Apple lanserar Iphone XS Max, Iphone XS och Iphone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då har du tur i så fall har sällan sett bra priser (om det inte är black friday eller liknande), i normala fall har jag inte sett bra erbjudanden.

Nu kör jag med abb som är riktigt billigt och företaget säljer inte mobiler. Så ska jag ta avbetalning blir det ränta

Kan gå in just nu och kika på Telia så ger mitt abonnemang runt 3 papp avdraget från alla mobiler. Nu kör jag ju Telia och mycket data så abonnemanget kostar runt 500 kr/månaden sen kopplar jag visserligen på frun för 149 kr/mån så i realiteten kostar det mer 325 kr/mån per person. Men skall man ändå ha dessa abonnemang så ger de oftast bra rabatter om man binder upp sig.

Permalänk
Medlem

Som en applefantast och iPhoneanvändare sedan start så kan nog iPhone X bli min sista iPhone på länge. Inte för att telefonen är dålig utan för att den helt enkelt var dyr och nu är plötsligt Xs ännu dyrare.

Jag tror många med mig kände att iPhone X var tillfälligt dyr och att nästa generation skulle prispressas. Det var lite av "dealen" som många iPhone X-köpare inklusive mig själv gick med på. Men att med två års mellanrum köpa en telefon för minst 12800kr är ju bara för mycket. Då sneglar man rejält på kompisens Oneplus för 5500kr.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det börjar bli löjliga priser över 18 tusen för den dyraste är löjligt. Även hjärndöda fanboys borde fatta att det inte håller längre, när resten av marknaden går åt andra hållet, billiga telefoner med så mycket funktioner som möjligt.

Sälj en njure.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Jag håller med. Nu gillar jag iofs iOS själv då jag vill ha en telefon som jag inte behöver felsöka och mickla med 20 minuter för att få grundläggande saker att funka, och även en telefon som stödjs av tillverkaren längre än till nästa modell. Sist jag jobbade med en Androidtelefon så höll jag på att kasta den i väggen, och då jobbar jag ändå som tekniker och kan det, men att allt kändes så bökigt. Jag har passerat den perioden i mitt liv där allt ska tweakas, okompileras, fixas och patchas för det minsta lilla utan jag vill bara ha en fungerade telefon. Utan bloat, konstiga designval osv, och då funkade iPhone bra för mig, speciellt när UIt osv var konsekvent över modellerna. Men Apple börjar flippa ut nu och skapa buggiga produkter och nya produkter som inte skapar något mervärde eller ger en känslan av ett bra köp... och då blir det tyvärr att börja titta på Android igen, men då måste det vara nåt avskalat och rent utan allt OEM-bloat som infekterar Android-telefonerna. Och nåt som supportas ett par år också gärna, speciellt i premium-klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast en bas iPhone är inte mkt dyrare än när den lanserades, en 3GS 16GB kostade ca 7000 när den släpptes. Och 2009 så låg dollarn på ca 8 kronor nu ligger den på 12.

I Xr hittar du ju en mängd funktioner som räcker långt, sen har du sannolikt support i 5-6 år och/eller kan sälja den vidare för en bra slant när du ska uppgradera.

12? du menar inte 8.9 idag?
var får du 12 kr ifrån?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

12? du menar inte 8.9 idag?
var får du 12 kr ifrån?

Sorry, fel av mig, fick hjärnsläpp i allt multitaskande, menar såklart runt 9 kronor.

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

@Dinoman: Jag håller med. Nu gillar jag iofs iOS själv då jag vill ha en telefon som jag inte behöver felsöka och mickla med 20 minuter för att få grundläggande saker att funka, och även en telefon som stödjs av tillverkaren längre än till nästa modell. Sist jag jobbade med en Androidtelefon så höll jag på att kasta den i väggen, och då jobbar jag ändå som tekniker och kan det, men att allt kändes så bökigt. Jag har passerat den perioden i mitt liv där allt ska tweakas, okompileras, fixas och patchas för det minsta lilla utan jag vill bara ha en fungerade telefon. Utan bloat, konstiga designval osv, och då funkade iPhone bra för mig, speciellt när UIt osv var konsekvent över modellerna. Men Apple börjar flippa ut nu och skapa buggiga produkter och nya produkter som inte skapar något mervärde eller ger en känslan av ett bra köp... och då blir det tyvärr att börja titta på Android igen, men då måste det vara nåt avskalat och rent utan allt OEM-bloat som infekterar Android-telefonerna. Och nåt som supportas ett par år också gärna, speciellt i premium-klassen.

Vet inte hur länge sedan du andvände Android men väljer du en telefon som har ett rent Android så har jag inte haft några problem. Numera finns ett antal tillverkare som kör vanilla, tex Nokia, Moto och Pixel telefonerna. Det har hänt ganska mycket med Android på senare år. Fast föredrar man Ios eller sitter fast i deras ekosystem så får man välja någon av dessa IPhone's. Nu sitter jag lika fast åt andra hållet istället. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mängden tårar över höga priser på swecklockers kunde fått sahara å bli en regnskog xD. Om man tar bort saltet först alltså

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Mängden tårar över höga priser på swecklockers kunde fått sahara å bli en regnskog xD. Om man tar bort saltet först alltså

Du får det nästan att låta som om tårarna är omotiverade.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Dallen: Sony XZ3 compact

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Du skulle behöva prova en telefon som ingår i Android One programmet. https://www.android.com/one/ Inge bloat bara ren Android som garanteras uppdateringar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@kelthar: nej men de är bara att nästan allt handlar om det just nu, blir så otroligt tjatigt när varje artikel handlar om precis samma gnäll. Tycker jag priserna är höga? Ja! Men ingen tvingar mig å köpa något heller. Det är ingen mänsklig rättighet å äga en ny iphone xs det är ett val man gör, precis som å välja en bmw framför en fiat. För en del är de värt de för andra inte.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Iphone X hade 70% vinstmarginal.
80% av Apples inkomster kommer från iPhone.
Nyligen blev Apple värderat till 1biljon dollar.

Varför köper människor iphone?

64% men ja det är hög marginal det med. Dock så antar jag att Face ID tog en del tid att utveckla så det blev bra.

https://9to5mac.com/2017/11/06/how-much-iphone-x-costs-apple-...

Något man bör ha i åtanke att både instegsmodellen av iPhone X och iPhone XS hade samma pris, US$999 men att priset i svenska kronor har gått upp från 11 495 kr till 12 795 kr och då låg dollarn högt redan för ett år sedan. Hade svenska kronan haft samma värde i förhållande till dollarn som för 5 år sedan hade priset hamnat på knappt 9200 kr i stället. Det är mycket det med men en rätt avsevärd skillnad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@kelthar: nej men de är bara att nästan allt handlar om det just nu, blir så otroligt tjatigt när varje artikel handlar om precis samma gnäll. Tycker jag priserna är höga? Ja! Men ingen tvingar mig å köpa något heller. Det är ingen mänsklig rättighet å äga en ny iphone xs det är ett val man gör, precis som å välja en bmw framför en fiat. För en del är de värt de för andra inte.

Fast en BMW har ju alltid/oftast varit dyrare än en FIAT. Säg att FIATs nya generation bilar helt plötsligt ska börja kosta som BMW. Det är därför folk gnäller. Man förväntar sig att de nya produkterna ska kosta ungefär samma som den generation de ersätter. Speciellt när det är modeller med gammal design.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

18395 kr och då ingår inte ens hörlursdongeln!

Helt sinnessjuka priser. Man får ju nästan TIO bra telefoner för det priset.

En familj på 4 personer kan få varsin ny telefon för priset av 1... om inte mamma eller pappa är girig..

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: iPhone har generellt alltid kostat mer än konkurrenterna och är BMW'n i ditt resonemang, när andra telefoner (Fiat) börjar kosta som en iPhone så gnäller väldigt få.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast en BMW har ju alltid/oftast varit dyrare än en FIAT. Säg att FIATs nya generation bilar helt plötsligt ska börja kosta som BMW. Det är därför folk gnäller. Man förväntar sig att de nya produkterna ska kosta ungefär samma som den generation de ersätter. Speciellt när det är modeller med gammal design.

Fast nu kostar ju XS lika mycket som X, utom möjligen i Sverige där det blivit ännu dyrare.

Det är lite fascinerande ändå. Sju sidor gnäll och spy galla, där många egentligen inte bryr sig om Apples produkter mer än att kritisera dem. Du ser aldrig något liknande i trådar om Android-telefoner.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Jo, sist jag körde Android var med Samsungs nerbloatade jox på en Galaxy Note Edge när den var ny. Älskade telefonen i sig, men operativet... hua..... men får väl kanske börja titta på de rena modellerna framöver. Har försökt bryta mig ur ekosystemet nu, iMacen hemma har ersatts av en SurfaceBook+Skärm, kör inte Siri längre (kör Amazon Dot med Alexa istället) osv... kör bara iPhone och AppleTV, och AppleTV:n är inte knuten till nåt mer än mitt Plex.

Men ska kolla på de du nämnde, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@kelthar: nej men de är bara att nästan allt handlar om det just nu, blir så otroligt tjatigt när varje artikel handlar om precis samma gnäll. Tycker jag priserna är höga? Ja! Men ingen tvingar mig å köpa något heller. Det är ingen mänsklig rättighet å äga en ny iphone xs det är ett val man gör, precis som å välja en bmw framför en fiat. För en del är de värt de för andra inte.

Jag håller inte med dig alls.

Om en aktör börjar höja sina priser, så kommer de andra aktörerna som anser sig själva som konkurrenter att följa efter. Till slut kan alla mobiler kosta skjortan för det är den nya "normen" och helt plötsligt de som inte tjänar 50k/mån har inte råd att skaffa sig en ny mobil.

Det är ungefär som att det inte är en mänsklig rättighet att åka bil, men tänk om alla biltillverkare helt plötsligt får för sig att höja priset på sina fordon på samma sätt som Apple gör, dvs att om en "vanlig lur" kostar 4k så höjer apple priset på nya modellerna med över fyra gånger så mycket. Vad skulle du säga om biltilverkarna skulle göra på samma sätt? Ingan av företagen anser sig vara sämre än den andre lixom.

Spelar ingen roll om det är toppmodell, det är en liten skärm som du kan surfa och ringa med! Vad särskiljer denna lur från mängden?

Kan man vika ut den så man får en större skärm? håller batteriet mer än en dag? Var är motiveringen till att en traditionell smartphone ska kosta så mycket?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@mrpijey: Du skulle behöva prova en telefon som ingår i Android One programmet. https://www.android.com/one/ Inge bloat bara ren Android som garanteras uppdateringar.

Har en enda Android one telefon fått Android Pie än?

Permalänk
Medlem

Blir budgetmobil på nästa för dessa priser är bara sjuka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@Coca: Finns ju en del modeller att välja mellan där. Tack, blir riktigt intressant när det blir dags att pensionera X:en...

Permalänk
Medlem

Jag har gillat Apples design och produkter. Har haft Macbook, men herregud vad de börjar tappa bollen. Ta groteska mängder pengar, ofta för sämre specs, med designmissar som de vägrar kännas vi doch ersätta kunderna för.

Jag rekommenderar starkt Louis Rossman på Youtube, en kille som vet vad han snackar om.

https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

@jOnÄTÄn: iPhone har generellt alltid kostat mer än konkurrenterna och är BMW'n i ditt resonemang, när andra telefoner (Fiat) börjar kosta som en iPhone så gnäller väldigt få.

Säg att BMW då höjer från BMW nivå till någon ännu mer premium nivå utan att höja nivån på produkten förutom det man förväntar sig mellan två årsmodeller. Det är i alla fall så jag uppfattat "gnället".

Skrivet av DasIch:

Fast nu kostar ju XS lika mycket som X, utom möjligen i Sverige där det blivit ännu dyrare.

Det är lite fascinerande ändå. Sju sidor gnäll och spy galla, där många egentligen inte bryr sig om Apples produkter mer än att kritisera dem. Du ser aldrig något liknande i trådar om Android-telefoner.

XS för 12795kr har ju 64GB lagring medan "gamla" x för det priset verkar ha varit 256GB modellen. Enligt prisjakt. Så de har nog höjt priset men vi får se när de går att köpa i lite olika butiker vart de landar.
Är säkert många som bryr sig om produkterna men klart det blir en större del gnäll på Apple produkter på ett forum som sweclockers än ett forum riktat till Mac/IOS användare. Och de som har något negativt att säga säger det oftast medan de som är positivt inställda istället köper produkten.
Är själv lite sugen på en av dessa eftersom de ska kunna ha dubbla sim och skärmen på min gamla mobil sprack i förrgår. Men är inte jättesugen på att lägga över 10 000kr på en telefon. Får se under hösten när alla nya modeller från huawei osv släppts vart jag landar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

@Pierre232: Jo, sist jag körde Android var med Samsungs nerbloatade jox på en Galaxy Note Edge när den var ny. Älskade telefonen i sig, men operativet... hua..... men får väl kanske börja titta på de rena modellerna framöver. Har försökt bryta mig ur ekosystemet nu, iMacen hemma har ersatts av en SurfaceBook+Skärm, kör inte Siri längre (kör Amazon Dot med Alexa istället) osv... kör bara iPhone och AppleTV, och AppleTV:n är inte knuten till nåt mer än mitt Plex.

Men ska kolla på de du nämnde, tack för tips!

Det är stor skillnad på en bloatad samsung även om dom har blivit bättre och Samsung Pay verkar vara riktigt bra, men det känns som ett helt annat OS när man kör ett rent Android. Sitter själv med en Moto G6 plus och anser att den är väldigt mycket telefon för pengarna. Men det blir lite skevt att jämföra en telefon för 3k med iPhone, Nokia har några riktigt fina telefoner med ett rent OS. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Har en enda Android one telefon fått Android Pie än?

Sitter med en moto g6 plus och Pie är bekräftat, även om inget datum är sagt. Nu är det inte e omn Android one men den kör vanilla med en väldigt bra egen Moto app och 2st Ms appar förinstallerade men dessa är bara att
deaktivera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DST: vi tänker olika helt enkelt

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

64% men ja det är hög marginal det med. Dock så antar jag att Face ID tog en del tid att utveckla så det blev bra.

https://9to5mac.com/2017/11/06/how-much-iphone-x-costs-apple-...

Något man bör ha i åtanke att både instegsmodellen av iPhone X och iPhone XS hade samma pris, US$999 men att priset i svenska kronor har gått upp från 11 495 kr till 12 795 kr och då låg dollarn högt redan för ett år sedan. Hade svenska kronan haft samma värde i förhållande till dollarn som för 5 år sedan hade priset hamnat på knappt 9200 kr i stället. Det är mycket det med men en rätt avsevärd skillnad.

Marginal sure, om man bara tittar på hårdvara utan allt annat som krävs för att skapa en telefon.
Det är knappast ren vinstmarginal vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säg att BMW då höjer från BMW nivå till någon ännu mer premium nivå utan att höja nivån på produkten förutom det man förväntar sig mellan två årsmodeller. Det är i alla fall så jag uppfattat "gnället".

Nu har man ju höjt nivån på produkten i flera områden som skärm, kamera, batteri och processor, den senaste med 7nm teknologi och bionisk modul som hanterar 5 trillioner operationer per sekund vilket är ganska imponerande för en nalle tycker jag men behöver jag det och är det värt priset man får betala? Inte för mej i nuläget med bra fungerande telefon.

Man behöver inte köpa den senaste premium modellen, princip ingen behöver/måste ha den kraft som dessa nallar har utan det handlar mer om ens vilja att ha det senaste och häftigaste. Dom kommer alltid att höja priset på nästa premium modell vare sej det är befogat eller inte, det är till dej som konsument att avgöra om det är värt investeringen eller inte. Det är ingen ide att klaga över priset för det kommer alltid att öka och det gäller andra tillverkare också.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Nu har man ju höjt nivån på produkten i flera områden som skärm, kamera, batteri och processor, den senaste med 7nm teknologi och bionisk modul som hanterar 5 trillioner operationer per sekund vilket är ganska imponerande för en nalle tycker jag men behöver jag det och är det värt priset man får betala? Inte för mej i nuläget med bra fungerande telefon.

Man behöver inte köpa den senaste premium modellen, princip ingen behöver/måste ha den kraft som dessa nallar har utan det handlar mer om ens vilja att ha det senaste och häftigaste. Dom kommer alltid att höja priset på nästa premium modell vare sej det är befogat eller inte, det är till dej som konsument att avgöra om det är värt investeringen eller inte. Det är ingen ide att klaga över priset för det kommer alltid att öka och det gäller andra tillverkare också.

Det är klart det alltid är befogat med att gnälla/klaga på höga priser när man ser att det inte innebär något större skillnad mot tidigare modeller eller billigare produkter som klarar av att utföra precis samma saker för en bråkdel av priset.

Gör ju att anda aktörer som kanske inte är lika välkända och därav lika giriga kan släppa trevliga produkter till lååååååångt humanare priser.

Ett bra test om produkten är värd priset eller ej är att visa en äldre person som inte alls är insatt om han/hon kan gissa vilken som är den dyrare och om det är i så fall befogat.

Men, hur lång batteritid får du med de nya nallarna? kan du med den förbättrade hårdvaran lira säg bf3 eller tom bc2?
ah, den kan inte, ah ok... så den är fortfarande värd 18k?

@jOnÄTÄn har så rätt ang gnället. Är ju fortfarande en vanlig smartphone fast med ett omotiverat högt pris!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx