk att den borde vara". Båda diskussionerna är väl i sig relevanta och intressanta men sett till att detta forum gäller just Konsumenträtt så fokuserar iaf jag på det förstnämnda. Min personliga åsikt är dock att Komplett klantat till sig en del i detta och borde ändra detta men det i sig gör det inte olagligt

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Tror du missar poängen här. Prismatching i sig är ett vedertaget uttryck i betydelsen att man matchar priser. Vilket Komplett gör. Däremot är det inte ett vedertaget uttryck för att det självklart innebär att man får tillbaka mellanskillnaden i form av "pengar in på kontot" även om det förmodligen är rätt vanligt att det är så.

Komplett är ett företag med en omsättning på 7 miljarder kronor och ett par hundra anställda, jag är helt övertygad om att det bland dessa finns ett par jurister som varit inblandade i att ta fram detta och granskar att det som utlovas är förenligt med svensk lag.

Precis som du säger är ord som rea, öppet köp, garanti osv. att betrakta som vedertagna begrepp förenliga med vissa lagar och regler. Det är jag rätt säker på att prismatching inte är. Men jag har haft fel förr och anser du att jag har det nu så får du gärna styrka att så är fallet

Edit:
Som jag sagt tidigare är jag dock förvånad över att Komplett gjort ett sånt pass "kommunikativt misstag" som jag upplever att man gjort här och jag skulle inte bli förvånad om man justerar detta till att kallas något annat än just "prismatching". Min fundering kring detta är om detta har att göra med Amazons förväntade intåg i landet som rimligtvis skapar en del stress hos de flesta lokala aktörer. Det är dock en ren gissning från min sida.

Att Komplett är ett stort och välrenommerat företag betyder inte att allt de gör är förenligt med svensk lagstiftning. Volkswagen omsätter årligen runt 230 miljarder Euro och har över 600 000 anställda. Trots detta så är Dieselgate ett faktum... Så att Kompletts storlek på något sätt skulle vara en garanti för att man inte gör några fel lämnar jag fortsatt därhän.

I övrigt så fortsätter jag min argumentation nedan.

Skrivet av Frispel:

Nu finns det vissa marknadsföringsuttryck som det finns begränsningar i hur man får använda dom, rea är ett sådant uttryck. Har däremot mycket svårt att tro att prismatchning är ett sådant ord, men du kanske kan komma med lämplig information angående detta?

Rent generellt tycker jag att det är problematiskt när folk i dessa trådar uttrycker sig kategoriskt och blandar ihop vad de tror och vad de faktiskt vet. Exempelvis så tror jag inte att det rent juridiskt är relevant vad andra företag har för regler/villkor angående prismatchning. Inte heller skulle jag tro att deras kampanj skulle anses som vilseledande om det prövades i domstol eller liknande.

Vad man däremot kan konstatera är att de uppenbarligen inte lyckats speciellt väl med hur de kommunicerar ut detta då det uppenbarligen är folk som missförstått vad det innebär i detta fallet. Personligen kan jag tycka att det är något positivt att man kan få pengar tillbaka (även i presentkortsform) och föredrar detta framför att man inte gör något alls. Men det är min helt egna personliga åsikt

Skrivet av Aktsu:

Vad en "prismatchning" är har det väl aldrig varit någon diskussion om? Det är en matchning av priset hos en annan aktör vilket även är fallet för Komplett. Hur mellanskillnaden skall betalas tillbaka är vad det hela gäller och det är ingenting i ordet "prismatching" som innebär att det måste vara i reda pengar.

Saker som REA, överdebitering, öppet köp osv är mer strikt definierade i lagar och förhållningsregler så det är helt skiljda scenarion.

I det här fallet så handlar det enbart om vad folk tror. Eftersom ingen här har presenterat ett domslut där frågan om denna formulering prövas i en rättslig instans, så handlar alla inlägg här om vad folk tror och själv tycker. Därför är det naturligt att man argumenterar för varför man har en viss ståndpunkt och det kan vara väldigt givande att dra paralleller till liknande "fall" som faktiskt har prövats rättsligt.

Av denna anledning har jag dragit paralleller till andra marknadsföringsuttryck, där Konsumentverket väldigt tydligt har sagt vad som gäller. Vad som är intressant i dessa exempel är att både KKL och Konsumentverket gör oerhört tydliga distinktioner mellan att få pengar åter, eller att istället få tillgodokvitton. Detta gäller alltså även användandet av marknadsföringsuttryck (t.ex. "öppet köp" och "bytes rätt"). Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle skilja när man använder uttrycket "prismatchning"?

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, och som även @BasseBaba skriver ovan, så förstår jag inte hur man kan säga att man "matchar" priset, genom att erbjuda ett tillgodokvitto på mellanskillnaden. Då har man inte alls betalat lika mycket för varan, man har betalat mer (sen att man även får något mer är i sammanhanget helt irrelevant). Ni hävdar ju att 5000 kr är samma sak som 5500 kr + ett presentkort á 500 kronor att använda vid ett annat tillfälle.

Vart går i så fall gränsen för vad man kan "byta ut" mellanskillnaden till, men ändå kalla det för att man "matchar priset"? Kan man istället ge x kilo potatis eller några balar toalettpapper om man så önskar? Man kanske även kan använda någon obskyr valuta som, rent teoretiskt, har ett värde, men som kanske inte går att nyttja eller växla i Sverige?

Nej, för mig är det tämligen självklart att prismatchning innebär att varan kostar lika mycket som den vara man matchar mot. Ni kommer inte heller kunna övertala mig att två olika pris blir samma pris, bara för att man får något ytterligare, som man inte hade tänkt att köpa. Det går överhuvudtaget inte ihop. Så om en domstol skulle komma fram till att marknadsföringen inte är vilseledande, så blir jag genuint oroligt över matematikkunskaperna i svenska domstolar.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Avsaknaden av lagar, regler och/eller domslut säger i sig ingenting om att något skulle vara otillåtet, snarare är det väl tvärt om i normalfallet. Sett till att ingen kunnat presentera några lagar eller regler som säger att detta skulle vara felaktigt eller närliggande domar så är det nog rimligt att anta att det inte heller är det. Därmed inte sagt att det inte kan komma i framtiden, kanske tom baserade på just detta fall, men fram till dess det eventuellt händer får vi utgå ifrån de lagar och regler som finns idag. Vi kan inte gärna sitta och själva skapa lagar och regler bara för att vi råkar tycka att det borde vara si eller så.

Jag har inga invändningar mot din argumenation kring öppet köp, skillnaden mellan pengar och tillgodkvitton osv. men har svårt att se vad det har med det aktuella fallet att göra mer än som en allmän betraktelse kring konsumenträtt i stort.

Edit:
Och som jag sagt ett par gånger redan, jag kan personligen tycka att det kanske borde finnas några lagar och regler kring detta och kan mycket väl tänka mig att det kan komma i framtiden om det blir vanligt förekommande att kunder blir lurade, eller iaf upplever sig bli det. Uppenbarligen finns det många som anser att det borde betyda pengarna åter och utgår ifrån att så är fallet när dom hör/läser ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Avsaknaden av lagar, regler och/eller domslut säger i sig ingenting om att något skulle vara otillåtet, snarare är det väl tvärt om i normalfallet. Sett till att ingen kunnat presentera några lagar eller regler som säger att detta skulle vara felaktigt eller närliggande domar så är det nog rimligt att anta att det inte heller är det. Därmed inte sagt att det inte kan komma i framtiden, kanske tom baserade på just detta fall, men fram till dess det eventuellt händer får vi utgå ifrån de lagar och regler som finns idag. Vi kan inte gärna sitta och själva skapa lagar och regler bara för att vi råkar tycka att det borde vara si eller så.

Jag har inga invändningar mot din argumenation kring öppet köp, skillnaden mellan pengar och tillgodkvitton osv. men har svårt att se vad det har med det aktuella fallet att göra mer än som en allmän betraktelse kring konsumenträtt i stort.

Edit:
Och som jag sagt ett par gånger redan, jag kan personligen tycka att det kanske borde finnas några lagar och regler kring detta och kan mycket väl tänka mig att det kan komma i framtiden om det blir vanligt förekommande att kunder blir lurade, eller iaf upplever sig bli det. Uppenbarligen finns det många som anser att det borde betyda pengarna åter och utgår ifrån att så är fallet när dom hör/läser ordet.

Fast nu så är det inte tillåtet att använda vilseledande marknadsföring överhuvudtaget. Vidare finns det ingen ordlista med vad som är tillåtet och inte, varken i KKL eller hos Konsumentverket. Så du kommer aldrig hitta en lag som säger att "Öppet köp" betyder ditten och "prismatchning" betyder datten. På samma sätt har lagboken inte heller en ordlista på vad vilka exakta gärningar som betraktas som mord, utan gärningsbeskrivningen är att man genom en "uppsåtlig och planerad gärning bragt någon om livet". Alla olika sätt att göra det på lämnar lagboken därhän, eftersom det annars skulle innebära att den ska täcka in miljontals olika scenarier per gärning. Näe, det är ju inte mord om man håller kniven mellan vänster ringfinger och höger lillfinger samtidigt som man står på ett ben iklädd en rosa klänning och flipflops, för den exakta gärningen finns inte beskrivet i någon lag eller regel...

Däremot så har som sagt Konsumentverket gjort vissa förtydliganden gällande vissa väldigt vanligt förekommande termer, där man precicerar exakt vad ett ord innebär (vilket antagligen beror på att det använts vilseledande tidigare). Detta skulle såklart kunna innefatta prismatchning i framtiden.

Men oaktat detta så är summan av kardemumman att du inte får marknadsföra saker som inte stämmer, eller väcker förväntan hos konsumenter som sedan inte infrias. Gällande till exempel REA så skriver Konsumentverket följande:

Citat:

"Rea och andra ord med liknande betydelse väcker förväntningar om särskilt bra erbjudanden...
För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda"

Vilket alltså gör att det inte bara är "REA" som är ett reserverat ord, utan även alla andra ord med liknande betydelse, som alltså inte namnges specifikt av Konsumentverket. Så här skulle du kunna argumentera för att ordet "super-duper-mega-prispressat" inte har specificerats i varken någon lag, domslut eller riktlinje av Konsumentverket, så att det borde därmed vara helt fritt att använda ordet precis som man vill i sin marknadsföring. Men så är inte fallet, eftersom ordet anspelar på särskilt bra erbjudanden. Har man inte det, så får man heller inte använda ett ord som anspelar på det. Sen är det alltid upp till en domstol att slutgiltigt pröva ifall en marknadsföring är vilseledande. Det kan aldrig vi på ett forum sitta och bestämma, vi kan ha åsikter, men vi kan aldrig veta.

Gällande skillnaden mellan pengarna tillbaka och tillgodokvitto i detta aktuella fall, så säger ju du och några andra att vi alla är överens om vad prismatchning innebär, att man ska betala lika mycket som hos den aktör man prismatchar mot. Men i nästa andetag hävdar ni att hur man betalar tillbaka är upp till säljaren själv att villkora. Vilket alltså är det jag vänder mig mot, eftersom man då inte längre matchar priset. Du betalar inte alls lika mycket, eftersom du i detta fall "tvingas" köpa ett presentkort på mellanskillnaden (så att säga). Här menar jag då dessutom att Konsumentverket och KKL tydligt visar att ett tillgodokvitto inte är att likställa med pengarna tillbaka, något jag då menar även innebär att man inte kan säga att priset matchar, om man ger ett tillgodokvitto på mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Bara att anmäla så får vi se om Svenska myndigheter har någon åsikt i frågan. Antar att desto fler som anmäler, desto större är sannolikheten att någon bryr sig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

I det här fallet så handlar det enbart om vad folk tror. Eftersom ingen här har presenterat ett domslut där frågan om denna formulering prövas i en rättslig instans, så handlar alla inlägg här om vad folk tror och själv tycker. Därför är det naturligt att man argumenterar för varför man har en viss ståndpunkt och det kan vara väldigt givande att dra paralleller till liknande "fall" som faktiskt har prövats rättsligt.

Av denna anledning har jag dragit paralleller till andra marknadsföringsuttryck, där Konsumentverket väldigt tydligt har sagt vad som gäller. Vad som är intressant i dessa exempel är att både KKL och Konsumentverket gör oerhört tydliga distinktioner mellan att få pengar åter, eller att istället få tillgodokvitton. Detta gäller alltså även användandet av marknadsföringsuttryck (t.ex. "öppet köp" och "bytes rätt"). Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle skilja när man använder uttrycket "prismatchning"?

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, och som även @BasseBaba skriver ovan, så förstår jag inte hur man kan säga att man "matchar" priset, genom att erbjuda ett tillgodokvitto på mellanskillnaden. Då har man inte alls betalat lika mycket för varan, man har betalat mer (sen att man även får något mer är i sammanhanget helt irrelevant). Ni hävdar ju att 5000 kr är samma sak som 5500 kr + ett presentkort á 500 kronor att använda vid ett annat tillfälle.

Vart går i så fall gränsen för vad man kan "byta ut" mellanskillnaden till, men ändå kalla det för att man "matchar priset"? Kan man istället ge x kilo potatis eller några balar toalettpapper om man så önskar? Man kanske även kan använda någon obskyr valuta som, rent teoretiskt, har ett värde, men som kanske inte går att nyttja eller växla i Sverige?

Nej, för mig är det tämligen självklart att prismatchning innebär att varan kostar lika mycket som den vara man matchar mot. Ni kommer inte heller kunna övertala mig att två olika pris blir samma pris, bara för att man får något ytterligare, som man inte hade tänkt att köpa. Det går överhuvudtaget inte ihop. Så om en domstol skulle komma fram till att marknadsföringen inte är vilseledande, så blir jag genuint oroligt över matematikkunskaperna i svenska domstolar.

Priset på produkten blir fortfarande samma hos dem båda oavsett om du fick tillbaka ett tillgodokvitto eller pengar. Vad händer annars om du köper en produkt A för 7000 kr, ser att du kan prismatcha och får ett tillgodokvitto för 2000 kr som du använder för att köpa produkt B. Skulle produkt B ha priset 0 då? Om du räknar produkt Bs pris till 2000 kr har man helt plötsligt fått varor till ett pris av 9000 kr fast du endast betalat 7000 kr vilket är konstigt. Kan lova dig att Skatteverket ALDRIG skulle acceptera att avskrivningen på produkt B skulle basera sig på ett pris av 0 kr i var fall, skulle nog stoppas redan vid revisorn. Finns nog ingen där som inte skulle säga att inköpspriset skall vara 5000 kr för produkt A och 2000 kronor för produkt B.

Kostnaden för varan är inte avhängt på hur många kronor och ören du har före och efter transaktionen. Egentligen uppstår en kostnad först när man förbrukar en vara så för datorprodukter uppstår den över flera år. Men även om vi med vad varan kostar menar den totala kostnaden tills produkten är värdelös följer samma resonemang som ovan.

Sen kan det oavsett vad man tycker om detta vara vilseledande enligt domstol för juridik har ingenting med detta att göra utan är en egen tolkning.

Mest intressant tycker jag att folk är så upprörda över en klar förbättring från Kompletts sida, förut fick man ingenting nu får man ett presentkort om någon rear ut saker man köpt tidigare. Jag tycker lika synd om folk som inte läser dessa villkor och missat vad som gäller som jag tycker synd om folk som inte läst sina försäkringsvillkor och får utebliven ersättning, dvs inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Priset på produkten blir fortfarande samma hos dem båda oavsett om du fick tillbaka ett tillgodokvitto eller pengar. Vad händer annars om du köper en produkt A för 7000 kr, ser att du kan prismatcha och får ett tillgodokvitto för 2000 kr som du använder för att köpa produkt B. Skulle produkt B ha priset 0 då? Om du räknar produkt Bs pris till 2000 kr har man helt plötsligt fått varor till ett pris av 9000 kr fast du endast betalat 7000 kr vilket är konstigt. Kan lova dig att Skatteverket ALDRIG skulle acceptera att avskrivningen på produkt B skulle basera sig på ett pris av 0 kr i var fall, skulle nog stoppas redan vid revisorn. Finns nog ingen där som inte skulle säga att inköpspriset skall vara 5000 kr för produkt A och 2000 kronor för produkt B.

Kostnaden för varan är inte avhängt på hur många kronor och ören du har före och efter transaktionen. Egentligen uppstår en kostnad först när man förbrukar en vara så för datorprodukter uppstår den över flera år. Men även om vi med vad varan kostar menar den totala kostnaden tills produkten är värdelös följer samma resonemang som ovan.

Sen kan det oavsett vad man tycker om detta vara vilseledande enligt domstol för juridik har ingenting med detta att göra utan är en egen tolkning.

Mest intressant tycker jag att folk är så upprörda över en klar förbättring från Kompletts sida, förut fick man ingenting nu får man ett presentkort om någon rear ut saker man köpt tidigare. Jag tycker lika synd om folk som inte läser dessa villkor och missat vad som gäller som jag tycker synd om folk som inte läst sina försäkringsvillkor och får utebliven ersättning, dvs inte alls.

Så vad du säger är att ett presentkort, låst till en specifik återförsäljare under en viss tidsperiod, har exakt samma monetära värde som motsvarande belopp i kronor???

Det är om och endast om du inom presentkortets/tillgodokvittots giltighetstid redan planerar att köpa en vara hos exakt denna återförsäljare som motsvarar (alternativt överstiger) presentkortets värde, som du skulle konstatera att priset varit detsamma.

Annars är tillgångarna låsta och kan inte användas till att köpa något annat, investera, etc. Ditt enda alternativ, om du nu inte önskar inhandla något från samma butik inom det angivna tidsintervallet, är att försöka sälja det till någon som vill göra det...

Nu vet inte jag hur kvittot från Komplett ser ut efter att man gjort en prismatchning enligt deras villkor. Jag är inte heller någon fena på företagsekonomi och dess redovisning.
Men om de skriver:

Citat:

Produkt A - 5000 kr
Presentkort - 2000 kr
Totalt: 7000 kr

Så har man ju de facto köpt ett presentkort och kan då givetvis inte göra avskrivningar för den varan för Produkt A.
Men om de istället skriver (om de nu ens skickar ut ett nytt kvitto det vill säga):

Citat:

Produkt A - 7000kr
Presentkort - 0 kr
Totalt: 7000 kr

Menar du då att man inte kan göra avskrivningar på Produkt A för priset 7000 kr? Det är ju inte ens säkert att man nyttjat presentkortet/tillgodokvittot när man gör sin bokföring. Men lik förbannat så har man blivit fakturerad 7000 kr. Men revisorn och Skatteverket tycker då att man endast ska bokföra 5000 kr och inte låtsas om de andra 2000?

Å om det nu är som du säger, att ett tillgodokvitto (även om det bara är 1 timmes giltighetstid), är exakt samma sak, som pengarna tillbaka. Varför kan inte butikerna ge ut tillgodokvitton när man häver ett köp, eller som växel när man betalar kontant? Heck, de kan väl till och med dra ett par tusen extra och skicka med ett tillgodokvitto istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så vad du säger är att ett presentkort, låst till en specifik återförsäljare under en viss tidsperiod, har exakt samma monetära värde som motsvarande belopp i kronor???

Nej det säger jag inte.

Skrivet av Blomman90:

Det är om och endast om du inom presentkortets/tillgodokvittots giltighetstid redan planerar att köpa en vara hos exakt denna återförsäljare som motsvarar (alternativt överstiger) presentkortets värde, som du skulle konstatera att priset varit detsamma.

Annars är tillgångarna låsta och kan inte användas till att köpa något annat, investera, etc. Ditt enda alternativ, om du nu inte önskar inhandla något från samma butik inom det angivna tidsintervallet, är att försöka sälja det till någon som vill göra det...

Detta har absolut ingenting att göra med vad priset på varan är. Även om priset är samma betyder det inte att övriga köpvillkor behöver vara det. Om det är en kampanj som säger "Köp X för 1000 kr när du samtidigt köper Y for 500 kr" så är priset för X 1000 kr även om du tvingas köpa Y till priset 500 kr. Väljer du att endast köpa X för 1200 kr för du inte behöver Y är priset på X fortfarande 200 kr högre än om du köpte båda tillsammans.

Skrivet av Blomman90:

Nu vet inte jag hur kvittot från Komplett ser ut efter att man gjort en prismatchning enligt deras villkor. Jag är inte heller någon fena på företagsekonomi och dess redovisning.
Men om de skriver:
Så har man ju de facto köpt ett presentkort och kan då givetvis inte göra avskrivningar för den varan för Produkt A.
Men om de istället skriver (om de nu ens skickar ut ett nytt kvitto det vill säga):
Menar du då att man inte kan göra avskrivningar på Produkt A för priset 7000 kr? Det är ju inte ens säkert att man nyttjat presentkortet/tillgodokvittot när man gör sin bokföring. Men lik förbannat så har man blivit fakturerad 7000 kr. Men revisorn och Skatteverket tycker då att man endast ska bokföra 5000 kr och inte låtsas om de andra 2000?

Min gissning är att de skriver ned priset på varan A i var fall, annars skulle kunden ha kvitto på att betalat 7000 kr som kan ligga till grund för eventuella hävningar av köp i framtiden.

Skatteverket och revisorn skulle gissningsvis vilja att man tar upp presentkortet på 2000 kr på tillgångssidan fram tills det utnyttjas, en snabb googling verkar stödja den tanken. Om du då baserar din avskrivning för produkt A på 7000 kr kommer du till slut att dubbelräkna avskrivningar och således sänka din vinstbeskattning så det lär de inte tillåta.

Skrivet av Blomman90:

Å om det nu är som du säger, att ett tillgodokvitto (även om det bara är 1 timmes giltighetstid), är exakt samma sak, som pengarna tillbaka. Varför kan inte butikerna ge ut tillgodokvitton när man häver ett köp, eller som växel när man betalar kontant? Heck, de kan väl till och med dra ett par tusen extra och skicka med ett tillgodokvitto istället!

Åter igen nej men bra försökt till halmgubben. Skilj på pris och de pengar som rör sig från ditt konto, det är inte 2 ekvivalenta saker. Varför de inte gör det när man häver ett köp är gissningsvis för att då hävs köpet, dvs skall allt se ut som innan köpet ägde rum, betalade man med potatis bör de då kunna ge potatis tillbaka men betalade man med pengar är det pengar man skall ha.

Generellt gäller ju dock att en domstol kan säga att det är missvisande oberoende av allt detta, där handlar det mer om vad för nivå av konsumentskydd man tycker att lagarna är tänkta att ge än om vad ett pris faktiskt är och så vidare.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Om du läser lite mer noga vad jag skrivit så ser du att jag hänvisar till lagar, regler och domslut, alltså inte bara lagar som du får det att låta som. I övrigt upplever jag att diskussionen mest går i repris nu utan att det tillförs något direkt nytt och fram till det sker så ser jag ingen större vits att själv vara en del av upprepningen men välkomnar den fortsatta diskussionen. Jag konstaterar att det uppenbarligen finns en hel del starka åsikter gällande detta men att jag fortfarande inte sett något som tyder på att det faktiskt vara så att Komplett brutit mot några lagar eller regler i sin marknadsföring.

För egen del upplever jag också att dom varit så pass tydliga kring vad deras erbjudande innebär och att denna information är så pass lätttillgänglig att ingen ska behöva handla där i tron att det betyder något annat än vad det gör. Om sen folk läser enbart rubriken "Prismatching" utan att på något sätt kontrollera vad det innebär mer i detalj så är det nog mer ett problem på köparsidan än säljarsidan, då kan man förmodligen dra fler felaktiga slutsatser kring vad det innebär än vad som är aktuellt just i detta fall. Många andra återförsäljare har andra liknande villkor, t.ex. matchar många inte mot onlinebutiker, något som inte heller framgår om man endast läser rubriken "prismatching".

Edit:
Möjligt att du redan besvarat detta tidigare och jag missat det, upplever du att det finns någon lag, regel, domslut osv. som Komplett brutit mot i det aktuella fallet och isf vilken? Alltså att Komplett faktiskt gjort några fel här i juridisk mening, och då inte enbart utifrån personliga åsikter kring vad som är rätt och fel (som vi väl alla har inklusive mig själv) eller generella resonemang kring konsumenträtt i stort (alla konsumenters köp från alla företag).

Permalänk
Skrivet av improwise:

@Broken-arrow: Problemet här är väl att det pågår 2 olika diskussioner i denna tråd. Den ena är "vad säger lagar och regler om Kompletts prismatching" och den andra är "Vad har folk för åsikter om Kompletts prismatching och hur anser folk att den borde vara". Båda diskussionerna är väl i sig relevanta och intressanta men sett till att detta forum gäller just Konsumenträtt så fokuserar iaf jag på det förstnämnda. Min personliga åsikt är dock att Komplett klantat till sig en del i detta och borde ändra detta men det i sig gör det inte olagligt

Lagar är en sak, men regler (enligt mig snarare uppmaning/rekommendation)?

Lägger upp en bild här

Flesta lär tolka det som prismatchning, inte att man får ett presentkort på posten med 1 års eller kanske 2 år förbrukningsdatum.

För du inte förstår poängen, Så tar jag annat exempel. Ordet "hen" finns vad jag ingen lagkrav att man måste använda eller hur man ska tolka ordet (så jag kan ju tolka det som höna i stället).

Det finns inte lagar på allt och alla lagar utom grundlagarna kan tolkas olika. Komplett´s tolkning av prismatchning hade troligen inte hållit i domstol, när resten av marknaden tolkar det annorlunda och även andra företag inte kör med presentkort. Skulle säga att det är vilseledande marknadsföring, jag som kund förväntar mig pengar tillbaka med ordet prismatchning och tror det är få som förväntar sig annat.

Som sagt jag hade inte brytt mig, om dom hade döpt det till något annat, även om det inte är ett populärt ord (är troligen därför komplett fuskar och gör sig en kacka på kunder). I många fall lär det handla om någon 100lapp i prismatchning, inte så kul få det i presentkort (sällan man köper något bara för 100kr eller lägre nästa gång). Men men rätt namn hade jag inte brytt mig som sagt.

Nu får dig mig att inte handla i den butiken, om dom inte redan är billigast (sällan dock det händer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lagar är en sak, men regler (enligt mig snarare uppmaning/rekommendation)?

Lägger upp en bild här
https://i.imgur.com/gvS523s.jpg

Flesta lär tolka det som prismatchning, inte att man får ett presentkort på posten med 1 års eller kanske 2 år förbrukningsdatum.

För du inte förstår poängen, Så tar jag annat exempel. Ordet "hen" finns vad jag ingen lagkrav att man måste använda eller hur man ska tolka ordet (så jag kan ju tolka det som höna i stället).

Det finns inte lagar på allt och alla lagar utom grundlagarna kan tolkas olika. Komplett´s tolkning av prismatchning hade troligen inte hållit i domstol, när resten av marknaden tolkar det annorlunda och även andra företag inte kör med presentkort. Skulle säga att det är vilseledande marknadsföring, jag som kund förväntar mig pengar tillbaka med ordet prismatchning och tror det är få som förväntar sig annat.

Som sagt jag hade inte brytt mig, om dom hade döpt det till något annat, även om det inte är ett populärt ord (är troligen därför komplett fuskar och gör sig en kacka på kunder). I många fall lär det handla om någon 100lapp i prismatchning, inte så kul få det i presentkort (sällan man köper något bara för 100kr eller lägre nästa gång). Men men rätt namn hade jag inte brytt mig som sagt.

Nu får dig mig att inte handla i den butiken, om dom inte redan är billigast (sällan dock det händer).

Jo, "Prismatching" för mig betyder en enda sak, att jag får mellanskillnaden tillbaka i pengar eller något annat betalningsmedel som jag fritt förfogar över.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Så vilka lagar och regler skulle du anföra i domstol att Komplett brutit mot genom detta? Personliga åsikter är något annat, t.ex. är min personliga åsikt att "prismatching" borde betyda att man får pengarna åter och så tolkade jag också Kompletts prismatching först när jag bara läste rubriken. Men jag har inte hittat några lagar eller regler som stödjer att Komplett skulle gjort något fel rent juridiskt här.

Permalänk
Medlem

Har Komplett tagit bort det nu? Ser det på Norska siten.

E: Visas inte så bra på Google bara tydligen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Min tolkning av "prismatchning" är att man, vid köpet, matchar en konkurrents lägre pris. Tänk er följande konversation:

-Det blir 5500kr.
-Då får det vara, er konkurrent här bredvid tar bara 5000kr för en likadan vara.
-Om du väljer att handla här så matchar vi det priset.

Det tolkar iaf jag som att man får köpa varan för för 5000kr, inte att man får köpa den för 5500kr och får ett presentkort, 500kr smågodis eller något annat som motsvarar 500kr på köpet.

---

Återbetalning/kompensation motsvarande mellanskillnaden i pengar, presentkort eller något annat under en viss tid efter köpet är visserligen ett trevligt tillägg som många företag kör i samband med "prismatchning", men jag anser inte att det ingår i termen "prismatchning".

Det Komplett sysslar med är i min mening "Hittar du någon som är billigare än oss så får du ett presentkort på mellanskillnaden på köpet.". "Presentkort på köpet" skulle iaf inte jag se som "prismatchning", utan just som att man får något på köpet.

Kampanjen i sig tycker jag är toppen, men Komplett borde inte kallat den "prismatchning" utan något annat (de har säkert en och annan marknadsförare med nog fantasi för att komma på något fyndigt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här, det som komplett kör med är mer "prisgaranti" i mina ögon är någon prismatchning. För om dom kör prismatchning så ska dom ju gå ner till samma pris som flera andra varit inne på. Kan dock inget om vad som specifierar vad en prismatchning ska vara.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det säger jag inte.

Detta har absolut ingenting att göra med vad priset på varan är. Även om priset är samma betyder det inte att övriga köpvillkor behöver vara det. Om det är en kampanj som säger "Köp X för 1000 kr när du samtidigt köper Y for 500 kr" så är priset för X 1000 kr även om du tvingas köpa Y till priset 500 kr. Väljer du att endast köpa X för 1200 kr för du inte behöver Y är priset på X fortfarande 200 kr högre än om du köpte båda tillsammans.

Fast man matchar bevisligen inte erbjudandet hos den andra aktören, eftersom man tvingar konsumenten att "köpa" något extra för att ens rent teoretiskt få samma pris. Jag skulle säga att det är ekvivalent med att annonsera 2000 kr rabatt på en vara. Sedan visar det sig att man fortfarande betalar fullpris, men att man får något på köpet (som ett presentkort eller en annan vara). Jag har oerhört svårt att se att det skulle vara tillåten marknadsföring.

Kollar man till exempel på mobiloperatörer som Telia, så marknadsför de nu bland annat Samsung Galaxy S9 där man får Gear IconX (trådlösa hörlurar) på köpet. Man betalar alltså fullpris för telefon + abonnemang, sen får man en produkt på köpet. Enligt ditt inlägg, så skulle de lika gärna kunna skriva att telefonen är prissänkt med 2290:- och att det sedan är ett villkor att man måste köpa IconX till fullpris för att erhålla rabatten...

Skrivet av Aktsu:

Min gissning är att de skriver ned priset på varan A i var fall, annars skulle kunden ha kvitto på att betalat 7000 kr som kan ligga till grund för eventuella hävningar av köp i framtiden.

Skatteverket och revisorn skulle gissningsvis vilja att man tar upp presentkortet på 2000 kr på tillgångssidan fram tills det utnyttjas, en snabb googling verkar stödja den tanken. Om du då baserar din avskrivning för produkt A på 7000 kr kommer du till slut att dubbelräkna avskrivningar och således sänka din vinstbeskattning så det lär de inte tillåta.

Jag skulle ändå tro att det beror mycket på vad som står på kvittot. Jag tvivlar starkt på att man inte skulle kunna göra avdrag för det belopp som står på kvittot, oavsett om man får något annat på köpet eller inte.

Om man istället för ett presentkort, vars värde (hos den aktuella butiken) är lätt att utläsa, istället får någon annan "give-away" vid köpet. Ska man då ange en godtycklig prissänkning på Produkt A och sedan skriva upp värdet med samma godtyckliga belopp på gratisprodukten?

Näe, denna del av diskussionen känns oerhört off-topic och jag har inte alls någon vidare insikt i bokföringsregler för företag. Det känns inte heller som att det tillför något vettigt till diskussionen.

Skrivet av improwise:

@Blomman90: Om du läser lite mer noga vad jag skrivit så ser du att jag hänvisar till lagar, regler och domslut, alltså inte bara lagar som du får det att låta som. I övrigt upplever jag att diskussionen mest går i repris nu utan att det tillförs något direkt nytt och fram till det sker så ser jag ingen större vits att själv vara en del av upprepningen men välkomnar den fortsatta diskussionen. Jag konstaterar att det uppenbarligen finns en hel del starka åsikter gällande detta men att jag fortfarande inte sett något som tyder på att det faktiskt vara så att Komplett brutit mot några lagar eller regler i sin marknadsföring.

För egen del upplever jag också att dom varit så pass tydliga kring vad deras erbjudande innebär och att denna information är så pass lätttillgänglig att ingen ska behöva handla där i tron att det betyder något annat än vad det gör. Om sen folk läser enbart rubriken "Prismatching" utan att på något sätt kontrollera vad det innebär mer i detalj så är det nog mer ett problem på köparsidan än säljarsidan, då kan man förmodligen dra fler felaktiga slutsatser kring vad det innebär än vad som är aktuellt just i detta fall. Många andra återförsäljare har andra liknande villkor, t.ex. matchar många inte mot onlinebutiker, något som inte heller framgår om man endast läser rubriken "prismatching".

Edit:
Möjligt att du redan besvarat detta tidigare och jag missat det, upplever du att det finns någon lag, regel, domslut osv. som Komplett brutit mot i det aktuella fallet och isf vilken? Alltså att Komplett faktiskt gjort några fel här i juridisk mening, och då inte enbart utifrån personliga åsikter kring vad som är rätt och fel (som vi väl alla har inklusive mig själv) eller generella resonemang kring konsumenträtt i stort (alla konsumenters köp från alla företag).

Som jag skrivit i mitt allra första inlägg (och de flesta inlägg efter det), så anser jag att det är vilseledande marknadsföring. Detta regleras i Marknadsföringslagen där 8§ och 10§ känns mest relevanta i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Som jag skrivit i mitt allra första inlägg (och de flesta inlägg efter det), så anser jag att det är vilseledande marknadsföring. Detta regleras i Marknadsföringslagen där 8§ och 10§ känns mest relevanta i detta fall.

OK. Kan du ge exempel på sådan marknadsföring, t.ex. nån annons eller liknande, där prismatching använts utan någon form av hänvisning/förklaring till vilka villkor som gäller? Jag personligen har bara sett det på Kompletts egen hemsida/eshop, på vilken jag tycker det framgår nog tydligt vad som gäller, men det är väl rimligt att anta att det finns markandsföring från dom som jag inte sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

OK. Kan du ge exempel på sådan marknadsföring, t.ex. nån annons eller liknande, där prismatching använts utan någon form av hänvisning/förklaring till vilka villkor som gäller? Jag personligen har bara sett det på Kompletts egen hemsida/eshop, på vilken jag tycker det framgår nog tydligt vad som gäller, men det är väl rimligt att anta att det finns markandsföring från dom som jag inte sett.

Jag menar det som syns på hemsidan och som till exempel @Broken-arrow länkat till:

Här används endast uttrycket "Prismatchning", man får sedan leta upp villkoren för att inse att "matchningen" kanske inte riktigt motsvarar ens förväntningar. Det menar jag är vilseledande, oaktat att det i sig inte råder några tvivelaktigheter om vad som erbjuds efter att man läst villkoren.

Men på samma sätt skulle de i så fall kunna ändra innebörden av "60 dagar öppet köp", till att även det betyda pengarna tillbaka i form av ett tillgodokvitto, genom att skriva till ett villkor på samma sida som de förklarar prismatchningen. För om konsumenten går in och läser där, så får denne klart för sig att det inte är "öppet köp" så som han är van att tolka det. Men nu tror jag att vi båda är överens om att det inte alls skulle vara tillåtet.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Upplever att du gör rätt långtgående antaganden här, både i form av vad prismatching måste innebära för att få vara prismatching och hur svårt det är för konsumenten att tillgodogöra sig informationen om vad det faktiskt innebär hos Komplett. Det vill säga, för att bli "lurad" måste man både anta att prismatching alltid innebär att man få mellanskillnaden i "pengar på kontot" samt att man vid köp på Komplett.se låter bli att läsa vad det faktiskt innebär via någon av de länkar som finns (vad jag vet kan man bara handla från Komplett via Komplett.se, kanske har fel här). Men det är väl helt ok att vi har olika åsikter om detta.

Permalänk
Medlem

Vid en snabb sökning hittar jag bara ett annat företag i elektronikbranschen som erbjuder prismatchning i Sverige.

Kortfattad jämförelse:

Elgiganten:
30 dagar mot lokala butikskonkurrenter.

Komplett:
60 dagar mot alla svenska butiker eller nätbutiker.

Det är förstås fritt för var och en att göra en personlig bedömning/värdering av butikernas försäljningsvillkor.

Info kopierad från respektive webbutik.

Elgiganten:
"Vi lämnar prisgaranti på alla våra produkter i 30 dagar. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det. Om vi själva sänker priset inom 30 dagar, så får du mellanskillnaden tillbaka. Produkten ska vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut. Ta med kvittot in till oss på Elgiganten eller kontakta vår kundtjänst på 0771 115 115 så löser vi det. Elgiganten Phonehouse har prisgaranti på befintligt sortiment."

Komplett:
"Kortfattat innebär detta att om du hittar samma produkt billigare i en annan butik (i svenska butiker eller nätbutiker) täcker vi mellanskillnaden. Prislöftet gäller i hela 60 dagar efter köp, och du får ett presentkort från Komplett till ett värde av mellanskillnadsbeloppet."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vid en snabb sökning hittar jag bara ett annat företag i elektronikbranschen som erbjuder prismatchning i Sverige.

Kortfattad jämförelse:

Elgiganten:
30 dagar mot lokala butikskonkurrenter.

Komplett:
60 dagar mot alla svenska butiker eller nätbutiker.

Det är förstås fritt för var och en att göra en personlig bedömning/värdering av butikernas försäljningsvillkor.

Info kopierad från respektive webbutik.

Elgiganten:
"Vi lämnar prisgaranti på alla våra produkter i 30 dagar. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det. Om vi själva sänker priset inom 30 dagar, så får du mellanskillnaden tillbaka. Produkten ska vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut. Ta med kvittot in till oss på Elgiganten eller kontakta vår kundtjänst på 0771 115 115 så löser vi det. Elgiganten Phonehouse har prisgaranti på befintligt sortiment."

Komplett:
"Kortfattat innebär detta att om du hittar samma produkt billigare i en annan butik (i svenska butiker eller nätbutiker) täcker vi mellanskillnaden. Prislöftet gäller i hela 60 dagar efter köp, och du får ett presentkort från Komplett till ett värde av mellanskillnadsbeloppet."

Hos Elgiganten får du mellanskillnaden tillbaka. Hos Komplett får du ett presentkort, som endast kan användas vid nästa köp.

Det är den stora skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hos Elgiganten får du mellanskillnaden tillbaka. Hos Komplett får du ett presentkort, som endast kan användas vid nästa köp.

Det är den stora skillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får dig att tro att jag inte läst tråden?

Läs gärna mitt inlägg en gång till, och se om du inte hittar några andra stora skillnader där.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”