Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Logitech G502

Hej!

Har en Logitech G502 som börjat bete sig jävligt underligt det senaste... Pluggar jag in den i en annan dator verkar den funka helt normalt! Musen rör sig trögt och hackigt eller inte alls. Vad fan kan det bero på? Har gjort rent där vid lasern med en tops, vatten o lite lite Yes. Är det nån jävla drivrutin som spökar? Har ominstallerat logitech gaming service (eller vad programmet heter) på datorn, men det hjälpte inte alls mycket. Musen verkar funka bättre precis vid omstart!

Tack på förhand.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hej!

Har en Logitech G502 som börjat bete sig jävligt underligt det senaste... Pluggar jag in den i en annan dator verkar den funka helt normalt! Musen rör sig trögt och hackigt eller inte alls. Vad fan kan det bero på? Har gjort rent där vid lasern med en tops, vatten o lite lite Yes. Är det nån jävla drivrutin som spökar? Har ominstallerat logitech gaming service (eller vad programmet heter) på datorn, men det hjälpte inte alls mycket. Musen verkar funka bättre precis vid omstart!

Tack på förhand.

Två bevis:

Citat:

Pluggar jag in den i en annan dator verkar den funka helt normalt!

och

Citat:

Musen verkar funka bättre precis vid omstart!

säger att det inte är fel på musen, utan din dator. Förmodligen drivrutiner eller någon annan mjukvara som spökar. Vad händer om du pluggar in en annan mus i den krånglande datorn?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

jag har en g502 som jag haft ett tag, innan hade jag en mx revolution.

Men tycker mig tycka det är väldigt jobbigt att träffa rätt med musen. nu har jag bytt skärm till en 4k 32" om det spelar roll. men har försökt ändra och trixa med dpi och frekvens, men får inte till det tycker jag. den känns väldigt "svårnavigerad" känner i armen att jag anstränger mig för att träffa rätt knapp...???

Vilken inställning är bäst för en 32"? spelar inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

jag har en g502 som jag haft ett tag, innan hade jag en mx revolution.

Men tycker mig tycka det är väldigt jobbigt att träffa rätt med musen. nu har jag bytt skärm till en 4k 32" om det spelar roll. men har försökt ändra och trixa med dpi och frekvens, men får inte till det tycker jag. den känns väldigt "svårnavigerad" känner i armen att jag anstränger mig för att träffa rätt knapp...???

Vilken inställning är bäst för en 32"? spelar inte spel.

Storleken på skärmen kvittar i sammanhanget tror jag iaf. Iaf för det tekniska dvs. Hur du är för dig som sitter vid datorn vet jag däremot....det är en annan historia kanske.

Hur eller hur, om du byter upplösning på din skärm måste du öka/minska din DPI därefter om du vill behålla exakt samma förhållande mellan handrörelse och Pekar rörelse. Sen spelar kanske skärmens storlek in där med som sagt eftersom...utväxlingen (i brist på bättre term) blir ju annorlunda.

Finns säkert info om exakt vad som gäller ngn stans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Storleken på skärmen kvittar i sammanhanget tror jag iaf.

Men om du byter upplösning på din skärm måste du öka/minska din DPI därefter om du vill behålla exakt samma förhållande mellan handrörelse och pekarrörelse.

Finns säkert info om exakt vad som gäller ngn stans.

Skickades från m.sweclockers.com

alltså jag tycker jag får in samma hastighet. att jag behöver röra musen samma mängd för att flytta pekaren, men tycker ändå det känns på något sätt som att det är svårt att träffa rätt med den.

testade koppla in min gamla mx revolution igen, men den var man ju tvungen att flytta över hela skrivbordet för att flytta pekaren, trots att jag ökade rörelse till max

Permalänk
Medlem

Om det inte är drivrutinerna, och du är säker på att du inte har någon profil som kickar igång på ena datorn, så att det blir strul.
Prova en annan USB port. Förslagsvis en USB2 port. (inte USB 3, för det kan strula ibland med vissa möss.)
Eller prova uppdatera drivrutinerna till datorn generellt.

Sen kan det ju vara värt att kolla underlaget du använder, om du inte använt exakt samma matta till båda datorerna.
Till många Logitech möss (vet inte just din) så kan man göra en "Musmattekallibrering".
Prova göra det på din matta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

alltså jag tycker jag får in samma hastighet. att jag behöver röra musen samma mängd för att flytta pekaren, men tycker ändå det känns på något sätt som att det är svårt att träffa rätt med den.

testade koppla in min gamla mx revolution igen, men den var man ju tvungen att flytta över hela skrivbordet för att flytta pekaren, trots att jag ökade rörelse till max

Hmm, då är det kanske pga den större skärmen lurar dig. Krävs samma rörelse för att ta sig från kant till känt tekniskt sett...men utvöxlingen blir ju annorlunda med en större skärm tänker jag. Dvs kant till kant på 24" är ju en mycket kortare sträcka rent fysiskt som dina ögon upplever. För datorn kvittar det ju, den går på upplösning.

Där ngn stans det skiter sig för muskelminnet kanske? Googla runt lite. Finns nog guider om man går från mindre till större skärm och byter upplösning samtidigt där ute, så borde du nog få ordning på det sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Om det inte är drivrutinerna, och du är säker på att du inte har någon profil som kickar igång på ena datorn, så att det blir strul.
Prova en annan USB port. Förslagsvis en USB2 port. (inte USB 3, för det kan strula ibland med vissa möss.)
Eller prova uppdatera drivrutinerna till datorn generellt.

Sen kan det ju vara värt att kolla underlaget du använder, om du inte använt exakt samma matta till båda datorerna.
Till många Logitech möss (vet inte just din) så kan man göra en "Musmattekallibrering".
Prova göra det på din matta.

har gjort en kalibrering i programmet som kom med musen.

märker att windows egna inställningar också spelar in. ändrar man där, så ändrar sig musen.
ska man ställa windows på något speciellt och sedan sköta det i programmet som kom med?

i win finns tex "förbättra musens precision" som är ikryssad, men tycker ändå inte det är någon förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

har gjort en kalibrering i programmet som kom med musen.

märker att windows egna inställningar också spelar in. ändrar man där, så ändrar sig musen.
ska man ställa windows på något speciellt och sedan sköta det i programmet som kom med?

i win finns tex "förbättra musens precision" som är ikryssad, men tycker ändå inte det är någon förbättring.

Stäng av 'förbättra musens precision' för guds skull. Det är fullkomligt skräp.
I övrigt förstår jag mig inte riktigt på ditt problem i detta fall, låter mest som det är något i ditt huvud att du är mer van med en annan modell. Krävs inte jättestora detaljer för att det ibland ska slå slint i skallen när det kommer till pekdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Stäng av 'förbättra musens precision' för guds skull. Det är fullkomligt skräp.
I övrigt förstår jag mig inte riktigt på ditt problem i detta fall, låter mest som det är något i ditt huvud att du är mer van med en annan modell. Krävs inte jättestora detaljer för att det ibland ska slå slint i skallen när det kommer till pekdon

den blev ännu äckligare utan det...

Permalänk

Jag har fått lära mig att mus-inställningarna i Windows ska vara på default för att inte det ska börja spöka med andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com