Hur länge innan jag borde söka vidare

Permalänk
Medlem

Hur länge innan jag borde söka vidare

Tjena,

Tog examen i somras och började söka jobb inom allt möjligt som har med IT att göra.

Det är en 2-årig högskoleexamen inom nätverk(mycket Cisco) och systemadministration. Lärde oss jobba mycket med virtualisering och lite med databasadministration.

Mitt mål var att få ett jobb snabbt och sedan ta det därifrån. Nu sitter jag på en tjänst som supporttekniker där jag för tillfället sitter mest med 1st line support. Jag ska även få ge på plats service, allt från leverans till felsökning av utrustning. Senare blir de kanske också inslag av 2nd line support.

Detta jobbet är inom kommunen, vilket innebär ganska låg lön i min mening och en ineffektiv verksamhet.

Min fråga är då, hur länge borde jag stanna kvar på detta stället?

Borde jag söka vidare under tiden jag jobbar eller ser det bättre ut om jag samlar erfarenhet och stannar typ ett år eller nåt även om jag har utbildning?

Jag skulle helst vilja jobba med en blandning av nätverk/molnet/virtualisering som första val men systemadministration är inte heller fel sålänge jag slipper 1st line support. Som det märks så gillar jag grotta ner mig med problem. Men att sköta driften/övervakning och liknande hade varit grymt också.

Jag uppskattar alla tips jag kan få.

Permalänk

Hur länge har du jobbat där du befinner dig idag? Trivs du på jobbet, är uppgifterna utmanande alls (även om dom är 1st line och liknande) och hur ser det ut att kunna få bättre uppgifter i framtiden?

Det beror ju lite på hur du svarar på frågorna, men om du tagit en examen och vill visa du går för, antagligen försök få bättre uppgifter(fråga om att få lite mer/avancerad saker att göra eller finn något som du känner du kan göra bra) eller sök dig vidare om du känner du kommer stå och stampa på samma ställe, men gör det inte allt för ofta, då många kan se negativt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casualnerd:

Hur länge har du jobbat där du befinner dig idag? Trivs du på jobbet, är uppgifterna utmanande alls (även om dom är 1st line och liknande) och hur ser det ut att kunna få bättre uppgifter i framtiden?

Det beror ju lite på hur du svarar på frågorna, men om du tagit en examen och vill visa du går för, antagligen försök få bättre uppgifter(fråga om att få lite mer/avancerad saker att göra eller finn något som du känner du kan göra bra) eller sök dig vidare om du känner du kommer stå och stampa på samma ställe, men gör det inte allt för ofta, då många kan se negativt på det.

2 månader, man kan väl säga att man lär sig att arbeta i många program men aldrig på djupet vilket jag skulle vilja göra. Jag ser inte hur jag ska kunna få mer stimulerande uppgifter med den rollen jag har idag tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl bara jobba vidare och söka om det dyker upp något annat som verkar intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...