Permalänk
Medlem

Bygga filserver med zfs

Jag hade tänkt bygga en filserver att köra freebsd+zfs på och hade tänkt mig följande komponenter:

Moderkort + integrerad CPU: Supermicro A2SDi-8C-HLN4F
Minne: Kingston ValueRAM DDR4 2400MHz ECC 2x16GB
PSU: Corsair SF450 450W
Chassi: SilverStone DS380
SSD: 2x Intel 545s Series 2.5" SSD 256GB
Hårddiskar: 8x WD Gold 12TB

Främst undrar jag om Minnet och moderkortet är kompatibelt. På Supermicros hemsida så fanns det 1 kompatibelt minne. Brukar det vara problem att hitta kompatibla minnen, framförallt när det gäller ECC minnen? '

450W borde räcka gott och väl? Finns 600W också, samt en V2 av samma variant med platina certifiering istället för guld. Är det värt de extra pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phobios:

450W borde räcka gott och väl? Finns 600W också, samt en V2 av samma variant med platina certifiering istället för guld. Är det värt de extra pengarna?

Jag hittade ett datablad på diskarna som menar att de som mest ska dra strax mindre än 7 W styck. Alltså 56 W där totalt om alla går på max samtidigt.
Supermicro hade ingen uppenbar maxeffekt angiven på sin websida jag hittade, men CPU:n har en TDP på 25 W.
SSD:erna drar 4,5 W styck. Lite DDR4 på det.

Så du har ett system som borde dra c:a 100 W under maxbelastning och troligtvis mindre än så alltsomoftast. Jag vill påstå att 450 W är fullständigt overkill och hade tittat på något mindre i storleksordningen 350–400 W.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tar jag en PSU med mindre effekt så ligger certifieringarna mest på brons. Hittar en på 300W med guld (Seasonic SSP-300SFG 300W), men med användare som klagade på högt fläktljud, ej modulärt, samt en prisskillnad på enbart 100kr från mitt val. Låter inte som att det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phobios:

Tar jag en PSU med mindre effekt så ligger certifieringarna mest på brons. Hittar en på 300W med guld (Seasonic SSP-300SFG 300W), men med användare som klagade på högt fläktljud, ej modulärt, samt en prisskillnad på enbart 100kr från mitt val. Låter inte som att det är värt det.

Riktigt. Själv har jag ett Seasonic G-360 (guld). Men det är det enda nätaggregat jag någonsin haft, ja, bortsett från det som satt i min AlphaStation på 1990-talet, som har pajat. På RMA-ärende fick jag ett nytt. Så frågan är hur värt det egentligen var för mig att satsa på tillverkaren med bästa ryktet och deras guldprodukt. Fast nu funkar ju det nya, förstås.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag har haft FreeBSD servrar i någon skepnad i snart 20 år. När OpenZFS lanserades och hoppade jag på direkt efter att ha övervägt Solaris några år just på grund av ZFS. Idag kör jag enbart FreeNAS hemma och i dom maskiner jag underhåller åt familj/vänner på grund av två saker, konfigurationsdatabasen och ZFS. Efter Corral fiaskot funderade jag åter igen på att sätta upp en FreeBSD server, men så fort man börjar gå igenom backup strategier och annat så hamnade jag åter igen tillbaka hos FreeNAS.

Om det inte finns någon speciell anledning att ha en vanilla FreeBSD i botten så skulle jag rekommendera alla som vill lagra på ZFS att göra det med FreeNAS. Jag har en komplex miljö med över dussinet Jail, många i egna vlan. Jag har backend för webapplikationer och dedikerade servrar för saker som cetifikathantering. Det har tagit mig kanske 40 timmar totalt att sätta upp allt och även om jag skulle skripta själva installationerna så skulle det ta mig större delen av en helg att återställa allt i en ny maskin, minst.

Med FreNAS kan jag få upp en ny server efter ett totalt haveri på ungefär 15 minuter + tiden det tar att läsa tillbaka backuperna. Detta är möjligt för att jag backar upp alla pooler och konfigurationsdatabasen. Att installera en helt ny maskin åt en vän tar mig max 30 minuter. Åter igen skulle det ta betydligt längre tid med vanilla FreeBSD. För att inte tala om underhåll..

Så om man funderar på att bygga en egen lagringsserver på FreeBSD tycker jag man ska utvärdera FreeNAS först. iX får mycket dålig press å är i en övergångsfas just nu, men kärnfunktiomerna är definitivt stabila.

Skickades från m.sweclockers.com