Yeah... I know. Avdraget du tar upp kallas ränteavdrag och det är just ränteavdragets vara eller icke vara jag diskuterar i tråden. Så jag känner till hur det fungerar i nuläget.
Om staten skulle ta bort möjligheten till ränteavdrag så skulle det bli mer pengar i statskassan. Så ser det ju ut helt enkelt. Så såg det ju ut innan ränteavdraget infördes.
Men du har en väldigt bra poäng här samtidigt. Ja det är bostadslån jag inriktar mig på. Mina känslor för ränteavdrag när det kommer till exempelvis bilar är inte lika stark för bilmarknaden bidrar inte i samma utsträckning till den tunga belåningsgraden som vi har på hushållen. Belåningen för bostäder, det är ju den som är problematisk.
Det vet du lika väl som jag att det är ett problemområde. Att då använda stimulanspaket och med skattepengar underblåsa denna dåliga lånekarusell vidare ser jag inte rimligheten i.
Som minst - ta bort ränteavdraget för bostäder. Men ja, jag ser inte problemet i att stryka ränteavdraget även för andra lån i nuläget. När reporäntan var på 15% och belåningsgraden i samhället var väldans låg - ja då var det ett bra stimulanspaket att staten stod för en del av kostnaden för räntorna. Men det var ju på 70talet det såg ut så. Där är vi inte längre. Vi behöver inte stimulanspaket för att öka belåningsgraden mer. Det här kan man plocka fram igen när belåningsgraden är besvärande låg. Den dagen den sorgen.
Partipolitik tycker jag är lite synd att blanda in här.
Man kan motsvarande sänka beskattningen på andra områden vilket skulle passa högern bättre, eller använda pengarna på andra sätt vilket passar vänstern bättre. Den delen har jag medvetet låtit bli att adressera just för att undvika pajkastning (inte för att du ägnat dig åt någon pajkastning - men du vet hur partipolitik lätt blir)
Tror debatten blir bättre så och även om jag inte kan styra dig så kan jag kanske be om detta även från dig.
Det viktiga är ju problemen som räntebidragen i nuläget orsakar. Inte vad man istället ska göra med skatten.
Börjar med sista stycket, ja, du har inte dragit in partipolitik och det var nog onödigt av mig att röra mig ditåt. Diskussionen har ändå varit ganska förnuftig hittills.
Folk har tidigare berört att lånen kanske inte är så stort problem om man tittar utanför sverige. Vi hade nog snarare väldigt låga bostadspriser och kommit ikapp.
Du nämner 70-talet men missar att nämna att det var helt andra villkor för avdragen då.
Nu är de balanserade mot vinsten från räntan.
Att plocka bort ränteavdragen kommer slå stenhårt mot ekonomin både för sverige och enskilda dessutom. Boende är en livsinvestering, det är inte rimligt att villkoren ska ändras var 4:e år beroende på vilket humör folk är på.
Man kan såklart tänka sig en långsam utfasning men jag tycker fortfarande det är fel eftersom räntan alltid skattas i andra änden.
"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."