Apple slutar sälja instegstelefonen Iphone SE

Permalänk
Melding Plague

Apple slutar sälja instegstelefonen Iphone SE

I samband med avtäckandet av 2018 års Iphone-modeller försvinner flera telefoner från Apples webbutik, däribland 4-tumsmodellen Iphone SE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, det var en väldigt trevlig modell. Ganska rapp och hygglig kamera i ett kompakt format.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jaha, så nu har även Apple gett upp kompakta smartphones. Jag förstår att många gillar stora telefoner, men vi är faktiskt också en hel del som gillar telefoner man kan både hålla och styra med en hand, och som ledigt får plats i byxfickan. Trist, jag får vårda min SE tills de inser sitt misstag och små telefoner blir heta igen.

Edit: När jag tänkter efter, man kanske skulle passa på att köpa en till SE medan de finns att få tag på, de är ju dugliga och fantastiskt prisvärda i jämförelse. Hm...

Permalänk

Lite synd , men det var väl dags.
SE har ju några år på nacken.
Jag har en SE ännu och hoppas desperat på att det blir en SE2, men det ser mörkt ut 😢
Synd, formatet på SE är så skönt tycker jag
😊👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

RIP min favoirittelefon. Har ägt två. Köpte en ny efter att 6s kändes alldeles för stor för mina små händer. Ser ut som om jag får hålla kvar vid denna ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, så nu har även Apple gett upp kompakta smartphones. Jag förstår att många gillar stora telefoner, men vi är faktiskt också en hel del som gillar telefoner man kan både hålla och styra med en hand, och som ledigt får plats i byxfickan. Trist, jag får vårda min SE tills de inser sitt misstag och små telefoner blir heta igen.

Edit: När jag tänkter efter, man kanske skulle passa på att köpa en till SE medan de finns att få tag på, de är ju dugliga och fantastiskt prisvärda i jämförelse. Hm...

Vänta inte för länge bara. Tänkte köpa en ny Ipod men när jag väl fick tummen ur hade Apple slutat sälja och nasare på Amazon ville ha 3 lakan... bara att lägga ner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en fullskärm på en iPhone SE, likt iPhone 10 men i SE utförande. Saknar den gamla lite kantigare modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har den på jobbet, verkligen mikroskopisk med tanke på utbudet idag. Duger gott till att ringa med och kolla mail men att skriva mail/SMS är verkligen inte lätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trist men förståeligt. Jag tycker personligen att Iphone SE är snyggare än de nya samt att den har en väldigt trevlig storlek och prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ju större skärm ju bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tråkigt gillar inte dem större hoppas väl det kommer en mindre igen. Köpte 1 i reserv nyss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En "XR mini", med Apple's termer (dvs, en skärm stor som en iPhone 6 men edge-to-edge så hela telefonen blir lite mindre) hade varit en bra ersättare till SE. Det kändes under presentationen att den modellen fattades - det fanns en ny "9+" i XR, en ersättare till X i XS och en ännu större i XS Max, men ingen ersättare till den vanliga 8.

Om SE nu inte säljs längre, så blir det ingen "SE 2" i samma skal, utan det blir i ett annat skal i så fall. Frågan är om de gör en. Apple måste tjäna mängder på en telefon som XR, så varför göra en billigare att konkurrera med den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min mamma kör fortfarande 5C. SE hade varit naturlig uppgradering då hon gillar storleken på den men då hennes telefon fortfarande håller bra vill hon inte byta. Synd att de inte har någon billig modell längre. När hon väl ska byta lär hon gå över till Android för prisets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

En "XR mini", med Apple's termer (dvs, en skärm stor som en iPhone 6 men edge-to-edge så hela telefonen blir lite mindre) hade varit en bra ersättare till SE. Det kändes under presentationen att den modellen fattades - det fanns en ny "9+" i XR, en ersättare till X i XS och en ännu större i XS Max, men ingen ersättare till den vanliga 8.

Om SE nu inte säljs längre, så blir det ingen "SE 2" i samma skal, utan det blir i ett annat skal i så fall. Frågan är om de gör en. Apple måste tjäna mängder på en telefon som XR, så varför göra en billigare att konkurrera med den.

Jag gissar att det är för att de har mycket högre marginaler på de dyrare iphones för 10kkr än för 3kkr och att de vill framstå lite mer som ett lyxmärke genom att bara erbjuda dyrare produkter och på så sätt kunna ta extra betalt och på så sätt få än högre marginaler vilket i slutändan ger dom mer pengar i plånboken.

Att sälja prylar till prismedvetna kunder är nog inte lika roligt ekonomiskt helt enkelt ur företagets perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft 4" och en normalstor iPhone så kan jag inte säga att jag vill gå tillbaka. Jag tycker dock priset var väldigt bra för det man fick.

Permalänk
Medlem

Att slåss med pris är nog aldrig speciellt roligt, allt handlar om kapa kostnader och som vanligt så är det ju upp till konsumenten att klura på varför saker är billigt, var kostnadsbesparingar gjorts och hur det kommer påverka dig som kund.

Jag hoppas Apple har en XR mini i planerna, kanske något större fysiskt än dagens SE men mindre än iPhone 6,7 och 8.
Men att dom blåst upp skärmen så den kanske når 4,5"/4,7" och med alla roliga finesser som XR har.
Problemet är väl att hitta en kundkrets som vill betala för något som är mindre i storleken har bättre HW och sannolikt längre livslängd men kostar lika mycket som en iPhone 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, så nu har även Apple gett upp kompakta smartphones. Jag förstår att många gillar stora telefoner, men vi är faktiskt också en hel del som gillar telefoner man kan både hålla och styra med en hand, och som ledigt får plats i byxfickan. Trist, jag får vårda min SE tills de inser sitt misstag och små telefoner blir heta igen.

Edit: När jag tänkter efter, man kanske skulle passa på att köpa en till SE medan de finns att få tag på, de är ju dugliga och fantastiskt prisvärda i jämförelse. Hm...

Frågan är hur länge Apple håller 6S och SE uppdaterade. Men med tanke på att även 5S som kom ut 2013 får IOS12 nu, så lär ju 6S och SE får stöd i både nästa och nästnästa version. Så kanske 2 år till?

Tycker denna är ganska kul att kika på:
http://iossupportmatrix.com/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Frågan är hur länge Apple håller 6S och SE uppdaterade. Men med tanke på att även 5S som kom ut 2013 får IOS12 nu, så lär ju 6S och SE får stöd i både nästa och nästnästa version. Så kanske 2 år till?

Tycker denna är ganska kul att kika på:
http://iossupportmatrix.com/

Frågan är väl hur någon klarar av sin vardag med ett så pass dåligt batteri som 6s har nu efter alla uppdateringar

Permalänk
Medlem

Efter 6 år överväger jag faktiskt att gå tillbaka till android eller alternativt en gammal IPhone SE och ge bonusdottern min 6S. Saknar att kunna använda en hand för hela skärmen utan att överanstränga händerna.

Sedan så kan man ju inte sticka under stolen med att den här prisutvecklingen känns helt sjuk. Dagens grafikkort och telefoner kostar mer än vad jag fick för min första bil. Njae, någonstans får det vara nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har den på jobbet, verkligen mikroskopisk med tanke på utbudet idag. Duger gott till att ringa med och kolla mail men att skriva mail/SMS är verkligen inte lätt.

Mindre storlek gör det väl lättare att skriva om nått? Tänker speciellt enhandad skrivning. För 2 händer vill man ju ändå ha den i landskapsläge och då får båda händerna plats.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Helvete! Har länge tänkt skaffa en SE nån gång i framtiden när min 64GB 5S pajar.
Nu finns ingen modell med hörlursuttag.
Kommer suga att behöva bära runt på hörlursadapters.
Jag växlar dagligen mina otalet inear-hörlurar mellan ipod nano, iphone och dual shock 4 samt hörlurarsförlängare till TV:n/datorn!

iofs kommer jag köpa begagnat och förhoppningsvis finns de kvar ett tag till på tradera för humana priser.

Annars får man be youtubern som fixade hörlursuttag på sin iphone om hjälp. Var extremt svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Frågan är väl hur någon klarar av sin vardag med ett så pass dåligt batteri som 6s har nu efter alla uppdateringar

Den har knappast fått sämre batteri pga. uppdateringar, däremot så fanns det en rätt stor batch 6S som hade tillverkningsfel. Har själv fått batteriet utbytt 2 ggr på min 6S.
Men om man nu skulle behöva betala så är 295 SEK inte så farligt och det gör mumma för prestandan i luren.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb så har man 3000 kr plus moms att köpa jobbtelefon för. Dyrare modeller får man lägga imellan för. Iphone se har presis hamnat rätt i pris. Mindre iPhone i cirkulation så Blir det inte en modell man tittar på privat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig en telefon i den storleken om det blev en utan ramar så som X telefonerna.

Permalänk
Medlem

Jahapp, vad ska man då beställa då farsans gamla 4" Lumia telefon går i graven. Han vill ha så liten som möjligt. iPhone SE var ju en av de få alternativen på under 4.5".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jahapp, vad ska man då beställa då farsans gamla 4" Lumia telefon går i graven. Han vill ha så liten som möjligt. iPhone SE var ju en av de få alternativen på under 4.5".

finns att fåtag på prisjakt, blocket och tradera beggad eller ny.

Permalänk
Avstängd

Sure, då köper jag väl ingen mer Apple mobil får väl nöja mig med nåt annat märke som fortfarande säljer mindre mobiler (typ Samsung eller Nokia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Den har knappast fått sämre batteri pga. uppdateringar, däremot så fanns det en rätt stor batch 6S som hade tillverkningsfel. Har själv fått batteriet utbytt 2 ggr på min 6S.
Men om man nu skulle behöva betala så är 295 SEK inte så farligt och det gör mumma för prestandan i luren.

öh, de sade ju själva att de drog ner prestandan för att kompensera för att batteriet blir sämre med tiden....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Mindre storlek gör det väl lättare att skriva om nått? Tänker speciellt enhandad skrivning. För 2 händer vill man ju ändå ha den i landskapsläge och då får båda händerna plats.

Jag har en S8 privat och är väl helt enkelt van vid den storleken. Nästan 6 tum mot 4 tum är en avsevärd skillnad. Problemet är att jag hela tiden missar bokstäverna eller rentav trycker på två bokstäver samtidigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

På mitt jobb så har man 3000 kr plus moms att köpa jobbtelefon för. Dyrare modeller får man lägga imellan för. Iphone se har presis hamnat rätt i pris. Mindre iPhone i cirkulation så Blir det inte en modell man tittar på privat

Skickades från m.sweclockers.com

Din arbetsgivare börjar inte på k? :). Låter lite bekant det där :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro