Komplett´s Prismatchning

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Upplever att du gör rätt långtgående antaganden här, både i form av vad prismatching måste innebära för att få vara prismatching och hur svårt det är för konsumenten att tillgodogöra sig informationen om vad det faktiskt innebär hos Komplett. Det vill säga, för att bli "lurad" måste man både anta att prismatching alltid innebär att man få mellanskillnaden i "pengar på kontot" samt att man vid köp på Komplett.se låter bli att läsa vad det faktiskt innebär via någon av de länkar som finns (vad jag vet kan man bara handla från Komplett via Komplett.se, kanske har fel här). Men det är väl helt ok att vi har olika åsikter om detta.

Absolut är du (och alla andra) fria att ha vilka åsikter ni vill.
Gällande de punkter du tar upp, gällande tolkning av ordet prismatchning (oaktat hur tydligt Komplett skriver i sina villkor), så ser jag det otänkbart att "prismatchning" inte betyder "samma pris". Men du betalar inte samma pris, du betalar ett annat pris, sen får du något extra på köpet! Ett presentkort motsvarande 500 kr är inte 500 kr, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det. Jag kan faktiskt inte förstå varför en del här fortsatt försöker hävda detta med en dåres envishet. Att det sedan i vissa fall kan infalla sig så att presentkortet för konsumenten faktiskt uppnår det monetära värdet av 500 kr (om man, oaktat presentkortet, gör ett ytterligare köp om 500 kr eller mer under det angivna tidsintervallet), är i sig helt oväsentligt. Priset hos återförsäljare A matchar helt enkelt inte priset hos återförsäljare B. Därförblir en term som "prismatchning" väldigt vilseledande.

Telia borde ju i så fall kunna skicka ut ett annonsblad eller marknadsföra på sin hemsida att man kan köpa Samsung Galaxy S9 med hela 97% rabatt (240:- istället för 7495:-, vill man slå på stort kan man ju även räkna med att det ingår ett par IconX, så rabatten kan ju bli hela 127%). Detta är ju förstås villkorat med att man också tecknar Telia Mobil Komplett 60 GB (639:-/månad á 24 månader). Villkoren kan man ju skriva i det finstilta eller någonstans på sin hemsida, där det ändå är relativt lättåtkomligt för konsumenten. Men det hade ju blivit rent ut sagt omöjligt för en konsument att sålla bland alla erbjudanden, om det inte är extremt tydligt att rabatten är villkorad med en ytterligare kostnad. Det är alltså helt okej att säga, "Om du tecknar Telia Mobil Komplett 60 GB, så får du 7255 kr rabatt på Galaxy S9", eftersom det med all tydlighet framgår att det involverar ytterligare kostnader, i det här fallet att teckna ett abonnemang, för att kunna erhålla rabatten.

Hos till exempel Elgiganten så kan man även (eller man har i vart fall kunnat) "prismatcha" direkt i butiken, innan köpet görs. Då sänker de helt enkelt priset på varan innan man betalar och det blir således inte frågan om några "pengar tillbaka på kontot", utan mindre pengar ut från kontot. Låt oss säga att Komplett erbjuder samma sak, att man inte måste höra av sig i efterhand (även om man kan), eller ifall Elgiganten ändrar sin "matchnings-policy" till samma som Komplett (alltså presentkort). Då kommer man ju ändå inte att sänka priset innan köp, alternativt så sänker de priset men lägger i så fall till ett presentkort med motsvarande värde i din "kundkorg". Är det också att "prismatcha"? Du ser kanske att man börjar tumma mer och mer på begreppen och snart betyder de inte mer än luft...

Gällande hur enkelt det är att tillgodogöra sig villkoren på Komplett, så är texten "Prismatchning" på produktsidan (som jag länkade ovan) inte ens en hyperlänk. Så därifrån kan man inte direkt ta sig till de ack så lättillgängliga villkoren. Det enda sättet jag har lyckats ta mig dit på, är att trycka på "Prismatchning" på startsidan. Så jag vet faktiskt inte riktigt om det är de mest lättillgängliga villkoren heller. Man kan ju knappast förutsätta att alla kommer in via startsidan och där läser all text och klickar på alla länkar innan man börjar handla. Hade man på produktsidan skrivit "Prismatchning (presentkort på mellanskillnaden)" (eller något liknande), så hade det ju blivit oerhört mycket tydligare vad som erbjuds. Samtidigt som jag ändå varit emot användandet av ordet "prismatchning", då jag som sagt inte tycker att erbjudandet lever upp till vad ordet indikerar, så vägs det i varje fall upp av tydlighet. Något som saknas i dagsläget.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Prismatchning = Erbjuder samma pris som en konkurrent

Priskompensation = Det Komplett erbjuder

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vid en snabb sökning hittar jag bara ett annat företag i elektronikbranschen som erbjuder prismatchning i Sverige.

Kortfattad jämförelse:

Elgiganten:
30 dagar mot lokala butikskonkurrenter.

Komplett:
60 dagar mot alla svenska butiker eller nätbutiker.

Det är förstås fritt för var och en att göra en personlig bedömning/värdering av butikernas försäljningsvillkor.

Info kopierad från respektive webbutik.

Elgiganten:
"Vi lämnar prisgaranti på alla våra produkter i 30 dagar. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det. Om vi själva sänker priset inom 30 dagar, så får du mellanskillnaden tillbaka. Produkten ska vara av samma märke, ha motsvarande specifikationer och kunna köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet. Prisgarantin ska åberopas när priset är aktuellt samt innan 30 dagars perioden löpt ut. Ta med kvittot in till oss på Elgiganten eller kontakta vår kundtjänst på 0771 115 115 så löser vi det. Elgiganten Phonehouse har prisgaranti på befintligt sortiment."

Komplett:
"Kortfattat innebär detta att om du hittar samma produkt billigare i en annan butik (i svenska butiker eller nätbutiker) täcker vi mellanskillnaden. Prislöftet gäller i hela 60 dagar efter köp, och du får ett presentkort från Komplett till ett värde av mellanskillnadsbeloppet."

Jag har aldrig direkt ifrågasatt just affärsmetoden (att använda presentkort, aldrig varit min poäng i mina inlägg).

Snarare missbruk av ett vanligt ord (för att locka/lura till sig kunder), inte ovanligt i affärsbranschen och det är vi kunder som ska hjälpa till hålla dessa på mattan.

Är rent sjukt egentligen att butiker kan höga priser inför reor t.ex (något som inte är tillåtet men kunderna går tydligen på detta, precis som komplett gör med sin pr kampanj man tillåter felaktig tolkning/användning av ord i alla fall vissa i tråden försvarar detta beteende).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nyfiken att höra kommentarer på denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1527673-nar-kommer-min...

från de som haft starka åsikter om Kompletts prismatching. Detta då jag upplever förutsättningarna vara rätt lika med något som lovats ut på ett sätt i kortfattad form men som enligt villkoren kanske betyder något annat.

(Kommentarer kring Inet placeras väl med fördel i den andra tråden då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och då har du också fått precis vad dom utlovat.

Og det er ikke pris matching ettersom en skal ikke bli sittende å måtte handle en gang til for å få ut noe av jevnførelsen. Det kunden faktisk gjør er å gi informasjon til Komplett om konkurrenters priser slik de kan selge produktet for et pris som ligger under eller nære konkurrenters, så det faktisk ikke noe kunden vil få "gratis" i det hele tatt...de utfør et arbeide gjennom å samle inn og jevnføre lignende produkters priser og rapportere dette til Komplett.se.

"Informasjon" har et pris og dette er hva Komplett er villig å betale for det...

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: Har nog inget nytt att säga i frågan som inte redan är sagt så hänvisar till tidigare svar för att undvika upprepningar.

Permalänk
Medlem

tycker helt klart att de ska matcha priset och inte ge dig en kupong.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag kan bara bekräfta att Kompletts prismatch/matcha pris whatever de kallar det funkar urdåligt.

Köpte till slut produkten jag ville ha ett matchande pris och därefter mailade jag om att få rabattkupong, det har nu gått snart 2 veckor och inte ett ord.

Samma sak när det gällde en tv, så frågade jag ifall de kunde prismatcha, tvn på andra stället kostade 4 000kr mindre, fick svar att de inte kunde det.

Så med andra ord kan jag bekräfta att deras prismatch system är bluff & båg och funkar inte alls.

Permalänk
Medlem

Då rör det sig verkligen om vilseledande marknadsföring och bör anmälas direkt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Eftersom det rådde väldigt delade meningar om huruvida Kompletts erbjudande var vilseledande eller inte, så tog jag mig friheten att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen (RO), som är en av näringslivet självfinansierad stiftelse med syfte att verka för en "hög etiskt nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden".

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) finner, efter att även låtit annonsören (Komplett) yttra sig, att reklamen är vilseledande och i strid med artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadsekonomi.

Citat:

Ärende 1808-134
2018-11-15

Enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam vara vederhäftig och får inte vilseleda. Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten.

Marknadskommunikation ska bedömas med utgångspunkt i hur framställningen rimligen uppfattas av målgruppens genomsnittskonsument med hänsyn tagen till det medium som använts. Reklamen ska prövas så som den såg ut vid anmälningstillfället.

Opinionsnämnden konstaterar inledningsvis att det som anmälaren påtalat och som nu är föremål för nämndens prövning är huruvida det är vilseledande att använda termen ”Prismatchning” när mellanskillnaden inte betalas tillbaka till kunden i pengar, utan med ett presentkort som endast kan användas hos annonsören.

Nämnden konstaterar vidare att termen ”Prismatchning” har inte någon klart definierad innebörd. Nämnden finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar termen som att annonsören betalar tillbaka mellanskillnaden, om konsumenten hittar samma produkt till ett lägre pris i en annan svensk butik. Annonsören erbjuder dock här bara konsumenten ett presentkort på mellanskillnaden som gäller hos annonsören i sex månader. Reklamen är mot denna bakgrund vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Enligt Kompletts yttrande så har man nu gjort så att texten "Prismatchning" är en länk som leder till villkoren, för att dessa ska bli lättare att tillskansa sig som konsument. Dock så är detta, enligt min tolkning av RONs bedömning nedan, inte tillräckligt då det enligt RON sannolikt är så att genomsnittskonsumenten tolkar detta som att mellanskillnaden kommer att betalas tillbaka i pengar. Så alltså är Kompletts reklam även vilseledande efter den korrigering man gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Tänkte höra ifall någon här inne har nyttjat Kompletts prismatchning? Tänkte göra det men fick till svar att de endast ger ett presentkort på mellanskillnaden dvs. du betalar fortfarande ordinarie pris. Kan man verkligen kalla det för prismatchning?

Problemet är att alla dessa prismatch är på samma regler och villkor som de själva, så om den andra butiken inte tillämpar prismatch också då är de inte på samma regler och villkor, de är oftast inbakade också att de inte prismatch temporära prisskillnader om någon annan butik har en temporär rea på samma vara, så prismatchar de inte heller.

De finns så mycket som gör att prismatchen knappt går att bruka överhuvudtaget mest på papper men att tillämpa det är sällsynt.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Bra jobbat

Gjorde själv nästan något sådant.

Men istället så förklarade jag det juridiska läget för dem om falsk marknadsföring och om hur en genomsnittskonsument skulle uppfatta deras sida. I detta fall kassasidan där man slutförde köpet produkten och ordnade med leverans, där det inte fanns länkar, inte produktsidan eller deras info sida vilka jag inte såg något på alls då jag inte gick till den ena och den andra gick jag direkt till köp från prisjakt.

Tog mig även tid att informera dem vad jag tyckte de borde göra för att tydliggöra för sina kunder vad de menar med sin "prismatchning".
Samt hur de borde ändra i sina avtalsvilkor då det var otydliga gällande just prismatchningen.
Hoppas de fixar till det till slut tänke jag efter. Gillar nämligen att hjälpa företag göra rätt för sig mot mig och andra kunder så bra företag kan överleva.

Men när jag nu kollar är det fortfarande inget ändrat
Riktigt trist att se att det var slöseri med tid att försöka hjälpa dem.

Fortfarande ingen länk på kassa sidan bara:
Prismatchning i 60 dagar
60 dagar öppet köp & fri retur
Fri frakt över 500:-

Och otydligt i vilkoren ->https://www.komplett.se/kampanj/58279/kundloften
"
Prismatchning gäller mot priser från andra butiker i Sverige, eller nätbutiker registrerade i Sverige, och gäller försäljningspriset exkl. eventuella fraktkostnader.
"
"
Genom att använda prismatchning mot priser i svenskregistrerade nätbutiker kan det tillkomma fraktkostnad. Dokumentation måste därför innehålla slutpriset när alla val är gjorda.
"
Så vilket är det man matchar emot Komplett? Slutpriset med alla val inklusive frakt eller försäljningspriset exklusive frakt??
Kan vara så att ni i andra stycket vill ha alla summor bara för att ha koll men det är i vart fall inte tydligt.

Jag fick i vart fall riktigt prismatchning till slut, dvs pengar på kontot, två gånger dessutom. Första gången var besvärlig andra enkel och effektiv. Fast andra gången hade jag kunnat skicka tillbaka på öppet köp då de själva sänkte priset så det kanske inte räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Enligt Kompletts yttrande så har man nu gjort så att texten "Prismatchning" är en länk som leder till villkoren, för att dessa ska bli lättare att tillskansa sig som konsument. Dock så är detta, enligt min tolkning av RONs bedömning nedan, inte tillräckligt då det enligt RON sannolikt är så att genomsnittskonsumenten tolkar detta som att mellanskillnaden kommer att betalas tillbaka i pengar. Så alltså är Kompletts reklam även vilseledande efter den korrigering man gjort.

Hittar inte yttrandet på ROs hemsidan.

Men om Komplett skrivit så jag vet inte när de hävdar att man gjort den ändring de tar upp.
Den 14 september fanns det i vart fall länk på produktsidan men som jag skrev ovan fortfarande inte på köpsidan. Och på beslutsdatumet så verkar det som att yttrandet kan ha kommit in senare.

När skickade du in anmälan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

@Blomman90: Bra jobbat

Gjorde själv nästan något sådant.

Men istället så förklarade jag det juridiska läget för dem om falsk marknadsföring och om hur en genomsnittskonsument skulle uppfatta deras sida. I detta fall kassasidan där man slutförde köpet produkten och ordnade med leverans, där det inte fanns länkar, inte produktsidan eller deras info sida vilka jag inte såg något på alls då jag inte gick till den ena och den andra gick jag direkt till köp från prisjakt.

Tog mig även tid att informera dem vad jag tyckte de borde göra för att tydliggöra för sina kunder vad de menar med sin "prismatchning".
Samt hur de borde ändra i sina avtalsvilkor då det var otydliga gällande just prismatchningen.
Hoppas de fixar till det till slut tänke jag efter. Gillar nämligen att hjälpa företag göra rätt för sig mot mig och andra kunder så bra företag kan överleva.

Men när jag nu kollar är det fortfarande inget ändrat
Riktigt trist att se att det var slöseri med tid att försöka hjälpa dem.

Fortfarande ingen länk på kassa sidan bara:
Prismatchning i 60 dagar
60 dagar öppet köp & fri retur
Fri frakt över 500:-

Och otydligt i vilkoren ->https://www.komplett.se/kampanj/58279/kundloften
"
Prismatchning gäller mot priser från andra butiker i Sverige, eller nätbutiker registrerade i Sverige, och gäller försäljningspriset exkl. eventuella fraktkostnader.
"
"
Genom att använda prismatchning mot priser i svenskregistrerade nätbutiker kan det tillkomma fraktkostnad. Dokumentation måste därför innehålla slutpriset när alla val är gjorda.
"
Så vilket är det man matchar emot Komplett? Slutpriset med alla val inklusive frakt eller försäljningspriset exklusive frakt??
Kan vara så att ni i andra stycket vill ha alla summor bara för att ha koll men det är i vart fall inte tydligt.

Jag fick i vart fall riktigt prismatchning till slut, dvs pengar på kontot, två gånger dessutom. Första gången var besvärlig andra enkel och effektiv. Fast andra gången hade jag kunnat skicka tillbaka på öppet köp då de själva sänkte priset så det kanske inte räknas.

Skrivet av Zordian:

Hittar inte yttrandet på ROs hemsidan.

Men om Komplett skrivit så jag vet inte när de hävdar att man gjort den ändring de tar upp.
Den 14 september fanns det i vart fall länk på produktsidan men som jag skrev ovan fortfarande inte på köpsidan. Och på beslutsdatumet så verkar det som att yttrandet kan ha kommit in senare.

När skickade du in anmälan?

Nej, jag kan se att den inte kommit upp än. Jag har dock noterat att de lagt upp några andra beslut med samma beslutsdatum, bara här i dagarna. Så jag antar att de administrativa kvarnarna maler långsamt. Jag har ju fått beslutet som en PDF, så jag skulle ju också kunna lägga upp den och posta en länk här ifall det är önskvärt?

RON sammanträder bara en gång i månaden (15 november i förra månaden), så man tycker att beslutet borde komma upp när som helst. Jag skickade in anmälan i slutet av augusti (28:e), de har runt 3 månaders handläggning.

Ändringen de beskriver rör alltså bara att det numer finns en länk på produktsidan. Detta gjorde de när RO efterfrågade ett yttrande rån Komplett och alltså innan RON fattade beslutet (som alltså jag fick mailat till mig i måndags). Jag kan bara anta att de också fått beslutet nyligen.

Sen är det inte självklart att de kommer att följa beslutet. RON har trots allt fattat beslut på hur reklamen såg ut när anmälan gjordes och nu är den till viss del förändrad. Även om jag tycker att det är väldigt tydligt att beslutet rör själva nyttjandet av order "prismatchning", oavsett om de har länkar överallt eller inte. Man får ju till exempel inte heller använder ordet REA, om det inte de facto är en REA, även om man oerhört tydligt anger att det inte är en REA i sina villkor.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Det är lugnt har redan fått länk till pdfen och har en diskussion med RO.
Får se om jag också tvingas göra en anmälan då de [Komplett] uppenbarligen inte bryr sig.

Lägger in en länk här:

Länk till beslutet på RO

Edit: Förtydligade att det är Komplett som inte bryr sig. Med RO får vi se.

Förtydligade att det är Komplett som inte bryr sig. Med RO får vi se.
Permalänk
Medlem

Men har det då alltså funnit en period när Komplett sagt sig ha prismatching men där villkoren inte framgått? Så tolkar jag iaf artikeln som det länkas till.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Jag blev förbannad när jag läste deras första inlägg om att ha lanserat "prismatchning". Är glad att aktörerna inte kommer undan med vafan som helst. Nu för tiden känns det verkligen så i andra fall... att de kommer undan med vad som helst. Jag handlar inte av komplett längre. Inte nog med att du får ett "presentkort" så gällde villkoren för prismatchning enbart produkter som inte var på rea hos konkurrenterna. Nästan ingen konsument köper produkter som inte är på rea?! Fula fiskar dom där...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Mm jag köpte en grej hos komplett nyligen, fick presentkort på mellanskillnaden, trodde jag skulle få prisavdrag på produkten först vid prismatchning. Eller jag antog det iaf. Aja jag kan bara köpa nåt annat där senare för presentkortet och det var inte så mycket pengar så jag besvärades inte mycket i mitt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Äntligen!
Jag blev förbannad när jag läste deras första inlägg om att ha lanserat "prismatchning". Är glad att aktörerna inte kommer undan med vafan som helst. Nu för tiden känns det verkligen så i andra fall... att de kommer undan med vad som helst. Jag handlar inte av komplett längre. Inte nog med att du får ett "presentkort" så gällde villkoren för prismatchning enbart produkter som inte var på rea hos konkurrenterna. Nästan ingen konsument köper produkter som inte är på rea?! Fula fiskar dom där...

Ser inget i deras villkor om att det inte skulle gälla produkter på rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men har det då alltså funnit en period när Komplett sagt sig ha prismatching men där villkoren inte framgått? Så tolkar jag iaf artikeln som det länkas till.

Vad som anmäldes var att prismatchning i folkmun betyder att köpare får mellanskillnaden i handen. Komplett ger dig ett presentkort med giltighet på 6 månader och är då inte prismatchning vilket RON höll med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad som anmäldes var att prismatchning i folkmun betyder att köpare får mellanskillnaden i handen. Komplett ger dig ett presentkort med giltighet på 6 månader och är då inte prismatchning vilket RON höll med om.

Ur den länkade artikeln:

"Komplett, som sedan anmälan kom in har lagt till en länk till villkoren i ordet "prismatchning", menar å sin sida att alla villkor numera framgår tydligt om man som konsument bara klickar sig vidare till sidan som informerar om just villkor."

vilket antyder att den inte fanns där initialt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ur den länkade artikeln:

"Komplett, som sedan anmälan kom in har lagt till en länk till villkoren i ordet "prismatchning", menar å sin sida att alla villkor numera framgår tydligt om man som konsument bara klickar sig vidare till sidan som informerar om just villkor."

vilket antyder att den inte fanns där initialt.

Initialt fanns villkoren endast att tillgå om man från Kompletts startsida tryckte på texten "Prismatchning". Från de olika produktsidorna så fanns det bara en text om att man erbjuder "Prismatchning", på samma sätt som "Fri frakt över 500:-", etc.

Nu har man lagt till så att texten "Prismatchning" på varje produktsida även den länkar till de specifika villkoren som gäller för deras prismatchning. Så nu tycker Komplett att allt är fint och inget är vilseledande.

RON skrev dock:

Citat:

Opinionsnämnden konstaterar inledningsvis att det som anmälaren påtalat och som nu är föremål för nämndens prövning är huruvida det är vilseledande att använda termen ”Prismatchning” när mellanskillnaden inte betalas tillbaka till kunden i pengar, utan med ett presentkort som endast kan användas hos annonsören.

Alltså tar de inte hänsyn till att Komplett numer har fler länkar till sina villkor. De har tittat på ifall "Prismatchning" är en vilseledande term när konsumenten inte får pengar tillbaka.

Vidare så konstaterar de att termen sannolikt vilseleder en genomsnittskonsument och att reklamen därmed bör klassas som vilseledande och strider mot gällande regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ser inget i deras villkor om att det inte skulle gälla produkter på rea?

Det framgick i alla fall vid lansering av tjänsten att prismatchningen inte gällde mot produkter som konkurrenter hade på kampanj. Det kan ju hända att de fått ändra de villkoren efter hand. Hur som helst så handlar det här om merförsäljning och inte prismatchning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Det vore intressant att veta hur Komplett resonerade kring detta när det infördes. Att det var ett begrepp som var förvirrande och troligtvis kunde missförstås konstaterade vi väl tidigt i denna tråd och det borde rimlitvis dom gjort själva också. Om det sen är olagligt eller inte är väl fortfarande oklart, om jag minns rätt kom vi fram till att det förmodligen inte var det sett till att prismatchingsbegreppet i sig inte har någon formell betydelse. Något jag dock inte lyckas utröna ur ROs beslut är huruvida invändningen egentligen är emot hur Komplett informerat om vad prismatchingen betyder i deras fall eller om det är så att man vänder sig mot nytjandet av "prismatching" i annan betydelse än att få pengar åter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Det vore intressant att veta hur Komplett resonerade kring detta när det infördes. Att det var ett begrepp som var förvirrande och troligtvis kunde missförstås konstaterade vi väl tidigt i denna tråd och det borde rimlitvis dom gjort själva också. Om det sen är olagligt eller inte är väl fortfarande oklart, om jag minns rätt kom vi fram till att det förmodligen inte var det sett till att prismatchingsbegreppet i sig inte har någon formell betydelse. Något jag dock inte lyckas utröna ur ROs beslut är huruvida invändningen egentligen är emot hur Komplett informerat om vad prismatchingen betyder i deras fall eller om det är så att man vänder sig mot nytjandet av "prismatching" i annan betydelse än att få pengar åter.

Det vore ytterst intressant! Det är ju i för sig inte ovanligt att företag gillar att slänga sig med stora ord som "Utförsäljning", "REA", "Black Friday", "Black Weekend", "Black Week", "Green Friday", etc. för att locka kunder. Det är inte heller ovanligt att det visar sig att butiken smyghöjt priserna inför rean, för att sedan kunna hävda en rejäl prissänkning. Jag kan inte tänka mig annat än att Komplett vet att detta är på gränsen, men tycker sig vara på rätt sida.

Gällande om det är olagligt eller inte, så kom vi aldrig fram till något. Jag var av åsikten att det inte är tillåtet, då jag tolkar prismatchning som något annat än vad Komplett uppenbarligen gör. Huruvida det faktiskt är olagligt eller inte är ju svårt att definitivt uttala sig om, då det som sagt inte finns en klar definierad innebörd. Inte ens RO kan klart uttala sig om detta, då de inte är en juridisk instans. Däremot så är de oerhört sakkunniga, då prövning av reklam är deras huvudsyssla (samt att nämnden består av personer med tunga juridiska erfarenheter).

Jag tycker i för sig att det i RONs utlåtande är ganska självklart vad man har prövat, då de uttryckligen säger att det är:

Citat:

huruvida det är vilseledande att använda termen ”Prismatchning” när mellanskillnaden inte betalas tillbaka till kunden i pengar, utan med ett presentkort som endast kan användas hos annonsören.

Och därefter konstaterat att genomsnittskonsumenten sannolikt tolkar termen som pengar tillbaka, och att termen därmed ska anses vara vilseledande i detta fall. Jag har svårt att se hur man kan göra en annan tolkning, då jag som sagt anser att RON uttryckligen skriver vilken aspekt av frågan de prövat och vad de kommit fram till. Det lämnar oerhört litet (läs inget) tolkningsutrymme i min mening.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Men dom säger samtidigt "Nämnden konstaterar vidare att termen ”Pris­matchning” har inte någon klart definierad innebörd." vilket i sig borde innebära att den knappast ur juridisk synvinkel kan anses betyda något specifikt (så länge det har något med priser och nån form av matching att göra). Dvs om någon möts av svaret "Vi har ingen prismatching" om dom försöker använda "tjänsten" är förmodligen olagligt även i juridisk mening, däremot anser jag det mer tveksamt om det skulle vara olagligt att ge svaret "du får ett presentkort". RO(N) är som bekant ingen domstol utan en branschförening (typ) vars syfte väl är att rekommendera dess medlemmar hur man bör agera.

Att RO(N) skulle gå på denna linje ser jag inte som så konstigt då jag själv upplever Kompletts användning av detta som vilseledande och de verkar de flesta andra göra också. Jag kan dock inte se att RON hänvisar till någon lagtext utan "bara" ICCs regler. Jag skulle gärna se att detta prövades i rättslig instans för att få ett besked om det även är olagligt ur juridisk mening, dvs i praktiken då ifall "prismatching" ska ha en viss innebörd, dvs att man får tillbaka "pengar i handen". Som bekant är det rätt vanligt att personer/organisationer blir friade i domstol även i fall där det bland allmänheten råder närmast samsyn kring hur det borde vara.

Därmed inte sagt att det bara är att vifta bort att bli fälld i RO(N), självklart har Komplett all anledning att ändra på detta och att vara självkritisk till hur man konstruerat detta.

Det vore även intressant att veta ifall Komplett i annonsering utanför den egna hemsidan (dvs där man inte kan klicka för att se villkor osv) använt detta, t.ex. i annonser i dagstidningar osv. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Blomman90: Men dom säger samtidigt "Nämnden konstaterar vidare att termen ”Pris­matchning” har inte någon klart definierad innebörd." vilket i sig borde innebära att den knappast ur juridisk synvinkel kan anses betyda något specifikt (så länge det har något med priser och nån form av matching att göra). Dvs om någon möts av svaret "Vi har ingen prismatching" om dom försöker använda "tjänsten" är förmodligen olagligt även i juridisk mening, däremot anser jag det mer tveksamt om det skulle vara olagligt att ge svaret "du får ett presentkort". RO(N) är som bekant ingen domstol utan en branschförening (typ) vars syfte väl är att rekommendera dess medlemmar hur man bör agera.

Att RO(N) skulle gå på denna linje ser jag inte som så konstigt då jag själv upplever Kompletts användning av detta som vilseledande och de verkar de flesta andra göra också. Jag kan dock inte se att RON hänvisar till någon lagtext utan "bara" ICCs regler. Jag skulle gärna se att detta prövades i rättslig instans för att få ett besked om det även är olagligt ur juridisk mening, dvs i praktiken då ifall "prismatching" ska ha en viss innebörd, dvs att man får tillbaka "pengar i handen". Som bekant är det rätt vanligt att personer/organisationer blir friade i domstol även i fall där det bland allmänheten råder närmast samsyn kring hur det borde vara.

Därmed inte sagt att det bara är att vifta bort att bli fälld i RO(N), självklart har Komplett all anledning att ändra på detta och att vara självkritisk till hur man konstruerat detta.

Det vore även intressant att veta ifall Komplett i annonsering utanför den egna hemsidan (dvs där man inte kan klicka för att se villkor osv) använt detta, t.ex. i annonser i dagstidningar osv. Någon som vet?

Att något inte har en klart definierad innebörd betyder inte att det kan betyda vad som helst. Några av de ord jag gav exempel på i mitt förra inlägg saknar även de klart definierade innebörder. Däremot så gör det anspelningar på vissa saker och därför resonerar man kring hur ordet sannolikt tolkas av genomsnittskonsumenten.

Till exempel gillar Mediamarkt att slänga sig med lite svensk-tyska "hittepå"-ord i sin marknadsföring, till exempel "Julklappa nü, betala zen". Dessa hittepå-ord saknar även de en klar defintion, men det är trots detta ganska uppenbart vad som avses.

Visst hade det varit önskvärt att även få detta prövat i en juridisk instans. Men jag har varken tid eller lust att själv driva en domstolsprocess mot Komplett för detta. Jag skulle tro att ICC, i generella drag, stämmer ganska väl överens med vår Marknadsföringslagstiftning, som även den trycker hårt på att reklam ska vara vederhäftig och ej får vara vilseledande (Marknadsföringslagen 8§ - 17§). Vi har ju trots allt väldigt starkt konsumentskydd här i Sverige.

Eftersom en klar definition av "Prismatchning" saknas (jag tvivlar starkt på att en domstol skulle finna detta annorlunda), så skulle en domstol, likt RON, resonera kring innebörden av ordet och hur den kan tänkas uppfattas av konsumenter.
Är det möjligt att en domstol kommer fram till en annan slutsats än RON? Otvivelaktigt!
Är det sannolikt att domstolen skulle komma till en annan slutsats? Enligt mig, inte särskilt sannolikt.

Det går givetvis att fortsätta spekulera i vad en domstol har för åsikt i frågan, men jag tycker det kan räcka med att sakkunniga i frågan dömer ut den som vilseledande, för att med hög sannolikhet kunna konstatera att den är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att något inte har en klart definierad innebörd betyder inte att det kan betyda vad som helst. Några av de ord jag gav exempel på i mitt förra inlägg saknar även de klart definierade innebörder. Däremot så gör det anspelningar på vissa saker och därför resonerar man kring hur ordet sannolikt tolkas av genomsnittskonsumenten.

Till exempel gillar Mediamarkt att slänga sig med lite svensk-tyska "hittepå"-ord i sin marknadsföring, till exempel "Julklappa nü, betala zen". Dessa hittepå-ord saknar även de en klar defintion, men det är trots detta ganska uppenbart vad som avses.

Visst hade det varit önskvärt att även få detta prövat i en juridisk instans. Men jag har varken tid eller lust att själv driva en domstolsprocess mot Komplett för detta. Jag skulle tro att ICC, i generella drag, stämmer ganska väl överens med vår Marknadsföringslagstiftning, som även den trycker hårt på att reklam ska vara vederhäftig och ej får vara vilseledande (Marknadsföringslagen 8§ - 17§). Vi har ju trots allt väldigt starkt konsumentskydd här i Sverige.

Eftersom en klar definition av "Prismatchning" saknas (jag tvivlar starkt på att en domstol skulle finna detta annorlunda), så skulle en domstol, likt RON, resonera kring innebörden av ordet och hur den kan tänkas uppfattas av konsumenter.
Är det möjligt att en domstol kommer fram till en annan slutsats än RON? Otvivelaktigt!
Är det sannolikt att domstolen skulle komma till en annan slutsats? Enligt mig, inte särskilt sannolikt.

Det går givetvis att fortsätta spekulera i vad en domstol har för åsikt i frågan, men jag tycker det kan räcka med att sakkunniga i frågan dömer ut den som vilseledande, för att med hög sannolikhet kunna konstatera att den är det.

Nä, precis som jag (också) skrev så kan knappast "prismatching" i form av att man får en blomma ifall man hittar varan till lägre pris på annat ställe ses som prismatching, men i detta fall är det väl inte frågan om priset matchas utan hur det matchas. Och, antar jag, även i vilken mån det framgått på ett tydligt sätt. Jag föreställer mig att det främst är det senare som man ansett varit vilseledande snarare än att Komplett skulle bryta mot några lagar och regler genom att erbjuda en något dom kallar för "prismatching" där man får presentkort isf pengar. Det är antagligen ok att för Komplett att kalla detta för "Prismatching" så länge det inte råder några tvivel kring att man får ett presentkort snarare än pengar. Eller anser du att det skulle vara ett brott mot Marknadsföringslagen även om det tydligt framgick vid varje användning av begreppet att man skulle få ett presentkort istället få återbetalda pengar?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara poängtera att man kan inte bara ta loss meningar ur RONs bedömning. Man behöver ju ha med hela sammanhanget här.
"
Nämnden konstaterar vidare att termen ”Pris­matchning” har inte någon klart definierad innebörd. Nämnden finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar termen som att annonsören betalar tillbaka mellan­skillnaden, om kon­sumenten hittar samma produkt till ett lägre pris i en annan svensk butik. Annonsören erbjuder dock här bara konsumenten ett present­kort på mellanskillnaden som gäller hos annonsören i sex månader. Reklamen är mot denna bakgrund vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.
"
Det man gör som en bedömande instans att titta på olika källor men sen fortsätter man leta på andra platser som inte i sig har lägre dignitet om man inte hittar svaret på än gång.

Då framgår det ju att även om det inte finns någon klart definierad innebörd, dvs. officiell sådan eller tydlig branschpraxis så måste fortfarande genomsnittskonsumenten skyddas enligt ICC regler. Och om man då utgår ifrån en genomsnittskonsument och dennes uppfattning utifrån läget på marknaden, vilket är att när ordet prismatchning används innebär det till samma pris.
Så oavsett innebörden exakta betydelse officiellt så är i vart fall genomsnittkonsumentens uppfattning av ordet prismatchning att mellanskillnad betalas tillbaka om man hittar samma produkt någon annanstans. Dvs. du betalar inte mer i faktiska kronor än det matchande priset du hittat. (Under förutsättning att du uppfyller alla övriga villkor.) Detta är förstås till viss del formad ur hur företag har använt ordet över tid. Så det finns utifrån det en viss etablerad användningspraxis vilket som ni säkert vet kan ha rättsbindande verkan i sig utifrån normala avtalsförhållanden.

Sen kan det förstås hävdas att genomsnittskonsumenten borde också veta att det finns vissa villkor kring exakt hur själva matchningen går till och således veta att man behöver kolla upp dessa. (Dvs. Matching bara mot fysiska butiker eller liknande.) Men detta är något som enkelt kan ske först i nästa led och inget som nödvändigtvis spelar roll vid köpet. Dvs. Jag vet att det finns någon prisgaranti, har jag tur kanske jag får utnyttja den och lite pengar tillbaka. Men jag köper varan för att den har ett ok pris just nu och sen kan jag kolla upp prisgarantin om jag hittar produkten billigare någonstans.

RON kommer för övrigt inte kolla upp detta igen trots att Komplett fortfarande inte har någon länk när man väl kommit till kassan, vilket lätt kan ske om man kommer in från prisjakt klickar på lägg i varukorg och sen påbörjar sin beställning. Detta är ju en kritisk tidpunkt där tydligheten måste vara på plats då det är där man accepterar köpvillkoren. Och där står det fortfarande bara prismatchning utan länk.
Vilket enligt RON:
"Anmälan kom in i augusti och yttrandet i september. Den reklam som prövades var hur det såg ut på webbsidan vid tidpunkten för anmälan. Se bilden här https://reklamombudsmannen.org/uttalande/komplettse3. Dvs. begreppet ”prismatchning” som visades på produktsidor. Vid tidpunkten för anmälan bestod inte texten ”prismatchning” av en länk så som det gör i det exempel som du skickat. "

fortfarande innebär att Komplett bryter mot ICCs regler om någon bara skickar in en ny anmälan då de inget kör om jag bara påpekar detta.
Men det känns väl lite onödigt . @Komplett kan ni inte bara lägga till en länk i kassavagnen också.