Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem

Mer kärnkraft.

Permalänk
Medlem

"Miljö"partiet har ändrat inriktning kring kärnkraften, den är inte längre farlig men oekonomisk och skall därför avvecklas...något som går stick i stäv mot de slutsatser som går att finna i följande;

SWECO, 100% förnybart till 2040

9 miljoner ton extra CO2 utsläpp
1'500 miljarder i kostnader
Sämre tillförlitlighet i elnätet (vill man öka tillförlitligheten så måste det till gaskraftverk vilket ökar utsläppen till 30-40 miljoner ton CO2 per år)

Dock saknar rapporten en realistisk kraftbalans, och precis som Lennart Söder (som någon hänvisade till tidigare i tråden) förutsätter att det alltid finns import att tillgå, vilket är mycket vanskligt. Då bör denna var mer riktig, de båda skrifterna bekräftar dock att det blir fantastiskt dyrt.

Economic and environmental costs of replacing nuclear fission with solar and wind energy in Sweden

En ny reaktor i Sverige på 1'250-1'400 MWe (AP-1000 eller APR-1400) kostar runt 50 miljarder, producerar el i 60-80 år och finns tillgänglig >92% av tiden med planerbara avbrott. Båda reaktorerna är "Walk away safe"...
Även om en ny reaktor skulle kosta 100 miljarder så är det alternativet billigare än sol&vind.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Varför inte skicka ut avfallet i rymden? (kanske är dyrt ja?) men i rymden lär de inte vara någon fara, kanske bygga rymd stationer för förvaring eller liknande? stationerna behöver ju inte vara för att hålla människor i liv bara så det inte tar sig ner till jorden igen...
or better yet send it to the sun xD

Synd bara att en absolut ickeförsumbar del av alla rymdfärder slutar mindre lyckligt.

Permalänk
Medlem

Om folk fortfarande är rädda för kärnkraften så är det tragiskt. Fukushima var en samtida trippelhärdsmälta, alltså tre reaktorer som havererade samtidigt.

Resultatet;
0 döda av strålning
0 framtida dödsfall på grund av utsläppen [WHO, UNSCEAR, ICRP]
Samtliga evakuerade områden kan i realiteten åter befolkas sedan 2016 i enlighet med internationella strålskyddsregler

Skrivet av NodCommander:

Kärnkraft är en fråga om ekonomi idag. Vad det blir av den i framtiden kommer marknadsekonomin att avgöra; och om inget dratiskt händer så kommer de svenska kraftverken att avvecklas när deras livstid är slut, oavsett om det blir 2025, 2030 eller 2040. Ett mycket informativt avsnitt av en podcast tar upp ämnet med en forskare på KTH: https://solcellskollen.se/blogg/om-100-fornybart-med-lennart-...

Att citera Lennart Söder är mycket vanskligt, karln är inte riktigt objektiv...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Jag är verkligen glad över att SD är för kärnkraft.
Jag hade röstat på SD även om de varit mot kärnkraft, men att de är för kärnkraft är ännu en anledning att rösta på SD enligt mig själv.

Permalänk
Medlem

Finns det några fler partier som är för kärnkraft i dagsläget? Får googla runt lite. SD är inget alternativ för mig.
:edit: hittills verkar M och L även uttala sig i positiva ordalag, åtminstone i sina program, även om det inte är några jätteklara besked. Sossarna uttalar sig negativt. Får fortsätta titta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Finns det några fler partier som är för kärnkraft i dagsläget? Får googla runt lite. SD är inget alternativ för mig.
:edit: hittills verkar M och FP även uttala sig i positiva ordalag, åtminstone i sina program, även om det inte är några jätteklara besked. Sossarna uttalar sig negativt. Får fortsätta titta.

Fp / L har typiskt varit det mest kärnkraftspositiva partiet med en uttalad ambition om att bygga nya kärnkraftverk (så var iaf fallet fram till överenskommelsen från ett par år sedan, om jag inte missminner mig)

Permalänk
Medlem

Energifrågan är ganska komplex minst sagt.

Stora problemet är att det finns inget vinstintresse i att hitta en superbra engerikälla.
Vilket engeriföretag skulle vilja hitta "fri energi", fritt är svårt att sälja.
Likaså med kärnkraft, avveklas den inte... eller hotas att avveklas så finns inget riktigt incitament för alternativ.

Dessutom vad många verkar glömma angående kärnkraft är att den långt ifrån är ren.

Brytningen är väldigt smutstig, men det behöver vi ju inte oroa oss för i svergie än/längre.
På 60-talet bröt vi uran i svergie men det var så smutsigt så nu låter vi andra länder göra det. (trots att svergie är väldigt uran-rikt)
Sedan är det konverterningen som ger väldigt mycket avfall, återigen det låter vi någon annan ta hand om.
Efter det är det själva anrikningen vilket för all del inte är direkt jättesmutsig men har andra problem (kärnvapen primärt)

Och så har vi såklar en slutlagring av kärnavfall såklart vilket verkar vara det enda vi tänker på i sverige vär vi pratar om hur "ren" kärnkraft är.

Det låter kanske som jag är anti-kärnkraft men de flesta engeri-källor har liknande problem.
Om det inte funnits ett stort vinstintresse bakom energi så är jag övertygad om att vi haft många bättre alternativ i dagsläget... men det är ju så värden fungerar tyvärr.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Brytningen är väldigt smutsig

De studier jag sett så har totalutsläppet ändå legat väldigt lågt när man sett till producerad energimängd, om man jämför med andra energikällor (även, eller kanske inte minst, dagens gröna källor). Men det är klart att gruvbrytning alltid kommer ha en miljöpåverkan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

De studier jag sett så har totalutsläppet ändå legat väldigt lågt när man sett till producerad energimängd, om man jämför med andra energikällor (även, eller kanske inte minst, dagens gröna källor). Men det är klart att gruvbrytning alltid kommer ha en miljöpåverkan.

Jo den är väldigt smutsig, men man får också mycket engeri för det hela så i en total-summa för miljöbelastning så är det inte nödvädigtvis bättre/sämre än någon annan engeri. Allt är en fråga hur man väljer att mäta miljöpåverkan.

Samma sak när det kommer till el-bilar t.ex.
En el-bil i drift kommer alltid vara renare än en bensindriven bil, men batterierna har i dagsläget en stor påverkan (både miljö och för människor)
https://www.youtube.com/watch?v=JcJ8me22NVs för lite information hur det kan se ut.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Finns det några fler partier som är för kärnkraft i dagsläget? Får googla runt lite. SD är inget alternativ för mig.
:edit: hittills verkar M och L även uttala sig i positiva ordalag, åtminstone i sina program, även om det inte är några jätteklara besked. Sossarna uttalar sig negativt. Får fortsätta titta.

Tror KD vill ha kvar reaktorerna som körs hela deras tekniska livslängd men möjligen öppen för nya reaktorer, men bäst du kollar upp det så jag inte far med osanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Man måste självfallet ställa det i jämförelse med andra energikällor.
Om du ser till utsläpp per producerad energienhet, så jo, det är rent. Förvaringen är väl i stort ett ickeproblem, om man tar hänsyn till utvecklingen.

Det är absolut inget icke-problem när man sett s.k "säker slutförvaring" läcka redan efter en bråkdel av tiden. Vi har inget säkert sätt att förvara avfallet på idag och att skjuta upp dagens problem och ansvar på våra barn är otroligt oansvarigt.

Sedan tror jag att du får läsa på lite gällande hur smutsig kärnkraften i själva verket är. Visst får man ut mycket energi, men det är inte sak samma som ren energi. Kolla bland annat hur uranbrytning generellt påverkar naturen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är absolut inget icke-problem när man sett s.k "säker slutförvaring" läcka redan efter en bråkdel av tiden. Vi har inget säkert sätt att förvara avfallet på idag och att skjuta upp dagens problem och ansvar på våra barn är otroligt oansvarigt.

Sedan tror jag att du får läsa på lite gällande hur smutsig kärnkraften i själva verket är. Visst får man ut mycket energi, men det är inte sak samma som ren energi. Kolla bland annat hur uranbrytning generellt påverkar naturen.

Inget energislag är rent. Det är rent -i jämförelse- med andra. Det är ju PRECIS detta med att skjuta upp dagens problem på våra barn som vi löser genom att sluta ösa ut växthusgaser i atmosfären som kärnkraft hjälper till med. Tills den dagen vi hittar ett bättre alternativ så MÅSTE vi sluta upp växthusgaserna. Just IDAG är kärnkraft ett alternativ som skulle ta oss ett fint steg på vägen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Dessutom vad många verkar glömma angående kärnkraft är att den långt ifrån är ren.

Brytningen är väldigt smutstig, men det behöver vi ju inte oroa oss för i svergie än/längre.
På 60-talet bröt vi uran i svergie men det var så smutsigt så nu låter vi andra länder göra det. (trots att svergie är väldigt uran-rikt)
Sedan är det konverterningen som ger väldigt mycket avfall, återigen det låter vi någon annan ta hand om.
Efter det är det själva anrikningen vilket för all del inte är direkt jättesmutsig men har andra problem (kärnvapen primärt)

Och så har vi såklar en slutlagring av kärnavfall såklart vilket verkar vara det enda vi tänker på i sverige vär vi pratar om hur "ren" kärnkraft är.

Brytning av uran är som all annan mineralhantering, då bör man jämföra hur stora mängder brytning som krävs för de olika alternativen...
Graf
Här har man en mycket låg uranhalt i malmen.

Material för olika kraftkällor
Svenska uranfyndigheter lämpar sig mycket väl för ISL, dock har jag ingen koll på hur den metoden står sig mot exempelvis frackinggas miljömässigt.

Kärnvapen har ingen koppling till civil kraftproduktion, plutonium från reaktorbränsle duger inte att göra kärnvapen utav då det innehåller för mycket Pu-240/241 vilket leder till att superkriticitet inte går att uppnå. Att anrika Uran-235 till 5% skiljer sig betänkligt åt att anrika till >90% (vapenkvalitet) det är inget som man kan göra i de Tyska och Franska anrikningsnaläggningarna som Svenskt bränsle brukar anrikas i.

Vad är problemet med de Svenska slutförvaren och slutförvarsmodellen för radioaktivt avfall?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är absolut inget icke-problem när man sett s.k "säker slutförvaring" läcka redan efter en bråkdel av tiden. Vi har inget säkert sätt att förvara avfallet på idag och att skjuta upp dagens problem och ansvar på våra barn är otroligt oansvarigt.

Sedan tror jag att du får läsa på lite gällande hur smutsig kärnkraften i själva verket är. Visst får man ut mycket energi, men det är inte sak samma som ren energi. Kolla bland annat hur uranbrytning generellt påverkar naturen.

Återigen så är detta en felaktig föreställning. Jag föreslår att du studerar SKB's söutförvarsansökan för KBS-3 metoden, ett totalt haveri av samtliga syntetiska barriärer i samband till att slutförvaret stängts (ett scenario som SSM anser inte behöver beaktas) skulle ge ett extra dospåslag till de som lever, bor, odlar, fiskar, jagar och dricker brunnsvatten ovanpå slutförvaret på ca: 1,2 mSv/år (jämför mot naturlig bakgrund). Samtliga realistiska scenarion för slutförvaret hamnar på en dos på under 14 mikroSv/år för samma folkgrupp.
Om du inte anser att detta är säkert nog har du betydligt större problem att bekymra dig över, personen du delar säng med till att börja med (sammanlagt 7-10 kBq K-40 & C-14)...

Uranbrytning är precis lika illa som annan mineralhantering och inte något särfall hos gruvindustrin. Bland världens största uranproducenter hittar man en koppar- och stålgruva, Olympic Dam.
Här är en bild på en annan typ av urangruva...

Brytning av mineraler till slumpkraften (sol&vind) är inte heller den mest miljövänliga och det drabbar ju inte heller oss här i Sverige, trots att vi har stora fyndigheter av dessa mineraler också.
Sällsynta jordartsmetaller

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Inget energislag är rent. Det är rent -i jämförelse- med andra. Det är ju PRECIS detta med att skjuta upp dagens problem på våra barn som vi löser genom att sluta ösa ut växthusgaser i atmosfären som kärnkraft hjälper till med. Tills den dagen vi hittar ett bättre alternativ så MÅSTE vi sluta upp växthusgaserna. Just IDAG är kärnkraft ett alternativ som skulle ta oss ett fint steg på vägen.

Jag har inte sagt att du har fel gällande växthusgaser eller liknande, utan jag vände mig emot att du kallade kärnkraft för ren energi.

Vi måste vara medvetna om att även kärnkraft kommer att "spilla över" problem på våra barn och barn-barn osv. Kärnkraft är enbart en lösning i en övergångsperiod mot något bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Inget energislag är rent. Det är rent -i jämförelse- med andra. Det är ju PRECIS detta med att skjuta upp dagens problem på våra barn som vi löser genom att sluta ösa ut växthusgaser i atmosfären som kärnkraft hjälper till med. Tills den dagen vi hittar ett bättre alternativ så MÅSTE vi sluta upp växthusgaserna. Just IDAG är kärnkraft ett alternativ som skulle ta oss ett fint steg på vägen.

Men... Är det verkligen så att vi i Sverige skulle bränna mindre fossila bränslen av att gå över till mer kärnkraft? Vi har i dagsläget inte någon betydande del elproduktion från fossila bränslen så det finns inte så mycket att skära ner på tänker jag.
Passar ovan inlägg bättre in i exempelvis polen men blir av mindre relevans i Sverige?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har inte sagt att du har fel gällande växthusgaser eller liknande, utan jag vände mig emot att du kallade kärnkraft för ren energi.

Vi måste vara medvetna om att även kärnkraft kommer att "spilla över" problem på våra barn och barn-barn osv. Kärnkraft är enbart en lösning i en övergångsperiod mot något bättre.

Jag spiller hellre över ett, åter igen i jämförelse, mindre problem än vad som sker om vi fortsätter som vi gör idag. Åter igen, inget energislag är rent, och det var inte så jag menade. Men du måste hålla med om att det idag borde handla om att begränsa växthuseffektens påverkan på vår jords klimat? Och du kanske såg grafen ovan gällande brytningens påverkan när det kommer till de olika energislagen? Den talar väl ändå lite för sig självt?

Skrivet av Söderbäck:

Men... Är det verkligen så att vi i Sverige skulle bränna mindre fossila bränslen av att gå över till mer kärnkraft? Vi har i dagsläget inte någon betydande del elproduktion från fossila bränslen så det finns inte så mycket att skära ner på tänker jag.
Passar ovan inlägg bättre in i exempelvis polen men blir av mindre relevans i Sverige?

Men vi köper ju in tysk kolkraft när vår egna 'gröna' produktion inte längre räcker till. Idag stod det i Göteborgsposten om det, då det peakat lite extra på sistone. Att den inte produceras på egen hemmaplan ger jag inte mycket för.
:edit: men ja, självfallet ser jag även detta ur globalt perspektiv. Inte bara svenskt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men... Är det verkligen så att vi i Sverige skulle bränna mindre fossila bränslen av att gå över till mer kärnkraft? Vi har i dagsläget inte någon betydande del elproduktion från fossila bränslen så det finns inte så mycket att skära ner på tänker jag.
Passar ovan inlägg bättre in i exempelvis polen men blir av mindre relevans i Sverige?

Möjligen, vi behöver el för att producera vätgas till stålindustrin som idag använder kol för att reducera järnoxid till järn (om processen skall bli fossilfri).
Vi har också en fordonspark som skall elektrifieras, det kommer behövas rätt mycket effekt för att lyckas med det när 2-3 miljoner elbilar skall laddas samtidigt...

Det skulle kunna leda till en större minskning av våra klimatutsläpp om detta löstes med kärnkraft (5 <gCO2/kWh).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Brytning av uran är som all annan mineralhantering, då bör man jämföra hur stora mängder brytning som krävs för de olika alternativen...
Graf
Här har man en mycket låg uranhalt i malmen.

Material för olika kraftkällor
Svenska uranfyndigheter lämpar sig mycket väl för ISL, dock har jag ingen koll på hur den metoden står sig mot exempelvis frackinggas miljömässigt.

Kärnvapen har ingen koppling till civil kraftproduktion, plutonium från reaktorbränsle duger inte att göra kärnvapen utav då det innehåller för mycket Pu-240/241 vilket leder till att superkriticitet inte går att uppnå. Att anrika Uran-235 till 5% skiljer sig betänkligt åt att anrika till >90% (vapenkvalitet) det är inget som man kan göra i de Tyska och Franska anrikningsnaläggningarna som Svenskt bränsle brukar anrikas i.

Vad är problemet med de Svenska slutförvaren och slutförvarsmodellen för radioaktivt avfall?

Återigen så är detta en felaktig föreställning. Jag föreslår att du studerar SKB's söutförvarsansökan för KBS-3 metoden, ett totalt haveri av samtliga syntetiska barriärer i samband till att slutförvaret stängts (ett scenario som SSM anser inte behöver beaktas) skulle ge ett extra dospåslag till de som lever, bor, odlar, fiskar, jagar och dricker brunnsvatten ovanpå slutförvaret på ca: 1,2 mSv/år (jämför mot naturlig bakgrund). Samtliga realistiska scenarion för slutförvaret hamnar på en dos på under 14 mikroSv/år för samma folkgrupp.
Om du inte anser att detta är säkert nog har du betydligt större problem att bekymra dig över, personen du delar säng med till att börja med (sammanlagt 7-10 kBq K-40 & C-14)...

Uranbrytning är precis lika illa som annan mineralhantering och inte något särfall hos gruvindustrin. Bland världens största uranproducenter hittar man en koppar- och stålgruva, Olympic Dam.
Här är en bild på en annan typ av urangruva...

https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/trib.com/content/tncms/assets/v3/editorial/d/38/d38a276b-f0df-5522-bd9d-9e6b0a00759f/4c93921010ecf.image.jpg

Brytning av mineraler till slumpkraften (sol&vind) är inte heller den mest miljövänliga och det drabbar ju inte heller oss här i Sverige, trots att vi har stora fyndigheter av dessa mineraler också.
Sällsynta jordartsmetaller

Det är alltid lika intressant när kärnkraften diskuteras. Bara för att man ser avfallet och slutförvaringen som problematisk så blir man automatiskt anti-kärnkraft och pro-fossila bränslen.

Skrivet av MoNkeY-05:

Jag spiller hellre över ett, åter igen i jämförelse, mindre problem än vad som sker om vi fortsätter som vi gör idag. Åter igen, inget energislag är rent, och det var inte så jag menade. Men du måste hålla med om att det idag borde handla om att begränsa växthuseffektens påverkan på vår jords klimat? Och du kanske såg grafen ovan gällande brytningens påverkan när det kommer till de olika energislagen? Den talar väl ändå lite för sig självt?

Men vi köper ju in tysk kolkraft när vår egna 'gröna' produktion inte längre räcker till. Idag stod det i Göteborgsposten om det, då det peakat lite extra på sistone. Att den inte produceras på egen hemmaplan ger jag inte mycket för.

Som sagt, jag har inte sagt att du har fel i sak. Jag säger bara att det är fel att kalla kärnkraft för en ren energikälla. Den kommer också att förorena vår planet. Vi måste därför fundera över hur vi snabbar på utvecklingen och övergången till renare energikällor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som sagt, jag har inte sagt att du har fel i sak. Jag säger bara att det är fel att kalla kärnkraft för en ren energikälla. Den kommer också att förorena vår planet. Vi måste därför fundera över hur vi snabbar på utvecklingen och övergången till renare energikällor.

Taget även om jag inte helt håller med. Den i stort renaste energikällan vi har idag har jag svårt att kalla för annat än ren, även om jag självfallet inte vet att den är REN. Man borde vara med på att det alltid handlar om i jämförelse med andra slag som finns i dagsläget.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är alltid lika intressant när kärnkraften diskuteras. Bara för att man ser avfallet och slutförvaringen som problematisk så blir man automatiskt anti-kärnkraft och pro-fossila bränslen.

Var har jag anklagat dig att vara fossil-lobbyist?
Att du ser slutförvaret som problematiskt, ser jag som ett utbildningsproblem, inte ett tekniskt problem för den slutförvarslösning som vi faktiskt har.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som sagt, jag har inte sagt att du har fel i sak. Jag säger bara att det är fel att kalla kärnkraft för en ren energikälla. Den kommer också att förorena vår planet. Vi måste därför fundera över hur vi snabbar på utvecklingen och övergången till renare energikällor.

Vilken energikälla är renare och på vilket sätt?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Tills något vettigt alternativ finns som kan producera den mängd som kärnkraft gör, så kör. Då Torium reaktorer. Alternativt skicka ut skiten i rymnden (uranet). Givetvis på ett säkert sätt så att det inte exploderar när det lyfter ifrån jorden.

Sedan så blir det ju andra bullar när Fusionskraftverken börjar generera stabila plasmor mm så att vi kan hämta ut överskotts energi. Då blir kärnkraftverken dagens kolkraftverk. Det finns ju ITER och Tokamak reaktorerna som byggs och testas med.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Var har jag anklagat dig att vara fossil-lobbyist?
Att du ser slutförvaret som problematiskt, ser jag som ett utbildningsproblem, inte ett tekniskt problem för den slutförvarslösning som vi faktiskt har.

Vilken energikälla är renare och på vilket sätt?

Med tanke på konsekvenser av att kärnavfall läcker ut, tiden det ska lagras och hur osäkert det faktiskt är huruvida förvaringen kommer att hålla ser jag inte alls det som konstigt att en del människor finner det bekymmersamt. Det finns inget som med säkerhet kan påstå att dagens förvaring kommer att klara 100 000-tals år vad än vissa säger. Sedan är man såklart fri att tro vad man vill om detta.

Vad gäller energikällor är det väl knappast så att vi har något bra alternativ idag. Det är därför forskningen måste satsas på samt så måste man få slut på de stora multinationella oljeföretagens sabotage av just sådan forskning. Hur kan det vara rimligt att man låter dem köpa upp patent som faktiskt skulle kunna leda till en renare miljö och natur bara för att kasta dessa i papperskorgen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Möjligen, vi behöver el för att producera vätgas till stålindustrin som idag använder kol för att reducera järnoxid till järn (om processen skall bli fossilfri).

Hade inte SBAB nyligen gjort någon investering som skulle leda till en annan typ av process?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men vi köper ju in tysk kolkraft när vår egna 'gröna' produktion inte längre räcker till. Idag stod det i Göteborgsposten om det, då det peakat lite extra på sistone. Att den inte produceras på egen hemmaplan ger jag inte mycket för.
:edit: men ja, självfallet ser jag även detta ur globalt perspektiv. Inte bara svenskt.

Mjaa. Beskrivningen att vi köper tysk kolkraft ger väl inte en riktigt fullständig bild av läget.
Man skulle kunna ersätta den meningen med att när vår el inte räcker till så köper vi in norsk vattenkraft istället.Eller finsk kärnkraft. Eller dansk vindkraft.
Alla dessa scenarierna är aningen missvisande.
Vi köper inte riktigt in elen så riktat utan det är från en öppen spotmarknad där vi inte riktigt bestämmer vem vi köper av i förväg utan det bestäms idet ögonblicket man behöver kraften var det finns mest överproduktion.
Säkert inte något nytt område för dig heller, men att bara säga att vi istället köper tysk kolkraft är kanske inte hela sanningen riktigt ;).

Aja. Problemet blir mindre av den här modellen, men det försvinner inte. ¨
Men värt att nämna i sammanhanget är följande:
Även länder med mer kärnkraft än oss är med i det öppna nätet och både köper in och säljer el som man inte i förväg bestämt var man köper den ifrån.
För att vi ska kunna garantera att inte köpa in kolkraft så behöver vi antingen konstant producera för mycket el till lägst pris. En, ja kanske aningen socialistisk tanke då kraftverken i europa ändå drivs med vinstsyfte så att vara billigast och medvetet producera för mycket kan bli svårt att motivera exempelvis vattenfall att göra i längden.
Eller så kan vi koppla loss oss från de länder som bränner mer kol för sin elförsörjning. Nackdelen är att vi då inte kan sälja vår rena kärnkraftsel till dem heller vilket skulle kunna motivera ökad kolförbränning i landet istället.
Svårt läge, ellerhur!

Ja jag vet inte vad som är bäst egentligen. Vad som är av relevans är att vi har tillräcklig inhemsk produktion av el iaf (och i nuläget har vi mer export än import). Hur planen ser ut för när svenska kärnkraftverk gjort sitt vet jag däremot inte.
---------------------

Aja. Riktar du frågan om folk är rädda till alla länder så förstår jag ditt upplägg lite bättre. Frågan är om du får in de svaren i någon större utsträckning från länder som exempelvis tyskland/polen och liknande här på sweclockers.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talarion:

Tills något vettigt alternativ finns som kan producera den mängd som kärnkraft gör, så kör. Då Torium reaktorer.

De finns inte ännu utanför testlabb.

Skrivet av Talarion:

Alternativt skicka ut skiten i rymnden (uranet). Givetvis på ett säkert sätt så att det inte exploderar när det lyfter ifrån jorden.

Det finns inte heller ännu. Inte ens i testlab.
Och vi kommer troligen aldrig kunna bygga raketer som ger 100% tillförlitlighet. Vi har väl inga andra farkoster som klarar det heller, men raketerna är både mycket mer osäkra och ger katastrofalt mycket värre konsekvenser när de havererar än andra uranfyllda farkoster.

Also we are not allowed:
#17509865

Skrivet av Talarion:

Sedan så blir det ju andra bullar när Fusionskraftverken börjar generera stabila plasmor mm så att vi kan hämta ut överskotts energi. Då blir kärnkraftverken dagens kolkraftverk. Det finns ju ITER och Tokamak reaktorerna som byggs och testas med.

De finns inte heller ännu för riktig drift men det testas på dem i labbmiljö (vilket du ju visste)

Så allt är framtidsvisioner. Vill man ha ren energi och hoppas på framtiden så gå direkt till fusion utan mellansteg skulle jag säga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det finns inte heller ännu. Inte ens i testlab.
Och vi kommer troligen aldrig kunna bygga raketer som ger 100% tillförlitlighet. Vi har väl inga andra farkoster som klarar det heller, men raketerna är både mycket mer osäkra och ger katastrofalt mycket värre konsekvenser när de havererar än andra uranfyllda farkoster.

Also we are not allowed:
#17509865

Men man får väl lov att tänka fritt. Det spontana är ju att skicka iväg det, dit där det inte kan göra någon skada.
Vi kanske kan bränna upp det i framtiden på något vänster

Skrivet av Söderbäck:

De finns inte heller ännu för riktig drift men det testas på dem i labbmiljö (vilket du ju visste)

Så allt är framtidsvisioner. Vill man ha ren energi och hoppas på framtiden så gå direkt till fusion utan mellansteg skulle jag säga.

Jo men det byggs stora fusions reaktorer men de är ju klart 10 år bort. Det har även tagits patent utav Lockheed Martin på reaktorer som skulle kunna producera 100MW på 1 KG bränsle. Och vara små nog att finnas på ex hangarfartyg. Så vem vet minsta genombrott så kanske det kommer mindre reaktorer på marknaden så kan man iaf släcka kolkraftverken. För att sedan bygga de stora fusionskraftverken eller bygga om de som är i produktion nu.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Ladda hem rapporten "framtidens el - så påverkas klimat och miljö".

https://www.iva.se/publicerat/sveriges-framtida-elproduktion--sa-paverkas-klimat-och-miljo--en-delrapport/

Gå till sidan 32 och se vilket energislag som släpper ut minst CO2 per producerad kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hade inte SBAB nyligen gjort någon investering som skulle leda till en annan typ av process?

HYBRIT är den process jag avser, det är ett pilotprojekt mellan SSAB och Vattenfall där man skall byta ut kolet mot vätgas i masugnen. Vätgasen är tänkt att komma från elektrolys av vatten, men med nuvarande Svensk energipolitik är jag mycket skeptisk till den ekonomiska kalkylen för processen...om man inte använder vätgas från fossila bränslen, men då är ju poängen med hela processen borta.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad Sverigedemokraterna har för ställning till Kärnkraft? Jag kan inte riktigt hitta något på google