nVidia RTX, därför galet pris?!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Har suttit på ett beggat GTX760 i många år och känner att jag förtjänar något roligt nu, frågan är om man ska slå till riktigt stort på ett 2080 / 2080Ti eller köpa beggat 1060/1070.

En bra dag så har man ~150 FPS i Fortnite med Low på ALLT, samt 1440x1080 res, har dessutom 144hz skärm.

Permalänk
Medlem

Bristande konkurans + die size är 60% större.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av widdin:

Har suttit på ett beggat GTX760 i många år och känner att jag förtjänar något roligt nu, frågan är om man ska slå till riktigt stort på ett 2080 / 2080Ti eller köpa beggat 1060/1070.

En bra dag så har man ~150 FPS i Fortnite med Low på ALLT, samt 1440x1080 res, har dessutom 144hz skärm.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Palit Geforce GTX1060 6GB Dual fyndvara med full garanti. 2 490:-

fint pris, kanske duger?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Ray tracing är intressant ur ett utvecklingsperspektiv men inget som jag känner att jag personligen vill hoppa på nu, och jag tycker det låter ganska dumt att köpa RTX bara för det stödet. De första testerna skvallrar ju om hur dyr tekniken verkligen är prestandamässigt, och jag vet inte om så många skulle välja att ta den kostnaden. Att köpa ett kort för 15 000kr för att gå tillbaka till 1080p 30fps känns inte jättelockande. Tror helt enkelt de är för klena för att någonsin kunna användas till ray tracing på ett riktigt vettigt sätt, och likt DirectX och OpenGL är det väl ganska möjligt att det snabbt kommer nya revisioner av DXR som gör korten förlegade på det sättet.

Kanske blir ett 2060 vid något tillfälle beroende på pris/prestanda, möjligen att jag skulle sträcka mig till ett 2070, men definitivt inte direkt eller till nuvaranda priser. Har ändå inget jätteakut behov av att uppgradera förrän Cyberpunk 2077 släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Låter mer som att du tog det personligt.

Det jag syftar på att många chockeras över att priserna är dyra och kostar många pengar samt kallar bolagen för giriga etc etc. Det är så samhället ser ut och alltid kommer att göra. Företag sysslar med företagande och är ute efter vinster, Dom lägger miljarder på utveckling och jobbar för att förbättra samt öka vinster för att ha kapital till att fortsätta utvecklingen. Om intresset svalnar och folk inte lägger tusenlappar för att dom vill spara 1 MS i fps för att känna sig stolta i grabbgänget vid spellägret så kommer även utvecklingen sluta och priserna sjunka.

Och det är inte olika saker. Om du hade varit en utvecklare på Nvidia och cheferna sagt, du kompis vi höjer inte din lön för vi tänker inte höja priserna och gå lite back.

Enda vettiga sagt i en tråd av väldigt naiva människor.,

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Enda vettiga sagt i en tråd av väldigt naiva människor.,

Förutom den lilla punkten att ingen går back då, det är ni som är naiva ingen annan. Kolla på deras senaste kvartalsrapport så ser du vad vinstmarginalen ligger på. Klart att ett företag vill vinstmaximera, men någonstans måste man dra en gräns. Dock är det vi konsumenter som måste sätta ner foten och inte köpa till dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Älskar "ny teknik därför kostar det" sk*tsnacket. Nog hade grafikkorten ny teknik förr också, men inte kostade deras topp-line några 14,000:- för det. Utan då var det 5,000:- för deras Cream ala top kort!
Yeah, jag snackar om goda 90/2k-talet när det inte stod rakt ut skrivet i pannan på Nvidia, "monopol we charge what we want F U".

Vad hade folk i lön på den tiden?
även det måste jämföras

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Varför högt pris? För dom har monopol så klart och vill tjäna pengar, se nedan för vad Nvidia har för marginaler senaste åren. Detta är alltså vad dom tjänar efter kostnader så som utveckling och tillverkning. Det är bara skitsnack att dom behöver investera mer eller chippen är större. Köper du ett grafikort för 10 000 ger du i genomsnitt 6330 rakt av som vinst till företaget. Förmodligen mer då dessa kort fått en så stor prishöjning från förra generationen. Nvidia är ju ett publikt bolag så dom publicerar varje kvartal sina marginaler så det är knappast svårt att ta reda på hur ägda ni blir när ni köper nya grafikkort . Kom igen nu AMD och intel!

2012: 51.4%
2013: 52.0%
2014: 55.5%
2015: 55.9%
2016: 56.1%
2017: 60.0%
Q218: 63.3%

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad hade folk i lön på den tiden?
även det måste jämföras

2012 köpte jag gtx680 dagen efter release för 4500kr
2018 är min lön inte 3ggr högre, även om det hade varit trevlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

2012 köpte jag gtx680 dagen efter release för 4500kr
2018 är min lön inte 3ggr högre, även om det hade varit trevlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte mitt 980ti för 4900kr 2016..och det funkar ännu;)
fast det blir varmt som satan och fläkten låter som ett jetplan när man maxxar det hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Varför galet höga priser på RTX korten, vad är din teori?

Själv tror jag på dessa möjliga anledningar till den höga prissättningen:

1. Ingen konkurrens nu eller närmaste tiden, de vet att NAVI inte har Raytracing i hårdvara.

2. Vill kunna sälja sitt överskott av Pascal gpu:er parallellt till så högt pris som möjligt.
Exempel, om 2070 kostar 6500-7000 så kan de rea ut 1070 för runt 3500-4000kr och göra bra vinst på restlagret.

3. Folk har vant sig vid de galet höga priserna på grafikkort som mining skapade tidigare i år.
1080Ti 10000-14000kr
1080 8000-9000kr
1070 6000-7000kr

Jämför med nVidia's RTX founder priser:
2080Ti 14000kr
2080 9200kr
2070 6900kr

För att sänka priserna på RTX måste folk vänta med att köpa, det enda som håller priserna uppe vid bristande konkurrens är hög försäljning.

Om försäljningen avtar snabbt efter den första vågen av ivriga köpare så blir de tvungna att börja sänka priserna för att få resten att börja handla.

Frågan är om tillräckligt många har disciplin att hålla sig, rösta längre ner o visa vad du tänker göra så andra vet.

https://farm2.staticflickr.com/1845/44172935621_58062a9836_z.jpg

Logiken vänta på att se vad AMD har att komma med och sen köpa nVidia funkar inte.
Det har folk gjort i 5 år nu och AMD har typ 20% av den diskreta GPU marknaden och nVidia resten.
= AMD har inga pengar att utveckla grafikkort för. Dock så har miners köpt mycket av Polaris och Vega vilket är bra för AMD.

Ser mörkt ut för AMD och personligen tycker jag de ska satsa helt på midrange och konsoler och låta nVidia ha prestandakronan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, klart det är skillnad på $549 och $1200 (vart du nu fick detta ifrån? MSRP är $1000 för 2080Ti). 80Ti är ju något som Nvidia haft som AMD inte ens konkurrerat emot, billigare variant utav deras Titan-kort.

6970 ($369) -> 7970 ($549) ~ 49% ökning
1070 ($379/449) -> 2070 ($499) ~ 32/11% ökning
1080 ($599/699) -> 2080 ($699) ~ 17/0% ökning
1080 Ti ($699) -> 2080 Ti ($999) ~ 43% ökning

Största ökningen är klart 2080Ti då det antagligen är svårt att få en bra yield på en så stor krets. Har ni inte råd och vill inte ha det senaste, sitt i båten, vänta på nya generationer och att kronan kanske återhämtar sig. Nvidia kör ingen konspiration emot Sverige, vi har bara en usel valuta för tillfället.

Min fråga är var du sett dessa ”MSRP” priser? Jag har bara sett en slide med ”from $999” osv vilket jag kan ge mig fan på var de 10st kort som webhallen(och andra releasepartners) sålde billigare. Så..tror’t när jag ser’t

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv

Saknar alternativet marknadsekonomi.

Man kan klaga som tusan på priserna, samtidigt hade prissänkning slagit ut AMD. Samma sak var det på cpu sidan för ett tag sedan. Så jag tror det hela blir bra, idag har vi Nvida, Amd, Matrox, snart är även Intel med externa grafikkort.

Det jag mest stör mig på just nu är att Nvida inte kan släppa vettiga tester så man kan avgöra hur bra grafikkorten är. Och nu kan man förboka ett sådant dyrt grafikkort utan att veta så mycket, jag vet inte vad de har för PR folk, men säg upp dem och skaffa nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Köpte mitt 980ti för 4900kr 2016..och det funkar ännu;)
fast det blir varmt som satan och fläkten låter som ett jetplan när man maxxar det hehe

2015 gav jag 13500 för en dator med i7-4790k, 980 och 16GB ram.
Räcker knappt till motsvarande nivå på grafikkort idag alltså.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

msrp på 999 är väl inte så galet ? De har ju skippat titan och släppt ett ti istället, så man får väl se 2080 ti lite som ett titan. Sen lär det väl säkert komma ett Titan T förr eller senare, troligen vid refresh. Anledningen till att det är så jävla dyrt här är skatter, svag krona m.m. Samt att det verkar vara Eur som är msrp i europa vilket gör det ännu dyrare.

Bristande konkurans i segmentet gör ju inte saken bättre heller för den delen.

Men jag köpte ett 2080ti ändå, fick ett för 12500 så jag får väl vara nöjd.
Visar det sig att det underpresterar så kan jag ju alltid lämna tillbaks det och få pengarna tillbaks. Men har svårt att se varför det skulle göra det.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Nvidia sätter helt enkelt de priser de kan sätta med tanke på konkurrenter och pris och prestanda på tidigare kort. Om korten inte levererar och/eller inte säljer så kommer priserna att sänkas eller så blir det en flopp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

2012 köpte jag gtx680 dagen efter release för 4500kr
2018 är min lön inte 3ggr högre, även om det hade varit trevlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad var dollarn i då för kurs?
Dollarn 2012 ca 7 kr dollarn idag nästan 10kr bara där har ni mer än 30% ökning av priset
ni kan inte bara jämföra rakt av
7kr hade get nästan 7000:- om man nu ska jämföra rakt av

Så när du räknat på det kan dö börja jämföra och se om det blivit mycket dyrare.

Växlingskursen gör massor då kronan är så svag nu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nu har jag läst 4 sidor med hur dyrt 2080 (ti) är samt NH krönika. Den absolut bästa "fixen" på problemet är: köp inte ett 2080(ti) då om du inte vill, har råd ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Logiken vänta på att se vad AMD har att komma med och sen köpa nVidia funkar inte.
Det har folk gjort i 5 år nu och AMD har typ 20% av den diskreta GPU marknaden och nVidia resten.
= AMD har inga pengar att utveckla grafikkort för. Dock så har miners köpt mycket av Polaris och Vega vilket är bra för AMD.

Ser mörkt ut för AMD och personligen tycker jag de ska satsa helt på midrange och konsoler och låta nVidia ha prestandakronan.

AMD har dock faktiskt ~35% och Nvidia ~65% av marknaden för diskreta grafikkort.

Anyways, jag håller egentligen med dig. Dels skulle det överlag vara bra för oss konsumenter om AMD kunde utmana Nvidia om prestandakronan också, men rent personligt bryr jag mig egentligen inte. Jag kommer aldrig att köpa ett grafikkort för över 500€ oavsett hur bra det är.

Hoppas på att AMD Navi lyckas med att ge ~GTX1080 prestanda i ~300€ prisklassen. Då skulle jag vara glad.

Permalänk
Avstängd

En annan aspekt i det hela tror jag är att Nvidia lanserar detta nu eftersom:

1. 1080 Ti leder redan prestadasegmentet, dom kan kosta på sig att lansera omogen hårdvara i form av ray tracing.

2. Det kommer dröja till Q1 2019 innan AMD kanske kommer med något annat, troligtvis kommer detta inte prestera bättre än 1080 Ti och därför är det heller inte lika stor press på 2080 Ti att prestera enormt mycket bättre än 1080 Ti. Nyheterna på launch eventet som vi alla såg var inte 100% mer fps än 1080 Ti utan nyheterna var ray tracing.

3. Ovanstående tillåter alltså Nvidia att pröva RTs vingar och sedan släppa 3080 Ti lagom till AMDs Navi, då kanske RT är mer mogen för massan än dom mesiga 30 fpsen RT presterade i Tomb Raider på launch eventet.

För mig är RT lite som Anti Aliasing var när det va nytt. Det var svinsnyggt och alla var lyriska men hur många körde med full AA way back?

Väldigt få, just eftersom man tappade så jävla mkt fps på det. Så spår jag att det blir med RT, snyggt men kostar för mkt fps i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

1xxx serien var ju en förminskming med 12nm från föregångaren medans 2xxx bara är 4nm. För att rättfärdiga löjliga priser har Nvidia lagt till lite silikon och kört med ännu en rövare, sen lagt till och hypat raytracing i hopp om att folk förbokar. Är det ens en 5% ökning från tidigare kort? En tysk tidning hade väldigt dåliga resultat i nya Tomb Raider (i 1080p tror jag), plus folk som testat det vid Turing release (?) var inte imponerade heller. Kan ju vara dåliga drivrutiner, men spelet har varit på gång i tre år och Nvidia har nog haft tillgång till det ett tag nu.

Nvidia. Nvidia never changes.

Finns mycket stor risk att Touring har sämre optimerade drivare än nuvarande. Det är trots allt en ny arkitektur, medan den andra har filats på i över 5 år.
Detta kan dock bättras med tiden. Men jag håller med att det är lite löjligt att man gör så stor krets, när man trots allt gått ner i nod. Sett relativt till antal transistorer är det betydligt mindre effektivt designat i transistorer per yta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan klaga som tusan på priserna, samtidigt hade prissänkning slagit ut AMD. Samma sak var det på cpu sidan för ett tag sedan.

Förvisso sant. Hade Nvidia satt priset så som det borde vara för en nedskalad och relativt liten mid-range krets (TU104), d.v.s $499 för 2080 och $399 för 2070 hade Vega 64 behövt kosta under $249 - $299 för att det ö.h.t. skulle vara någon mening att köpa det. Detta är alltså en krets som är lika stor som GP102 (1080 Ti), vilket innebär att AMD skulle gå med förlust för varje kort som säljs, alternativt låta bli att sänka priset och sälja ungefär 0 stycken.

Så det är inte bara försäljningen av Pascal-kort som Nvidia räddar genom att hålla uppe priserna, utan också ironiskt nog även Vega och RX 5x0 serien. Förhoppningsvis leder det till att AMD på sikt har råd att utveckla någon form av konkurrent till Turing.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

En annan aspekt i det hela tror jag är att Nvidia lanserar detta nu eftersom:

1. 1080 Ti leder redan prestadasegmentet, dom kan kosta på sig att lansera omogen hårdvara i form av ray tracing.

2. Det kommer dröja till Q1 2019 innan AMD kanske kommer med något annat, troligtvis kommer detta inte prestera bättre än 1080 Ti och därför är det heller inte lika stor press på 2080 Ti att prestera enormt mycket bättre än 1080 Ti. Nyheterna på launch eventet som vi alla såg var inte 100% mer fps än 1080 Ti utan nyheterna var ray tracing.

3. Ovanstående tillåter alltså Nvidia att pröva RTs vingar och sedan släppa 3080 Ti lagom till AMDs Navi, då kanske RT är mer mogen för massan än dom mesiga 30 fpsen RT presterade i Tomb Raider på launch eventet.

För mig är RT lite som Anti Aliasing var när det va nytt. Det var svinsnyggt och alla var lyriska men hur många körde med full AA way back?

Väldigt få, just eftersom man tappade så jävla mkt fps på det. Så spår jag att det blir med RT, snyggt men kostar för mkt fps i dagsläget.

När du nämner AA så var ju en optimerad lösning hemligheten. Satt du på ett Radeon 9700 Pro tex, körde du AA, för du kunde. Även med 6X AA fick du bättre prestanda än Nvidias 4600 fick med 2X, så det gick att köra, utan att tappa för mycket. Jag sålde mitt 4600 och köpte 9700 av denna exakta anledning.

AA dock medförde något som inte skadade spelens känsla dock. Det tog bort något irriterande, och gjorde detaljerna många nivåer bättre, så du kunde se detaljer som rörde sig bättre (tex en motståndare/fiende/monster osv). Ray tracing känns mer som gimmick. Det är något jag inte vill ha... då realism i spel ofta gör dem sämre, ur spelet känsla.

Om nu Nvidia har designat denna teknik bra, och den inte påverkar prestanda mycket, borde de säga detta. Tystnaden av deras ord där dock, får en att tro att det är bara rök o speglar, och det blir som du säger, en funktion man får välja om man vill ha spelbart, eller ett snäpp mer "komplext", precis som AA var en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

AA dock medförde något som inte skadade spelens känsla dock. Det tog bort något irriterande, och gjorde detaljerna många nivåer bättre, så du kunde se detaljer som rörde sig bättre (tex en motståndare/fiende/monster osv). Ray tracing känns mer som gimmick. Det är något jag inte vill ha... då realism i spel ofta gör dem sämre, ur spelet känsla.

Herregud vilket svepande generaliserande, ray tracing är en renderingteknik, hur utvecklare använder denna för att skapa grafik kan se ut på tusentals olika estetiska sätt. Att de får ett extra verktyg kan knappast vara negativt. Ray tracing är en fantastik renderringsteknik med många fördelar mot hur vi "fejkar" effekter idag, dock får vi väl se vilken impact detta får i spelbranchen. Att använda avancerade reflektioner kan ju även användas för gameplay och inte bara göra visuell skillnad.

Ja, korten är absolut för dyra, hade de hållt siffrorna de visade under eventet så tycker jag att det helt klart vart rimliga. För med tanke på hur stora kretsarna är så är det ju helt naturligt att priset går upp en del, är ju detta som klagats på sen kepler att de snålar med kretsstorlek, nu fick vi ju som vi ville Men om vi tar lärdom från förra generationen så kommer alla kort ligga i linje med FE:s prissättning, så "från" priset kommer vi aldrig se. Sen kommer vi helt klart se butiker ta extra för de kommer väl sälja som smör oavsett som bygger på ännu mer.

T ex, räknar man rent krast så borde ett "vanligt" 2080 kosta 7999kr, upp från 7499 som 1080 lanserades på. Nu kostar det istället 10500-11000 i svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@backfeed: Samma här, just nu lutar det ju mot ca 18% mer prestanda än 1080Ti och det är på tok för lite imo.

Verkligen. Tänker inte lägga en halv månadslön för 18%. Undrar hur det blir med spårstrålning aktiverat. - 18%?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lalle-:

Ska man leka djävulens advokat kan man ju påpeka att grafikkretsarna blir mer och mer avancerade för varje generation.
Det går åt en väldans massa ingenjörstimmar för att få till en arkitektur. Sedan ska kretsen tillverkas.
1080Ti har en kretsyta på 471mm^2, och 2080Ti en kretsyta på 754mm^2, en ökning med 60%, trots en tillverkningsteknik på 12nm mot Pascals 16nm. Kiselplattor är inte gratis.

Sen tycker jag också att priserna är helt galna idag.
Jag köpte min första helt egna dator 2007. Jag slog till på värstingkortet Radeon 3870, vilket då kostade 2000kr.
På den tiden kostade en duglig speldator ca 7500kr, idag får man väl ge det dubbla.
Lite mer konkurrens vore nog nyttigt.

Nu är det väl så att den egentligen standardstorleken på noden är runt 18,8nm. Att TSMC kallar det för 16nm och 12nm är väl för att deras FinFET teknik gör så att noden motsvarar de vinster i densitet och strömförbrukning som en "riktig" krymp hade gjort?

Detta kan t.ex. delvis förklara varför Turing är så stora kärnor. Den andra förklaring är såklart Tensor Cores.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Varför galet höga priser på RTX korten, vad är din teori?

Själv tror jag på dessa möjliga anledningar till den höga prissättningen:

1. Ingen konkurrens nu eller närmaste tiden, de vet att NAVI inte har Raytracing i hårdvara.

2. Vill kunna sälja sitt överskott av Pascal gpu:er parallellt till så högt pris som möjligt.
Exempel, om 2070 kostar 6500-7000 så kan de rea ut 1070 för runt 3500-4000kr och göra bra vinst på restlagret.

3. Folk har vant sig vid de galet höga priserna på grafikkort som mining skapade tidigare i år.
1080Ti 10000-14000kr
1080 8000-9000kr
1070 6000-7000kr

Jämför med nVidia's RTX founder priser:
2080Ti 14000kr
2080 9200kr
2070 6900kr

För att sänka priserna på RTX måste folk vänta med att köpa, det enda som håller priserna uppe vid bristande konkurrens är hög försäljning.

Om försäljningen avtar snabbt efter den första vågen av ivriga köpare så blir de tvungna att börja sänka priserna för att få resten att börja handla.

Frågan är om tillräckligt många har disciplin att hålla sig, rösta längre ner o visa vad du tänker göra så andra vet.

https://farm2.staticflickr.com/1845/44172935621_58062a9836_z.jpg

Jag gör som jag alltid har gjort - köper begagnat! Aldrig att jag skulle ge Nvidia pengar men tar gärna upp supportresurser för dem Dock känns det inte som RTX-korten lär finnas begagnat på ett bra tag så jag sitter väl på mitt begagnade 1070 tills det rasar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur tillverkning ser ut då?
Många snackar om större ”die” size, ställer det nya krav på tillverkningslinor? Kanske inte finns samma kapacitet?

Dit jag vill komma är att det kanske kommer bli en såpass ”brist” att det räcker med dom 69/1000 pers som röstat ”kööööp” för att sälja slut allt ändå?

Webhllen har ju ändrat sin hemsida, men vet att det stod typ (10-20st) osv på lagerstaus ingång på alla igår, nu verkar dom ju helt magiskt att bort den infon. Antingen för dom inte vet, eller för dom inte vill skylta med det.

Jag tvivlar ju dock på att affärerna kommer få in 100+ av alla kort vid release?

Frågan jag snarare ställer mig: även om man vill pröjsa 10-15 lax för ett kort, kommer man öht ha en chans att komma över ett vid release?

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att Nvidia har kunnat göra som de vill sedan 6XX serien då de riktigt sprang ifrån AMD som aldrig kom ifatt efter det. Håller sedan med i stort med dina punkter 1-3.

Varför skulle Nvidia inte mjölka ut pengar om de kan? De är ett företag och har möjligheten att tjäna bra pengar vilket de tar vara på. Hoppas att AMD kan komma tillbaka med Navi och att Intel kan ge konkurrens då/om de äntrar scenen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6