Vilket är det bästa chassit enligt er?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte byggt i många chassin, första chassit var ett gammalt härke som inte var roligt
Påminde om detta men hade lite röda detaljer + röda dioder i fronten.
Hade riktigt vassa kanter och var rangligt.

Annars har det varit i ett fractal design define r3 var nästa chassi och placerar sig som nr.1 tror jag.
Bra med utrymme, stabilt, hög kvalité i chassit och olika komponenter såsom diskvaggor. Nackdelen är utrymmet på baksidan, ingen plats för alla kablar från nätaggregat (ej modulärt). Så gick knappt att stänga. Smidig lucla för fläktfilter fram

Nu senast byggde jag i ett corsair vengeance c70, hamnar på plats nr.2
Gott om plats, smart placerade hål för kabeldragning, mycket plats bakom mobo-plåt.
Skrangliga hårddiskvaggor som knappt sitter fast i buren.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

FD Define S blir det för mig. Bäst när det gäller ljudnivå och temperatur.
Testat ett gäng fönsterchassin men då krävs det vatten, annars blir det lite väl hett och ljudligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

BitFenix Prodigy M om man vill ha ett kompakt mATX chassi.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

3.5"/5.25" är HDD/DVD-läsare right? Du har inga HDD alls? Har chassit inga HDD platser eller vadå?

Letar efter ett tyst chassi, max 800 kr, vill ej ha någon glasruta.

Jag kör bara m.2 och 2.5" SSD. Chassit har tre stycken 2.5"-platser bakom moderkortsplåten, vilket spar en hel del utrymme. Jag har inga DVD-enheter eller mekaniska diskar i någon av mina datorer längre.

800 kan nog vara lite tajt om du vill ha något hyfsat välbyggt och ljuddämpat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

SC946SE2C-R1K66JBOD skulle jag säga. Skönt att få plats med alla sina diskar. Lätt att montera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Letar efter ett tyst chassi, max 800 kr, vill ej ha någon glasruta.

Fractal Design - Define Mini C - 690kr.
https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ghost S1 är det närmaste. Jag hade dock bara velat att ha det lite bredare så man får plats med bättre luftkylning för kraftigare komponenter

Permalänk

Slår ett slag för Lian Li PC-Q37, varför?
Vet inte bara känns så rätt just nu, sugen på att bygga i nytt men varje gång jag sneglar åt det så känner jag mig fruktansvärt nöjd.
Gillar man vattenkylning och moddning kan jag lova att man får dit två stycken 280 radiatorer, 140mm fläktar, totalt 12 fläktar av olika storlekar, 3 slots i bakstycket (blev nog utrymme för fyra om man sätter fläktarna inunder istället) och en komplett customloop.

Permalänk
Medlem

Har inte ett själv, men Lian li hade jag gått på om jag byggt idag. Flera snygga modeller och build quality verkar bra. Eller möjligen inwin

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Tvivlar på att du kommer undan med 800 spänn, särskilt om det är maxgränsen. Bra chassin är som bra komponenter - det kostar. Du kan få ett chassi för 4-600 och kvalitén matchar priset. Är det sådan prispress så kolla på SweC. marknaden om du kan hitta ett bättre chassi för billig slant.

Skrivet av Arzei:

Jag kör bara m.2 och 2.5" SSD. Chassit har tre stycken 2.5"-platser bakom moderkortsplåten, vilket spar en hel del utrymme. Jag har inga DVD-enheter eller mekaniska diskar i någon av mina datorer längre.
800 kan nog vara lite tajt om du vill ha något hyfsat välbyggt och ljuddämpat.

Ok, 900 då. Jättetyst måste det väl inte vara. Mitt nuvarande är Silverstone FT02. Jag fick den ganska billigt har jag för mig och har funderat på att behålla det när jag bygger nytt, är nöjd med hur robust och välbyggt det är. Men tycker den låter ganska mycket vilket inte är så konstigt kanske med alla fläktar. Men vet inte riktigt vad som låter mest där, kanske är CPU/grafikkort eller nätagg som låter också. Datorn är typ från 2011...

Någon av följande bör väl duga, samtliga under 900 kr just nu iaf.
FD Define C, R5, Phanteks P400, Corsair 400Q.

Skrivet av CyberNerd:

Då måste man ha ett mindre moderkort eller? Det jag köpte nyss var Z370 (ATX).

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Då måste man ha ett mindre moderkort eller? Det jag köpte nyss var Z370 (ATX).

Ja måste ha mATX.

Detta kan ha ATX:
https://www.komplett.se/product/901758/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Brukar köra på Fractal Design, bra på alla punkter för ett bra pris. Sitter dock just nu med ett nzxt s340 elite som jag är riktigt nöjd över.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lite ledsen över att jag sålde mitt NCase M1. Riktigt fint chassi både ut- och invändigt. Litet och smidigt ska det vara

Permalänk
Medlem

Är Define C jobbig att bygga i? Har byggt en dator förut och det var i ett stort chassi.
Har för mig att det nämndes i SweC test att Corsair RMX nätaggen kan få svårt att få plats, men det gäller väl bara deras större modeller (850W?) och inte t.ex 550W.

Permalänk
Medlem

fractal design define C TG... bästa chassit som hänt datorvärlden

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Corsair 330R sedan 2013. Mycket bra skit. Ena USB-porten på frontsidan funkar inte trots nya komponenter vilket är ganska tråkigt, annars otroligt nöjd. Stilrent och lätt att bygga i. Robust startknapp.

Skrivet av redheadSWE:

fractal design define C TG... bästa chassit som hänt datorvärlden

Haha nu blev jag riktigt sugen. Jävla genidrag att ha SSD:orna på baksidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag är fortfarande lite ledsen över att jag sålde mitt NCase M1. Riktigt fint chassi både ut- och invändigt. Litet och smidigt ska det vara

Då är det bara att köpa ett nytt
Eller väntar du på spöke S1?

Jag byggde i M1 i våras till tanten, och det blev dyrt. Men väldigt bra!
Skall dock operera dit modifierad kylning för gpu samt en Noctua U9S för att testa lite om nån vecka.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Då är det bara att köpa ett nytt
Eller väntar du på spöke S1?

Jag byggde i M1 i våras till tanten, och det blev dyrt. Men väldigt bra!
Skall dock operera dit modifierad kylning för gpu samt en Noctua U9S för att testa lite om nån vecka.

Jar tyvärr inte någon användning för en stationär dator just nu men det kliar i fingrarna ändå Jag körde Accelero Xtreme III på mitt grafikkort kombinerat med två Noctuafläktar. Till processorn blev det en Noctua C-14. Bästa bygget jag någonsin gjort, riktigt tyst och samtidigt riktigt bra prestanda!

Permalänk
Lego Master

Inte Antec ElevenHundred iallafall. Inget fel på storlek och sådär, men den stora 200mm-fläkten i toppen är nån jävla specialvariant och när den väl börjar morra i lagren finns inget annat att göra än att koppla ur den och utrymmet går inte att göra nåt annat med. Mög är det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Antec p180/Cosmos 2/Fractal design define chassina.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av roggeee:

Är Define C jobbig att bygga i? Har byggt en dator förut och det var i ett stort chassi.
Har för mig att det nämndes i SweC test att Corsair RMX nätaggen kan få svårt att få plats, men det gäller väl bara deras större modeller (850W?) och inte t.ex 550W.

För den "gamla" RMx-serien är det upp till 650 W som får plats med god marginal, då dessa endast är 160 mm på djupet. Den uppdaterade serien (har ofta suffixet 2018 eller V2 i handeln) bygger på en grundare plattform och är 160 mm hela vägen upp till 850 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För den "gamla" RMx-serien är det upp till 650 W som får plats med god marginal, då dessa endast är 160 mm på djupet. Den uppdaterade serien (har ofta suffixet 2018 eller V2 i handeln) bygger på en grundare plattform och är 160 mm hela vägen upp till 850 W.

Aight, tack!

Permalänk
Lego Master

Relaterad fråga; finns det några mer "kubiska" chassin för ATX? Jag är galet trött på tower-layouten, och i brist på budget att byta till mATX eller mITX så skulle jag vilja busa till det med befintlig hårdvara.
FDs Node-chassin är ju smexiga, och jag gillar även BitFenix Prodigy-serie. Men finns sådant för ATX? Eller är det närmaste man kommer HTPC-chassin?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Relaterad fråga; finns det några mer "kubiska" chassin för ATX? Jag är galet trött på tower-layouten, och i brist på budget att byta till mATX eller mITX så skulle jag vilja busa till det med befintlig hårdvara.
FDs Node-chassin är ju smexiga, och jag gillar även BitFenix Prodigy-serie. Men finns sådant för ATX? Eller är det närmaste man kommer HTPC-chassin?

Coolermaster HAF XB. Corsair och anidées har ett antal modeller också.

Permalänk

Fractal Design och deras R-serie!

Permalänk
Medlem

Kört Define C och S nu senast och FD gör riktigt fina prylar för att bygga i. Vad gäller utseende finns det en hel del att hämta, kanske framförallt fronten Nu blir det Phanteks Evolv Shift.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Lego Master

Kastade ju ut mitt ElevenHundred för nån vecka sen, och jag blir mer och mer kär i det nya FD Define R6 som ersatte det. Lättbyggt, tyst, stilrent.

Visst är det inte det mest intressanta chassit att glo på, men det är ju inte heller tanken.
Svensk ingenjörskonst ftw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inget bästa chassi. Beror helt på vad du är ute efter.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd

Jag Har cooler master storm stryker😄

Permalänk

Node 304 är riktigt sweet

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5700X3D | MSI Radeon RX 6800 XT | ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax | G.Skill Ripjaws V Black DDR4 4266MHz 2x16GB | EK-AIO 240 D-RGB | FormD T1 | Corsair SF750 |