Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fläkten går hårt, haft i 2 dagar.

Hej. Har köpt den här datan (länk)
När jag kör tex, cs, Fortnite, rust så går fläkten på högvarv. Den blir varm också. Vet inte va ”för varmt” är men varmt blir det. Gör jag nåt fel. Fel inställningar?
Har försökt läsa till mig saker. Men är så kass på data.
Tack på förhand✌️

https://www.inet.se/produkt/1961183/asus-gaming-fx553ve-i5-8g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirgamealot:

Hej. Har köpt den här datan (länk)
När jag kör tex, cs, Fortnite, rust så går fläkten på högvarv. Den blir varm också. Vet inte va ”för varmt” är men varmt blir det. Gör jag nåt fel. Fel inställningar?
Har försökt läsa till mig saker. Men är så kass på data.
Tack på förhand✌️

https://www.inet.se/produkt/1961183/asus-gaming-fx553ve-i5-8g...

det är förmodligen helt normalt, Bärbara gamingdatorer har en tendans att både låta och bli varma, speciellt när dom är av minde och mer diskret design.

va inte helt onormalt att min HP omen dator jag hade förut gick upp mot 80 grader och va tvungen att använda hörlurar för att inte störa mig på fläkten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fullt normalt för en bärbar dator. Liten fläkt som måste gå 100% så fort datorn jobbar pga. att den är mycket begränsad till hur mycket luft den kan flytta.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Tack så mycket. Men ska datan klara såna spel utan problem? Tänkte om man ska köpa till en kylplatta också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirgamealot:

Hej. Har köpt den här datan (länk)
När jag kör tex, cs, Fortnite, rust så går fläkten på högvarv. Den blir varm också. Vet inte va ”för varmt” är men varmt blir det. Gör jag nåt fel. Fel inställningar?
Har försökt läsa till mig saker. Men är så kass på data.
Tack på förhand✌️

https://www.inet.se/produkt/1961183/asus-gaming-fx553ve-i5-8g...

Vad har du för temperatur? Har själv en laptopp med i5 7300HQ och ett snäpp vassare GPU med en 1060 6GB Max-Q. Under långa spelsessioner når den runt 70 grader och det är helt normalt.

Ett exempel är en laptop med en i7 8750H med HT 6 kärnor/12 trådar når runt 90 grader för många när dom spelar. Så har du runt 70 grader med din 7300HQ utan HT 4 kärnor/4 trådar så är det helt lugnt!

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Rekordmedlem

Laptopdelar klarar ofta 100C eller lite över det och det är därför en hel del har bränt sig på sin laptop, delarna är designade för att tåla hög temp så problemet blir ofta att lådan blir så varm att man riskerar att bränna sig på datorn i stället, de är helt enkelt för små för att kunna hantera en hög värmeutveckling på att riktigt bra sätt så endera blir de heta eller låter som en gammal dammsugare och har man otur så blir de både heta och bullrar.
Se till att datorn hålls ren och en kylplatta kan hjälpa, helst då en som har en fläkt som är placerad optimalt så den pressar in luft direkt i datorns luftintag och inte bara kyler i allmänhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den där har ju knappt några gälar alls för ventilationsluften - inte konstigt om det blir hysteriskt på fläkten när den får jobba lite

bildgoogla lite på dator typ liknande asus rog g751j och baksidan där så förstår du vad jag menar med gälar och det är mycket hetluft som forsar ut där, men i och med storleken så är den tystare än de flesta gamimg-datorer då fläktarna inte behöver tokvarva och i och med själva datorn suger luft framifrån och bakåt håller sig ytorna kalla där man sätter händerna - högfrekvent ljud och hög värme där man har händerna är saker som kan bli väldigt irriterande kort efter datorköpet.

Detta är något att tänka på inför relativt påkostade gamerlaptop-köp, skall den hålla sig tyst och sval så är det ingen liten laptop och det är ordentliga ventilationsgaller på dem då att kyla upp till 250 Watt så är det väldigt många kubik luft som skall sugas igenom per timme om utloppstemperaturen skall vara under brännhet, och då funkar det inte med datorer som bara är max 2 cm tjocka typ

Permalänk
Medlem

Hej Sir! Välkommen till datorernas värld. Här heter vi dator och inte data.
Men som andra säger. Bärbara datorer väsnas ganska rejält när dem utsätts för svettiga uppgigter.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

inte alla, men de är inte helt lätta att hitta och att få provköra innan eller har en prislapp inom budgeten - men ljud och ljudkaraktär på fläktarna och värmen där man har händerna är en arbetsmiljöfråga även för en gamer med många timmars sittning och tenderar att bli väldigt viktig/stor irritationsmoment när det inte är tillfyllest - nästa inköp efter ljudlig och het laptop brukar vara med fokus på ljud och att de inte blir varma på fel ställe - förutom allt annat man vill ha prestandamässigt...

Permalänk

Jag har ångerrätt kvar. Så har chans att lämna tillbaka.
Men vad ska man välja om vill hamna under 10.000!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle rekomendera begagnat eller kolla på https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-gaming-laptop-171-c-confi...

datorn är 17" vilket är positivt för värmeavledning
samt kan vara behaligare att gamea på då skärmen blir större.
men absolut blir "jobbigare" bära runt på. men tycker att det är de värt.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Och när ja spelar så har ja kopplat till skärm och tangentbord. Så värmen störs ja inte av alls. Tänkte mer på om det är dåligt för datan. Har också en kylplatta under nu. Men håller datan 3-4 år så är jag nöjd! Annars funderar jag på att lämna tillbaka och försöka hitta något annat!
Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sirgamealot:

Och när ja spelar så har ja kopplat till skärm och tangentbord. Så värmen störs ja inte av alls. Tänkte mer på om det är dåligt för datan. Har också en kylplatta under nu. Men håller datan 3-4 år så är jag nöjd! Annars funderar jag på att lämna tillbaka och försöka hitta något annat!
Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Måste du ha en laptop, det låter ju som om du kunde ha en liten stationär i stället hemma och ev en mer anpassad laptop om du behöver nått portabelt som du inte spelar på när du använder den portabelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirgamealot:

Jag har ångerrätt kvar. Så har chans att lämna tillbaka.
Men vad ska man välja om vill hamna under 10.000!

Skickades från m.sweclockers.com

Försök att hitta en dator med följande specifikation:

CPU: Intel Core i5 8300H 4c/8t
OS: Windows 10
Ram: 8Gb 2666MHz
SSD: 256GB PCIe
Grafikkort: Nvidia GTX1050Ti 4GB

När man googlar lite snabbt så ser man att laptop med i5 7300HQ har börjat utgå i dom flesta butiker till favör för i5 8300H vilket är nyare.

Man ser också att en dator med specifikationerna ovanför kostar mellan 10-12k vilket är ungefär samma pris som en laptop med 7300HQ brukade kosta utan rea. Men om du orkar vänta till det blir rea så hamnar det nog under 10k. Kanske sikta på vinterrean?

Annars tycker jag att du kan behålla din nuvarande för det låter inte som det är något fel på den. Lite högre temperaturer och ljud får man räkna med på en gaming laptop. Går ju inte jämföra med en stationär.

Det är upp till dig vad du vill göra. Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer...

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...