@Blomman90: Upplever att du gör rätt långtgående antaganden här, både i form av vad prismatching måste innebära för att få vara prismatching och hur svårt det är för konsumenten att tillgodogöra sig informationen om vad det faktiskt innebär hos Komplett. Det vill säga, för att bli "lurad" måste man både anta att prismatching alltid innebär att man få mellanskillnaden i "pengar på kontot" samt att man vid köp på Komplett.se låter bli att läsa vad det faktiskt innebär via någon av de länkar som finns (vad jag vet kan man bara handla från Komplett via Komplett.se, kanske har fel här). Men det är väl helt ok att vi har olika åsikter om detta.
Absolut är du (och alla andra) fria att ha vilka åsikter ni vill.
Gällande de punkter du tar upp, gällande tolkning av ordet prismatchning (oaktat hur tydligt Komplett skriver i sina villkor), så ser jag det otänkbart att "prismatchning" inte betyder "samma pris". Men du betalar inte samma pris, du betalar ett annat pris, sen får du något extra på köpet! Ett presentkort motsvarande 500 kr är inte 500 kr, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det. Jag kan faktiskt inte förstå varför en del här fortsatt försöker hävda detta med en dåres envishet. Att det sedan i vissa fall kan infalla sig så att presentkortet för konsumenten faktiskt uppnår det monetära värdet av 500 kr (om man, oaktat presentkortet, gör ett ytterligare köp om 500 kr eller mer under det angivna tidsintervallet), är i sig helt oväsentligt. Priset hos återförsäljare A matchar helt enkelt inte priset hos återförsäljare B. Därförblir en term som "prismatchning" väldigt vilseledande.
Telia borde ju i så fall kunna skicka ut ett annonsblad eller marknadsföra på sin hemsida att man kan köpa Samsung Galaxy S9 med hela 97% rabatt (240:- istället för 7495:-, vill man slå på stort kan man ju även räkna med att det ingår ett par IconX, så rabatten kan ju bli hela 127%). Detta är ju förstås villkorat med att man också tecknar Telia Mobil Komplett 60 GB (639:-/månad á 24 månader). Villkoren kan man ju skriva i det finstilta eller någonstans på sin hemsida, där det ändå är relativt lättåtkomligt för konsumenten. Men det hade ju blivit rent ut sagt omöjligt för en konsument att sålla bland alla erbjudanden, om det inte är extremt tydligt att rabatten är villkorad med en ytterligare kostnad. Det är alltså helt okej att säga, "Om du tecknar Telia Mobil Komplett 60 GB, så får du 7255 kr rabatt på Galaxy S9", eftersom det med all tydlighet framgår att det involverar ytterligare kostnader, i det här fallet att teckna ett abonnemang, för att kunna erhålla rabatten.
Hos till exempel Elgiganten så kan man även (eller man har i vart fall kunnat) "prismatcha" direkt i butiken, innan köpet görs. Då sänker de helt enkelt priset på varan innan man betalar och det blir således inte frågan om några "pengar tillbaka på kontot", utan mindre pengar ut från kontot. Låt oss säga att Komplett erbjuder samma sak, att man inte måste höra av sig i efterhand (även om man kan), eller ifall Elgiganten ändrar sin "matchnings-policy" till samma som Komplett (alltså presentkort). Då kommer man ju ändå inte att sänka priset innan köp, alternativt så sänker de priset men lägger i så fall till ett presentkort med motsvarande värde i din "kundkorg". Är det också att "prismatcha"? Du ser kanske att man börjar tumma mer och mer på begreppen och snart betyder de inte mer än luft...
Gällande hur enkelt det är att tillgodogöra sig villkoren på Komplett, så är texten "Prismatchning" på produktsidan (som jag länkade ovan) inte ens en hyperlänk. Så därifrån kan man inte direkt ta sig till de ack så lättillgängliga villkoren. Det enda sättet jag har lyckats ta mig dit på, är att trycka på "Prismatchning" på startsidan. Så jag vet faktiskt inte riktigt om det är de mest lättillgängliga villkoren heller. Man kan ju knappast förutsätta att alla kommer in via startsidan och där läser all text och klickar på alla länkar innan man börjar handla. Hade man på produktsidan skrivit "Prismatchning (presentkort på mellanskillnaden)" (eller något liknande), så hade det ju blivit oerhört mycket tydligare vad som erbjuds. Samtidigt som jag ändå varit emot användandet av ordet "prismatchning", då jag som sagt inte tycker att erbjudandet lever upp till vad ordet indikerar, så vägs det i varje fall upp av tydlighet. Något som saknas i dagsläget.