SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Avstängd

På Macrumors hamnar nyhetskommentarer som kan bli politiskt laddade i en egen forumdel. Vore kanske ett bra sätt för de som inte vill läsa om politik att slippa. För egen del tycker jag politik kan vara intressant ibland och ibland vill man bara nörda och slippa tänka på sådant. Tydliga regler och en eventuell uppdelning tycker jag därför vore bra

Ta t.ex. den här artikeln (googlade och tog första bästa).
https://www.macrumors.com/2017/11/01/tim-cook-nightly-news-in...

"Note: Due to the political nature of the discussion regarding this topic, the discussion thread is located in our Politics, Religion, Social Issues forum. All forum members and site visitors are welcome to read and follow the thread, but posting is limited to forum members with at least 100 posts."

Permalänk
Medlem

Ni borde skapa en temporär forumsdel där vi kan snacka valet. Det är ju bara att undvika läsa om man tycker det är jobbigt med andras åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av muSashi:

Tycker att ett forum, även om det är ett teknik forum, ska spegla samhället i stort och då är det inte konstigt om politiska frågor dyker upp i diskussioner även här.
Framför allt, när ni själva lägger upp politiska nyheter, då får man räkna med att allt det ni nämnde som ni inte vill ha diskussion om, kan dyka upp och även tillför diskussionen.

Tycker samhället i stort, redan är för PK, och att folk därför inte får/kan yttra sig så som man egentligen skulle vilja, och jag hoppas inte Sweclockers kommer ställa sig i raden, till alla PK-sidor som redan finns.

Men som jag uppfatta det, så är det okej med sådana diskussioner när en nyhet alltså handlar om politik?

Det här har ingenting med "PK" eller andra tramsiga epitet som kastas från olika sidor mot meningsmotståndare att göra och vi tar inte ställning. Beslutet grundar sig i att det finns de som visar att de inte vill bete sig som folk och diskutera politiska frågor med respekt gentemot varandra. Kort sagt en högljudd minoritet av bråkstakar och individer som vill nyttja SweClockers för att driva sin agenda. Det här möter vi genom denna policy och att bli hårdare i ärenden mot de som beter sig respektlöst mot andra.

Det är okej att diskutera sakfrågorna som lyfts i en nyhet, men att komma in på andra sidospår anses precis som vilket tråd som helst vara ett sidospår (off-topic) som inte har med ämnet att göra. Likaså är det okej att ha diskussioner i forumet när det finns en direkt koppling till teknik och SweClockers. Inte i övrigt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisj:

På Macrumors hamnar nyhetskommentarer som kan bli politiskt laddade i en egen forumdel. Vore kanske ett bra sätt för de som inte vill läsa om politik att slippa. För egen del tycker jag politik kan vara intressant ibland och ibland vill man bara nörda och slippa tänka på sådant. Tydliga regler och en eventuell uppdelning tycker jag därför vore bra

Ta t.ex. den här artikeln (googlade och tog första bästa).
https://www.macrumors.com/2017/11/01/tim-cook-nightly-news-in...

"Note: Due to the political nature of the discussion regarding this topic, the discussion thread is located in our Politics, Religion, Social Issues forum. All forum members and site visitors are welcome to read and follow the thread, but posting is limited to forum members with at least 100 posts."

Spontan gissning att det ändå skulle innebära en rejäl arbetsbörda för moderatorerna och folk skulle ändå känna att vissa åsikter modereras bort då man knappast kan tillåta alltför aggressiva tongångar och/eller personpåhopp.

Tycker rent generellt att detta är ett vettigt beslut. Skulle önska att det gick att hålla en vettig ton och nivå i diskussioner oavsett ämne, men det är uppenbarligen inte helt lätt. Oavsett forum så blir det lätt att de som skriker mest trycker bort de vettiga inläggen, något jag tycker skulle vara synd här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Logiskt, eftersom nuvarande forumregler i princip redan inrymmer detta, så det är bara bra om det forceras hårdare.

Känner man att man vill "diskutera" politik på en polariserad sandlådenivå så är det ju inte direkt så att det är svårt att hitta andra kanaler för det. Tycker det är bra om Sweclockers nu blir en gemytligare plats på internet till följd av detta

inb4: Jag är medveten att jag knappast har varit guds bästa barn gällande detta men känner att jag på sistonne inte "nappat" på sådant som provocerat mig, och med detta i bakhuvudet så lär det ju bli ännu lättare att låta bli. Färre beten, och hårdare tag om jag är dum nog att inte låta bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Stort tack för detta !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Är lite tråkigt, finns så mycket vettigt folk här på Sweclockers, ibland hade det varit roligt att diskutera något annat än teknik och andra nördiga ämnen.

Men jag förstår eran motivering.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska passa mig för att läsa era Tull & Posten artiklar, dess avsikt är väl att väcka ilska, de har politisk anknytning, de är infrastruktur!

Permalänk
Skrivet av Happen:

Ni borde skapa en temporär forumsdel där vi kan snacka valet. Det är ju bara att undvika läsa om man tycker det är jobbigt med andras åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

men, vad enkelt och lätt!!! Gratulerar till förslaget. Sweclockers går säkert med på detta ifall du ställer dig frivilligt att moderera forumet 23/7 Lycka till

Permalänk
Medlem

Bra att ni förtydligar.

Men angående intervjun med Centerpartiet så tycker jag det skiljer sig mot nyhetsartiklar om lagar och skatter osv som drabbar oss tekniknördar.

Att ge en politiker utrymme att tala om deras politik kring teknik ger jag tyvärr inte mycket för. Ni måste vara rätt pålästa så de inte bara kan prata skit utan att bli emot sagda.

Är väl lite politikerförakt från min sida men det är politikernas fel att det blivit så.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Ni borde skapa en temporär forumsdel där vi kan snacka valet. Det är ju bara att undvika läsa om man tycker det är jobbigt med andras åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar inte redan Flashback bra till det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

men, vad enkelt och lätt!!! Gratulerar till förslaget. Sweclockers går säkert med på detta ifall du ställer dig frivilligt att moderera forumet 23/7 Lycka till

En timme ledigt om dagen är ju ändå smutt

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv

@crew seven: är inte medelåldern här ~15

Har inte tänkt så mycket på det politiska klimatet här men det tar hus i helvete varje gång någon kritiserar nintendo haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Just det här valet är mer polariserat än någonsin och vi upplever ett ovanligt hätskt samtalsklimat, som tyvärr ser ut att fortsätta vara en del av vårt samhälle under lång tid framöver.

Dumt att lägga personliga värderingar i artikeln, en del må uppfatta det som ”tyvärr” att samhället har vaknat upp efter årtionden i sossedimman medans andra välkomnar ifrågasättandet av vårt lands ledning...

Nåväl, tycker det är bra att ni tar ställning och förtydligar när politik är ok och inte ok.
Blir man kränkt av detta får man väl söka sig till andra forum.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tänkte faktiskt starta en tråd för att diskutera de politiska diskussionerna. Trodde i min enfald att det inte var så många som märkte av dom. Kul att något görs åt saken.

Ett förslag skulle väl kunna vara att man skapar ett forum för politiska diskussioner. Kanske inte behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Bra.

Man lär nog vara så mätt på politiska åsikter hit och dit att man spytt både en och tio gånger innan valet är förbi ändå. Vi klarar oss alldeles utmärkt utan att Sweclockers är arena för sådant. Skönt att slippa möget någonstans i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sen så vet vi ju allra flesta (iaf 90%) varför detta beslut har tagits vilket ämne som är så läskigt att diskutera så vi förbjuder allt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av bardbard:

Dumt att lägga personliga värderingar i artikeln, en del må uppfatta det som ”tyvärr” att samhället har vaknat upp efter årtionden i sossedimman medans andra välkomnar ifrågasättandet av vårt lands ledning...

Nåväl, tycker det är bra att ni tar ställning och förtydligar när politik är ok och inte ok.
Blir man kränkt av detta får man väl söka sig till andra forum.

Om ordet "tyvärr". Jag har svårt att se hur någon inte håller med om att, ja, tyvärr är det politiska samtalet onödigt hätskt. Det handlar inte om att ta ställning ideologiskt utan om hur debattklimatet ser ut idag oavsett var man befinner sig på det politiska spektrumet. I ett scenario där människor trots diametralt olika åsikter kunde diskutera och behandla varandra med respekt hade vi inte behövt ta till den här åtgärden. Men nog får vara nog och vi tänker inte lägga ned mer tid på att moderera människor som inte vill behandla andra med respekt.

I linje med vad vi gått ut med idag, tagga ned på epiteten. Det gäller alla.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Benchmaskin 🍞

**bort //mod**

Det handlar inte om att någon kan bli kränkt, utan att folk har bevisat flertal gånger att dom inte kan diskutera det på en vettig nivå.

Men vill du verkligen snacka politik så är du välkommen att göra det... på ett annat forum.

Rensat citat //mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det handlar inte om att någon kan bli kränkt, utan att folk har bevisat flertal gånger att dom inte kan diskutera det på en vettig nivå.

Men vill du verkligen snacka politik så är du välkommen att göra det... på ett annat forum.

Exakt skönt att slippa denna sandlåda här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Kenneth: igen, det är ingen som tvingar dig att läsa eller diskutera.
att börja förbjuda saker är helt fel väg att gå, när man väl börjat förbjuda saker är risken att man börja förbjuda allt som kan påverka folk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Så tröttsamt med tråd efter tråd som spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Kenneth: igen, det är ingen som tvingar dig att läsa eller diskutera.
att börja förbjuda saker är helt fel väg att gå, när man väl börjat förbjuda saker är risken att man börja förbjuda allt som kan påverka folk.

Du har helt rätt i sak. Men samtidigt har Sweclockers helt rätt att förbjuda diskussioner inom vissa områden.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Kenneth: igen, det är ingen som tvingar dig att läsa eller diskutera.
att börja förbjuda saker är helt fel väg att gå, när man väl börjat förbjuda saker är risken att man börja förbjuda allt som kan påverka folk.

Blir ju bara pajkastning som nu till exempel kan man inte hålla detta på Flashback?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Sen så vet vi ju allra flesta (iaf 90%) varför detta beslut har tagits vilket ämne som är så läskigt att diskutera så vi förbjuder allt istället.

Istället för fegt insinuera dina åsikter kanske du skulle passa på att skriva vad du menar för en gångs skull.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@zebez: ja visst har dom det, Nordkorea har rätt att begränsa sina medborgare också, är det rätt väg att gå?
Ni skriver att det blir pajkastning och sandlådenivå, ni tycker inte ni blir behandlade som just småbarn när andra ska filtrera vad ni ska se?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker att ett forum, även om det är ett teknik forum, ska spegla samhället i stort och då är det inte konstigt om politiska frågor dyker upp i diskussioner även här.
Framför allt, när ni själva lägger upp politiska nyheter, då får man räkna med att allt det ni nämnde som ni inte vill ha diskussion om, kan dyka upp och även tillför diskussionen.

Tycker samhället i stort, redan är för PK, och att folk därför inte får/kan yttra sig så som man egentligen skulle vilja, och jag hoppas inte Sweclockers kommer ställa sig i raden, till alla PK-sidor som redan finns.

Men som jag uppfatta det, så är det okej med sådana diskussioner när en nyhet alltså handlar om politik?

Håller med om att samhället är för PK. Men grundproblemet här är inte PK relaterat, utan att folk är för hetlevrade för att vara trevliga mot varandra (något jag tyvärr själv är skyldigt till ibland). Då är det enklare att filtrera med ämne som grund än att försöka diktera vilka inlägg som är "ok" baserat på moderatorns godtyckliga åsikt utan tydlig grund.

Det var den praktiska biten av problematiken, men sedan rent teoretiskt så håller jag inte alls med om din första paragraf. Hela poängen med ett ämnesbaserat forum är att slippa beakta allt som händer i samhället och världen. Att lägga fokus på ett väl valt ämne, i detta fallet datorrelaterad teknik, är ett gott syfte. Det finns inget negativt med att ha en fokuserad debatt, och på sin höjd kan ett bredare världsperspektiv lyftas in i mindre omfattning i en sådan debatt, ungefär som en delpunkt bland många på en mötesdagordning. Det finns en anledning till att det på varje artikel finns en knapp för att sprida vidare på Facebook, delvis för reklam så klart, men också för att där kan individer lufta vad de vill i åsiktsväg.

Svarade egentligen mest för den sista biten då jag brinner för att tillåta fokuserade forum. Då måste alla deltagare acceptera och respektera fokuset, annars förintas fokuset - effektivt som att säga att fokuserade forum inte är tillåtna - och det vore väldigt tråkigt (för att inte säga otrevligt) då det förstör för de andra som vill ha ett forum med fokus. Att säga att alla forum ska var si eller så... är enligt mig varken ok eller demokratiskt. Det är inte något som en enskild individ borde ha makten att bestämma och påtvinga andra.

tl;dr: Jag tycker att grundpelaren för forum är respekt, och att alla typer av forum ska respekteras och tillåtas.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Medan jag tycker politiska diskussioner är ganska roligt så är detta ett ställningstagande jag starkt välkomnar. De politiska diskussioner jag ofta ser på Sweclockers forum har hållit allt för ofta låg kvalitet. Inte helt olikt vad jag upplevt från Facebook och internetforum i allmänhet, där hyperbol och svart-vita förenklingar tycks prägla en allt för stor del av diskussionen. Något som tycks genomsyra hela det politiska diskussionsklimatet på nätet. Det är inte så mycket de faktiska åsikterna jag har i åtanke utan hur de artikuleras, motiveras och hur meningsmotståndare pratar med varandra - alltså själva kärnan som utgör ett diskussionsforum.

Låt Sweclockers behandla ämnen kopplade till det faktiska ämnet sajten ändå kretsar kring. Det är bättre för alla inblandade. Även de som önskar påverka andra politiskt eller bara diskutera politik alltsamman. Som istället kan välja att hänge sin energi skrivandes inom ämnet mer passande miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@zebez: ja visst har dom det, Nordkorea har rätt att begränsa sina medborgare också, är det rätt väg att gå?
Ni skriver att det blir pajkastning och sandlådenivå, ni tycker inte ni blir behandlade som just småbarn när andra ska filtrera vad ni ska se?

Jo men nu är det inte staten som begränsar din rätt. Det är ett privat bolag som har ett visst fokus.

Edit: Om jag säger så här, Om jag skapar ett forum inom ett specifikt ämne. Och användarna börjar diskutera helt andra saker som dessutom är emot reglerna. Har inte jag rätt att förbjuda det då? Självklart har jag det. Du har också den självklara rätten att skapa ett eget forum.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro