Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

JavaFX 11 - Vad tycker ni?

JavaFX 11 Release and Support Plans

Citat:

A number of things have happened since it was announced that JavaFX will be offered as a component separate from the core JDK. Most importantly, a mirror of the OpenJFX repository has been created on GitHub, and a number of new developers have arrived to increase development efforts. These new contributors arrived because GitHub made it easier for them to get started – after they signed the contributor agreement, they could quickly commit code that is pushed upstream to the official OpenJFX repository on the OpenJDK infrastructure. Oracle developers are actively developing JavaFX, and they are now joined by a larger group of individuals and developers from a number of companies. This is great news!

With Gluon, we have been very active in the JavaFX ecosystem for a very long time. JavaFX allows for a single codebase containing the code for a rich, interactive user interface on many platforms. Given the fact that users access information from a myriad of devices, it makes a lot of sense from a cost perspective to have this single codebase, which is easy to maintain and which interact with enterprise and cloud services.

https://gluonhq.com/javafx-11-release-and-support-plans/

Vad tycker ni? Kommer JavaFX 11 vara den version som lyfter upp Java GUI's till högre nivåer? Eller kommer JavaFX bli utkonkurrerad?

Om ni undrar vad Gluon är för något så är det dem som har "typ tagit över" utvecklingen från Oracle när det kommer till JavaFX, då Oracle kommer inte inkludera JavaFX i kommande Java 11. Så JavaFX kommer här med inkluderas i OpenJDK. Jag misstänker att Oracle vill att JavaFX ska vara öppen källkod.

Permalänk

@heretic16: Är det många som använder javafx eller swing för gui? Jag får ibland känslan av att fler och fler väljer html5 och js som frontend och java eller c# som backend. Kanske t om jquery.

Min dröm är att ha visualstudio liknande för gui delen fast i java. visst det finns men inte alls lika bra och enkelt utan blir mer fxml liknande istället

Permalänk
Skrivet av ZalamanderRelic:

@heretic16: Är det många som använder javafx eller swing för gui? Jag får ibland känslan av att fler och fler väljer html5 och js som frontend och java eller c# som backend. Kanske t om jquery.

Min dröm är att ha visualstudio liknande för gui delen fast i java. visst det finns men inte alls lika bra och enkelt utan blir mer fxml liknande istället

Swing uppdateras inte längre av Oracle och det gör inte JavaFX heller. Men JavaFX har getts ut till den öppna källkodsvärlden.

Visst kan man välja HTM5 och CSS samt Java som logik. Men tanken med JavaFX är att den ska ersätta HMTL5, dock inte som hemsida. Det som är bra med JavaFX är att man bara klickar och drar för att skapa en .fxml fil som man sedan kopplar till Javakod. Då kan man separera logik och grafik för sig. Jag brukar använda SceneBuilder för detta. Microsoft Visual Studio har liknande där all grafik skrivs i XML kod automatiskt.

Jag tycker att världen fokuserar för mycket på webb applikationer. Dem är inte effektiva prestandamässigt och det kostar mer än vad det smakar. Fördelen är att man kan erbjuda att programmet inte behövs installeras på datorn. Typ Monday.com är en steroptypisk hipstersida där folket anser att Outlook är för gamla gubbar.

Ganska less på alla dessa moderna CSS sidor så som Wix, Monday, Yousician. Vad är det för fel på PHP, Outlook och Piano?