Videotutorials som förklarar foto- och videogrundarna på ett lättförståeligt sätt?

Permalänk
Medlem

Videotutorials som förklarar foto- och videogrundarna på ett lättförståeligt sätt?

Tjena!

Fotar en hel del när jag är ute och fiskar men skulle vilja ta det till en ny nivå.
Kör just nu med en kompaktkamera (Canon PowerShot G7 X) och jag tänker fortsätta med det ett litet tag till.

Skulle uppskatta om jag kunde få lite tips på nedanstående:

- Video som förklarar foto och dess grunder (går igenom ISO mm).
- Hur man ska tänka rent generellt för att ta en bra och väl komponerad bild.
- Video som förklarar grunderna i Photoshop och redigering.

Vet att det finns massvis på Youtube men skulle uppskatta om ni kunde tipsa om klipp som ni tycker är bra och lätta att förstå.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

@wayney: Jag tycker Tony Northrups bok och tillhörande videor var helt ok - https://northrup.photo/product/stunning-digital-photography/ Tror inte det påverkar så mycket att den är för DSLR - du kan kolla de kapitel som är relevanta.

Jag tycker Photoshop är överkurs för nybörjare - bättre kolla på Lightroom eller motsvarande eller gratisvarianter för t.ex mobiler som VSCO, Snapseed eller så. Tycker man att det är skoj och vill detaljjustera mer så kan man sen köpa Photoshop.

Handlar mycket om inställning och metod är min åsikt. Går inte bara titta på en youtube-tutorial och sen köra på som vanligt utan man måste öva och tänka efter och praktisera det man tittat på / läst för att verkligen förstå.

Lycka till!

Permalänk
Keeper of Traditions

Om man inte känner att det absolut måste vara Photoshop av någon anledning så finns även darktable helt gratis. Ser ingen poäng med att som nybörjare köra på Photoshop.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Moderskeppet. De har onlinekurser i allt som har med foto, video, digital bearbetning (med exempelvis Photoshop och Lightroom) och allt annat runtomkring att göra. De har både gratis- och betalkurser, så börja med en gratisvariant och känn på det.

Lycka till

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har kikat lite på Moderskeppet tidigare, såg väldigt bra ut!
Man kunde dessutom testa det fritt i 7 dagar

Har redan Photoshop så behöver inte köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Tjena!

Fotar en hel del när jag är ute och fiskar men skulle vilja ta det till en ny nivå.
Kör just nu med en kompaktkamera (Canon PowerShot G7 X) och jag tänker fortsätta med det ett litet tag till.

Skulle uppskatta om jag kunde få lite tips på nedanstående:

- Video som förklarar foto och dess grunder (går igenom ISO mm).
- Hur man ska tänka rent generellt för att ta en bra och väl komponerad bild.
- Video som förklarar grunderna i Photoshop och redigering.

Vet att det finns massvis på Youtube men skulle uppskatta om ni kunde tipsa om klipp som ni tycker är bra och lätta att förstå.

Tack på förhand!

1. Det finns ju tusen miljoner videos och artiklar som går igenom det där. Exponeringstriangeln brukar man kalla det. I ärlighetens namn tycker jag nog att det bästa är att testa själv. Att kolla någon video för att liksom få en ANING om grejerna är väl bra men idag, när man kan se direkt på skärmen hur bilden blev eller i många fall faktiskt till och med hur den BLIR innan man trycker på avtryckaren så är det ju bara själv att gå loss. Man kan sedan även i efterhand analysera bilder eftersom att alla bilder har information om slutare, brändare och ISO-tal osv i sig.
Men för att länka något grundläggande:
https://www.youtube.com/watch?v=Mgt4b7oLmrA&list=PLqNnIxu1BOC...
och
http://www.canonoutsideofauto.ca/play/
https://camerasim.com/camerasim-free-web-app/

2. En grundläggande regel är ju den om att placera (huvud)motivet i gyllene snittet. https://www.kamerabild.se/fotoskolor/ta-dina-bilder-med-unive...
Utöver det så beror det lite på... Tar man en bild med tex vidvinkel så kommer bilden att bli ganska ointressant om man bara vill "klämma in allt". Det kan vara alldeles bedårande vackert att stå på toppen av ett ställe med jättefin utsikt men tar man bara en bild med vidvinkel, rakt upp och ner blir bilden bara en jättemassa "ingenting". Där måste man tänka förgrund, mellangrund och bakgrund och att ha linjer som leder in i bilden.

Man kan istället för att använda vidvinkel använda teleobjektiv, från samma utsiktspunkt, för att isolera detaljer i bilder. Med tele trycker man ihop saker och får inte någon förgrund och bakgrund på samma sätt. Här är linjerna i bilden oftast det viktiga.

Nu tänker jag själv oftast inte så analytiskt när jag är ute och fotar utan går mycket på känsla och ibland följer ibland dessa "regler" och ibland inte. Jag märker dock tydligt att när jag börjar övertänka bilderna blir resultatet oftast sämre. Här får man ju dock komma på vad som funkar bäst för en själv.

Ett annat generellt tips är att gå närmare. Många gånger tar man oftast bilder på lite för långt avstånd så att motivet blir för litet i bilden. Fast man kan ju göra precis tvärt om åxå. Djuplänkar inte då inte bilden är min:
http://tammybergstrom.com/albums/ladybug/content/klockorna6/

3. Detta är ju ett minst sagt väldigt komplext ämne och vad man vill göra med en bild beror på tycke och smak. Ber du 10 olika fotografer att redigera samma bild kommer du att få 10 olika varianter tillbaka. Sedan har man, om man själv tagit bilden, förmodligen något slags vision redan när man tar bilden om hur den ska/kommer att se ut.
Har man en tanke på vad och hur man vill ändra bilden kan man ofta hitta bra tutorials på nätet och det är nog det vettigaste sättet att angripa detta.
Annars är väl det mest grundläggande man gör med en bild att ljustera kontrast, färgmättnad och ev finjustering av exponering. Därtill kan man göra dessa justeringar lokalt på bara delar av bilden. Man kan välja att ljusa upp skuggorna men låta mellantoner och högdagrar vara tex.
Så man kan göra allt ganska små justeringar till saker som helt vänder upp och ner på allt i bilden.
Jag är själv oftast ganska sparsam med redigering (fast det beror kanske på vem man frågar
Här är ett exempel. Jag har exponerat efter himmeln. I redigeringen har jag sedan ljusat upp skuggorna, dragit tillbaka högdagrarna lite för att få lite mer detaljer i de ljusaste partierna och så har jag ökat kontrasten något i himmeln. Jag har även finjusterat kompositionen något genom att beskära bilden en aning.
Länkar bara då bilden är rätt bred.
http://motljus.dynu.net/bilder/bua.jpg

Till sist ett par till generella tips.

* Tänk alltid allt runt dig i potentiella bilder. Att öva sitt bildseende är A och O. Det handlar alltid om att "se bilden".
* Ta inte bilden ståede raklång utan ta den från en annan vinkel. När marken eller uppe från ett träd eller... Då blir den annorlunda.
* Var på platsen när det är bra ljus. Solig sommardag med klarblå himmel är typiskt det sämsta tänkbara ljuset för intressanta bilder. Tidig morgon, sen kväll. Natten. Dimma. Regnväder. ALLT annat är bättre än en klarblå himmel. Ett tips är att återkomma till en plats flera gånger. Den kan se helt annorlunda ut i olika ljus.

Avslutar med ett exempel på sista punkten. Två bilder, tagna från nästan samma punkt vid två olika tillfällen:

svartedalen08 by Robert Petersson, on Flickr

svartedalen03 by Robert Petersson, on Flickr

Edit:
Kolla gärna in Tammys övriga bilder. Mycket bra skit där och hon har ett, tycker jag, ganska unikt bildspråk för en natufotograf.

Permalänk
Medlem

Ang. detdär med att "se bilden" så tycker jag att denna kanal är bra. Det kanske finns andra liknande men.

Thomas Heaton är lite av en motpol till övriga "fotointernet" som pratar pixlar och prestanda osv. Han har visserligen bra utrustning men han är inte särskilt tekniskt intresserad eller kunnig eg. Allt handlar om bilderna.
Hans klipp handlar i mångt och mycket om jakten på bilderna och fotograferingens vedermödor. Att sitta och frysa röven av sig och vänta ljuset som inte infinner sig eller vad det vara månde.
När man ser honom gå runt på många ställen ser det ganska intetsägande och tråkigt ut. Sedan får man se bilden han tog där och oftast är det allt annat än intetsägande och tråkigt. Fast det handlar såklart om tycker och smak.

Han fotograferar i huvudsak landskap men mycket går såklart att "översätta" till andra typer av foto. Såklart är det inte så mycket att "ta sin tid" och att "vänta på ljuset" när man tex fotar gatufoto men det handlar fortfarande om att se bilden och rätt ljus.
Sen kan saker ibland hända väldigt fort vid landskapsfoto åxå.

https://www.youtube.com/channel/UCfhW84xfA6gEc4hDK90rR1Q

Permalänk
Medlem

Grymt! Tack för alla tips.
CyberPhoto förklarade väldigt bra.

Ska ut och testa lite i veckan

Permalänk
Medlem

Men Canon G7X är väl en rätt hyfsad nybörjarkamera ändå?

Skulle kanske vilja ha en systemkamera men jag tycker det är lite klumpigt att släpa på när man är iväg och fiskar. Blir istället att man inte tar upp kameran för att det är jobbigt och det blir inga bilder.

Permalänk
Inaktiv

@wayney: Absolut! De bästa bilderna är de som blir av. Jag tycker man kan börja med nästan vilken kamera som helst och om man tycker det är skoj och märker att det är något man inte kan göra med sin kamera som man verkligen vill utforska så kan man uppgradera senare.

Permalänk
Medlem

Funderar på att strunta att använda Photoshop trots att jag har det.
Kör Mac och tycker deras program för bilder blivit ganska bra sen en tid tillbaka. Man kan redigera en hel del.

Man ska kanske inte vara inne och pilla för mycket i bilderna, utan mer justera kontrast, exponering samt beskära.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wayney:

Funderar på att strunta att använda Photoshop trots att jag har det.
Kör Mac och tycker deras program för bilder blivit ganska bra sen en tid tillbaka. Man kan redigera en hel del.

Man ska kanske inte vara inne och pilla för mycket i bilderna, utan mer justera kontrast, exponering samt beskära.

Tar du bilder i RAW-format kan det vara kul att pilla med inställningarna för att få bilden så som man vill. Tar du bilder i JPEG så har de väl behandlats ganska mycket av kameran redan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=3zo4AAkK6SE är ett rätt bra klipp tycker jag.

Har sedan i åtanke rule of thirds och leading lines så har du en bra början. Fota alltid i RAW och använd något redigeringsprogram för att få till bilderna riktigt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar!

Hade tänkt ställa frågor om just RAW - med G7X är det ju möjligt att fota JPEG, RAW samt RAW+ JPEG om jag förstår det rätt. Ska jag endast fota i RAW?

Permalänk
Medlem

@wayney: Beror på hur du vill göra, kör du endast RAW så måste du konventera cr2 -> .jpeg, men du har en mycket större möjlighet att redigera bilden då den har mer infomartion. Vill du endast ha en snabb bild så kör jpeg.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wayney:

Hade tänkt ställa frågor om just RAW - med G7X är det ju möjligt att fota JPEG, RAW samt RAW+ JPEG om jag förstår det rätt. Ska jag endast fota i RAW?

Jag brukar köra RAW+JPEG. Då får man både en bild som är tillräckligt bra för att ladda upp på sociala medier, och en bild man kan pyssla med för annat bruk.
På min RX100 får man inte högsta kvalitén på JPEG om man samtidigt vill ha RAW, men det brukar inte vara någon större skillnad. Vet inte hur det är på din.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej börjar nog med att köra JPEG, sen när jag blir duktigare övergår jag till RAW

Permalänk
Medlem

@wayney: Har du mycket minne så tycker jag du kan köra RAW + Jpeg, det är alltid kul att kunna gå tillbaka till gamla bilder och pilla lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Okej börjar nog med att köra JPEG, sen när jag blir duktigare övergår jag till RAW

Som nybörjare skulle jag nog säga att RAW+JPEG är bättre, för RAW-filerna går att rädda från misstag i mycket större omsträckning än en färdig JPEG. Det kan också vara bra att ha motsvarande JPEG-bilder när du redigerar RAW-filer så att du har något att jämföra mot, som nybörjare är det annars lätt hänt att man drar lite för mycket i reglagen utan att inse det.

Om du sen tycker att JPEG-bilderna ändå blev bra så är det bara att slänga RAW-filerna om du tycker att de tar upp för mycket plats. Men jag skulle ändå råda dig att spara RAW-filerna för bilder du tycker om eller tror har potential, annars kommer du troligtvis ångra dig när du blir bättre på att redigera.

Permalänk
Medlem

Okej men tappar man inte kvalitet på JPEG om man kör RAW + JPEG?

Permalänk
Avstängd

@wayney: Det är en begränsning specific för hans kamera. Har du inte samma modell+märke så ska det nog inte vara något problem. Du kan för övrigt alltid konvertera från RAW till Jpeg, men aldrig tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Det varierar väl mellan olika kameramodeller, och jag vet inte hur just G7x gör. Men det är ju bara att du testar och ser om du ser någon skillnad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wayney:

Lite googlande ger att kvalitén verkar vara samma, men inställningsmöjligheterna för JPEG blir färre:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3935651

Inte jätteviktigt kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Men Canon G7X är väl en rätt hyfsad nybörjarkamera ändå?

Skulle kanske vilja ha en systemkamera men jag tycker det är lite klumpigt att släpa på när man är iväg och fiskar. Blir istället att man inte tar upp kameran för att det är jobbigt och det blir inga bilder.

En G7X är en kompetent kamera. Visst har den vissa nackdelar jämfört med de flesta systemkameror. Det mest påtagliga är kanske sensorn, som ju är mindre. Köper man bara en systemkamera med kitobjektivet kommer dock det bättre objektivet på G7X att väga upp det. Det är när man börjar sätta på lite bättre objektiv på systemkameran som de verkliga fördelarna visar sig.
Naturligvis är det annat som skiljer åxå men det är bättre att du ställer mer specifika frågor isf.
Som du själv är inne på så är ju den bästa kameran den som man har med sig. Jag har själv en RX100 som komplement till systemkameran för jag har inte alltid systemkameran med med RX100:an kan jag i princip alltid ha med. När själva fotograferingen är syftet är det dock alltid systemkameran som är med.

Skrivet av wayney:

Om man ska fota RAW och/eller JPEG är i mångt och mycket en smaksak. En av de stora fördelarna med RAW, i mitt tycke, är att man inte behöver tänka på bitbalansen vid fototillfället. Vitbalansen går enkelt att ändra utan någon eg förlust med RAW. En jpeg-fil går åxå att justera vitalansen på men resultatet blir inte lika bra. Med RAW är det eg "bara" exponeringen man behöver tänka på vit fototillfället. Resten kan man fixa senare. Man kan även tex ha kameran inställd på svartvitt för att se hur bilderna ser ut på kamerans display. Väl vid datorn har man ändå en färgbild, om man skulle ha ändrat sig.
RAW-filen innehåller ju även mer data och av den anledningen kan man både rädda tex felexponerade bilder i större utsträckning men även locka fram mer detaljer framför allt i högdagrarna på en "korrekt" exponerad bild.

En jpeg-fil är ju redan behandlad av kameran. Den har lagt på brusreducering, uppskärpning, kontrast osv osv. Detta gör att resultatet inte blir lika bra om man börjar efterbehandla en jpeg-fil. Om man tänker att man vill använda JPEG så är det bra att ställa in uppskärpningen till ett minium och att ställa in en kontrastkurva som ger lite "plattare" bilder osv. Då kan man göra en del del även med JPEG-bilder, faktiskt.

Du kan ju testa att köra både och och testa att dra lite i spakarna i något redigeringsprogram för att se vad du tror funkar bra för dig.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Okej tack för alla utförliga svar!

Åkte ut och fiskade en sväng efter jobbet och tog med en Canon S120 och testade fota ute JPEG+RAW.
Öppnade RAW-bilden i Photoshop och redigerade supersnabbt - jäklar vad smidigt det verkade!

Har nedan laddat upp RAW som är redigerad lite snabbt samt JPEG som är obehandlad.
Jäklar vilken skillnad

RAW:
https://imgur.com/IDmKksc

JPEG:
https://imgur.com/2XKHatN

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

@dumbo: Okej tack för alla utförliga svar!

Åkte ut och fiskade en sväng efter jobbet och tog med en Canon S120 och testade fota ute JPEG+RAW.
Öppnade RAW-bilden i Photoshop och redigerade supersnabbt - jäklar vad smidigt det verkade!

Har nedan laddat upp RAW som är redigerad lite snabbt samt JPEG som är obehandlad.
Jäklar vilken skillnad

RAW:
https://imgur.com/IDmKksc

JPEG:
https://imgur.com/2XKHatN

Det GÅR ju att redigera JPEG-filer åxå. Och vill man ha färdiga bilder från kameran borde gå att ställa in högre kontrast och färgmättnad än i din obehandlade bild.
Jag tog den obehandlade jpeg-bilden och gav den ett par minuter i lightroom:

Skillnaden ligger ju ffa i hur mycket man kan dra i reglagen utan att bilden "går sönder".

Permalänk
Medlem

Tyckte det var så lätt att redigera i Camera Raw i Photoshop - var extremt mycket enklare än Photoshop.

Kommer fota i RAW samt köra Camera Raw, kändes som en väldigt bra combo

Permalänk
Medlem

Din redigering ser ju betydligt bättre ut än min.

Nu redigerad jag iofs väldigt snabbt och har ingen direkt erfarenhet.
Men kan du komma med lite konstruktiv kritik?
Lite för mkt blått i min va? Din himmel ser ju helt klart mer verklighetstrogen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Din redigering ser ju betydligt bättre ut än min.

Nu redigerad jag iofs väldigt snabbt och har ingen direkt erfarenhet.
Men kan du komma med lite konstruktiv kritik?
Lite för mkt blått i min va? Din himmel ser ju helt klart mer verklighetstrogen ut.

Det är ju mycket en smaksak vad som är bra och inte när det kommer till redigering av bilder och eg finns det ju inga rätt eller fel.
Jag brukar petrsonligen försöka eftersträva ett ganska naturligt utseende utifrån det jag kommer ihåg när jag var på plats och tog bilden. Ofta kommer man ihåg färger som starkare osv och då brukar man oftast behöva öka färgmättnaden en aning tex. Man kanske kan säga "verkligheten på steroider" eller något.

Eftersom du frågar efter kritik så skriver jag lite snabbt om mina tänkar och hur jag tänkte när jag gjorde min version.

Det första jag reagerade på i din bild var precis det du självskriver att den är lite väl kall i tonen och att himmeln delvis nästan var "neonblå". IME så är det känligare just med de blå tonerna eftersom de så sällan är jättekraftigt mättade i verkligheten. När jag hade justerat kontrast och så så var himmeln lite väl blå även i min så jag minskade mättnaden i de blå tonerna.
Det är lätt att ta i för mycket när man drar i reglagen, det gör jag med många gånger. Ett bra tips är att låta bilden vila någon timme och sedan gå tillbaka och titta på den och ev fortsätta redigeringen.
Man blir lite "blind" när man sitter och redigerar och man är även färgad av hur bilden såg ut innan. Har den en väldigt blå ton och man tänker att man vill ändra vitbalansen så kommer man uppleva bilden som väldigt gul när man ändrar. Ändrar man och sedan går och gör något annat en stund och kommer tillbaka kommer den inte upplevas som lika gul.

Jag tyckte även att tonen på klipporna var en aning kalla. I min version gjorde en liten justering av vitbalansen för att göra hela bilden något varmare i tonen.
Däremot var lavarna i din version nog mer lika verkligheten än i min. I min version blev de, såhär i efterhand, lite för mycket åt det gröna hållet.
Utan att veta säkert ser det ut som att du dragit lite mycket i "clarity". Det kan vara att bilden är så hårtkomprimerad på imgur som gör att klipporna ser lite knas ut, men det ser ut som när man drait upp clarity lite för mycket.

Sedan är det ju klipporna som är huvudmotivet i din bild så jag ljusade upp dem lite för att dra blicken dit. Här hade det hjälpt att ha något mer framträdande och intressant i förgrunden än bara klipporna, men de gula lavarna är ju bättre än bara en grå klippa.

Sedan kunde man även räta upp horisonten. Jag brydde mig inte om att göra det i min redigering heller jag ville ju mest göra något snabbt för att visa att det går bra att redigera JPEG-bilder åxå, även om man är något mer begränsad i vad man kan göra. Resultatet kunde dock blivit mycket bättre. Jag hade ju bara en extremt hårt komprimerad lågupplöst bild att utgå från, så i himmeln är det ju stora områden som är samma färg utan nyanser. Man ser det tydligt i de områden som går lite åt lila.

Permalänk
Medlem

@dumbo:

Okej, kanon att få lite konstruktiv kritik, uppskattas

Jag ska köra lite kurser via Moderskeppet och testa.
Blev sjukt mycket roligare att fota och redigera nu när jag kör RAW och redigerade bilden i Camera Raw som sagt.

Så när jag fotar RAW är det viktigaste egentligen själva motivet samt exponeringen - allt annat kan jag egentlige fixa i efterhand?
Nåt annat speciellt man ska tänka på när man fotar i RAW?