Nvidia "Turing" i 3DMark Time Spy – går om Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lejonhead:

Den där inflation lögn från riksbanken kan du inte gå på. Elektronik har under lång tid varit billigt pga asiatisk globalisering, som ser inte ut likadan ut nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad snackar du om?

Inflationen är fakta. Annars tycker jag att du bevisar motsatsen med fakta.

Skrivet av ipac:

Sitter folk här och förväntar sig att 2070 ska slå 1080Ti alltså? Oj...

Skickades från m.sweclockers.com

970 = 780 Ti. På samma nod!

1070 = 980 Ti.

Tokigt va?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Varför det? Inflation? 100 kr idag var värt 107 kr för nio år sedan.

Sant. Storlek på chip och kraftigt stigande utvecklingskostnader är förmodligen det avgörande i fråga om pris. Eftersom det även saknas "riktig" konkurrens så kan dom ju krydda lite extra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vad snackar du om?

Inflationen är fakta. Annars tycker jag att du bevisar motsatsen med fakta.

970 = 780 Ti. På samma nod!

1070 = 980 Ti.

Tokigt va?

Jag menar riksbanken ljuger om för låg inflation, den riktiga inflation ärm mångdubbelt så hög. Så 100kr för 9 år sen är nog värd 150kr idag eller mer.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lejonhead:

Jag menar riksbanken ljuger om för låg inflation, den riktiga inflation ärm mångdubbelt så hög. Så 100kr för 9 år sen är nog värd 150kr idag eller mer.

Detta baserar du på vilken information?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Se till kronans värde också, läste igår att kronan är på sitt svagaste mot dollarn på 9 år. Våra pengar har alltså inte varit såhär värdelösa på länge och värre ska det nog bli.

EDIT: Det var mot euron, men faktum kvarstår att kronan är skit.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sitter folk här och förväntar sig att 2070 ska slå 1080Ti alltså? Oj...

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade vi förväntat oss även om priset inte stigit så enormt eftersom att de senaste generationerna. Nu förväntar vi oss ett 2070 som är bra mycket vassare än 1080ti.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

såklart att det är ett RTX 2060

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av lnd1437:

Väldigt prat om pris/prestanda. RTX är all in på just RT. Det är väl den prestandan man köper ?

Skickades från m.sweclockers.com

RT är ju försäljningsargumentet denna generation, lite som Ultra HD upplösning var för 1080 serien. Man får betala ca 4-5000 kr mer för RT teknologin. Tror priserna kommer gå ner om ca ett halvår. Känner just nu inget behov av att uppgradera mitt 1080ti men kommer skaffa om Ti modellen går under 10.000kr.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Detta baserar du på vilken information?

Ok, nu vet jag inte vem du är, och vilket skede i livet du befinner. Men jag jobbar och den här är min observationer. I 9 år, huspriser fördubblades, restaurang ökat minst 30%, matpriser och mycket mer ökat klart mer än 7%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag har inte ens nämnt AMD men du tar åt dig som att du pressat RTX 20xx familjen ur ditt sköte.

Det enda jag säger är att bang for the buck är fruktansvärt dålig i prestandasegmentet just nu och det ser ut att fortsätta på det viset. Har du något annat argument än "amendurå?!" så är det välkommet.

Refererarade till AMD eftersom dom som konkurrent håller ett relativt högt pris med en produkt som presterar sämre.
Att Nvidia då med en ny produktlinje kramar max ur GPU-hungriga konsumenter kanske inte är så konstigt. Dom gjorde ju saftig prisökning redan då GTX 1080/1070 lanserades. Så en prisökning igen var väl nästan förväntat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lejonhead:

Ok, nu vet jag inte vem du är, och vilket skede i livet du befinner. Men jag jobbar och den här är min observationer. I 9 år, huspriser fördubblades, restaurang ökat minst 30%, matpriser och mycket mer ökat klart mer än 7%.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur min identitet eller skede i livet påverkar inflationen men ok.

Kollar man konsumentprisindex som tas fram av statistiska centralbyrån vilket tar i beaktning alla kostnader och konsumtionsvaror, där mat ingår så har inflationen varit 10%. Då måste du också ta i beaktning eventuella löneförhöjningar du har fått under dessa nio år.

Angående huspriserna så har de fördubblats på grund av låga bolåneräntor och högkonjunktur.

Var ifrån har du fått att Riksbanken ljuger om inflationen och att asiatisk globalisering är orsaken till att elektronik var billigare förr? För mig låter det som ren rappakalja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Det hade vi förväntat oss även om priset inte stigit så enormt eftersom att de senaste generationerna. Nu förväntar vi oss ett 2070 som är bra mycket vassare än 1080ti.

Och utifrån vilken teknisk information är den förväntningen baserad?

Edit: I väldigt runda slängar pratar vi om att Turing måste vara typ 40% mer effektiv än Pascal på att utföra konventionellt renderingsarbete. Varför ser folk detta som en självklarhet? Möjligt att så är fallet men då skulle jag snarare bli väldigt imponerad/överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man ska räkna inflationen på gamla kort ska man väl göra det för nya kort också. På... något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

TU104 vet vi ju inte hur stor den är men baserat på hur stor TU102 är så bör den ju vara någonstans kring 300-400 mm2

Jag hade gissat på runt 500 mm2 och enl nedanstående så är TU104 i storleksordningen 529 mm2.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/99n2g8/nvidia_rtx_20...

Och folk undrar varför 20-korten är dyra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och utifrån vilken teknisk information är den förväntningen baserad?

Edit: I väldigt runda slängar pratar vi om att Turing måste vara typ 40% mer effektiv än Pascal på att utföra konventionellt renderingsarbete. Varför ser folk detta som en självklarhet? Möjligt att så är fallet men då skulle jag snarare bli väldigt imponerad/överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl rimlig att förvänta sig samma förbättringar av prestanda som vid tidigare generationsbyte av motsvarande kort.
Är nu priset höjt dessutom så förväntar vi ju oss minst samma procentuella förbättring.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Kan man ens lita på att detta stämmer?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Det är väl rimlig att förvänta sig samma förbättringar av prestanda som vid tidigare generationsbyte av motsvarande kort.
Är nu priset höjt dessutom så förväntar vi ju oss minst samma procentuella förbättring.

Nej att förvänta sig Kepler->Maxwell liknande effektivisering (+ hela RT/Tensor-köret) är inte på något sätt givet. Säger inte att det är omöjligt men att "alla" förutsätter det är tämligen anmärkningsvärt...och RTX "gratis" på det, vilka krav, rent ut sagt.

Priserna är rimliga om man ser till de chipstorlekar de använder (inget officellt på TU104 än men stor är den iaf) så att det har blivit dyrare är iaf inget konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Jag hade gissat på runt 500 mm2 och enl nedanstående så är TU104 i storleksordningen 529 mm2.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/99n2g8/nvidia_rtx_20...

Och folk undrar varför 20-korten är dyra...

Stämmer det så är onekligen TU104 väldigt stor, som tidigare toppmodeller och då är jag också böjd att hålla med om att priset inte är helt orimligt, men TMSC 12nm är en mogen process vilket torde innebära att "yields" är bra. Processen är redan ett och ett halvt år gammal.

Vidare är RTX 2080 inte ens fulla TU104. Det är en "defekt" del som traditionellt sett är förbehållet xx70.

Nvidias marginaler ökar, kvartal för kvartal, så även om prissättningen kan anses, helt ok, så hade priserna sett helt annorlunda ut om AMD haft en kompetent konkurrent på marknaden. Jag har inga som helst illusioner om något annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Underbart att när vi väl får prestandatest så ska vi behöva gissa vilket kort det rör sig om? Den mest spännande nyheten i min värld är 12 kärnor/24 trådar för 4000 kr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Ok, nu vet jag inte vem du är, och vilket skede i livet du befinner. Men jag jobbar och den här är min observationer. I 9 år, huspriser fördubblades, restaurang ökat minst 30%, matpriser och mycket mer ökat klart mer än 7%.

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord... Du ser något och tror att det per automatik är sanning? Någonsin slagit dig att det kanske är en lokal företeelse ditt fall? Huspriserna här t.ex. har legat ganska stabilt de senaste fem-sex åren. Matpriserna likaså. Mjölk idag kostar lika mycket som det gjorde för tio år sedan etc. etc. etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Stämmer det så är onekligen TU104 väldigt stor, som tidigare toppmodeller och då är jag också böjd att hålla med om att priset inte är helt orimligt, men TMSC 12nm är en mogen process vilket torde innebära att "yields" är bra. Processen är redan ett och ett halvt år gammal.

Vidare är RTX 2080 inte ens fulla TU104. Det är en "defekt" del som traditionellt sett är förbehållet xx70.

Nvidias marginaler ökar, kvartal för kvartal, så även om prissättningen kan anses, helt ok, så hade priserna sett helt annorlunda ut om AMD haft en kompetent konkurrent på marknaden. Jag har inga som helst illusioner om något annat.

Är det inte så att 2080 har den fulla TU104:an och 2070 har den något nedskurna varianten?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Är det inte så att 2080 har den fulla TU104:an och 2070 har den något nedskurna varianten?

2080 har 23 SMs. Quadro 5000 har 24. Det mesta tyder på att det är en nerskalad variant av TU104. Mycket litet nerskalad men ändock.

Det florerar t.o.m. rykten om att 2070 är TU106 med sina 18 SMs. Kortet kräver bara en 8pin ström t.ex.

Vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

2080 har 23 SMs. Quadro 5000 har 24. Det mesta tyder på att det är en nerskalad variant av TU104. Mycket litet nerskalad men ändock.

Det florerar t.o.m. rykten om att 2070 är TU106 med sina 18 SMs. Kortet kräver bara en 8pin ström t.ex.

Vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack för infon.
Jag hittade detta på Wiki..
GeForce 20 series

Vi får väl se den 14:e september vad som verkligen gäller ifråga om prestanda och specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Herregud, om det är något annat än 2070 så är det en mindre katastrof.

Rayracing i all ära men jag håller mig till multiplayer fps spel och där skulle ingen få för sig att använda rayracing ändå.

Varför skulle det vara katastrof?
Har du inte råd eller du inte vill köpa så gör inte det! det är inte svårare än så.
Dem som faktiskt förstår hur mycket beräkningskraft Ray tracing kräver är detta sjukt imponerande grafikkort och priset kommer bli därefter inget konstigt med det, då kan du som konsument ta ställning till om du vill köpa eller inte det är den makten vi besitter.
Om dessa kort utöver det faktiskt också är snabbare utan Ray tracing är det jättebra och då kan man ta ställning till om det är värt en uppgradering.
Sitter man i dagsläget på ett 1080ti o spelar CS så är du nog inte målgruppen Nvidia vänder sig till från början, sitter du med ett sämre 970, 980 eller ex 1070, och har väntat dig mer prestanda för mindre pengar så förstår jag att du är besviken men då har du möjlighet att ändå uppgradera till ex 1080ti så vad är problemet?
Nvidia sitter i en ledande position och producerar för tillfället dem bästa grafikkorten på marknaden så självklart kommer dem ta betalt för sina produkter något annat vore idiotiskt, dem är ett företag som vill tjäna pengar och behöver extrema summor pengar för framtida investeringar och utveckling.
Så alla som gnäller om priset skit i o köpa då svårare är det inte så har du tagit ställning.

Hoppas själv naturligtvis på en prestandaökning även utan Ray tracing men det återstår att se när korten finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

ASUS 1080 Ti STRIX OC får ju omkring 10K i graphics score...så det känns meningslöst att uppgradera om man har ett eller flera sådant (jag har två på jobbet).

Raytracing i spel blir nog snabbt, mainstream och bra nog runt 4000-serien; så om man inte verkligen behöver en ny GPU nu så skulle jag 100% vänta 1-2 generationer (IMHO).

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skrivet av Johnny K:

Varför skulle det vara katastrof?
Har du inte råd eller du inte vill köpa så gör inte det! det är inte svårare än så.
Dem som faktiskt förstår hur mycket beräkningskraft Ray tracing kräver är detta sjukt imponerande grafikkort och priset kommer bli därefter inget konstigt med det, då kan du som konsument ta ställning till om du vill köpa eller inte det är den makten vi besitter.
Om dessa kort utöver det faktiskt också är snabbare utan Ray tracing är det jättebra och då kan man ta ställning till om det är värt en uppgradering.
Sitter man i dagsläget på ett 1080ti o spelar CS så är du nog inte målgruppen Nvidia vänder sig till från början, sitter du med ett sämre 970, 980 eller ex 1070, och har väntat dig mer prestanda för mindre pengar så förstår jag att du är besviken men då har du möjlighet att ändå uppgradera till ex 1080ti så vad är problemet?
Nvidia sitter i en ledande position och producerar för tillfället dem bästa grafikkorten på marknaden så självklart kommer dem ta betalt för sina produkter något annat vore idiotiskt, dem är ett företag som vill tjäna pengar och behöver extrema summor pengar för framtida investeringar och utveckling.
Så alla som gnäller om priset skit i o köpa då svårare är det inte så har du tagit ställning.

Hoppas själv naturligtvis på en prestandaökning även utan Ray tracing men det återstår att se när korten finns på marknaden.

Komik! Självklart måste du slänga in ”har du inte råd”, haha! Nu är det dock så här att konsumenterna skiter högaktningsfullt i Ray tracing och det gör speltillverkarna också tills den dag konsolerna får Ray Tracing.

Jag kan komma på en hel del anledningar till att folk vill ha kort med högre prestanda i första hand och inte RT.

Tex folk vill ha 144/165hz på 1440p, folk vill köra 4k med högre fps än 60, folk vill ha högre minsta fps utan att behöva sänka inställningar och även ett 1080ti kämpar rejält med VR gen1.

Snart kommer VR gen 2 med inbyggd eyetracker som fokuserar likt ett öga och då behöver allt renderas två gånger.

Om det inte är ett 2070 är produkten helt enkelt för dålig efter att ha väntat 2 år.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag hade gissat på runt 500 mm2 och enl nedanstående så är TU104 i storleksordningen 529 mm2.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/99n2g8/nvidia_rtx_20...

Och folk undrar varför 20-korten är dyra...

Plus det faktum att TSMC tar mer betalt för varje nodkrympning. Större delen av priset lär ändå handla om utvecklingskostnader.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Väldigt prat om pris/prestanda. RTX är all in på just RT. Det är väl den prestandan man köper ?

Skickades från m.sweclockers.com

Dels så är prestandan för RT ganska subpar just nu. Tekniken är ny och korten idag (trots tensorkärnor) är för svaga för att leverera bra prestanda ens i 1080P så det argumentet håller ju inte. Inte heller köper man kort enbart för RT.. utan även för prestandan generellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Inte för att 2070 finns prislistat hos svenska ÅF än men det lär bli signifikant billigare än 1080Ti iaf, och det är bevisligen bättre (om det är 2070). På vilket sätt är det uselt isf?

Finns pris på Nvidia Sverige, 6800 kr, så billigare än så blir det inte.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE