Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Mat för 22k är fan löjligt :). Dock kanske annat döljer sig där under.

Äter ute 3-5 dagar i veckan ej inräknat brunch/lunch.
Ibland ser det ut såhär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Äter ute 3-5 dagar i veckan ej inräknat brunch/lunch.
Ibland ser det ut såhär

http://i.imgur.com/oS3dAzF.jpg

Hur ser det ut på 12 månader?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Mat för 22k är fan löjligt :). Dock kanske annat döljer sig där under.

Antar att det är mat och alkohol. Gillar man lite finare viner och/eller sprit drar det iväg oerhört snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Bor du i ett slott eller amorterar du så mycket du bara kan???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeddan:

Hur ser det ut på 12 månader?

Det är några avstickare faktiskt, Tink är fan grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av evirob:

@CyberVillain: Bor du i ett slott eller amorterar du så mycket du bara kan???

Tink verkar lägga allt möjligt junk under den posten bor billigt 2k avgift 7k i lån varan 4k amortering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@improwise: Stämmer Skulle varit till @grensman

Går ju åt en hel del mer i skatt i Danmark än i Sverige. Hade man skattat för det i Sverige hade det varit en annan sak. Men vi klarar ju oss bra så klagar inte på det sättet. Men man vill väl alltid ha mer 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: ah, ja Tink tar lite tid att få ordning på

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Ser ju ganska normalt ut tycker jag tills man ser mat kostnaden :).

Kanske ska räkna på vad du skulle kunna göra med dom pengarna istället. Säger inte vad du ska göra med dina pengar utan mest kanske som ett intressant tankeexpriment.

Som exempel har pengar att 100% äga en liten stuga i fjällen på 10år. eller Hus i spanien :).

Men som sagt ska jag inte kommentera vad andra gör :). Jag kollar inte ens på prislappen när jag handlar mat

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@CyberVillain: Ser ju ganska normalt ut tycker jag tills man ser mat kostnaden :).

Kanske ska räkna på vad du skulle kunna göra med dom pengarna istället. Säger inte vad du ska göra med dina pengar utan mest kanske som ett intressant tankeexpriment.

Som exempel har pengar att 100% äga en liten stuga i fjällen på 10år. eller Hus i spanien :).

Men som sagt ska jag inte kommentera vad andra gör :). Jag kollar inte ens på prislappen när jag handlar mat

Aldrig förstått folk som har hus utomlands, jag åker hellre till nytt ställe några gånger per år. (Och äter ute, all inclusive går bort!)
Knappt ens i Sverige, jag har iof två sommarstugor med det för att sambon har en på sin sida och jag en på min sida, skulle inte köpa eget så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbar som underläkare på ett mindre sjukhus i Skåne. Tjänar 30.000 kr brutto. Ungefär lika mycket som @CyberVillain lägger på mat varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. 2017 var genomsnittet 41700.
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbets...

Räknar man med inflation 2% så bör den vara runt 42 500 för 2018

Tycker inte att genomsnitt är ett särskilt bra mått då den dras upp av enskilda individers löner. Medianlönen var 37 000 år 2017 för privata tjänstemän. Stor skillnad mellan könen, 33 700 jämfört med 40 000. Sannolikt på grund av att män jobbar mer med IT och liknande områden. De flesta på Sweclockers är väl inom lönsamma områden som IT. Så medianlönen här är rimligen en bra bit över 40 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Tycker inte att genomsnitt är ett särskilt bra mått då den dras upp av enskilda individers löner. Medianlönen var 37 000 år 2017 för privata tjänstemän. Stor skillnad mellan könen, 33 700 jämfört med 40 000. Sannolikt på grund av att män jobbar mer med IT och liknande områden. De flesta på Sweclockers är väl inom lönsamma områden som IT. Så medianlönen här är rimligen en bra bit över 40 000.

Tycker detsamma men åt andra hållet s.a.s., tycker genomsnittet oftast dras ner av enskilda individers löner.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hade löneförhandling för någon vecka sen.

Började med 17k förra året en månad efter studenten. Har alltså varit på företaget i ett år nu och fick en löneökning på ca30% så landade på 21500.

Är ingen superlön, men ganska nöjd med 21500. Har varit snack om att en befordran kommer att ske de närmsta månaderna så satsar på att plocka den från kollegan och plocka hem ytterligare några tusenlappar i månaden ^^
Hur det går med det får jag dock se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker detsamma men åt andra hållet s.a.s., tycker genomsnittet oftast dras ner av enskilda individers löner.

Det vanligaste är att medellönen ligger över medianlönen.

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Hur mycket extra har VR spelet dragit in till dig?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett bemanningsföretag inom plåtindustrin enbart natt skift och får ut ungefär 24 tusen netto
Nattpassen består av söndag-måndag kl. 20-06
måndag-torsdag kl.23-06
3 veckor så och den 4:de veckan så kör vi 5 dagars men den brukar vi bara gå halva tiden och kompa ut så vi går vid 3 tiden.

Jag är en mer av en nattmänniska och känner att detta passar mig men lite mer i lön hade ju inte varit fel att få då jag sköter både lagret och utlastningen själv på företaget på natten.

Visa signatur

Stationära Datorn : Fractal Design R4 , I5 2500k, Asus p8z68-v pro gen3 , Gigabyte gtx 670 , Kingston DDR3 1600MHz 8GB , Cosair 650 W, 1 st 500 gb o en 320 gb i datan, 2 st externa 750 gb, 500 gb. Skärm : Lg 23.4 tum 120 hz.
Kringutrustning:Yamaha Rx- v765 2 st klipsch rf-62. RAZER ARCTOSA - RAZER LACHESIS , Hedset Logitech G35 .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@CyberVillain: Hur mycket extra har VR spelet dragit in till dig?

avrundningsfel tyvärr :/ Men jag hoppas verkligen på att VR ska ta fart. Vi ska även marknadsföra nästa update mycket mer än de tidigare.
edit: Spelutveckling överlag är inget jobb med fet inkomst, förutom för några ytterst få. Minecraft osv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är några avstickare faktiskt, Tink är fan grymt

http://i.imgur.com/QW42JoK.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du använder ett bra kreditkort med den spenden så du får bra avkastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Hoppas du använder ett bra kreditkort med den spenden så du får bra avkastning.

Kör Mastercard, Diners och amex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde vi la mycket på mat som lägger 12-15k på två pers men vi är ju inte värst iaf :p. Däremot spenderar vi nog pengarna på annat som bilen istället.

Kan ju inte spara för mycket pengar så något ska man köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Är inte speciellt svårt faktiskt, såhär ser en normal månad ut för mig

http://i.imgur.com/PCMokAX.jpg

Rysk kaviar till frukost, sa ju det...

Skrivet av Implor:

@Tdoll: 50k är inte så svårt att göra av med.

Först är det ca 33500kr efter skatt.

Exempel om man bor i sthlm.

Boende: 13000kr (nybyggde 3a, Hyresrätt)
Bil leasing/lån ink försäkring: 5500kr
Parkering: 1200kr
Mat hemma/lunch ute: 3700kr
Hobby/nöje: 3000kr (bio, prylar, osv).
Ävriga utgifter: 1000kr (hemförsäkring, spotify, Nyheter, Netflix osv)
Sparande: 6100kr

50k är inte så mycket som det låter :(. Särskilt i stora städer.

Förtränger alltid boendekostnaderna, jävligt skönt att jag flyttat ut i skogen istället för att bo kvar i sthlm/gbg.
Men 6.700 kronor för en bil om man bor i sthlm? För det första tycker jag det är konstigt att folk tar billån om de tjänar så mycket pengar. För det andra känns det jävligt ovärt att betala så i en stad där kollektivtrafiken är så väl utbyggd. Finns förstås de som måste ha en bil men det lär knappast vara så många. Att åka på helgutflykter behöver man ingen XC90 för. Men men, det är väl bara jag som är bitter

Skrivet av CyberVillain:

avrundningsfel tyvärr :/ Men jag hoppas verkligen på att VR ska ta fart. Vi ska även marknadsföra nästa update mycket mer än de tidigare.
edit: Spelutveckling överlag är inget jobb med fet inkomst, förutom för några ytterst få. Minecraft osv

Vad är det för spel ni pratar om? Kanske något man själv spelat
Om det är din lön som spelutvecklare som möjliggör dina utgifter så får du nog definiera om begreppet "fet lön". Visst, inte i samma liga som t.ex. minecraft men det är som att kalla en 15-miljonärsvilla på Lidingö ett ruckel bara för att det inte är det kungliga slottet.

Skrivet av Aktsu:

Kan ju inte spara för mycket pengar så något ska man köpa.

Nja... Är det inte bättre att vara lite restriktiv med utgifterna och jobba mindre istället? Om jag hade 50.000 i lön hade jag utan att blinka gått ner till 75 % arbetstid, om inte mindre än det till och med. Inte alla jobb som tillåter det förstås men även om valet finns verkar svensken inbilla sig att man, oavsett vilket, måste jobba minst 100 %.

Permalänk

Det var fan så folk kan spendera pengar, men sån inkomst hade jag också kunnat tänka mig att bo i norden. Nu önskar jag bara att jag kommer härifrån snarast.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Rysk kaviar till frukost, sa ju det...

Förtränger alltid boendekostnaderna, jävligt skönt att jag flyttat ut i skogen istället för att bo kvar i sthlm/gbg.
Men 6.700 kronor för en bil om man bor i sthlm? För det första tycker jag det är konstigt att folk tar billån om de tjänar så mycket pengar. För det andra känns det jävligt ovärt att betala så i en stad där kollektivtrafiken är så väl utbyggd. Finns förstås de som måste ha en bil men det lär knappast vara så många. Att åka på helgutflykter behöver man ingen XC90 för. Men men, det är väl bara jag som är bitter

Vad är det för spel ni pratar om? Kanske något man själv spelat
Om det är din lön som spelutvecklare som möjliggör dina utgifter så får du nog definiera om begreppet "fet lön". Visst, inte i samma liga som t.ex. minecraft men det är som att kalla en 15-miljonärsvilla på Lidingö ett ruckel bara för att det inte är det kungliga slottet.

Nja... Är det inte bättre att vara lite restriktiv med utgifterna och jobba mindre istället? Om jag hade 50.000 i lön hade jag utan att blinka gått ner till 75 % arbetstid, om inte mindre än det till och med. Inte alla jobb som tillåter det förstås men även om valet finns verkar svensken inbilla sig att man, oavsett vilket, måste jobba minst 100 %.

Min primära business är att driva ett konsultföretag främst enterprisekunder. Spelet är bara en rolig Side biz som jag hoppas kan leda till något på sikt, alltid varit gamer sedan jag fick min första 8086 på åttiotalet så att göra egna spel har alltid varit en dröm. Vi har dragit in några 100k än så länge men då pratar vi två pers halvtid sedan maj 2016 så det är i princip lika med noll revenue

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja... Är det inte bättre att vara lite restriktiv med utgifterna och jobba mindre istället? Om jag hade 50.000 i lön hade jag utan att blinka gått ner till 75 % arbetstid, om inte mindre än det till och med. Inte alla jobb som tillåter det förstås men även om valet finns verkar svensken inbilla sig att man, oavsett vilket, måste jobba minst 100 %.

Sliter inte direkt ut mig i dagsläget så har inga större problem med att jobba heltid, både jag och frun ligger över 50k så det blir en del pengar över till sparande även om vi som sagt spenderar en hel del på mat och bilen (främst värdeminskning där). Vi båda skulle utan problem kunna jobba 75% i dagsläget även med dagens utgifter men det är inte av intresse just nu.

Kommer nog gå över till eget konsultande i framtiden istället, då kan jag jobba 75% och ändå ta ut mycket mer än dubbla lönen.

Permalänk
Medlem

Jag är helt oduglig som sagt på att spara, Hade sparat ihop en rätt schysst summa pengar men råkade casha en ny Aprilia RSV4 som tömde kontot rätt bra xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har gått ett tag sedan senast och det är några som har slutat på jobbet så vi är kort om folk (som alltid senaste dryga året...). Har varit missnöjd med lönen ett skapligt tag för jag vet att jag drar in långt mer än jag kostar så jag sa till chefen att jag letar nytt pga lönen. Det blev rätt bra fart på henne och det slutade med +4k. Med förmåner jag förmånsbeskattas för ligger jag nu på ca. 37kkr. Började på 23.5k för ganska precis 2.5 år sen.

Har just vunnit budgivningen på en villa så det satt fint...

Permalänk

Serviceingenjör: 23-26 000 kr efter skatt ( +mobil+förmånsbil Audi A6 ) Första jobb efter examen, roligt jobb med mycket kundbesök. Ligger borta på hotell 3-5 gånger i månaden.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte Z390 UD CPU: 9700k @4.9Ghz GPU: ASUS Strix 2080ti RAM: 16GB 3800Mhz PSU: XFX 850W HDD: Seagate 2TB SSD: Samsung 500GB OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Sfbgeneral:

Serviceingenjör: 23-26 000 kr efter skatt ( +mobil+förmånsbil Audi A6 ) Första jobb efter examen, roligt jobb med mycket kundbesök. Ligger borta på hotell 3-5 gånger i månaden.

Får man fråga vart jobbar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tog det jobb i Schweiz som jag skrivit om tidigare i tråden.
Brutto 165kkr/225kkr per månad utan/med förväntad bonus. 25 semesterdagar.
15 år erfarenhet från offentlig sektor i Sverige. Jobbar med strategisk prissättning.
Ruskigt höga levnadsomkostnader här. Räknar med cirka 70 procent netto, men boende, sjukförsäkring och förskola för två vuxna och ett barn ligger på cirka 65 000 per månad.

kan man inte spara in på förskolan på den ena vuxna

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"