Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är spännande att alla har så pass hög lön här när snittet för riket är 300 000 per år.

Jag ligger på runt 600 per år om det håller i sig och jag inte tappar några kunder.

IT Säljare
8år inom branchen men jobbat med sälj sen jag gick ur gymnasiet.
32år
Stad med 50k invånare
Grundlön på 30k Brukar snitta runt 20 i provis.
Förmånsbil, mobil, friskvård, fria arbetstider

Har halv ångest varje månadsbryt om att börja om på noll igen men det får man väl ta.

Av någon konstig anledning så har jag inte mer pengar nu än när jag låg på 350 000 om året.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

@Hymer: Jag tar ut 20 över dig och har heller inga pengar över Tur man får lite utdelning också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Hehe ;D Mer pengar = dyrare liv för mig, Skulle kunna spara massor men väljer att leva fullt ut medans man fortfarande kan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

@Hymer: Same, same. Jag ser lönen som fickpengar man kan förbruka!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Nu går vi OT men jag grundar mitt beslut i att inte spara undan allt jag kan över att jag hade en nära vän som typ levde som en kyrkråtta trots okej lön. Men han skulle prompt spara undan typ allt för att kunna sluta jobba tidigt.

Nu blev han sjuk och gick bort i Cancer för några år sen och vilken glädje hade han av sina sparade pengar? Han hade även ett tråkigt vuxenliv då han nästan alltid tackade nej till aktiviteter som kostade pga sin spardröm.

Då kände jag att nää det är bäst att passa på att leva för man vet aldrig när det tar slut.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@CyberVillain: Nu går vi OT men jag grundar mitt beslut i att inte spara undan allt jag kan över att jag hade en nära vän som typ levde som en kyrkråtta trots okej lön. Men han skulle prompt spara undan typ allt för att kunna sluta jobba tidigt.

Nu blev han sjuk och gick bort i Cancer för några år sen och vilken glädje hade han av sina sparade pengar? Han hade även ett tråkigt vuxenliv då han nästan alltid tackade nej till aktiviteter som kostade pga sin spardröm.

Då kände jag att nää det är bäst att passa på att leva för man vet aldrig när det tar slut.

Tycker det är ytterst on topic vad man gör för sin lön NEj men jag håller med. Därför jag alltid säger åt mina päron att resa upp pengarna. Vi behöver inte ärva något.

Visa signatur
Permalänk

Efter att ha sett ett antal avsnitt av lyxfällan så har jag dragit slutsatsen att det inte är att förringa hur mycket av lönen som spenderas på skit också...
Man kan tjäna riktigt bra med pengar och ändå leva som en slav pga kassa val.

Permalänk
Medlem

Facket har vart duktiga de senaste åren,

2016->2017: 28,300 -> 28,600
2017->2018: 28,600 -> 28,700...

Maskintekniker

Permalänk
Avstängd

@NaturaL: Nu vet jag att man inte får vara politisk på swec, men det där är varför facket suger

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFference:

Fasen va dålig som senior konsult i NORGE. Jag jobbar som konsult sedan ett drygt år tillbaka i Sverige. Främst i uppdrag som scrum master och agil coach. Jag har 47 000 SEK, gratis valfri telefon vartannat år, gratis abonnemang, 3000 kr friskvård, en utlandskonferens varje år (lyxig sådan), lyxiga och svindyra sommarfester och julfester. Med mer med mera. Utöver det är jag konsultchef på deltid med ett tillägg på ett par tusenlappar per månad. Får även viss reseersättning varje månad. Och även möjlighet till privat förmånsbil (nästan vilket märke och modell man vill.) Utöver det underbara chefskollegor och chefer och en grymt bra stämning och transparens.

Jag är bara inne på mitt andra år i mitt första jobb. Är bra på det jag gör, men kan nog inte rusa förbi alla andra i lönestegen bara sådär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DIFference:

Fasen va dålig som senior konsult i NORGE. Jag jobbar som konsult sedan ett drygt år tillbaka i Sverige. Främst i uppdrag som scrum master och agil coach. Jag har 47 000 SEK, gratis valfri telefon vartannat år, gratis abonnemang, 3000 kr friskvård, en utlandskonferens varje år (lyxig sådan), lyxiga och svindyra sommarfester och julfester. Med mer med mera. Utöver det är jag konsultchef på deltid med ett tillägg på ett par tusenlappar per månad. Får även viss reseersättning varje månad. Och även möjlighet till privat förmånsbil (nästan vilket märke och modell man vill.) Utöver det underbara chefskollegor och chefer och en grymt bra stämning och transparens.

Av ren nyfikenhet. Har ni någon gräns på prisbasbelopp avseende tjänstebil? Har haft andra jobb där man oftast haft ett tak på ex. 8,5 Pbp eller liknande även om man drar av på lönen etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Just nu 12276:- i månaden, sjukersättning. Får se om det kommer minska eller öka efter valet, eller om man blir utsparkad ur Försäkringskassan, spännande tider.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bor i sthlm och tjänar ca 83 000 SEK/mån efter att man har bytt arbetsgivare. Sedan tillkommer andra förmåner som tjänstebil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ändå att det är spännande att alla har så pass hög lön här när snittet för riket är 300 000 per år.

Sweclockers har aldrig varit representativt för hela befolkningen i något.

En stor andel verkar ju vara tjänstemän i privat sektor och då var snittet 36k/mån sist jag såg statistik.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ändå att det är spännande att alla har så pass hög lön här när snittet för riket är 300 000 per år.

Jag ligger på runt 600 per år om det håller i sig och jag inte tappar några kunder.

IT Säljare
8år inom branchen men jobbat med sälj sen jag gick ur gymnasiet.
32år
Stad med 50k invånare
Grundlön på 30k Brukar snitta runt 20 i provis.
Förmånsbil, mobil, friskvård, fria arbetstider

Har halv ångest varje månadsbryt om att börja om på noll igen men det får man väl ta.

Av någon konstig anledning så har jag inte mer pengar nu än när jag låg på 350 000 om året.

Tror det är rätt många som jobbar med sån där data här.

Tror det oftast ger en rätt bra lön.

Skillnad om man är en stackars ekonom som jag. Ack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sweclockers har aldrig varit representativt för hela befolkningen i något.

En stor andel verkar ju vara tjänstemän i privat sektor och då var snittet 36k/mån sist jag såg statistik.

Wut? Jag har jobbat i två månader och tjänar 35kkr som tjänsteman i privat sektor. Snittet kan väl inte vara 1kkr över min ingångslön?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut? Jag har jobbat i två månader och tjänar 35kkr som tjänsteman i privat sektor. Snittet kan väl inte vara 1kkr över min ingångslön?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. 2017 var genomsnittet 41700.
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbets...

Räknar man med inflation 2% så bör den vara runt 42 500 för 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut? Jag har jobbat i två månader och tjänar 35kkr som tjänsteman i privat sektor. Snittet kan väl inte vara 1kkr över min ingångslön?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PlogarN97:

Nja. 2017 var genomsnittet 41700.
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbets...

Räknar man med inflation 2% så bör den vara runt 42 500 för 2018

Oj, det har tickat uppåt rejält.
Var nog 3-4 år sen jag såg 36k.

GLaDER, långt ifrån alla tjänstemän har bra lön, t ex receptionister och liknande som snarare ligger strax över 20k räknas in.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ca 45k i månaden. Jobbar som bergarbetare i gruva.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

30k danska i månaden + betald färja över sundet. Är väl inget att hurra för men livet går runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tror det är rätt många som jobbar med sån där data här.

Tror det oftast ger en rätt bra lön.

Skillnad om man är en stackars ekonom som jag. Ack.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att en del siffror är avrundade uppåt ibland också.

Permalänk
Medlem

@improwise: Hur kan du inte tycka 40k+ är mer än ok?

De flesta av mina vänner ligger runt 30k. Tänk dig alla som sliter i vården med äldre tex och ligger på typ 27

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Oj, det har tickat uppåt rejält.
Var nog 3-4 år sen jag såg 36k.

GLaDER, långt ifrån alla tjänstemän har bra lön, t ex receptionister och liknande som snarare ligger strax över 20k räknas in.

Med rättningen ovan tycker jag det låter väldigt mycket mer rimligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@improwise: Hur kan du inte tycka 40k+ är mer än ok?

De flesta av mina vänner ligger runt 30k. Tänk dig alla som sliter i vården med äldre tex och ligger på typ 27

Morsan fyllde precis 59 år, jobbar inom hemtjänsten och är undersköterska. Hon har minst tio års erfarenhet inom vårdyrket och gör ett bättre jobb än de flesta på så vis att hon faktiskt bryr sig och gör "allt" i hennes makt för att hjälpa till och underlätta för kollegor och vårdtagare. Det är verkligen inte alla som ens kan eller orkar med det. Hon tjänar ca 23k. Senast jag pratade med henne så verkade det faktiskt som att hon var i färd med att på allvar leta efter något annat. Alla dom som inte försöker och är direkt olämpliga för att jobba inom vården knäcker de övriga genom att inte axla sin del av en den höga arbetsbördan. Ni kan ju gissa själva vilka som är trängda nog att ta ett jobb inom hemtjänsten med pisslön och nästintill omöjliga krav..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@improwise: Hur kan du inte tycka 40k+ är mer än ok?

De flesta av mina vänner ligger runt 30k. Tänk dig alla som sliter i vården med äldre tex och ligger på typ 27

Gissar att du kanske skrev fel användarnamn då jag inte kan minnas att jag uttryckt nån sån åsikt, dessutom håller jag helt med dig om jag nu skulle göra det.

Permalänk
Medlem

@improwise: Stämmer Skulle varit till @grensman

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

För mig är det oförståeligt hur man kan göra av med uppemot 50k per månad, då har man jävligt dyra vanor. Äter ni rysk kaviar till frukost och köper fabriksny bil vartannat år?

Själv verkar jag sänka snittlönen på sweclockers med mina 23.500 kr före skatt. Undersköterska inom akutsjukvård med fem års erfarenhet. Utöver grundlönen brukar man väl kunna få ihop runt 2.000 kr i OB. Det är 2.000 kr för 2-3 kvällar i veckan samt två helger av fem. Jag har egentligen inget emot att jobba kvällar och helger men att man bara får ca. 2.000 kronor för det känns som en spark i skrevet.
Värst är dock när man slutar jobbet 21:30 på kvällen och ska vara tillbaka klockan 06:45 dagen efter. Det är två dagar som går åt till arbetet för inte fan är man i skick att göra något den andra dagen efter jobbet (sen kan man fråga sig hur patientsäkert det är).

Men men, nu är jag i alla fall tjänsteledig för studier, pluggar till sjuksyrra. Ingångslönen när jag blir klar ligger på, hör och häpna, 24.500 kr. Kanske att jag kan få en femhundring extra p.g.a. min erfarenhet som undersköterska. Så ekonomiskt går jag back och jag behåller de kassa villkoren. Om man inte vill jobba på bemanning eller inom kommunen men aldrig att jag skulle göra det.

Tur att man är billig i drift och tycker om sitt jobb :P. Men jag tycker synd om alla tjejer i plugget som kommer direkt från gymnasiet, de har ingen jävla aning om vad de ger sig in på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

För mig är det oförståeligt hur man kan göra av med uppemot 50k per månad, då har man jävligt dyra vanor. Äter ni rysk kaviar till frukost och köper fabriksny bil vartannat år?

Själv verkar jag sänka snittlönen på sweclockers med mina 23.500 kr före skatt. Undersköterska inom akutsjukvård med fem års erfarenhet. Utöver grundlönen brukar man väl kunna få ihop runt 2.000 kr i OB. Det är 2.000 kr för 2-3 kvällar i veckan samt två helger av fem. Jag har egentligen inget emot att jobba kvällar och helger men att man bara får ca. 2.000 kronor för det känns som en spark i skrevet.
Värst är dock när man slutar jobbet 21:30 på kvällen och ska vara tillbaka klockan 06:45 dagen efter. Det är två dagar som går åt till arbetet för inte fan är man i skick att göra något den andra dagen efter jobbet (sen kan man fråga sig hur patientsäkert det är).

Men men, nu är jag i alla fall tjänsteledig för studier, pluggar till sjuksyrra. Ingångslönen när jag blir klar ligger på, hör och häpna, 24.500 kr. Kanske att jag kan få en femhundring extra p.g.a. min erfarenhet som undersköterska. Så ekonomiskt går jag back och jag behåller de kassa villkoren. Om man inte vill jobba på bemanning eller inom kommunen men aldrig att jag skulle göra det.

Tur att man är billig i drift och tycker om sitt jobb :P. Men jag tycker synd om alla tjejer i plugget som kommer direkt från gymnasiet, de har ingen jävla aning om vad de ger sig in på.

Är inte speciellt svårt faktiskt, såhär ser en normal månad ut för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trunk: 50k är inte så svårt att göra av med.

Först är det ca 33500kr efter skatt.

Exempel om man bor i sthlm.

Boende: 13000kr (nybyggde 3a, Hyresrätt)
Bil leasing/lån ink försäkring: 5500kr
Parkering: 1200kr
Mat hemma/lunch ute: 3700kr
Hobby/nöje: 3000kr (bio, prylar, osv).
Ävriga utgifter: 1000kr (hemförsäkring, spotify, Nyheter, Netflix osv)
Sparande: 6100kr

50k är inte så mycket som det låter :(. Särskilt i stora städer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Är inte speciellt svårt faktiskt, såhär ser en normal månad ut för mig

http://i.imgur.com/PCMokAX.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Mat för 22k är fan löjligt :). Dock kanske annat döljer sig där under.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro