Skrivet av felixwemmel:
@d97jro: Okej, det va ju bra! Jag har inte som avsikt att överklocka egentligen men det kan ju ändras med tiden. Är det en bra idé att köra på en CPU-kylare som är lite overkill så att man kan köra fläktarna lite långsammare och få ner ljudnivån några db?
Jo, det är absolut en idé att köpa en annan kylare än det som brukar levereras med. Men ska man inte överklocka behöver det inte bli alltför dyrt att köpa en tillräckligt bra. Sedan mer än ett decennium sätter jag Arctic Coolings Alpine-kylare i de datorer jag kommer i kontakt med. Dels lämnar tillverkaren 6 års garanti (de tror på sin produkt), och dels har jag kört sådana i långt mer än 6 år utan minsta problem. Min absoluta favorit är Alpine 11 GT rev. 2, som kostar under hundralappen. Denna kör jag både på i7, i5 och i3:
På min frus dator (med en 3:e generationens i3) har jag ställt in så att fläkten är avstängd upp till, ja, nu minns jag inte exakt, men säg 60°C. Och sedan att den ska fläkta på max om temperaturen överskrider typ 80°C. CPU:n kommer själv att stänga ner sig när den går över 100°C, och jag vill helst inte att den går över 90°C. Resultatet i praktiken är att fläkten i stort sett alltid står stilla, med CPU-temperatur på drygt 40°C. När man trycker igång flertrådad rendering av film kommer den att fläkta igång lite svagt (i princip ohörbart), men temperaturerna har nog aldrig varit över 70°C hur mycket man än försöker stressa CPU:n.
På min egen dator (med en 4:e generationens i5) har jag ställt in så att fläkten ligger på kanske 6–700 RPM i idle. Och att den sedan ska fläkta max om temperaturerna passerar 80°C. Även i detta system tror jag aldrig att jag har lyckats stressa upp temperaturerna över 70°C. Och därmed går fläkten aldrig över 1000 RPM (och det är vid 1100 RPM börjar man kunna höra den). Systemet är alltid tyst.
På min jobbdator (med en 2:a generationens i7) kan man inte ställa in så mycket, så jag låter Intel-moderkortet sköta fläktandet. Och det gör den så att fläkten går i c:a 750 RPM i idle. När temperaturen går upp till 7c:a 0°C går fläkten på 1000 RPM och då stabiliseras temperaturen runt 70°C. Vid 1000 RPM hörs inte fläkten, så systemet är alltid tyst. (Vilket är precis vad jag ville, för den maskinen lastas ofta rätt mycket.)
Så därför ser jag ingen anledning att lägga mer pengar på dyrare kylare när jag kan uppnå ovanstående med enkla medel. Skulle jag börja överklocka tungt hade man förstås fått vara beredd på att slanta upp för större pjäser.
Men vad jag ser är att folk kyler ner sina grejer alldeles för mycket i onödan. Man blåser på så att maskinerna låter som vindtunnlar och har CPU:erna på under 30°C vilket är fullständigt onödigt om man inte älskar buller. P.s.s. har man ju empiriska studier som visar att mekaniska hårddiskar trivs allra bäst när de är varmare än 30°C men kallare än 40°C. Då är det bra dumt att fläkta ner dem till temperaturer under 30°C.
Skrivet av felixwemmel:
Alright, men vad skulle du rekommendera för chassi? Är till exempel Phantek P400s ett bra alternativ? Och är det någon större skillnad i ljuddämpning mellan chassi med fönster eller utan? Med tanke på att jag bara kör lagring via M2 och en extern SSD så behöver jag inte oroa mig över oljud från hårddisk. Tack för feedback
Här är jag tyvärr så tråkig att jag mest talar om vad som är dåligt utan att kunna ge dig ett gyllene svar på bästa valet. :-/
Men på dyrare chassin har jag inte sett så mycket imponerande grejer som motiverar priset. Men jag är lite gammaldags där; för mig ska datorn vara diskret och chassits syfte är att skydda komponenterna, ge dem bra kylning och stå för ljudisolering. Blinkande trams och glasrutor och sådant förstår jag förstås varför en del vill ha, men det är inte för mig. De ljudisolerade lådor jag har sett har inte isolerat så fantastiskt, och om man ändå måste komplettera själv med ljudisolerande material så kan man köpa billigare chassi från början.
Men att du inte ska ha mekanisk lagring gör det mycket lättare att ljuddämpa, så det göra saken lättare. Även med ett icke-ljudisolerat chassi borde det inte väsnas särskilt mycket alls med ovan nämnda kylare efter att du har ställt in fläktstyrningen och PSUn du har valt. Ja, grafikkortet blir "boven" i sammanhanget; det vet jag inte hur mycket oväsen den åstadkommer.
Lite inspiration kanske man kan sno på ett sådant här ställe:
https://www.quietpc.com/pc-cases
och NZXT brukade väl alltid göra tysta chassin?
Phantec har väl också gott rykte, så ett sådant är säkert bra. Prislappen på ett sådant du nämner är ju ändå helt okej.