Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Vi borde prata mindre om politik och mer om hur vi pratar om politik.

Det här var fan det klokaste jag läst på hela året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapdance:

Tråkigt att ni på sweclockers känner så här inför ett val.
Då råder inte fri demokrati här vilket är väldigt viktigt.
Då toppstyr ni det fria ordet till att man inte får tycka/säga sitt ord utan att bli bestraffad! Ni bestämmer vad som är relevant att diskutera!..... just detta sätt är något som förekommer på vissa platser runt om detta klot, och vi vet själva vad vi kallar det!.Diktatur.

Va bara en tanke, hoppas att jag inte blir bestraffad för detta inlägg.

Om det här är din förståelse över vad en diktatur är så bör du nog läsa på lite till.
I en diktatur tillåts bara en politisk åskådning råda.
På sweclockers tillåts inga politiska åskådningar.

Tydlig skillnad nog?

Permalänk
Avstängd

Dåligt beslut!

Förstår ni inte att det politiska systemet hänger samman? Man kan inte föra en IT-relaterad politik utan att ta hänsyn till skatter och annat som gör det hela möjligt... Det är ungefär som att odla tomater utan vare sig solenergi, jord eller vatten... Direkt verklighetsfrånvänt. Snälla, gör samhället en tjänst och tänk om. Vad gör ett lite hätskare debattklimat egentligen? Det är väl ingen förskola vi befinner oss på? Är det så jävla farligt?

Vad sägs om en ny forumdel tillägnad politik!? Ni lockar fler besökare till sidan... Och de som tycker politik är ett jobbigt ämne kan låta bli att titta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Dåligt beslut!

Förstår ni inte att det politiska systemet hänger samman? Man kan inte föra en IT-relaterad politik utan att ta hänsyn till skatter och annat som gör det hela möjligt... Det är ungefär som att odla tomater utan vare sig solenergi, jord eller vatten... Direkt verklighetsfrånvänt. Snälla, gör samhället en tjänst och tänk om. Vad gör ett lite hätskare debattklimat egentligen? Det är väl ingen förskola vi befinner oss på? Är det så jävla farligt?

Vad sägs om en ny forumdel tillägnad politik!? Ni lockar fler besökare till sidan... Och de som tycker politik är ett jobbigt ämne kan låta bli att titta in.

Du får som alla andra gå till Flashback.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av M1NT:

Dåligt beslut!

Förstår ni inte att det politiska systemet hänger samman? Man kan inte föra en IT-relaterad politik utan att ta hänsyn till skatter och annat som gör det hela möjligt... Det är ungefär som att odla tomater utan vare sig solenergi, jord eller vatten... Direkt verklighetsfrånvänt. Snälla, gör samhället en tjänst och tänk om. Vad gör ett lite hätskare debattklimat egentligen? Det är väl ingen förskola vi befinner oss på? Är det så jävla farligt?

Vad sägs om en ny forumdel tillägnad politik!? Ni lockar fler besökare till sidan... Och de som tycker politik är ett jobbigt ämne kan låta bli att titta in.

Fast vi vill inte ha fler hit som bara vill snacka politik. Vi bryr oss inte alls om dessa personer.
Vi vill ha hit datornördar, folk som stannar upp när ett nytt och smaskigt grafikkort lanseras.

Permalänk
Avstängd

@crew seven: Samhället sträcker sig tyvärr över fler än ett nätverk, dessutom direkt destruktivt att stänga in sig i en bubbla och lotsas att allt är frid och fröjd. Detta beteende har oönskade effekter i det långa loppet, på den stora samhällsnivån.

@Kenneth: Oansvarigt att stå på trottoaren och bevittna ett samhälle som kollapsar utan att ingripa!

Cirka noll grafikkort hade lanserats om det inte vore för politiken!!

Såhär; Politik är jätteviktigt, det är liksom hjärtat i samhället... Men vad politiken ofta saknar är personer med bred insikt i ett särskilt område.. Vi sitter här och klagar på kopieringsavgiften och grejer.. Tills vi blir nedtystade för att moderatorer anser att diskussionen 'spårar ur'. Hur vore det om vi istället fick verktygen till att påverka? Bra förslag diskuteras fram!! Just det, politiker googlar också när kunskapen brister! Vad vore bättre än om de kunde hämta information från och inspireras av en politisk diskussion på Sweclockers bland nördar som vet vad de talar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@crew seven: Samhället sträcker sig tyvärr över fler än ett nätverk, dessutom direkt destruktivt att stänga in sig i en bubbla och lotsas att allt är frid och fröjd. Detta beteende har oönskade effekter i det långa loppet, på den stora samhällsnivån.

Men jag tycker inte som du kan du acceptera det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lapdance:

Tråkigt att ni på sweclockers känner så här inför ett val.
Då råder inte fri demokrati här vilket är väldigt viktigt.
Då toppstyr ni det fria ordet till att man inte får tycka/säga sitt ord utan att bli bestraffad! Ni bestämmer vad som är relevant att diskutera!..... just detta sätt är något som förekommer på vissa platser runt om detta klot, och vi vet själva vad vi kallar det!.Diktatur.

Va bara en tanke, hoppas att jag inte blir bestraffad för detta inlägg.

Alla forum har sina egna regler för att det ska vara ett trevligt diskussionsklimat.
Men du tycker alltså att en moderator bryter mot åsiktsfriheten när dom raderar inlägg som bryter mot reglerna tex personliga påhopp? Eller tycker du då också att tex en dagstidning gör detsamma om dom inte accepterar ett inlägg med detta som argument?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Men jag tycker inte som du kan du acceptera det?

Givetvis, jag är hyser stor respekt för de flesta åsikter! Samtalet är viktigt och för samhället framåt! Om du ej vill delta är det helt och hållet upp till dig, då behöver du inte svara. Annars vore det fint om du kunde hosta upp ett par argument för din ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@crew seven: Samhället sträcker sig tyvärr över fler än ett nätverk, dessutom direkt destruktivt att stänga in sig i en bubbla och lotsas att allt är frid och fröjd. Detta beteende har oönskade effekter i det långa loppet, på den stora samhällsnivån.

@Kenneth: Oansvarigt att stå på trottoaren och bevittna ett samhälle som kollapsar utan att ingripa!

Cirka noll grafikkort hade lanserats om det inte vore för politiken!!

Antar att du tycker att Rapport på SVT ska börja sända Bollibompa också...

Rapport sänder nyheter och ett ämnesspecifikt forum håller sig till ämnet. Vill man diskutera politik över lag, väljer man lämpligast ett forum dedikerat för det eller klickar sig till Flashback, om man har den läggningen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut! Det är nog med negative campaigning och riktade kampanjer från politiska partier, ungdomsförbund och deras svansar. Detta via bla troll konton och diverse gaphalsar,i princip på vart enda forum, som riktas mot en viss demografi. Låt oss lämna Sweclockers fritt från denna smitta så inte nördsnacket drunknar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Antar att du tycker att Rapport på SVT ska börja sända Bollibompa också...

Rapport sänder nyheter och ett ämnesspecifikt forum håller sig till ämnet. Vill man diskutera politik över lag, väljer man lämpligast ett forum dedikerat för det eller klickar sig till Flashback, om man har den läggningen.

SVT driver mig veterligen inget diskussionsforum öht, men om de gör så är jag alldeles säker på att de accepterar inlägg som rör en yngre målgrupp, om det var det du frågade?

Sweclockers är inte fullt ämnesspecifikt... I sådana fall hade inte kategorin Hobby, fritid och livsstil existerat under Övriga ämnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Såhär; Politik är jätteviktigt, det är liksom hjärtat i samhället...

Tycker du ja men jag kanske inte tycker lika dant som dig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M1NT:

Såhär; Politik är jätteviktigt, det är liksom hjärtat i samhället... Men vad politiken ofta saknar är personer med bred insikt i ett särskilt område.. Vi sitter här och klagar på kopieringsavgiften och grejer.. Tills vi blir nedtystade för att moderatorer anser att diskussionen 'spårar ur'. Hur vore det om vi istället fick verktygen till att påverka? Bra förslag diskuteras fram!! Just det, politiker googlar också när kunskapen brister! Vad vore bättre än om de kunde hämta information från och inspireras av en politisk diskussion på Sweclockers bland nördar som vet vad de talar om?

Precis! Det är just dessa diskussioner om IT-politik och andra "nörd-ämnen" som fortsättningsvis, nu utttalat, är tillåtna på sweclockers! Är det inte precis det du är ute efter?

(Däremot är påhopp om personers undermåliga intimhygien (p.g.a. av deras politiska tillhörighet) fortfarande inte tillåtna)

Redaktionellt
Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Tycker du ja men jag kanske inte tycker lika dant som dig?

Precis, debatten hade inte haft något värde alls om det inte vore för deltagandet. Det finns inte en enda människa i världen som kan finna en bra lösning på de svåraste problemen som rör en massa människor utan samspel med just andra människor! Du behöver deltaga precis lika mycket som alla andra, om du vill förstås! Du är ej tvingad till det.

Skrivet av anon257891:

Precis! Det är just dessa diskussioner om IT-politik och andra "nörd-ämnen" som fortsättningsvis, nu utttalat, är tillåtna på sweclockers! Är det inte precis det du är ute efter?

(Däremot är påhopp om personers undermåliga intimhygien (p.g.a. av deras politiska tillhörighet) fortfarande inte tillåtna)

Nja, det är svårt att belysa ett specifikt område utan att tillåtas slira lite på nära angränsande, ur ett bredare perspektiv som väntas nå vidare så att säga. Allt utmynnar mer eller mindre i fördelningspolitik.

Permalänk
Medlem

Sweclockers blir mer och mer högerextremt som vill förbjuda åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapdance:

Tråkigt att ni på sweclockers känner så här inför ett val.
Då råder inte fri demokrati här vilket är väldigt viktigt.
Då toppstyr ni det fria ordet till att man inte får tycka/säga sitt ord utan att bli bestraffad! Ni bestämmer vad som är relevant att diskutera!..... just detta sätt är något som förekommer på vissa platser runt om detta klot, och vi vet själva vad vi kallar det!.Diktatur.

Va bara en tanke, hoppas att jag inte blir bestraffad för detta inlägg.

Fri demokrati, vad du nu än menar med uttrycket, hänger rimligtvis inte på huruvida du har möjlighet att utan moderering skriva kring politik utan dator/prylteknisk förankring i ett dator- och prylforum.

Klart redaktionen på Sweclockers bestämmer, genom sina riktlinjer och regler, vad som är relevant [på hemsidan] att diskutera. De äger ju plattformen. Kärnan kring yttrandefriheten är den att man som skribent inte av staten skall censureras utan ha möjlighet att publicera sitt ord - och först efter publiceringen ställas till svars för eventuella lagbrott. Den här idén om att yttrandefriheten är total där ingen inskränkning, ens på ett privatägt forum, är giltig är mig rätt märkligt. Att ha en ambition om större och bredare yttrandefrihet är en sak, men ingenting som en privat aktör rimligtvis hållas skyldig att leverera.

Sweclockers regler påverkar ju trots allt inte din förmåga att på andra kanaler, på egen sajt eller i mötet med andra uttrycka dina känslor i politiska spörsmål.

Skrivet av Happen:

Sweclockers blir mer och mer högerextremt som vill förbjuda åsikter

Ingen har förbjudit åsikter.

Permalänk
Medlem

Här är mina två cent. Att förbjuda politisk diskussion för att den urartar är som att förbjuda sex för att stoppa våldtäkter.

Tror inte detta draget gynnar swec i längden. Det kan låta lockande med en quick fix men problemet måste lösas långsiktigt. Tystade människors åsikter försvinner inte, de hittar bara andra vägar. Människor får lära sig att diskutera politik civiliserat den hårda vägen genom att få varning/avstängning precis som man får lära sig cykla genom att vurpa några gånger. Ni borde kanske punktmoderera vissa trådar lite hårdare för att lösa problemet.

Brukar säga att allt är politik, men politik är inte allt.

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Happen:

Sweclockers blir mer och mer högerextremt som vill förbjuda åsikter

det finns inget högerextremt i sverige.
det finns bara sådant du eller jag inte gillar

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Sweclockers blir mer och mer högerextremt som vill förbjuda åsikter

Varför är det "högerextremt" när man vill ha regler för vilka inlägg som accepteras?

detta är ett datorforum. Att diskutera politik som har direkt anknytning till vår hobby är OK, precis som Sweclockers också säger i sin policy. Men att diskutera pensionsfrågor, barnaga och förbud mot dieselbilar har väl knappas med datorer att göra? Det finns lämpligare forum att diskutera dessa saker på.

Tycker jag då'rå.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devverz:

Här är mina två cent. Att förbjuda politisk diskussion för att den urartar är som att förbjuda sex för att stoppa våldtäkter.

Tror inte detta draget gynnar swec i längden. Det kan låta lockande med en quick fix men problemet måste lösas långsiktigt. Tystade människors åsikter försvinner inte, de hittar bara andra vägar. Människor får lära sig att diskutera politik civiliserad den hårda vägen genom att få timeout/avstängning precis som man får lära sig cykla genom att vurpa några gånger. Öka modereringen men låt bli att förbjuda.

Brukar säga att allt är politik, men politik är inte allt.

Ta ett steg tillbaka. Det är inte obekväma åsikter som resulterat i regeländringen, eller förtydligandet. Läs den faktiska artikeln.

Permalänk
Medlem

Du är på en fest, stämningen är mycket god. Men du får för dig att börja diskutera politik, du avbryter vad andra diskuterar och försöker starta nya diskussioner. Stämningen blir sämre. Att värden vänligt ber dig att sluta diskutera politk eller lämna dennes bostad innebär inte att du blir censurerad.

Du vill att den lokala butiken skall börja sälja din politiska tidskrift, men ägaren vägrar. Du blir inte censurerad.

Samma sak gäller Sweclockers. Vill du ha rätten att både diskutera hårdvara och politik så har du all rätt och möjlighet att sätta upp ett eget forum, det är inte någon som förhindrar dig att göra så. Du har dock ingen rätt att kräva att få åka snålskjuts på det som de bakom Sweclockers har byggt upp.

Medans jag personligen håller med om beslutet så är det Sweclockers rätt att själva bestämma vad som får diskuteras, de har all rätt att förbjuda politik generellt, vissa politiska diskussioner, eller för den delen diskussioner om bananer, katter, tvåtaktsmotorer, och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ta ett steg tillbaka. Det är inte obekväma åsikter som resulterat i regeländringen, eller förtydligandet. Läs den faktiska artikeln.

Vart får du >obekväma< åsikter ifrån? Ta ett steg tillbaka och läs mitt faktiska inlägg. Arga människor som förstör för andra i trådarna blir inte mindre arga för att man förbjuder politisk diskussion. Pratade ingenting om vilka åsikter detta handlar om eller hur "bekväma dom var". Förstår givetvis att det är ett problem när det urartar. Menar inget illa, vill bara förtydliga

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Medlem

@filbunke: Deras plattform, deras regler. Håller med till 100%. Är det ett bra drag? Who knows..

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Inaktiv

**Tråden (återigen) utsatt för en lättare rensning från "OT", vänligen igonorera rensning och fortsätt med konstruktiv diskussion! //Mod**

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Du är på en fest, stämningen är mycket god. Men du får för dig att börja diskutera politik, du avbryter vad andra diskuterar och försöker starta nya diskussioner. Stämningen blir sämre. Att värden vänligt ber dig att sluta diskutera politk eller lämna dennes bostad innebär inte att du blir censurerad.

Du vill att den lokala butiken skall börja sälja din politiska tidskrift, men ägaren vägrar. Du blir inte censurerad.

Samma sak gäller Sweclockers. Vill du ha rätten att både diskutera hårdvara och politik så har du all rätt och möjlighet att sätta upp ett eget forum, det är inte någon som förhindrar dig att göra så. Du har dock ingen rätt att kräva att få åka snålskjuts på det som de bakom Sweclockers har byggt upp.

Medans jag personligen håller med om beslutet så är det Sweclockers rätt att själva bestämma vad som får diskuteras, de har all rätt att förbjuda politik generellt, vissa politiska diskussioner, eller för den delen diskussioner om bananer, katter, tvåtaktsmotorer, och så vidare...

Självklart. Sweclockers har all juridisk rätt på sin sida att styra innehållet. Det tror jag de flesta utav oss begriper? Med det sagt bjuder de nu generöst nog in till diskussion om saken. Om värden initierar det hela genom att visa upp en politisk artikel för sällskapet på festen och sedan begära att den diskuteras, vad är då poängen om hen successivt avbryter de som för talan?

Ett forum behöver struktur för att fungera optimalt med tydliga riktlinjer. Att tillåta det ena, men förbjuda det andra baserat på personliga åsikter är ej förenligt med bra struktur. Jag förstår problematiken som beskrivs i artikeln. Men lösningen bör istället vara att förbjuda ALL politisk diskussion, om de ej vill tillåta den.

..Om det vore realistiskt alltså... Allt är ju politik för bövelen..

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur sammanvävt teknologi, media och politik har blivit genom åren så önskar jag er verkligen lycka till att hålla skutan på rätt kurs. Ta bara den här artiklen på Tech Crunch, en engelskspråkig webbsida för tekniknyheter:

https://techcrunch.com/2017/09/22/electronic-voting-state-hac...

Hur hade ni (Swec) tänkt att ni ska kunna separera politik och teknologi? Samtidigt som ni vill uppmuntra en god ton.

Mods: GLHF

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Med tanke på hur sammanvävt teknologi, media och politik har blivit genom åren så önskar jag er verkligen lycka till att hålla skutan på rätt kurs. Ta bara den här artiklen på Tech Crunch, en engelskspråkig webbsida för tekniknyheter:

https://techcrunch.com/2017/09/22/electronic-voting-state-hac...

Hur hade ni (Swec) tänkt att ni ska kunna separera politik och teknologi? Samtidigt som ni vill uppmuntra en god ton.

Mods: GLHF

Fortfarande så diskuteras inte E-Voting hand i hand ifall Parti XX är dåligt pga Person A tycker motsatsen emot B?
Helt oirrelevant detta också
Lätt:
Skit i att prata om våra partier eller göra reklam om dem och strunta HELT i att få ut DIN ÅSIKT om politik så är det löst.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Detta kommer att låta klyschigt, men som någon redan var inne på om att HUR vi pratar politik är viktigare än den faktiska politiken som vi pratar om, så vill jag säga följande:

Den 9:e september så är det viktigaste INTE vilket parti du röstar på, utan faktumet att du röstar på ett parti som du tror kan ta över rodret. Men viktigaste av allt är följande: att Du respekterar vad dina nära och kära röstar på, för mänskliga relationer är det värdefullaste du kan ha i livet oavsett hur "bra" eller "dåligt" det går för landet som du bor i!

Exempel: jag har en barndomsvän sedan drygt 20 år tillbaka och det är den enda jag har kvar. Jag tippar på att han kommer att rösta på M i detta val medan jag kommer att rösta på SD. Betyder detta då att vi kommer att buga och tacka och hata varandra resten av livet?

NEJ! Det är inte värt det. Politik är inte det viktigaste i livet. Att förstöra 20+ års vänskap på grund av politik vars vänskap INTE ens byggde på politik i början(!) är bara idiotiskt.

När vi umgås så är det snack om ASL, GSL, bokföring, business, spela spel på SNES Mini, kröka ihop ibland, och bara ha det gött ihop! Kanske vi drar grova skämt med politiska inslag, men det är inte på grund av politik som vi blev vänner och därför kommer det ALDRIG heller att vara det som avslutar vår vänskap!

Du bör själv ställa dig frågan innan detta val vad som är viktigast: att bara umgås med alla som tycker och tänker som du i skräddarsydda ekokammare, eller att kunna bevara relationer med människor som du har haft kontakt med sedan barnsben? Politisk läggning kan du alltid ändra på, men förlorade vänner och kontakt med familj och släkt är mer eller mindre omöjligt att få tillbaka.

Det sägs att ensamhet är den tysta långsamma döden eftersom vi var skapta för att vara sociala och ha hälsosamma relationer. Dessutom bör du ställa dig själv frågan: när blev jag så politiskt aktiv att jag nästan vill välja bort alla mina vänner, min familj och min släkt bara på grund av min politiska läggning?

Är det verkligen värt det i längden? Eller kan det bli lika ohälsosamt precis som att välja en drog framför allt och alla bara för att? Att vädra sina politiska åsikter med "hat" verkar vara den nya "internetdrogen".

Till sist: i skrivande stund så ligger det i vissa utomstående makters egna intressen att försöka skapa kaos i många länder via politik genom att politisera/överdriva alla sidor. Hade det fungerat med något annat än politik så hade de gjort det också.

De utomstående makterna bryr sig inte om vilka som tar makten härnäst i Sverige utan bara så länge det blir kaos i slutändan. Detta undviker VI genom att ALDRIG börja "hata", "diskriminera" eller annat onödigt mot våra medmänniskor bara för att de tycker och tänker annorlunda än oss (samma sak gäller dem med). Och NEJ: du behöver inte "älska dina fiender" bara för det. Det handlar om tolerans, inte att vara till lags.

Jag önskar dig en trevlig och relationsnyttig valdag den 9:e september 2018 i Sverige! ^_^

Här är ett exempel på en sansad politisk debatt. Föreställ dig om personer i publiken hade börjat skrikit åt ena eller andra politikern så fort de inte höll med om något som sades:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@crew seven: Samhället sträcker sig tyvärr över fler än ett nätverk, dessutom direkt destruktivt att stänga in sig i en bubbla och lotsas att allt är frid och fröjd. Detta beteende har oönskade effekter i det långa loppet, på den stora samhällsnivån.

@Kenneth: Oansvarigt att stå på trottoaren och bevittna ett samhälle som kollapsar utan att ingripa!

Cirka noll grafikkort hade lanserats om det inte vore för politiken!!

Såhär; Politik är jätteviktigt, det är liksom hjärtat i samhället... Men vad politiken ofta saknar är personer med bred insikt i ett särskilt område.. Vi sitter här och klagar på kopieringsavgiften och grejer.. Tills vi blir nedtystade för att moderatorer anser att diskussionen 'spårar ur'. Hur vore det om vi istället fick verktygen till att påverka? Bra förslag diskuteras fram!! Just det, politiker googlar också när kunskapen brister! Vad vore bättre än om de kunde hämta information från och inspireras av en politisk diskussion på Sweclockers bland nördar som vet vad de talar om?

Ja, du har rätt i sak, det stämmer absolut, politik är väldigt viktigt och jag tycker att samhället behöver fler ställen där man på ett öppet sätt kan diskutera olika åsikter och idéer, med något slags ramverk givetvis så alla får komma till tals någorlunda lika länge, och man håller personangrepp på så låg nivå som möjligt.

Problemet är att pseudo-anonymitet i kombination med att det går att hålla igång diskussioner i princip i all oändlighet på skriva forum gör att (tolka detta nu bokstavligt och inte som min "känsla" ) extremister trivs och frodas på nätet. Vänster, höger, upp eller ner, oavsett politisk inriktning. Rätt så irrationella personer som inte egentligen vill kommunicera utan mest hålla en publik monolog och göra sin stämma hörd, gärna för att få medhåll om det går, i flera fall spammar upp forum och kanaler på ett aggressivt sätt och gärna startar fighter, skriker och bråkar och ger sig inte oavsett vad, piskar upp andra personer och till slut nästan oundvikligen får saker och ting att spåra ur.

Speciellt nära inpå val så accelererar detta beteende rätt så kraftigt, och då ökar resursbehoven för moderering i samma grad, då Sweclockers fokus inte har varit och inte är att diskutera "vanlig" politik utanför tekniksfären och relaterade ämnen så är det förståeligt att man vill undvika alltför mycket off-topic sandlåda och pajkasting.

Jag gillar att hänga här och prata om hårdvara, mjukvara och allt runtikring med andra hobbyister, och vill fortsätta kunna göra det i en om inte utopisk miljö så i alla fall neutral och där man åtminstone håller en miniminivå av hänsyn till andra besökare och nyttjare av forumet.

Det är inte cencur eller diktatur utan en bra plan för att bibehålla stämningen och fokuset på siten.

Tack för mig!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|