Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Apple lanserar Iphone XS Max, Iphone XS och Iphone XR

Permalänk
Medlem

Så det blev ingen 8s? Bara X-modeller? Känns helt fel pris-segment att jobba i, att köra Iphone blir ett dyrt nöje framöver. Enda bra var att de hade lite mer färger att välja på. Jag kör honor 8 köpt till pang-pris på tele2s studenterbjudande och förstår inte varför man lägger så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför lagringsminnet påverkar priset så mycket? Jag köpte en oneplus med 256 gb för ca 400kr mer än 128 gb versionen. Samma hopp verkar kosta flera tusen när det gäller iPhone? Vad är det man får extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Den där lanseringen kändes som en ganska så stor gäspning faktiskt. Mycket pengar och inte så många spännande nyheter.

Tycker pressvisningen ändå var ganska underhållande på ett komiktragiskt sätt.
Kul att se hur man kan vara så seriös och sensationellt berätta att den nya modellen är deras mest avancerade hittills

Men håller med om att det rätt trist produkmässigt.
Tidigare var det svårt att få en teknisk spec på en iPhone (t.ex. hur mycket RAM) och Apple menade att användarupplevelsen är det enda intressanta, inte massa tekniska prestandasiffror.
Nu är det helt tvärtom. 80% fokus på att rabbla tekniska termer på en ny CPU när den stora massan i praktiken inte ens använder 25% av prestandan på gamla modellen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Det du sa stämmer ju inte, det handlar inte bara om cpu. Tvärtom, dom flesta som köper Apple har inte den blekaste aning om cpu eller gpu "kraft".
Det samma gäller andra saker iofs.

Men skärm, kamera osv är dom ju knappast överlägsna på.

Efterfrågan kommer ALLTID finnas, kvittar om dom ligger i överkant eller underkant.
Det är Apple, enda som behövs.

Jag tror också cpun inte är det viktiga,det ser jag på att många som har supersnabba iPhones har superslöa datorer och inte märker att av deras datorer är superslöa. Jag känner flera med iPhoneX som tycker min mobil laggar, datorn de heltid jobbar med, ja det var väl något liknande som jag hade 2008.

Nu kom nya iPhone med en hel del Ai och där kan en hel del cpukraft behövas. Jag tänker t.ex. på att förbättra fotograferingen, där Ai kan användas på hur många olika sätt som helst.

Jag har inga direkt invändningar emot iPhone förutom ej usb c och jag personligen ej gillar iOS. Jag tycker att telefonen har sin plats. Men precis som alla andra svindyra mobiltelefoner så förstår jag ej hur de säljs som smör och då även till folk som inte har så bra ekonomi. Har man bra ekonomi så 15 000kr på en mobil är väl egentligen inget att bråka om. Har man redan ett fint hus med bil i en stad utan lån etc, så varför inte unna sig en bra mobil?

Permalänk
Medlem

Apple har mer och mer gått från att vara innovatörer inom teknikbranschen till att vara mode och statussymboler. Logiken med att jämföra komponenter med andra tillverkare i lägre prisklasser funkar inte längre. Folk verkar ju inte resonera samma kring kläder, exempelvis. Där är det knappast endast materialkvaliteten som styr vad folk är villiga att betala. Det är märket som säljer.

Hur man än vrider och vänder på det så är dessa telefoner inte prisvärda, rent objektivt. Kommer de toppa säljlistorna? Självklart.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Dollarn har gått upp med lite över 10% sen förra året så 11.500x1,1 är ju nästan exakt 12800!

Permalänk
Medlem

Rånarna på stan kommer bli glada åt alla som köper iPhones för nästan 19k kr

Permalänk
Medlem

Man ska tydligen kunna ha Dual-sim! YES! Hejdå Honor7

Permalänk
Avstängd

Snart ser man inte skillnad på en iPhone och iPad!

Smartphones är som barn: de blir bara större varje år!

Som någon annan kommenterade så har Apple alltid fokuserat på att sälja en "livsstil" snarare än prestanda per krona.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror också cpun inte är det viktiga,det ser jag på att många som har supersnabba iPhones har superslöa datorer och inte märker att av deras datorer är superslöa. Jag känner flera med iPhoneX som tycker min mobil laggar, datorn de heltid jobbar med, ja det var väl något liknande som jag hade 2008.

Nu kom nya iPhone med en hel del Ai och där kan en hel del cpukraft behövas. Jag tänker t.ex. på att förbättra fotograferingen, där Ai kan användas på hur många olika sätt som helst.

Jag har inga direkt invändningar emot iPhone förutom ej usb c och jag personligen ej gillar iOS. Jag tycker att telefonen har sin plats. Men precis som alla andra svindyra mobiltelefoner så förstår jag ej hur de säljs som smör och då även till folk som inte har så bra ekonomi. Har man bra ekonomi så 15 000kr på en mobil är väl egentligen inget att bråka om. Har man redan ett fint hus med bil i en stad utan lån etc, så varför inte unna sig en bra mobil?

Själv hade jag aldrig köpt så dyra telefoner, allvarligt, jag som tyckte 8 tusen var helt befängt att folk la på iPhone 7 modellerna när dom kom. X kom med 11k, och nu kostar alltså bästa iPhone mer än min laptop,externa skärm, tangentbord, mus och skrivbord tillsammans...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Man ska tydligen kunna ha Dual-sim! YES! Hejdå Honor7

Dual sim borde vara typ ett lagkrav, fast innan du firar så sa Apple: Dual sim endast i kina, resten får esim. Esim är i sin tur mycket bättre och man med esim kunde koppla två abonnemang, frågan är när det kommer till sverige?
Så jag tycker det är jättebra att Apple driver på utvecklingen, men för de som vill skaffa en iPhone med dubbla esim i sverige kanske det blir att vänta.
Sedan det vanligaste är att man vill ha privat och jobbmobilens telefonnummer, då blir det att förklara för de på administration vad man vill göra. -Byta sim emot esim. Förhoppningsvis är esim standard om något år, tack vare bl.a Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Rånarna på stan kommer bli glada åt alla som köper iPhones för nästan 19k kr

Skojar du, eller? En iPhone är ju helt obrukbar utan tillgång till ett Apple ID. Skall de sälja telefonen i delar, eller?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Kan någon förklara varför lagringsminnet påverkar priset så mycket? Jag köpte en oneplus med 256 gb för ca 400kr mer än 128 gb versionen. Samma hopp verkar kosta flera tusen när det gäller iPhone? Vad är det man får extra?

Det får vetskapen om att pengarna går till ditt favoritmärke som du villkorslöst betalar vad som helst till
256GB modulen kostar runt $45 för Apple så blir rätt mycket vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Halvkorkade ungdomar utan pengar i lyxfällan har i princip alltid en nyaste iPhone. Själv sitter man som höginkomsttagare med ordnad ekonomi och nöjer sig med en mellanklassmodellerna med byte 2-3 år.
Så finns absolut ingen kopplingen mellan att folk har råd och försäljningssiffror - kommer (tyvärr) sälja ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad finns det för konkurrens till X och Xs i 10tkr+ segmentet då? Typ bara S9 och Note.
Finns inget chip som ligger i närheten av A11 och A12 nu från Samsung eller Qualcomm. Snapdragon 845 är ju snarare i nivå med A10 Fusion som sitter i iPhone 7 som kom ut 2016.

Det är marknaden som styr som alltid...

Enda luren som ligger riktigt bra till prismässigt nu är OnePlus 6

Är säkert på majoriteten som köper en lur bryr inte sig på chip eller syntestiska tester och mera på märket och användar upplevelese.
Har svårt att tänka mig vad ska man göra med all kraft på en mobil? Majoriteten använder mobilen till surfa/ringa/appar/SMS/sociala medier. Vilken mobil klarar inte av detta?
Nej, priserna har dragit iväg rejält senaste åren. Inte bara för Apple, utan andra märken också. Mobil marknaden kommer bli utmatt om detta fortsätter på detta vis. Finns gräns hur mycket konsumenter är villiga att spendera på en smartphone.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Dollarn har gått upp med lite över 10% sen förra året så 11.500x1,1 är ju nästan exakt 12800!

Dollarn har ökat? Snarare kronan som rasat totalt.

Oavsett så är det här god poäng. När apple började bli riktigt trendigt i sverige var kronan stark i förhållande till usd, vilket gav oss helt ok priser på bland annat appleprodukter. Dvs när man kunde få en macbook pro för 12k, en iphone 5s för under 5k vid release osv. Iphone 5s gick inte att köpa utan abbonemang i usa vilket gör lite svårt att översätta värdet dock, men det var iaf 500-600 usd. Man hade god köpkraft kort och gott.

Men eftersom priserna ökar så tror vi svenskar att det är apple som är giriga och vill ha mer pengar. Säkert delvis sant, men vi har även kronan att tacka.

Skrivet av Dreijer:

Skojar du, eller? En iPhone är ju helt obrukbar utan tillgång till ett Apple ID. Skall de sälja telefonen i delar, eller?

Brukar inte stoppa rånarna oavsett..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad sägs om iPhone XS Max med 512 GB minne för ynka 18 395 kr?

Shit alltså!
Jag tyckte Samsungs Note 9 med 512 GB var i överkant med sina 13400 kr. Den framstår ju som löjligt billig nu i jämförelse. Penna ingår dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Har själv varit en iPhone användare sedan iPhone 3GS och varit väldigt nöjd, gick dock över till en Android lur nu och gjorde helt rätt val.

Något som förvånar mig är att intresset för telefoner har gått ner de senaste 1-2 åren. Inte mycket revolutionerande har hänt på ett tag och man behåller sin nuvarande mobil längre, trots det går priserna bara upp.. Ska bli intressant att se hur det blir om man får se lite försäljningssiffror, men känner personligen att det går åt ett märkligt håll med dessa priser. Hur länge kan det fortsätta..? Lär ju vara 50+% marginal redan nu.

Det kommer hålla i sig lika länge som högkonjukturen håller i sig.
När nästa finanskris blåser av så kommer det här få ett abrupt slut.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Det kommer hålla i sig lika länge som högkonjukturen håller i sig.
När nästa finanskris blåser av så kommer det här få ett abrupt slut.

Och det gäller ej bara mobiler, se på grafikkort , drönare etc. Det märks riktigt av att folk nu har gott om pengar och tillverkare gör riktigt exklusiva saker som ändå säljs bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Haha, kommer ihåg alla iPhone fanatiker som sa att man aldrig kan ha en större telefon än 4".

De lär vara lite ledsna nu med tanke på skärmstorlekarna på dessa nya iPhones

Japp jag är lite ledsen att 4tum är glömt vid det här laget. Stor skärm är jättenajs fram tills att den ska stoppas ner i fickan.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande demo av kameran. Ser ut som Apple verkligen lyckats med den biten.

Permalänk
Medlem

Skulle kalla dom ovärda även om dom kom ut för bokstavligen halva priset av vad dom gör nu

Permalänk
Medlem

Sitter här med min nokia knapp telefon för 150kr från 2014, bästa köpet jag gjort! Tror den klarar mer än 10färger.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Inaktiv

Har inte köpt en iPhone själv sen 5S. Det är bra telefoner, men jag är inte beredd att betala så mycket helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag noll intresse av apple produkter men, det torde inte vara 1 april ännu? med den där insana prissättningen

edit: typ 4 månadslöner för fetaste för mig, låter inga rimligt! (vet att jag har vääldigt låg lön)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Blir nog att vara kvar på 7:an tills den dör.. priserna börjar ju bli sjuka

Permalänk
Medlem

Betalade 4500:- för min S8+ i början av året och tyckte det rimligt pris för en telefon. Men 18 395:-??

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunna:

Hahaha alltid lika roligt att se pöbeln bli så upprörd över priset på Apples produkter

Och du tycker att att 18 lax är normalt pris, oavsett om det är ett äpple på mobilen eller inte? Jag hade hoppat den här lanseringen oavsett nyheter då jag precis köpte en iphone 8+ så det är för lite nytt för att motivera ett nyköp. Men nu börjar mer av en regelrätt ovilja infinna sig, precis som vid prissättningen av RTX 2080Ti.

Ja hårdvara kostar. Det kostar att ha det senaste och bästa. Men 18 lax för en telefonjävel? Välkommen till verkligheten...

Permalänk
Medlem

Om det var så att 1 dollar motsvarade 10kr som man tyckte var dyrt förr skulle iPhone 7 nu kosta 4500kr. Fortfarande dyrt för en några år gammal telefon men ändå rätt rimligt. Nu går den på nästan 6k och det ska vara deras billigaste model. XR som ska vara senaste "budget" telefonen går löss på 10k.

Apple gör det inte lätt att lämna Android. Kan köpa en Oneplus värstingtelefon för 4-5k eller en 1-2 år gammal värsting Andoid för 3k.

Skillnaden är dessutom mindre och mindre för varje år. Det fanns en tid då en budgettelefon betydde 3,5 tum skärm med enkärnig CPU. Nu kan man få en telefon för 2k som fungerar hur bra som helst för normalt användande. Har kanske inte snabbaste CPUn men för det man gör med en telefon som att surfa på nätet och se på youtube osv fungerar det utan problem med t.ex. en Snapdragon 625 bestyckad telefon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Lär ju vara 50+% marginal redan nu.

Iphone X hade 70% vinstmarginal.
80% av Apples inkomster kommer från iPhone.
Nyligen blev Apple värderat till 1biljon dollar.

Varför köper människor iphone?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC