Intel tar hjälp av TSMC för att möta kapacitetsbrist på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel tar hjälp av TSMC för att möta kapacitetsbrist på 14 nanometer

Kapacitetsproblemen på 14 nanometer gör att Intel tar till drastiska åtgärder. Nu framgår att företaget tar hjälp av kontraktstillverkaren TSMC för att möta efterfrågan på processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Kapacitetsproblemen på 14 nanometer gör att Intel tar till drastiska åtgärder. Nu framgår att företaget tar hjälp av kontraktstillverkaren TSMC för att möta efterfrågan på processorer.

Läs hela artikeln här

När intel blir pressade mot väggen och inte lyckas möta AMD halvägs!

Intels downfall incoming!

AMD 7nm FTW! Lets go!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Och Intels VD blev precis avsatt. För något totalt orelaterat denna nyhet... påstås det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

GF lär väl snart ha överkapacitet på 14nm annars.

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att det blivit sånn jäkla fart på försäljningen plötsligt.

Varför känner så många plötsligt att dom måste uppgradera sina servrar något enormt? Särskilt nu när 14nm ändå ligger i sitt slutskede och AMD i tillägg har börjat leverera konkurrensvärdiga processorer?

Kan det vara relaterat till gamla säkerhetsfelen, helt random eller någon annan anledning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eken:

När intel blir pressade i vägen och inte lyckas möta AMD halvägs!

Intels downfall incoming!

AMD 7nm FTW! Lets go!

Vi säljer fler processorer än vad vi kan tillverka = Det går dåligt för företaget?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intels 10nm och amds 7nm är i stort sett samma sak när de gäller krympningen, finns en intressant video på gamers nexus om man är intresserad.
https://youtu.be/dtiBEHH7mEA

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon56869:

Konstigt att det blivit sånn jäkla fart på försäljningen plötsligt.

Varför känner så många plötsligt att dom måste uppgradera sina servrar något enormt? Särskilt nu när 14nm ändå ligger i sitt slutskede och AMD i tillägg har börjat leverera konkurrensvärdiga processorer?

Kan det vara relaterat till gamla säkerhetsfelen, helt random eller någon annan anledning?

Det bottnar i att problemen med 10 nanometer fått Intels planering att braka samman. Tanken var att 14 nanometer, precis som alla noder dessförinnan, bara skulle vara i framkant två år och de har byggt sina fabriker därefter. Nu har Intel successivt fasat ut äldre produkter på bland annat 22 nanometer och gått över till 14 nanometer, utan att 10 nanometer är redo för produktion. Resultatet är att en allt större del av Intels produktportfölj koncentrerats till en enda tillverkningsteknik vars kapacitet helt enkelt inte är byggd för det.

Man kan tycka att Intel "helt enkelt" ökar kapaciteten, men det tar tid och kostar åtskilliga miljarder dollar. De har väl gjort bedömningen att det inte är värt att investera i vad som krasst är en utgående och åldrande teknik, varför de istället vänt sig till en tredjepart (TSMC) till dess att nästa tillverkningsteknik är redo för rampljuset.

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Och Intels VD blev precis avsatt. För något totalt orelaterat denna nyhet... påstås det.

Oh ja, så klart helt orelaterat!

Krönika: Kärnornas krig och Brian Krzanich

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Konstigt att det blivit sånn jäkla fart på försäljningen plötsligt.

Varför känner så många plötsligt att dom måste uppgradera sina servrar något enormt? Särskilt nu när 14nm ändå ligger i sitt slutskede och AMD i tillägg har börjat leverera konkurrensvärdiga processorer?

Kan det vara relaterat till gamla säkerhetsfelen, helt random eller någon annan anledning?

Jag har följt Wendell på level1 under året och hans kommentar är att precis som med den gamla xeon cpun som fick problem (med vt?) så uppgraderade företag sina cpu:er och massor av gamla xeon cpuer hamnade på ebay.
Efter dessa meltdown problem och även den senaste patchen vilket forcerar en cache rensning vid kontextbyte.... samt att HT måste stängas av om du som cloud host vill garantera att gäst os inte ska kunna läsa varandras cache minne samt host os cache.

Det blir förmodligen stora uppgraderingar helt enkelt där nuvarande plattformar får en cpu uppgradering.
I slutändan tror jag att de sunda förnuftet blir att inte ha alla ägg i samma korg, företagen kommer mixa mera mellan intel och amd på sina serverhallar.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Vi säljer fler processorer än vad vi kan tillverka = Det går dåligt för företaget?

På kort sikt verkar det som att serverhallarnas nuvarande befintliga system, deras befintliga serverar, får nya cpu:er som inte är "meltdown trasiga".
På lång sikt siar jag att serverhallarna kommer minska intels närvaro drastiskt, för att minimera risken med "single vendor".
Företagen kommer behöva investera tid för att bygga system och verktyg anpassade för Epyc cpuer, kanske lagom till 7nm Epyc.

Jag har inte direkt hört någon större aktör säga detta men av de problem de har bemött så verkar det vara rimligt att köra mera AMD till nästa år, kanske t.o.m. dumt att inte göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vi säljer fler processorer än vad vi kan tillverka = Det går dåligt för företaget?

Beror på hur stor tillverknings produktion de har.

Jag menar om de inte kan möta efterfrågan betyder det inte att det går bra. Det visar tydligt att de inte har tillräckligt mycket resurser att krympa medans de producerar refresh efter refresh på 14nm.

När de ligger efter i utvecklingen av 10nm, så kommer de blir överkörda av AMD 7nm. Mark my words.

Skrattar nu, tystnar sen.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vi säljer fler processorer än vad vi kan tillverka = Det går dåligt för företaget?

Både och.
De säljer bra vilket givetvis är bra.
De är försenade med 10 nm, vilket gör att de inte har full fart på produktionen, vilket givetvis är dåligt.

Angående nyheten verkar det vettigt att lägga ut just styrkretsar, de har nyss blivit tvungna att gå ned från 14 till 22 nm, för att klara Kaliforniens hårda krav på effektförbrukning, detta tränger ut tillverkning av deras CPU:r.
Det är antagligen enklare att anpassa styrkretsarna till en annan tillverkningsteknik än CPU:rna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

14nm?
Vad sysslar de med.
14nm är uråldrig snart.
Alla andra sysslar med 7nm och Intel rullar tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

14nm?
Vad sysslar de med.
14nm är uråldrig snart.
Alla andra sysslar med 7nm och Intel rullar tummarna.

Som folk skrivit i tråden så mäter olika företag på olika sätt, så Intels 10nm är ungefär samma sak som andras 7nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Jag har följt Wendell på level1 under året och hans kommentar är att precis som med den gamla xeon cpun som fick problem (med vt?) så uppgraderade företag sina cpu:er och massor av gamla xeon cpuer hamnade på ebay.
Efter dessa meltdown problem och även den senaste patchen vilket forcerar en cache rensning vid kontextbyte.... samt att HT måste stängas av om du som cloud host vill garantera att gäst os inte ska kunna läsa varandras cache minne samt host os cache.

Det blir förmodligen stora uppgraderingar helt enkelt där nuvarande plattformar får en cpu uppgradering.
I slutändan tror jag att de sunda förnuftet blir att inte ha alla ägg i samma korg, företagen kommer mixa mera mellan intel och amd på sina serverhallar.

På kort sikt verkar det som att serverhallarnas nuvarande befintliga system, deras befintliga serverar, får nya cpu:er som inte är "meltdown trasiga".
På lång sikt siar jag att serverhallarna kommer minska intels närvaro drastiskt, för att minimera risken med "single vendor".
Företagen kommer behöva investera tid för att bygga system och verktyg anpassade för Epyc cpuer, kanske lagom till 7nm Epyc.

Jag har inte direkt hört någon större aktör säga detta men av de problem de har bemött så verkar det vara rimligt att köra mera AMD till nästa år, kanske t.o.m. dumt att inte göra det.

Skrivet av Eken:

Beror på hur stor tillverknings produktion de har.

Jag menar om de inte kan möta efterfrågan betyder det inte att det går bra. Det visar tydligt att de inte har tillräckligt mycket resurser att krympa medans de producerar refresh efter refresh på 14nm.

När de ligger efter i utvecklingen av 10nm, så kommer de blir överkörda av AMD 7nm. Mark my words.

Skrattar nu, tystnar sen.

Skrivet av Ratatosk:

Både och.
De säljer bra vilket givetvis är bra.
De är försenade med 10 nm, vilket gör att de inte har full fart på produktionen, vilket givetvis är dåligt.

Angående nyheten verkar det vettigt att lägga ut just styrkretsar, de har nyss blivit tvungna att gå ned från 14 till 22 nm, för att klara Kaliforniens hårda krav på effektförbrukning, detta tränger ut tillverkning av deras CPU:r.
Det är antagligen enklare att anpassa styrkretsarna till en annan tillverkningsteknik än CPU:rna.

Ni underskattar fortfarande gravt vilket fäste Intel har på servermarknaden. Det är inte bara "att byta till AMD", då har ni ingen insikt överhuvudtaget i hur infrastruktur fungerar.

Det finns ingen tvekan om att AMD kommer att få större fäste under en lång period. Men vi snackar fortfarande många år.

AMD har ju inte ens någon konkurrent i hela Xeon Platinum-segmentet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vi säljer fler processorer än vad vi kan tillverka = Det går dåligt för företaget?

Så... om de bara kan tillverka 100... säger vi. Och de säljer alla, går det bra?
Visst är det bra att kunna sälja allt man tillverkar, men att inte kunna sälja nog för att mätta efterfrågan är inte positivt heller... om dessa kan gå till andra köpare.

Skrivet av Ureet:

Som folk skrivit i tråden så mäter olika företag på olika sätt, så Intels 10nm är ungefär samma sak som andras 7nm.

Så... om nu detta är TSMCs 14nm, är det som Intels 22nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Angående nyheten verkar det vettigt att lägga ut just styrkretsar, de har nyss blivit tvungna att gå ned från 14 till 22 nm, för att klara Kaliforniens hårda krav på effektförbrukning, detta tränger ut tillverkning av deras CPU:r.
Det är antagligen enklare att anpassa styrkretsarna till en annan tillverkningsteknik än CPU:rna.

Ooh.. har du mer att läsa om detta?

Man undrar också om de kanske borde slänga ut Z370/H360 också, och satsa på att ta lite kapacitet för en riktig Z390 istället dock. Känns fortfarande konstigt att titta på Ivy Bridge chipset för en splitter ny 8-core "värsting"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ni underskattar fortfarande gravt vilket fäste Intel har på servermarknaden. Det är inte bara "att byta till AMD", då har ni ingen insikt överhuvudtaget i hur infrastruktur fungerar.

Det finns ingen tvekan om att AMD kommer att få större fäste under en lång period. Men vi snackar fortfarande många år.

AMD har ju inte ens någon konkurrent i hela Xeon Platinum-segmentet.

Jag sa inte att det är "bara att byta till amd" nämde att det behövs investera tid för att anpassa sina verktyg för amd. Du kanske inte läste vad jag skrev eller så lägger du ord i min mun just nu.

Sen ska en inte underskatta hur trasigt cache prediction är på intels cpuer.
Det innebär att vem som helt kan t.ex. skapa en virtuell maskin hos t.ex. amazon och plocka krypterade nycklar hos deras andra kunder, i teorin. Det är ett katastrofalt säkerhetshål.
För att skydda mot det så försvinner cache prediction och HT hos Intel medan amd inte har dessa problem i samma omfattning, och därmed inte behöver tappa enorm prestanda i dessa scenarion.

Om du driver egna virtuella maskiner där du har koll och kontroll över samtliga gäst os så kan du vara lugn gällande detta, men är du som amazon där du kör flera olika kunders vm på samma host så är prestandan enormt lidande (vad jag har förstått) om du vill skydda dem.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: om du kollar videon jag länkade så kan man säga att dagens 14nm inte riktigt är vad de låter som heller uatn mer att företagen har varit lite generösa i sitt namn givande av noder.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Jag sa inte att det är "bara att byta till amd" nämde att det behövs investera tid för att anpassa sina verktyg för amd. Du kanske inte läste vad jag skrev eller så lägger du ord i min mun just nu.

Sen ska en inte underskatta hur trasigt cache prediction är på intels cpuer.
Det innebär att vem som helt kan t.ex. skapa en virtuell maskin hos t.ex. amazon och plocka krypterade nycklar hos deras andra kunder, i teorin. Det är ett katastrofalt säkerhetshål.
För att skydda mot det så försvinner cache prediction och HT hos Intel medan amd inte har dessa problem i samma omfattning, och därmed inte behöver tappa enorm prestanda i dessa scenarion.

Om du driver egna virtuella maskiner där du har koll och kontroll över samtliga gäst os så kan du vara lugn gällande detta, men är du som amazon där du kör flera olika kunders vm på samma host så är prestandan enormt lidande (vad jag har förstått) om du vill skydda dem.

Jag svarade generellt över alla poster, därav alla tre inlägg...

Problemet är att just den virtuella miljön där du måste byta plattformen i grupper, du kan inte bara byta ut en server åt gången i ett kluster då det inte går att samköra vissa arkitekturer. Det gäller både VMWare och Hyper-V. Dessutom kan du inte samköra AMD och Intel och samtidigt använda vMotion.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Som folk skrivit i tråden så mäter olika företag på olika sätt, så Intels 10nm är ungefär samma sak som andras 7nm.

Med andra ord så är Intels 14nm långt ifrån andras 7nm.
Så mitt inlägg du kommenterade stämmer alltså.

Permalänk
Avstängd

Intel har skjutit 10nm framför sig i flera år nu. om vi ser konsument CPUer i high end segementet innan 2020 blir jag förvånad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Paddanx: om du kollar videon jag länkade så kan man säga att dagens 14nm inte riktigt är vad de låter som heller uatn mer att företagen har varit lite generösa i sitt namn givande av noder.

Jo, men min poäng är:

Intel sa, de vill inte göra H310 på 22nm. Blankt nekade detta.
Men om de gör det på TSMCs 14nm, som är som deras 22nm... ljög de då, eller är det okej pga det heter annat?

Det lär ju vara en nedgradering i chipset prestanda iaf, men med så låg effekt och H310 inte lär vara monster direkt, bör det inte vara så stor skillnad direkt. Men ändå var det tabu att ens tänka på att göra den på "22nm". Så vitt jag förstått så kör Z370 fortfarande på 22nm, så det känns ju som att intel borde satsat på att göra klart sin z390 nu när de trots allt ha möjlighet att flytta över chipset.

Permalänk
Avstängd

Äh, det gör inget.
Alla Intels CPUer är ändå defekta då de lider av Spectre och Meltdown.
Så det är bara invända Ice Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intel har skjutit 10nm framför sig i flera år nu. om vi ser konsument CPUer i high end segementet innan 2020 blir jag förvånad.

Äh, de har väl "nerfat" har jag hört så att den faktiskt blir klar någon gång. Alltså den blir kanske sämre än vad de ursprungligen hade tänkt. Klar 2019! Det tror jag faktiskt på den här gången

Permalänk
Avstängd

De får ta och lugna ner sig lite.. vi vill ju att det ej ska börja brinna i maskineriet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Ooh.. har du mer att läsa om detta?

Man undrar också om de kanske borde slänga ut Z370/H360 också, och satsa på att ta lite kapacitet för en riktig Z390 istället dock. Känns fortfarande konstigt att titta på Ivy Bridge chipset för en splitter ny 8-core "värsting"...

Körde helt enkelt en google på Intel 14 nm shortage, den närmaste måndaden.
https://www.google.se/search?q=intel+14+nm+shortage&tbs=qdr:m...
Toms skriver rätt bra om detta.
https://www.tomshardware.com/news/14nm-processor-intel-shorta...

Semiaccurate har en artikel där HP, som är världens näst största tillverkare av Servrar, om jag förstår det rätt, rekomenderar AMD som ersättare till de enheter de har ont om, nu vet jag att en del vägrar läsa något från Charlie men det skiter jag i.
https://www.semiaccurate.com/2018/09/07/intel-cant-supply-14n...

Några länkar finns också här.
http://forum.notebookreview.com/threads/intel-can%E2%80%99t-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Med andra ord så är Intels 14nm långt ifrån andras 7nm.
Så mitt inlägg du kommenterade stämmer alltså.

Fast det intressanta är ju hur kretsarna faktiskt presterar inte vad tillverkarna kallar noden. Tror vi får vänta å se vad amd kan göra på 7nm innan man drar för stora slutsatser kring ifall intel kommer hamna efter i tillverkningsteknik eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äh, det gör inget.
Alla Intels CPUer är ändå defekta då de lider av Spectre och Meltdown.
Så det är bara invända Ice Lake.

Själv så väntar jag på Melt Lake

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

De är försenade med 10 nm, vilket gör att de inte har full fart på produktionen, vilket givetvis är dåligt.

Jag skulle inte säga att de är "försenade". Övergången till 10nm är ännu inte lönsamt så de förfinar den i "lagom takt"
Och de kör för full kapacitet på 14nm vilket inte heller räcker för att möta efterfrågan.

Så varför gå över till 10mm när 14nm ger helt otroliga vinster? Gissar på att 14nm har varit intels mest pengagivande process... Förvisso inte så konstigt då de kommer att köra den i över 5år.

Att vara försenad har betydelse i denna ekonomivärld om man förlorar på förseningen. Gör intel det?
Ett företag avslutade nyligen att utveckla vidare förminskningar...det var inte ekonomiskt värt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ni underskattar fortfarande gravt vilket fäste Intel har på servermarknaden. Det är inte bara "att byta till AMD", då har ni ingen insikt överhuvudtaget i hur infrastruktur fungerar.

Det finns ingen tvekan om att AMD kommer att få större fäste under en lång period. Men vi snackar fortfarande många år.

AMD har ju inte ens någon konkurrent i hela Xeon Platinum-segmentet.

Nu är ju tråden dedikerad för privat konsumenter, du förhåller dig inte till sambandet här i tråden.

Ser alla här i tråden ut som att vi äger serverar?

Så vitt som jag ser har de flesta vanliga datorer här på forumet. Du kanske ska börja läsa folks signaturer för att få en bättre verklighetsuppfattning just det till det här förhållandet.

Vi är vanliga konsumenter, försök inte stå och argumentera mot något som inte har med denna dialogen att göra.

Du har klart fel i detta sammanhanget. Svälj din stolthet och lär dig argumentera för relevansen.

AMD kommer köra över Intel för vanliga konsument cpuer. inom den sektorn går det klart dåligt för intel.

Sen är server marknaden med infrastrukturen helt irrelevant i denna diskussion.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)