Köpråd: Tyst och kraftfull dator för musikproduktion

Permalänk

Köpråd: Tyst och kraftfull dator för musikproduktion

Hej!

Efter att ha blivit överkörd av Apple och efter ett flertal impulser att köra handen genom min MacBook Pro så har jag bestämt mig för att bygga en maskin. Jag behöver en kraftfull och tyst dator främst för att producera musik men också för att redigera videos. Stort prio på att datorn ska vara tyst för att undvika bakgrundsbrus vid inspelning med mikrofon. Mjukvaran jag använder är främst Pro Tools och Adobe Premiere Pro, om det nu är relevant. Thunderbolt 3 är också ett måste för mitt ljudkort (UAD Apollo Twin Duo mk2). Kommer även gamea lite.

Min budget är ca 17 000 men kan tänka mig att betala mer om det behövs. Tänker att det är bättre att göra det rätt från början så jag slipper göra om det senare.

Här är min varukorg för tillfället:
Chassi: Fractal Design Define R6 Blackout
Moderkort: MSI Z370-A PRO
PSU: Be Quiet! Straight Power 11 550W
GPU: MSI Geforce GTX Gaming X 1060/1070 (köper begagnat)
CPU: Intel Core i7 8700K
CPU-kylare: Dark Rock 4
RAM: 2 st Corsair Vengeance LPX 8GB 3000 MHz CL15
SSD: Samsung Evo 970 500GB
PCIe: ASUS Thunderbolt EX 3

Totalt: 16 403 kr på Inet (inkl. MSI GeForce GTX 1060)

Jag valde MSI grafikkortet eftersom fläktarna bara är igång vid tyngre belastning. Av samma anledning valde jag det nätaggregatet. Har ingen tidigare erfarenhet av att bygga dator så därför vänder jag mig till er för feedback innan jag påbörjar bygget. Har jag valt rätt komponenter? Är något overkill? Borde något uppgraderas? Har jag glömt något? All feedback är välkommen.

Har även en liten fundering angående val av chassi. Finns det något kompakt alternativ som samtidigt erbjuder bra ljuddämpning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag blev glad när jag läste specifikationen ovan, för min spontana reaktion är att de där grejerna borde fungera fin-fint tillsammans som system. MSI har bra fläktstyrningar i BIOS/UEFI så att du kan justera in riggen att inte vädra ner temperaturerna mer än nödvändigt.

Efter närkamp med gamla Fractal Design Define Mini, och erfarenhet från svågerns Define R2, är jag inte överdrivet imponerad av Fractal Designs chassin sett till prislapparna på dem. Jag hade förväntat mig mycket mer ljudisolering och en hårddiskupphängning som inte fungerade som resonanslåda. I min frus dator (med Define Mini) slutade det med att jag fick riva ut hårddiskburarna och hänga upp med resårband för att få det tyst, och då var det ju inte så lönt att betala för grejerna jag ändå fick riva ut.

När jag sedermera satte ihop min egen nuvarande dator köpte jag billigt chassi (Bitfenix Outlaw, men det var ju ett antal år sedan) och ljuddämparmatta från Biltema som jag klippte till och klistrade in. Hårddiskarna upphängda i resårband (vilket var planen från start). Mycket tyst blev det.

Dark Rock 4 kostar rätt mycket pengar. Har du för avsikt att överklocka kraftigt (räcker i så fall 550 W PSU? Om du inte ska överklocka borde det ju vara bra)? Annars kanske en Arctic Cooling Alpine-kylare för under hundralappen (jag kör sådana i alla maskiner jag kommer i kontakt med, kyler oöverklockade CPU:er strålande utan att fläkten behöver höras ens när man maxar ut CPU:n fullständigt) skulle göra jobbet bra och så kunde du lägga 700 spänn på någonting festligare.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

@d97jro: Okej, det va ju bra! Jag har inte som avsikt att överklocka egentligen men det kan ju ändras med tiden. Är det en bra idé att köra på en CPU-kylare som är lite overkill så att man kan köra fläktarna lite långsammare och få ner ljudnivån några db?

Alright, men vad skulle du rekommendera för chassi? Är till exempel Phantek P400s ett bra alternativ? Och är det någon större skillnad i ljuddämpning mellan chassi med fönster eller utan? Med tanke på att jag bara kör lagring via M2 och en extern SSD så behöver jag inte oroa mig över oljud från hårddisk. Tack för feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixwemmel:

@d97jro: Okej, det va ju bra! Jag har inte som avsikt att överklocka egentligen men det kan ju ändras med tiden. Är det en bra idé att köra på en CPU-kylare som är lite overkill så att man kan köra fläktarna lite långsammare och få ner ljudnivån några db?

Jo, det är absolut en idé att köpa en annan kylare än det som brukar levereras med. Men ska man inte överklocka behöver det inte bli alltför dyrt att köpa en tillräckligt bra. Sedan mer än ett decennium sätter jag Arctic Coolings Alpine-kylare i de datorer jag kommer i kontakt med. Dels lämnar tillverkaren 6 års garanti (de tror på sin produkt), och dels har jag kört sådana i långt mer än 6 år utan minsta problem. Min absoluta favorit är Alpine 11 GT rev. 2, som kostar under hundralappen. Denna kör jag både på i7, i5 och i3:

På min frus dator (med en 3:e generationens i3) har jag ställt in så att fläkten är avstängd upp till, ja, nu minns jag inte exakt, men säg 60°C. Och sedan att den ska fläkta på max om temperaturen överskrider typ 80°C. CPU:n kommer själv att stänga ner sig när den går över 100°C, och jag vill helst inte att den går över 90°C. Resultatet i praktiken är att fläkten i stort sett alltid står stilla, med CPU-temperatur på drygt 40°C. När man trycker igång flertrådad rendering av film kommer den att fläkta igång lite svagt (i princip ohörbart), men temperaturerna har nog aldrig varit över 70°C hur mycket man än försöker stressa CPU:n.

På min egen dator (med en 4:e generationens i5) har jag ställt in så att fläkten ligger på kanske 6–700 RPM i idle. Och att den sedan ska fläkta max om temperaturerna passerar 80°C. Även i detta system tror jag aldrig att jag har lyckats stressa upp temperaturerna över 70°C. Och därmed går fläkten aldrig över 1000 RPM (och det är vid 1100 RPM börjar man kunna höra den). Systemet är alltid tyst.

På min jobbdator (med en 2:a generationens i7) kan man inte ställa in så mycket, så jag låter Intel-moderkortet sköta fläktandet. Och det gör den så att fläkten går i c:a 750 RPM i idle. När temperaturen går upp till 7c:a 0°C går fläkten på 1000 RPM och då stabiliseras temperaturen runt 70°C. Vid 1000 RPM hörs inte fläkten, så systemet är alltid tyst. (Vilket är precis vad jag ville, för den maskinen lastas ofta rätt mycket.)

Så därför ser jag ingen anledning att lägga mer pengar på dyrare kylare när jag kan uppnå ovanstående med enkla medel. Skulle jag börja överklocka tungt hade man förstås fått vara beredd på att slanta upp för större pjäser.

Men vad jag ser är att folk kyler ner sina grejer alldeles för mycket i onödan. Man blåser på så att maskinerna låter som vindtunnlar och har CPU:erna på under 30°C vilket är fullständigt onödigt om man inte älskar buller. P.s.s. har man ju empiriska studier som visar att mekaniska hårddiskar trivs allra bäst när de är varmare än 30°C men kallare än 40°C. Då är det bra dumt att fläkta ner dem till temperaturer under 30°C.

Skrivet av felixwemmel:

Alright, men vad skulle du rekommendera för chassi? Är till exempel Phantek P400s ett bra alternativ? Och är det någon större skillnad i ljuddämpning mellan chassi med fönster eller utan? Med tanke på att jag bara kör lagring via M2 och en extern SSD så behöver jag inte oroa mig över oljud från hårddisk. Tack för feedback

Här är jag tyvärr så tråkig att jag mest talar om vad som är dåligt utan att kunna ge dig ett gyllene svar på bästa valet. :-/
Men på dyrare chassin har jag inte sett så mycket imponerande grejer som motiverar priset. Men jag är lite gammaldags där; för mig ska datorn vara diskret och chassits syfte är att skydda komponenterna, ge dem bra kylning och stå för ljudisolering. Blinkande trams och glasrutor och sådant förstår jag förstås varför en del vill ha, men det är inte för mig. De ljudisolerade lådor jag har sett har inte isolerat så fantastiskt, och om man ändå måste komplettera själv med ljudisolerande material så kan man köpa billigare chassi från början.

Men att du inte ska ha mekanisk lagring gör det mycket lättare att ljuddämpa, så det göra saken lättare. Även med ett icke-ljudisolerat chassi borde det inte väsnas särskilt mycket alls med ovan nämnda kylare efter att du har ställt in fläktstyrningen och PSUn du har valt. Ja, grafikkortet blir "boven" i sammanhanget; det vet jag inte hur mycket oväsen den åstadkommer.

Lite inspiration kanske man kan sno på ett sådant här ställe:

https://www.quietpc.com/pc-cases

och NZXT brukade väl alltid göra tysta chassin?
Phantec har väl också gott rykte, så ett sådant är säkert bra. Prislappen på ett sådant du nämner är ju ändå helt okej.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Gamla fractal chassin var lite jobbigare att hantera, sitter på ett Define R5 idag, som är väldigt många gånger bättre än föregångarna.
kör man större kylare med 140mm fläktar på låga varv, så får man ner ljudvolymen, men då ökar ju prislappen och det kan ju vara lite overkill om man inte tänkt överklocka osv.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

FD har överlag bra chassin med 140mm fläktar och fint luftföde. Mer viktigt är valet och monteringen av fläktarna samt att välja semi-passiva komponenter. GPU har du tänkt på, hur ser det ut med nätagget? Räkna lite på det så att fläkten helst står stilla hela tiden. Med rätt låda kan mkt göras med endast CPU fläkten på ~2-600 rpm.

Det är en stor skillnad mellan fläktarnas specifikation och hur dom sedan låter när dom kör i ditt vanligaste intervall. Där kan man tyvärr behöva prova sig fram.

Permalänk

@d97jro: Okej, tack så mycket! Ska kolla in deras kylare. Jag är lite fåfäng när det kommer till datorns utseende och har fallit hårt för Dark Rock 4.. Så även om det kostar mer för den så tror jag att jag kanske kör på den.. Men uppskattar din input och ska som sagt se vad Arctic har att erbjuda Precis, jag har valt just det grafikkortet för att fläktarna stängs av under lättare belastning, så när jag skapar musik antar jag att den kommer vara knäpptyst eftersom det inte är särskilt krävande för grafikkortet.

Ja, NZXT har väldigt snygga chassin i alla fall. Den där nya H500 ser otroligt snygga ut enligt mig. Tror inte att de har särskilt bra luftflöde dock eftersom fronten är stängd. Tack för länken, ska kika!

Permalänk

@Farthinder: Okej, det va bra att veta! Define R5 ser väldigt stort ut, hur upplever du storleken? Ja tänker eventuellt sätta in Silent Wings 3 och köra dem på lågt varv i sådana fall.

Permalänk

@TuHack: Ok, tycker du att jag borde gå upp lite i watt på nätagget så att jag kan köra passivt under belastning?

Det finns ju alltid denna fläktlösa PSU:n om man verkligen vill få ner ljudnivån helt och hållet på nätagget men då skjuter det iväg i pris.. https://www.inet.se/produkt/6902340/seasonic-prime-600w-titan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixwemmel:

@TuHack: Ok, tycker du att jag borde gå upp lite i watt på nätagget så att jag kan köra passivt under belastning?

Det finns ju alltid denna fläktlösa PSU:n om man verkligen vill få ner ljudnivån helt och hållet på nätagget men då skjuter det iväg i pris.. https://www.inet.se/produkt/6902340/seasonic-prime-600w-titan...

Detta är bra:
https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixwemmel:

Tror inte att de har särskilt bra luftflöde dock eftersom fronten är stängd.

Ska du varken överklocka eller ha mekaniska diskar i så behöver du inte flöda särskilt mycket luft, vilket gör att du kan ha tystare chassi.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixwemmel:

Idealt brukar man väl vilja dimensionera så att PSU:n ligger på runt 20% av maxeffekt vid vanlig använding så att man inte hamnar i den sämre verkningsgrad som de har när de lastas för lite. Sedan vill man inte att max på systemet är max på PSU:n för då kommer fläkten att blåsa på allt vad den har. Kolla vad ditt tilltänkta grafikkort har för maxeffekt och lägg till maxeffekten som de övriga komponenterna har (det finns mallar och sajter för att beräkna detta online lite varstans). Så får du en indikation på vad du bör sikta in dig rent effektmässigt. Men vad jag förstår är de nya GPU:erna (som den du har valt ut) väsentligen energisnålare än vad deras föregångare var för några år sedan? D.v.s. inte alltid optimalt att köpa ett jättedyrt jättekraftigt utan kanske bättre att köpa det som ligger rätt i effekt för just det utvalda systemet och då satsa på gedigen kvalitet.

Jag har t.ex. själv ett Seasoninc G-360 i min burk (där jag använder den integrerade GPU:n i i5:an). Och redan det är egentligen ganska väl tilltaget effektmässigt för mitt system.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

@felixwemmel: den är ju riktigt rymlig, har ju Nocutas stora jäkla kylare och den får plats utan problem
sen är det härligt att kuna få bort alla HDD racks osv ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W