Permalänk

Sjökort och navigation - 2017

Båtlivet har blivit en del av min vardag det senaste året, även om det under hela min uppväxt varit en del av min fritid. Eftersom vi medlemmar på Sweclockers har ett stort teknikintresse tror jag att det finns någon på forumet som är båtägare och dessutom använder digitala sjökort.

Givetvis ska man fortfarande ha med sig Sjöfartsverkets sjökort på papper, och ha kunskap om hur man navigerar och lägger upp rutter, men år 2017 är det mer bekvämt att också ha en plotter som digitalt visar vägen, förutsatt att man också tittar på omgivningen.

Att köpa en Garmin eller motsvarande plotter för 7 000 kr och uppåt är lite overkill, men troligtvis det mest vanliga. Därför undrar jag hur ni som använder er av digitala sjökort idag gör. Har ni sedan tidigare en plotter, använder ni en dator eller kanske en iPad med en eller flera appar?

Jag har testat Eniro på Sjön på min Lenovo android-tablet för att se om det fungerar, vilket fungerar okej men den följer inte helt. Men har hört gott om appar som Seapilot där man får betala en månadskostnad på, vad jag förstår, 95 kr per år för uppdaterade sjökort. Ett annat problem är hur man fäster en tablet i båten. Har man en pulpit kan man fästa den med ett cykelfäste, eller skruva om man inte är rädd om båten. Men vilka alternativ finns det?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med dig att köpa en plotter är bortkastade pengar, det du betalar för är att den är ruggad och ska klara marin miljö. Men med tanke på vad en platta kostar med lite skyddskal så tycker jag valet blir enkelt. Dessutom upplever jag plattor som betydligt mer responsiva och ritar kartan snabbare.

Har de senaste fem åren nyttjat Seapilots app till Android och varit mycket nöjd. Har dock den senaste säsongen investerat i Navionics Europe HD app och är även nöjd med den. Båda apparna har haft kraschar till och från, särskilt om jag kört dem samtidigt.
Plattan jag nyttjat är en Sony Tablet Z2, som dessutom är vattentät, och kan dra en magnetkontakt på utsidan för att ladda under drift utan att bryta vattentätheten.

Navionics fördel är att du får med specialkorten och därmed detaljer du får betala dyra pengar för på Seapilot. Du får även community baserade inlägg i kartan, såsom naturhamnar och omärkta grund. Den har också en automatiserad ruttplanerare som plottar ut en föreslagen rutt.

Seapilots fördel är dess internet baserade AIS, där du kan se när de stora fartygen kommer, vilken bäring de färdas, du får också uppdaterade vindhastigheter på flera mätplatser i Stockholms skärgård. Kartan upplever jag som förenklad och därmed lättare att läsa av snabbt.

Jag nyttjar båda som komplement till varandra.

Plattan fäster jag med industrikardborre och har än så länge ej ramlat vid drift. Har tidigare haft en sådan sugkopp, men upplevt att den lossar beroende på väderlek.

Permalänk

@Lurk3r: Som jag förstår det är AIS ett tillägg, utöver de 95 kr per år som grundpaketet för Seapilot kostar.

Är specialkorten den främsta anledningen till att du köpte Navionics Europe HD? Är den mycket dyrare och är det även en prenumerationstjänst? Antar att du har en styrpulpet eller segelbåt med plats för att fästa en tablet med kardborre.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa plotter men är inte så sugen på att hosta upp massa pengar för något som jag kan få i paddan. Det som dock talar för en plotter är att jag vill få in GPS-koordinater in i mitt NMEA 2000 system. Vet någon om man kan ordna så att en padda kan kommunicera med NMEA2000? Vind och logg har jag från

Permalänk
Medlem

@gothenburg Seapilot bytte betalningsmodell för något år sedan, har endast erfarenhet av premium (~300kr/år med mässrabatt) och där ingår det iallafall AIS.

Gällande Navionics var det definitivt specialkorten som gjorde att jag ville prova på det. Seapilot tar ut engångskostander per område för specialkorten med 95kr/område. Men det som fått antagligen får mig att stanna i navionics är deras community baserade inlägg, om naturhamnar och grund.

Permalänk

Jag har nu testat Eniro på sjön, som fungerar förvånansvärt bra. Nackdelen är att man inte kan zooma in hur långt som helst. Man måste ibland zooma fram och tillbaka och hela tiden klicka i "sjökortet ska rotera, inte båten". Har nu köpt en prenumeration på Seapilot, men alla beteckningar för exempelvis grund och bränningar ser helt annorlunda ut. Har inte hunnit testa det så mycket skarpt.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Nu när säsongen löper mot sitt slut. Några slutsatser?

Min slutsats har varit att hålla mig till Navionics, köpte deras "Subscription" som kostade ca 300kr, så man får alla funktioner. Har jämfört med lite båtvänner och grannar, min slutsats är att navionics alltid haft de mer rätta och uppdaterade sjökortet. Därutöver har appen varit mycket stabil och kraschar inte på min Android platta, något som seapilot dragits med.

Permalänk

@Lurk3r: Jag har inte använt Eniro på sjön något alls utan fortsatt med Seapilot som fungerat bra, men den drar ju en del på batteriet har jag märkt. Använder det på min mobiltelefon och det största problemet jag upplever är att jag inte har någon framförhållning utan kollar på det fysiska sjökortet om jag skall åka längre. Men i övrigt har Seapilot fungerat jättebra. Kräver också att man zoomar in och ut lite då och då något som kan vara jobbigt. Kommer att fortsätta min prenumeration. Såg att Eniro på Sjön har infört prenumeration för 139 kr per år, inte intresserad.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand