Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom ni verkar se på dessa pengar separat på alla andra sätt så borde ni göra det även här. Så 25-50% räntor resten global/Sverige. Det är hur jag ser det.

Själv är jag nästan helt i aktier och inga räntor mer än 0räntekonton.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter tipsen från alla här, och det du skrev om att vi har separerat dessa pengar, det stämmer. varför har vi tänkt så?

Så kommer fylla på de blandade fonderna vi redan har. Både Global, Sverige, Europa. Låg och högrisk. Sätter nog in rätt mycket i taget så det blir klart. Varför ska man fega med lågrisk, bara att köra.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Statistiskt är det bättre att bara hiva in allt på en gång.
Finns ingen anledning att välja flera likadana fonder från olika fondbolag. Då dessa ändå kommer gå likvärdigt. Lättare då med allt på samma plats för att göra utbetalningar sedan.

Håller med, finns intressanta studier på det som sett historiska utfall.
Men kan det vara någon skillnad om man ser på vad som ger maximal vinst under en given tidsperiod eller minimering av eventuell förlust?

Skrivet av Aphex:

Kolla på Lysa, mycket enkelt men de har ändå bra fondval och låg avgift. Normalt skulle jag säga 100% aktier på så lång tid, men risken är att han får panik och säljer allt om börsen skulle dyka med 50% tex som den gjorde under senaste finanskrisen. 60/40 skulle kanske passa honom bättre.

Kollade in Lysa och det verkar väldigt intressant.
Blir dock lite skeptisk när det gäller små nystartade aktörer. Risken är fortfarande låg men inte obefintlig.
Investerarskyddet täcker bara 250k

Om det institut där dina fondandelar finns förvaltarregistrerade går i konkurs och det ändå visar sig att du inte kan få ut dem, till exempel på grund av grovt slarv eller brottslighet, skyddas du av investerarskyddet. Du kan då få ersättning med maximalt 250 000 kronor.

Dold text

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Investera...

Skrivet av Dunder:

Inte särskilt omständig. Tar inte mer än en kvart två gånger om året, men det kanske räknas som omständligt?

Skillnad blir det ju självklart

Hur funkar det nu när man inte längre kan köpa amerikanska ETFer?

Har inte följt RikaTillsammans med vid en snabb googling kom detta upp

Citat:

Som det ser ut nu alltså kommer jag behöva avveckla och lägga ner RikaTillsammans-portföljen.

https://rikatillsammans.se/flash-amerikanska-etfer-kommer-int...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Spotpriset på elen har skjutit i höjden sedan slutet av Q1.
Rejäla ökningar kontra 2017 och jag vill ta del av energiproducenternas avkastning. Dessutom börjar certifikatmarknaden normalisera sig med 15+ öre/kWh istället för löjliga 4 öre som det var nere på ett tag.

Det jag försöker komma fram till är att energiproducenterna kommer jubla över året 2018.
Här är en excel jag knåpade ihop med data från nordpool:

Jag försöker hitta börsnoterade företag där energiproduktion utgör en, gärna betydande, del av verksamheten.

Har hittat bland annat Skånska Energi AB på First North, års och kvartalsrapporten har varit intressant även om energiproduktion utgör en relativt liten del av verksamheten.

Hittat rätt så många företag på Pepins (f.d Alternativa Aktiemarknaden) men årsredovisningarna ringer en del varningsklockor när soliditeten är bottenkass i säg ett företag som har ett antal vindkraftverk.
Samt att det är relativt omständigt att handla med onoterade aktier.

Känner ni till något lämpligt börsnoterat företag?

EDIT1:
Jag vet att Arise projekterar bla. vindkraftverk. Men de är inte energiproducenter i sig. Även om deras orderstock ökar då fler kanske vill bygga vindkraft ser jag att deras aktie gått upp mycket senaste tiden och jag vill inte köpa på en peak.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av glemmy:

Hur funkar det nu när man inte längre kan köpa amerikanska ETFer?

Har inte följt RikaTillsammans med vid en snabb googling kom detta upp
https://rikatillsammans.se/flash-amerikanska-etfer-kommer-int...

Ombalanseringen efter det kan du se här:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-rtportfoljen-2018/

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En bra dag att ha aktier i Tesla...

Istället för att starta en ny tråd är det smidagare att låna denna:
Kommer jag som svensk ägare (via avanza) kunna rösta på huruvida de ska gå "private" eller inte, och hur i så fall?
Nu är mina sju röster inget annat än en piss i nilen men det vore ändå lite roligt.

Om röstningen går igenom så verkar det som att man kan få möjligheten att fortsätta som delägare fast utan att .ga just aktier. Någon som vet hur det brhukar gå till och vilka för- alternativt nackdelar det finns?

Edit: såg att min ena fond (swedbank robur ny teknik) precis passerat +50 % vilket i mina ögon inte är illa då innehavet köptes för ca 15 månader sedan. Synd bara att det inte är så väldans stora belopp man haft råd att satsa. Men aja, man ska vara glad för det lilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Har en högriskare med mycket potential, ny fullskalig anläggning i Höganäs håller på att installeras och driftsättas precis nu invigning om ett par veckor https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/7022/cortus-energ...
Ser vi fina värden från anläggningen så är vi över kronan i höst är mitt heta tips.

Jag hae nu investerat en del i det bolaget, tyckte det såg intressant ut.
Frågade min ekonomiska rådgivare om Cortus Energy och hon svarade att det helt klart är ett intressant företag, som antingen går i konkurs eller blir en jackpot!
Jag ska nog försöka lägga upp en bild på mitt innehav snart!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om röstningen går igenom så verkar det som att man kan få möjligheten att fortsätta som delägare fast utan att .ga just aktier. Någon som vet hur det brhukar gå till och vilka för- alternativt nackdelar det finns?

Du kommer förmodligen bli tvångsinlöst. Inget onoterat företag som är intresserad av att ha många små aktieägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En bra dag att ha aktier i Tesla...

Istället för att starta en ny tråd är det smidagare att låna denna:
Kommer jag som svensk ägare (via avanza) kunna rösta på huruvida de ska gå "private" eller inte, och hur i så fall?
Nu är mina sju röster inget annat än en piss i nilen men det vore ändå lite roligt.

I vissa fall går "småsparare" ihop för att på så sätt bli en starkare röst. Exempelvis aktiespararna i Sverige brukar ibland framföra saker på bolagsstämmor å småsparares vägnar, och det finns andra exempel.

När det gäller Tesla vet jag inte om samma sak är praktiskt genomförbar.
Som joakim99 skrev blir det nog tvångsinlösen, i Sverige behöver majoritetsägare ha 90% för att kunna lösa in resterande 10%, verkar vara något liknande i USA.

Haft mina Teslaaktier endast en månad, var sen att hoppa på tåget hehe.
Men i skrivande stund är de +24% och utköp på 420 USD skulle betyda +35%, så nöjd oavsett.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

thq rusar som vanligt vid rapporterna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Någon här som investerat/tror på IMINT? Hoppas på fin Q2-rapport på tisdag.

Kortfattat om IMINT:

• Säljer en videostabiliseringsalgoritm, ursprungligen utvecklat för drönare men har skiftat mer fokus åt smartphones på senare tid (snabbare marknad).

• Finns i många asiatiska flaggskepp (Huawei, Xiaomi, Vivo mfl.). IMINT tar ut ersättning per såld telefon.

• Den mest kända telefonen med denna videostabilisering är P20 Pro (funkar dock ej med 4k-inspelning). Även dess hyllade nightmode möjliggörs via tekniken. Hur mycket IMINT respektive Huawei står för kamerans AI är dock oklart.

Mycket intressant case IMO. Efter P20 Pro tror jag liknande teknik kommer efterfrågas i allt fler telefoner samt i fler prisklasser. De större tillverkarna lär ju hitta sina egna lösningar för att uppnå detta snarare än att samarbeta med IMINT - men det finns gott om kinesiska uppstickare vars marknadsandelar växer.

Permalänk
Medlem

Så - jag behöver lite råd!
Jag sitter just nu på en bostadsrätt, den är värderad mellan 1.2 till 1.4 miljoner och jag har lån på cirka 950 000.

Jag månadssparar cirka 6000 / månad i diverse fonder - detta känns som ett väldigt tryggt och långsiktigt sparande. Nu kommer vi till funderingen, jag har nyss sålt min bil och i och med det sitter jag på cirka 200k i likvider.

Hur bör man säkrast investera dessa? Antingen slänger jag in de på mina lån, men det känns väldigt dumt, räntan är 1.5% så det gör ingen direkt skillnad. Samtidigt vågar jag inte slänga ut allt på börsen ifall det kommer en enorm dipp. Jag behöver något smart sätt att sprida ut dom, men inget sätt känns riktigt smart.

Oavsett om jag sprider ut dom under ett år - så kan ju dippen komma precis när jag spridit ut dom. Och ju långsammare jag sprider ut dom desto mer förlorar jag ju på eftersom jag får betala 1.5% på dessa pengar jmf med om jag faktiskt betalat av lån.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Åsikter om Avanzas nylanserade globalfond?

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.h...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag sitter just nu på en bostadsrätt, den är värderad mellan 1.2 till 1.4 miljoner och jag har lån på cirka 950 000.

Jag månadssparar cirka 6000 / månad i diverse fonder - detta känns som ett väldigt tryggt och långsiktigt sparande. Nu kommer vi till funderingen, jag har nyss sålt min bil och i och med det sitter jag på cirka 200k i likvider.

Hur bör man säkrast investera dessa? Antingen slänger jag in de på mina lån, men det känns väldigt dumt, räntan är 1.5% så det gör ingen direkt skillnad. Samtidigt vågar jag inte slänga ut allt på börsen ifall det kommer en enorm dipp. Jag behöver något smart sätt att sprida ut dom, men inget sätt känns riktigt smart.

Oavsett om jag sprider ut dom under ett år - så kan ju dippen komma precis när jag spridit ut dom. Och ju långsammare jag sprider ut dom desto mer förlorar jag ju på eftersom jag får betala 1.5% på dessa pengar jmf med om jag faktiskt betalat av lån.

Förväntar du dig att köpa t ex. en bil i framtiden igen eller är det pengar som kommer finnas kvar?
Jag hade ju varit ganska sugen på att komma ner till 50% belåning och således vara amorteringsbefriad.

Annars köra börsen och sprida riskerna ordentligt (enligt vilket vanligt tänk som helst, globalt, svenska, ränta, obligationer etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Känns intressant ändå. Billig. Nyss köpt en del i LF global indexnära samt Didner & Gerge globalfond. Så jag avvaktar att investera i ytterligare globalfond ett tag. Men kan ju säkert ersätta eller komplettera det jag har på sikt mtp den låga avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Billigaste "globala indexfonden". Inte mycket att snacka om där egentligen tycker jag.
Har lagt in i mitt månadsspar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Billigaste "globala indexfonden". Inte mycket att snacka om där egentligen tycker jag.
Har lagt in i mitt månadsspar.

Samma här, eller ska lägga in ikväll! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nej, det finns inget givet sätt. Forskningen visar att det inte lönar sig att sprida ut köp om man har en klumpsumma, samtidigt kan det ju kännas bra i magen. Ett alternativ är ju att ta t.ex. en bättre långräntefond (t.ex. Spiltan Högräntefond) och en globalfond, t.ex. Avanza Global (samma som Amundi Global MCSI). Lägger du hälften i varje så får du en bra riskspridning med stor chans till bättre avkastning än bankkonto eller amortering.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Blev också lite sugen på Avanza global.
Månadssparar i
AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond Global A
SPP Aktiefond Sverige A

Jag har ingen tidshorisont på dessa så typ 10+ år och tänkte månadsspara 4000kr i det.
Har ni några tips eller förslag på om jag ska byta ut några?
Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Du kan ju justera risken genom att fördela en del amortering en del börs en del likvid. På så sätt kan du enkelt justera din risk genom att välja hur stor del du vill ha på börsen.

Permalänk
Medlem

Hur brukar ni agera om ni köper en aktie för att ha i några år men efter 2 veckor har den stigit i nivå med 2års avkastningar?

Permalänk
Medlem

Ligger +176% med Canopy Growth Corp.
Investerar i Avanza Global, även barnens pengar pyntas in där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Blev också lite sugen på Avanza global.
Månadssparar i
AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond Global A
SPP Aktiefond Sverige A

Jag har ingen tidshorisont på dessa så typ 10+ år och tänkte månadsspara 4000kr i det.
Har ni några tips eller förslag på om jag ska byta ut några?
Tack på förhand

LF Global och SPP Global följer samma index som Avanza Global men med en högre avgift. Jag hade bytt ut bägge mot Avanza.

Skrivet av Elektron:

Hur brukar ni agera om ni köper en aktie för att ha i några år men efter 2 veckor har den stigit i nivå med 2års avkastningar?

Definiera 2 års avkastning? 5%? 15%? 25%? 50%?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

LF Global och SPP Global följer samma index som Avanza Global men med en högre avgift. Jag hade bytt ut bägge mot Avanza.

Definiera 2 års avkastning? 5%? 15%? 25%? 50%?

OMX30 genomsnitt gånger 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Njet, SPP Global följer MSCI All Country som inkluderar tillväxtmarknader, det gör inte MSCI World som de andra följer.

..men man skulle ju kunna skita i det och lägga några procent i någon tillväxtmarknadsfond istället, så får man ungefär samma sak. Hoppas Avanza ordnar fler snorbilliga fonder inom andra kategorier framöver.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Njet, SPP Global följer MSCI All Country som inkluderar tillväxtmarknader, det gör inte MSCI World som de andra följer.

..men man skulle ju kunna skita i det och lägga några procent i någon tillväxtmarknadsfond istället, så får man ungefär samma sak. Hoppas Avanza ordnar fler snorbilliga fonder inom andra kategorier framöver.

Tack för tipset, har du något tips om min andra post?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Köpte AMD-aktier för några år sedan. Kollade tillbaka historiskt och såg att efter det att varje ny arkitektur hade släppts så hade aktien gått upp en hel del. Och det var typ ett år innan Zen arkitekturen släpptes. Gav ca $2,17 per aktie. Gick först ner lite och sen började det gå upp. Fick ett dumt infall och sålde efter att det hade gått upp ca 50% på en dag. Sålde för $3,45 trots att jag hade tänkt behålla dom ett bra tag. Nu ligger dom runt $25. Lite surt. Hade blivit några hundra tusen i vinst om man hade behållt. Har själv haft en del AMD-processorer genom åren och följt företaget. Nu tycker jag dock att det är riskabelt att gå in även om det mycket väl kan fortsätta upp.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

Har investerat i ett företag som heter Redsense Medical i stället. Min förhoppning är att det ska bli en liknande resa. Dom drar inte in så mycket pengar än men det har börjat gå bättre. Intäkterna under Q2 2018 ökade med 110% mot Q1 (som i sin tur ökade med 168% mot Q4 2017) och väntas dessutom fortsätta öka kraftigt framöver (förvisso från ganska låga nivåer). Detta samtidigt som dom nyligen rott hem en stor upphandling i Italien och har andra större projekt på gång. Bland annat en stor utvärdering vid 26 medicinska center och en ny produkt som automatiskt stryper blodflödet och stoppar dialysmaskinen vid blodläckage.

”Den starka och stabila försäljningen under det första halvåret visar att Redsense nu på allvar börjar etableras som standard på de sjukhus och dialyscenter där produkten används.”

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/08/27/red...

Kursen ligger för närvarande runt 11 kr. Analyst Group värderade den till 29 kr i ett Base scenario i deras senaste analys.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag ligger 25% plus på sca idag, swedbank har riktkurs på 101 aktien ligger på 107, dags att sälja?
Känns så jävla fel att sälja den för jag skaffade den pga utdelningen inte tillväxten. Men 25% upp är bra många års utdelning. Vad ska jag göra? Snälla lite råd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag ligger 25% plus på sca idag, swedbank har riktkurs på 101 aktien ligger på 107, dags att sälja?
Känns så jävla fel att sälja den för jag skaffade den pga utdelningen inte tillväxten. Men 25% upp är bra många års utdelning. Vad ska jag göra? Snälla lite råd.

Vilken kurs är det du kollar på?
Swedbank ligger 100 kr mer än det du säger..
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5241/swedbank-a

Dessutom har Barclays höjt riktkursen till 215:- så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vilken kurs är det du kollar på?
Swedbank ligger 100 kr mer än det du säger..
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5241/swedbank-a

Dessutom har Barclays höjt riktkursen till 215:- så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån

Du länkar till swedbank när han pratar om sca

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Skrivet av laht:

Du länkar till swedbank när han pratar om sca

Ok.
Här blev det helt fel tolkning från min sida. Vet inte om man kanske skulle skriva "Swedbank har satt riktkurs 101 på aktien"
Jag uppfattade det helt klart som att Swedbank har riktkurs på 101.

Hursomhelst: Har man köpt en aktie för att ha som utdelare hade jag inte sålt. Jag brukar göra upp en plan innan jag köper en aktie och skriva en liten anteckning om jag ska sälja vid en viss nivå. Utdelare har man kvar lång tid framöver.
Trevlig helg!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"