Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah... I know. Avdraget du tar upp kallas ränteavdrag och det är just ränteavdragets vara eller icke vara jag diskuterar i tråden. Så jag känner till hur det fungerar i nuläget.

Om staten skulle ta bort möjligheten till ränteavdrag så skulle det bli mer pengar i statskassan. Så ser det ju ut helt enkelt. Så såg det ju ut innan ränteavdraget infördes.
Men du har en väldigt bra poäng här samtidigt. Ja det är bostadslån jag inriktar mig på. Mina känslor för ränteavdrag när det kommer till exempelvis bilar är inte lika stark för bilmarknaden bidrar inte i samma utsträckning till den tunga belåningsgraden som vi har på hushållen. Belåningen för bostäder, det är ju den som är problematisk.
Det vet du lika väl som jag att det är ett problemområde. Att då använda stimulanspaket och med skattepengar underblåsa denna dåliga lånekarusell vidare ser jag inte rimligheten i.
Som minst - ta bort ränteavdraget för bostäder. Men ja, jag ser inte problemet i att stryka ränteavdraget även för andra lån i nuläget. När reporäntan var på 15% och belåningsgraden i samhället var väldans låg - ja då var det ett bra stimulanspaket att staten stod för en del av kostnaden för räntorna. Men det var ju på 70talet det såg ut så. Där är vi inte längre. Vi behöver inte stimulanspaket för att öka belåningsgraden mer. Det här kan man plocka fram igen när belåningsgraden är besvärande låg. Den dagen den sorgen.

Partipolitik tycker jag är lite synd att blanda in här.
Man kan motsvarande sänka beskattningen på andra områden vilket skulle passa högern bättre, eller använda pengarna på andra sätt vilket passar vänstern bättre. Den delen har jag medvetet låtit bli att adressera just för att undvika pajkastning (inte för att du ägnat dig åt någon pajkastning - men du vet hur partipolitik lätt blir)
Tror debatten blir bättre så och även om jag inte kan styra dig så kan jag kanske be om detta även från dig.
Det viktiga är ju problemen som räntebidragen i nuläget orsakar. Inte vad man istället ska göra med skatten.

Börjar med sista stycket, ja, du har inte dragit in partipolitik och det var nog onödigt av mig att röra mig ditåt. Diskussionen har ändå varit ganska förnuftig hittills.

Folk har tidigare berört att lånen kanske inte är så stort problem om man tittar utanför sverige. Vi hade nog snarare väldigt låga bostadspriser och kommit ikapp.
Du nämner 70-talet men missar att nämna att det var helt andra villkor för avdragen då.
Nu är de balanserade mot vinsten från räntan.

Att plocka bort ränteavdragen kommer slå stenhårt mot ekonomin både för sverige och enskilda dessutom. Boende är en livsinvestering, det är inte rimligt att villkoren ska ändras var 4:e år beroende på vilket humör folk är på.
Man kan såklart tänka sig en långsam utfasning men jag tycker fortfarande det är fel eftersom räntan alltid skattas i andra änden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Har inte amorteringskraven höjt kostnaderna bra mycket mer än om de hade avskaffat ränteavdraget istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Json_81: Har inte amorteringskraven höjt kostnaderna bra mycket mer än om de hade avskaffat ränteavdraget istället?

Nej, amortering är ju inte en kostnad, det är ett sparande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Börjar med sista stycket, ja, du har inte dragit in partipolitik och det var nog onödigt av mig att röra mig ditåt. Diskussionen har ändå varit ganska förnuftig hittills.

Win på den

Skrivet av Json_81:

Folk har tidigare berört att lånen kanske inte är så stort problem om man tittar utanför sverige. Vi hade nog snarare väldigt låga bostadspriser och kommit ikapp.

Var jag som skrev det inlägget också hehe.
Då undvek jag istället att gå in på hur jag såg på belåningsgraden och riktade in mig på att visa på exakt vad det är som gör att Sveriges belåning ibland kommer upp som ett orosmoln. Däri fanns det säkert en del som inte noterat skillnaden.
För det jag tycker är att vår belåningsgrad i sverige inte är exeptionell mätt mot alla andra länder. Samtidigt ser jag problem med rådande belåningsgrad i landet ändå. Ja du är säkert med mig

Skrivet av Json_81:

Du nämner 70-talet men missar att nämna att det var helt andra villkor för avdragen då.

Nä det är just det som är av så stor relevans. Att villkoren var helt annorlunda då. Vid den tiden var det rimligt med stimulanspaket just för att reporäntan var hög i samband med att belåningsgraden var väldigt låg. Då passade stimulanspaket för ränteavdraget bra. Vi var lågt belånade och kunde ge eknomin extra fart av att dra upp belåningen en del. Smart!
I dagsläget när förutsättningarna ser helt annorlunda ut med betungande skuldnivåer så är ju villkoren i grunden annorlunda. Det är liksom hela min poäng.

Skrivet av Json_81:

Att plocka bort ränteavdragen kommer slå stenhårt mot ekonomin både för sverige och enskilda dessutom. Boende är en livsinvestering, det är inte rimligt att villkoren ska ändras var 4:e år beroende på vilket humör folk är på.
Man kan såklart tänka sig en långsam utfasning men jag tycker fortfarande det är fel eftersom räntan alltid skattas i andra änden.

Näe det är klart att det här inte ska ändras vart fjärde år. Håller helt med dig! En ändringsfas för att få undan skräpet räcker långt hehe.
Ränteavdraget skulle ha fasats ut under 90talet istället när belåningsgraden tog fart och reportäntan gick under 5%. Vi har bara varit så jäkla handligsförlamade och undvikit att ta bort det här stimulanspaketet när det var dags att det har blivit en snuttefilt som blivit jättesvår att släppa. Det var dumt att det inte gjordes i tid för det hade gjort mindre ont då.
Dumt gjort, men det är som det är.
Hoppas oavsett på att man tar tag i problematiken för nuvarande upplägg är fortfarande dåligt.
Jag ser i så fall att man ersätter det med stimulanspaket för köp av elbilar, vård, solceller eller lägre skatt på en del tjänster. Whatever bara stimulanspaketet kan motiveras med att det ger ett mervärde så som bättre miljö, fler jobb eller nå sånt.
Att stimulera hushållen att låna mer samtidigt som vi sätter in spärrar för att låna är helknäppt. Det ger bara dopade belåningsnivåer på bostäderna vilket vi inte vill. Men ja, det mantrat har jag kört nu känner jag ;). Done there hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, amortering är ju inte en kostnad, det är ett sparande.

Det är klart det är en kostnad även om det är en avbetalning. Månadsbudgeten påverkas väl mer om du måste betala tusenlappar (mer) i amortering som många kunde strunta i förut. Meningen med det var ju att ha en avmattande effekt för att inte låntagandet skulle springa iväg.

Permalänk
Medlem

Om man ska diskutera ränteavdrag så borde väl någon nämna stämpelskatter? Lagfart och Pantbrev blir ju en ohygglig summa när man köper villa/radhus som genererar inkomst till staten (särskilt när priserna gått upp så mycket).

Sen tycker jag det är rimligt med en avtrappning av ränteavdragen, men då måste man se över andra delar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är klart det är en kostnad även om det är en avbetalning. Månadsbudgeten påverkas väl mer om du måste betala tusenlappar i amortering som många kunde strunta i förut.

Kalla du det kostnad. Men många, inkl mig själv bytte från att spara på banken till att amortera istället. Så Månadsbudgeten har inte påverkats för min del.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Såg att ingen länkat till den utmärkta boprissajten Husmask än: https://husmask.se/

Där kan man se snittprisernas utveckling på vecko- och månadsbasis för kommuner och områden. Så slipper man leta upp statistik manuellt. Man kan tyvärr inte se på extrem lokalnivå, typ stadsdel, i mindre orter än Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är klart det är en kostnad även om det är en avbetalning. Månadsbudgeten påverkas väl mer om du måste betala tusenlappar (mer) i amortering som många kunde strunta i förut. Meningen med det var ju att ha en avmattande effekt för att inte låntagandet skulle springa iväg.

Normalt så behåller bostaden sitt värde, t o m ökar över tid.
Visst är det en utgift i månadsbudgeten men det kan inte likställas med pengar man blir av med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

På vissa ställen kanske de går att lösa bostad men i vissa städer får föräldrarna köpa en lägenhet lika stor som ett förråd för 2-3 miljoner.

Håller också med dig idioter finns överallt men situationen börjar gå över styr.

Är jag helt klart medveten om då jag sitter på en BR i Stockholm
Hade turen att vara relativt tidigt (2010) in i bostadsmarknaden här i 08 så det var innan den riktiga toppen var så man hade "råd" att köpa lägenhet innan jag började studera några år senare.

Men för ungdomar som behöver boende i en större stad just nu är det bara att be till gudarna för att få studentlägenhet eller ha rika föräldrar, däremot i mindre orter med universitet så klarar man sig ganska bra, där kan de flesta köpa en BR .

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kalla du det kostnad. Men många, inkl mig själv bytte från att spara på banken till att amortera istället. Så Månadsbudgeten har inte påverkats för min del.

Större delen av studiemedlet är lån. Betala lån med lån är inte direkt sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Större delen av studiemedlet är lån. Betala lån med lån är inte direkt sparande.

Om räntan är lägre på det ena lånet än det andra, och alternativ lyser med sin frånvaro, så får man väl ändå anse att de är det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är just det som är av så stor relevans. Att villkoren var helt annorlunda då. Vid den tiden var det rimligt med stimulanspaket just för att reporäntan var hög i samband med att belåningsgraden var väldigt låg. Då passade stimulanspaket för ränteavdraget bra. Vi var lågt belånade och kunde ge eknomin extra fart av att dra upp belåningen en del. Smart!
I dagsläget när förutsättningarna ser helt annorlunda ut med betungande skuldnivåer så är ju villkoren i grunden annorlunda. Det är liksom hela min poäng.

Du missar fortfarande hur avdragen fungerade då.
Man fick dra av mycket mer än nu när det är betydligt mer logiskt och likställt skatten på ränteintäkterna.

Skrivet av Söderbäck:

Näe det är klart att det här inte ska ändras vart fjärde år. Håller helt med dig.
Ränteavdraget skulle ha fasats ut under 90talet istället när belåningsgraden tog fart och reportäntan gick under 5%. Vi har bara varit så jäkla handligsförlamade och undvikit att ta bort det här stimulanspaketet när det var dags att det har blivit en snuttefilt som blivit jättesvår att släppa. Det var dumt att det inte gjordes i tid för det hade gjort mindre ont då.
Dumt gjort, men det är som det är.
Hoppas oavsett på att man tar tag i problematiken för nuvarande upplägg är fortfarande dåligt.
Jag ser i så fall att man ersätter det med stimulanspaket för köp av elbilar, vård, solceller eller lägre skatt på en del tjänster. Whatever bara stimulanspaketet kan motiveras med att det ger ett mervärde så som bättre miljö, fler jobb eller nå sånt.
Att stimulera hushållen att låna mer samtidigt som vi sätter in spärrar för att låna är helknäppt. Det ger bara dopade belåningsnivåer på bostäderna vilket vi inte vill. Men ja, det mantrat har jag kört nu känner jag ;). Done there hehe.

Här håller jag mig lite passiv. Det kanske hade varit bra att göra det vid den tidpunkten.
Faktum kvarstår dock att det är rimligt att skatta vinst och tillåta avdrag för förlust.

Det finns många sätt att jobba på problematiken med bostäder.
Nummer ett borde vara att göra det lättare att bygga. Jag stötte visserligen inte på några problem med att bygga mitt hus men ett par bekanta fick nej på en tomt i närheten för att det fanns en fornlämning på andra sidan vägen från tomten de tänkt bygga på.

Jag tror inte att någon vill ta en massa miljoner i lån för sitt boende om de inte måste och de flesta vill inte bo i en lägenhet i centrum i storstäderna heller även om det kan låta så ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om räntan är lägre på det ena lånet än det andra, och alternativ lyser med sin frånvaro, så får man väl ändå anse att de är det?

Hur mycket hinner du betala av under studierna? Ska du betala av studielånet med vinsten? Har du råd att spendera 6-8k i månaden på boende under studierna?

Permalänk
Medlem

@Petterk: Amotering är ju en typ av sparande. Men visst var det mera attraktivt för studenter innan kravet kom.

Med en bostadsrätt så kan du ju ha tur och "bo gratis" om du säljer till ett högre pris.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur mycket hinner du betala av under studierna?

Amorteringen är väl 1% årligen har jag förstått, så 2% lär det väl bli då.

Skrivet av Petterk:

Ska du betala av studielånet med vinsten?

Jag ska betala av studielånet med min framtida inkomst, oavsett om denna utgörs av vinster av bostadsaffärer, sedvanligt arbete eller något annat.

Skrivet av Petterk:

Har du råd att spendera 6-8k i månaden på boende under studierna?

6k ja, 8k nej. Enligt Swedbanks kalkylator "Vad blir månadsbeloppet" skulle månadskostnaden landa på 4634kr för en lägenhet som kostar 1,650,000kr med en månadsavgift på 2300kr. Uträkning enligt bild:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Men för ungdomar som behöver boende i en större stad just nu är det bara att be till gudarna för att få studentlägenhet eller ha rika föräldrar, däremot i mindre orter med universitet så klarar man sig ganska bra, där kan de flesta köpa en BR .

Jag håller med dig, att få en lägenhet innanför tullarna i stockholm är nog snudd på omöjligt som ungdom, utan, som du säger, rika föräldrar.
Jag har dock upplevt att personer jag träffat på i min ålder, dvs 90-talister, tror det är någon rättighet att man ska få bo innanför tullarna eller "Åtminstone" strax utanför tullarna med gångavstånd till tunnelbana. Och det är en skev inställning. Innerstan + strax utanför, är en begränsad yta där fler vill bo än vad det finns antal bostäder. Klart det trissar upp priserna som fan.
Men att många som jag träffat verkar sky pendeltågslinjerna som pesten finner jag konstigt, speciellt eftersom bostäderna utanför de närmsta kommunerna faktiskt många gånger är överkomliga rent prismässigt.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Här håller jag mig lite passiv. Det kanske hade varit bra att göra det vid den tidpunkten.
Faktum kvarstår dock att det är rimligt att skatta vinst och tillåta avdrag för förlust.

Hmm. Ordet faktum...
Åkej.
Faktum är att det är rimligt att stimulanspaket bara användas där man faktiskt tänkt stimulera och ska inte övergå i vardagsdriften. På samma sätt som att negativ reporänta förhoppningsvis inte blir standard även om det stimulerar ekonomin.

Det är ingen naturlag att belåning konstant ska stimuleras med avdrag. I min värld är det precis lika naturligt/rimligt att de lån man själv väljer att ta får man också själv betala för precis som alla andra tjänster man väljer att använda.
Jag ser det verkligen så att jag inte måste kunna göra avdrag för tjänsten att ha bredband hemma och på samma sätt ser jag inte att jag måste få göra avdrag på tjänsten jag betalar för att låna pengar. Håll staten utanför den delen om man inte aktivt vill stimulera just bredbandsköp eller belåningsgrad.

Skrivet av Json_81:

Det finns många sätt att jobba på problematiken med bostäder.
Nummer ett borde vara att göra det lättare att bygga. Jag stötte visserligen inte på några problem med att bygga mitt hus men ett par bekanta fick nej på en tomt i närheten för att det fanns en fornlämning på andra sidan vägen från tomten de tänkt bygga på.

Ja att ta bort ränteavdraget kommer väl inte snabba på nå bostadsbyggande (tror jag). Där håller jag helt med dig att det är andra åtgärder som behövs för att komma åt detta. Kanske att man ersätter ränteavdraget med möjligheten för ytterligare avdrag vid nybygnation av fastigheter? Intressant!

Skrivet av Json_81:

Jag tror inte att någon vill ta en massa miljoner i lån för sitt boende om de inte måste och de flesta vill inte bo i en lägenhet i centrum i storstäderna heller även om det kan låta så ibland.

Nej herregud nej!
Klart ingen vill låna massa miljoner för sakens skull. Agreed.
Men hur mycket man kan låna avgörs av ens betalningsförmåga ställt mot räntan. Hjälper staten till att betala en del av räntan så ger det möjlighet att ta mycket större lån. Och vi vet ju att många lånar ungefär så mycket de kan. Hade man fått låna 30% mindre för att staten betalar mycket mindre av ens räntor så hade det inte funnits utlåningsmöjligheter i den utsträckningen som finns idag. Inte bara i storstäderna utan även ute på bygden.
Så värderingen har ju skenat på grund av ränteavdraget även om ingen egentligen önskade det här.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bör påpekas att det väntas lågkonjuktur nu och därför kommer antagligen inte räntan höjas på ett tag.

Helt stört att vi har haft en så låg ränta (negativ på det) under en högkonjunktur.... man undrar ju verkligen hur Ingves har tänkt. Nu när lågkonjunkturen kommer, vad ska han använda då för att stimulera marknaden? Negativa räntor på 2-3%?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Amorteringen är väl 1% årligen har jag förstått, så 2% lär det väl bli då.

Om du lånar mindre än 70 % och lånet är mindre än 4,5 * låntagarens bruttoårsinkomst. Kan väl fortfarande bli amorteringsfritt om du lånar mindre än 50 % och lånet är mindre än 4,5 * bruttoårsinkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ordet faktum...
Åkej.
Faktum är att stimulanspaket bara ska användas där man faktiskt tänkt stimulera och ska inte övergå i vardagsdriften. På samma sätt som att negativ reporänta förhoppningsvis inte blir standard även om det stimulerar ekonomin.

Det är ingen naturlag att belåning konstant ska stimuleras med avdrag. I min värld är det precis lika naturligt/rimligt att de lån man själv väljer att ta får man också själv betala för precis som alla andra tjänster man väljer att använda.
Jag ser det verkligen så att jag inte måste kunna göra avdrag för tjänsten att ha bredband hemma och på samma sätt ser jag inte att jag måste få göra avdrag på tjänsten jag betalar för att låna pengar. Håll staten utanför den delen om man inte aktivt vill stimulera just bredbandsköp eller belåningsgrad.

Ja att ta bort ränteavdraget kommer väl inte snabba på nå bostadsbyggande (tror jag). Där håller jag helt med dig att det är andra åtgärder som behövs för att komma åt detta. Kanske att man ersätter ränteavdraget med möjligheten för ytterligare avdrag vid nybygnation av fastigheter? Intressant!

Nej herregud nej!
Klart ingen vill låna massa miljoner för sakens skull.
Men hur mycket man kan låna avgörs av ens betalningsförmåga ställt mot räntan. Hjälper staten till att betala en del av räntan så ger det möjlighet att ta mycket större lån. Och vi vet ju att många lånar ungefär så mycket de kan. Hade man fått låna 30% mindre för att staten betalar mycket mindre av ens räntor så hade det inte funnits utlåningsmöjligheter i den utsträckningen som finns idag. Inte bara i storstäderna utan även ute på bygden.

Du gör igen misstaget att blanda bostadslån med lån överlag. Samma villkor bör gälla.
Och att man får kvitta förluster mot vinster gäller rätt generellt.

Jag förmodar att du protesterar när banken ger dig några kronor i ränta och staten tar en del av det med?

Hur mycket man kan låna avgörs mycket riktigt av ens betalningsförmåga ställt mot räntan.
Men viktigare är väl hur mycket man behöver låna för att ha någonstans att bo?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Du gör igen misstaget att blanda bostadslån med lån överlag. Samma villkor bör gälla.
Och att man får kvitta förluster mot vinster gäller rätt generellt.

Hmm. Jag tycker ju inte att jag gör något misstag här riktigt.
Jag upplever det snarare att det där du som gör ett misstag när du antar att det finns någon form av oskriven balansregel att avdragsrätten har existensberättigande även utan motiv för dess existens. Jag tycker ju inte alls att det är givet. Inga avdrag är självklara.
Lika lite som att jag tycker det är givet att man får göra avdrag för andra grejer man köper.
Det är utgifter, ja men det står inte skrivet i stjärnorna att det alltid måste ses om just förluster.
Jag vet att man i nuvarande deklaration med hjälp av ränteavdraget kan bokföra det som förluster och jag inser att vanans makt kan göra att just ränteavdraget känns som det mest naturliga i världen, men det är inte någon naturligt/normaltillstånd utan en stimulansåtgärd. Som överlevt för länge och som i dagsläget dessutom gör skada. Bort med den.

Skrivet av Json_81:

Jag förmodar att du protesterar när banken ger dig några kronor i ränta och staten tar en del av det med?

Näe. Inkomster vet jag ju att de beskattas. Och jag kan förklara syftet med inkomstskatt också.
Avdrag ska vara berättigade och kunna motiveras för att få finnas kvar. Kan man inte längre motivera varför lånen ska stimuleras så har ränteavdraget ett svagt case. När ränteavdraget dessutom börjar orsaka problem så ska det bort. Även om det är en kär snuttefilt som är svårsläppt. Sätt upp ett avvänjningsprogram för hur man blir av med beroendet. Det är liksom dags.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Massa text

Du tänker inte på att skatter ska vara motiverade också?
Jag är helt för att vi ska ha ett välfärdssamhälle men vi ska nyttja pengarna effektivt och inte plocka in skatt överallt bara för att.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Du tänker inte på att skatter ska vara motiverade också?
Jag är helt för att vi ska ha ett välfärdssamhälle men vi ska nyttja pengarna effektivt och inte plocka in skatt överallt bara för att.

Jo absolut tänker jag på det!
Helt klart!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

6k ja, 8k nej. Enligt Swedbanks kalkylator "Vad blir månadsbeloppet" skulle månadskostnaden landa på 4634kr för en lägenhet som kostar 1,650,000kr med en månadsavgift på 2300kr. Uträkning enligt bild:
https://i.imgur.com/DNwlKST.png

På tal om detta, varför en lägenhet för 1,65 miljoner? Ettor ska du hitta för 1-1,5 miljoner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Petterk: Är ju ganska stor skillnad på lågkonjunktur och bostads/fastighetskris liknande den vi hade på 90-talet. Priser på bostäder stiger även under en lågkonjunktur.

Vi kan nog få se en situation av båda två kombinerade tror jag, en fastighetskris brukar vara ganska utdragen, 4-8år. Börsras brukar däremot gå ganska fort neråt.

Våran riksbank har ju målat in sig själva i ett hörn.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Av nyfikenhet, vad har banken räknat på för räntesats och vad har du räknat på?

Skrivet av Storage Jar:

Exakt vad banken räknat på vet jag inte om du menar vad banken räknat med att jag klarar av. Jag har räknat med att klara en ränta på 5%.

Annars får jag återkomma med exakta siffror.

Inte läst igenom tråden men minst 7,5% räknar bankerna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte riktigt när vi talar små lägenheter upp till och med tvåor. När det inte fanns några amorteringskrav visst, då var det attraktivt för t.ex. studenter att bo i en bostadsrätt och bara betala räntan (och avgiften). Nu är det inte direkt attraktivt, köp om du inte hittar något eller inte har tillräckligt med kötid snarare. I Uppsala finns det nog ganska gott om studentlägenheter, andra hands och rum att hyra, för lägre kostnad än att köpa en etta då.

Gott om studentbostäder finns det ju inte, men visst finns de. Inte heller brukar det vara enkelt att hitta andrahand via blocket även om det så klart går om man har tur. Dessutom får du inte andrahandsuthyrning till ett rimligt pris i Uppsala eftersom efterfrågan är så pass hög. det innebär att värden utan risk kan ta ockerhyra. Den som kommenterar hyran får helt enkelt inte hyra och den som accepterar den vill troligen inte bli av med sitt boende.
Hos kommunens hyresvärd Studentstaden är kötiden minst 3 år för ett rum i korridor utan egen toalett. För lägenhet eller rum med toalett minst 4-5 år. De enda som jag vet som erbjuder bostäder utan krav på kötid är nationerna som släpper ett antal rum i början av terminen till nya studenter (som då måste ta risken att påbörja terminen utan bostad för chansen att få en via nation) samt Heimstaden i Flogsta som i alla fall så länge jag studerade applicerade först till kvarn på korridorsrummen i höghusen.
Slutligen är de enda lägenheter jag vet som man tidigare kunnat få rätt enkelt utan kötid nyproducerade hyresrätter i t.ex. Industristaden. Dessa är dock off-limit för studenter på grund av det höga inkomstkravet samt att dessa lägenheter har en väldigt hög hyra.

Sen kan man ju cykla rätt snabbt till de flesta platser i Uppsala. Jag bor numera i Luthagen (som arbetare efter studier) men gjorde det aldrig under min studietid utan bodde i 5 år i Flogsta. Om man endast tittar på Luthagen blir det så klart dyrt - vidga vyerna och kika på Stenhagen, Sala Backe, Eriksberg, Tuna Backar etc då samtliga är med cykelavstånd (<20 min) till åtminstone något campus.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Du kan som sagt vara inneboende också, de som lyckas få en studentlägenhet på tre rum måste mer eller mindre hyra ut minst ett t.ex. Bostadsrätter i Luthagen behöver inte vara dyrt för den delen, finns definitivt de som gått för 1,3-1,5 miljoner åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt stört att vi har haft en så låg ränta (negativ på det) under en högkonjunktur.... man undrar ju verkligen hur Ingves har tänkt. Nu när lågkonjunkturen kommer, vad ska han använda då för att stimulera marknaden? Negativa räntor på 2-3%?

Inflationen har inte varit speciellt bra, Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen kring 2%. Sen lämnade vi lågkonjukturen först 2016 och vi ligger inte på någon hög nivå idag heller.