Problem: SCART-kabel till Megadrive

Permalänk

Problem: SCART-kabel till Megadrive

Hej!

Beställde en SCART-kabel till mitt Megadrive 1 men kan för mitt liv inte få den att passa i videoutgången på baksidan av konsolen. Har jag verkligen rätt kabel? Har jag verkligen ett Megadrive 1? Frågorna är många...

Konsolen jag har är alltså den helsvarta (som jag tror är den ursprungliga) och inte den med annan form och röda inslag. Bifogar bild på baksidan samt kabel om det kan vara till någon hjälp.

Tack!

Bild

Permalänk
Medlem

Det finns två mycket snarlika 8-poliga DIN-kontakter, 270° och 262° (den senare ofta kallad "horseshoe"). Kabelns kontaktdon är en 270°, och i Megadriven sitter en 262°, syns tydligt på bilden. Den som tillverkade kabeln har jönsat till det och valt fel sort, det är lätt hänt.

Det kanske går att knyckla till det och få den att passa, har inte testat. Risken är förstås att man kvaddar Megadrivens kontakt om man inte får till det. Bäst är att byta kabeln mot något med riktigt kontaktdon (är en baggis att bygga sin egen RGB-kabel som ger mkt bättre bildkvalitet än vilket kinamög som helst) alternativt bara byta till rätt kontaktdon på kabeln du redan har.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Tack! Du har helt rätt visar det sig. Jag beställde en ny kabel från japanspel.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av invisibleoz:

@kaput: Tack! Du har helt rätt visar det sig. Jag beställde en ny kabel från japanspel.se.

Gott mos! Det är inte helt ovanligt det där, 262° är ett rätt obskyrt kontaktdon, inte ens i närheten av lika vanligt som 270°. Sett A/V-kablar till C64 där man gjort precis samma tavla.

Blev ju enkelt att bena ut när du gjorde rätt redan från början och tog en bild. Tänk om fler kunde göra likadant och posta relevant information direkt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!