Permalänk

Nybyggd dator krånglar.

Tjena!

Mitt problem är att under en spelsession så tappar jag signalen på skärmen, det står bara no signal men datorn är igång och
jag hör spelet osv men efter en liten stund så låser sig hela datorn.
När jag startat om datorn står det ibland att "Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen. Microsofts grundläggande bildskärmsdrivrutin används i stället". Men drivrutinerna är det senaste.
Temperaturen kan inte vara ett problem för den ligger mellan 60 - 69 under en spelsession.

Sen har jag testat att använda Asus GPU Tweak för ta bort fabriksöverklockningen och då funkar det bättre men
det sänker prestandan väldigt mycket.

Grafikkortet funkade klockrent innan i ett liknande datorbygge med ett annat moderkort och PSU.

Kan det bero på att GPUn inte får tillräckligt med ström av någon anledning?

Nyköpt:
Chassi: Fractal Design Define C Svart
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
SSD: Samsung 860 EVO 500GB
Processorkylning: Noctua NH-U12S
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Moderkort: ASUS PRIME Z370-A

Lånat:
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC''

Tack på förhand för hjälp.

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som bios update är på tapeten. Sök på moderkortet och dra ner nyaste versionen på en usb sticka.
Tvivlar på att nätagget är defekt.

Permalänk
Medlem

Kan testa äldre drivrutiner. Det är inte alltid nyast är bäst.
Men sedan kan det vara så att kortet börjar få några år på nacken. Har märkt att just grafikkort åldras rätt fort. Kan också vara en lätt ESD-skada efter att ni lyft ur det ur ena datorn och sedan stoppat in det i nya.

Permalänk

@n0rman: jag har den senaste BIOS uppdateringen också Skulle skrivit det i infon.

Permalänk

@Aleshi: ska testa äldre drivrutiner, hittar man även dom på nvidias hemsida? Tanken är ju att jag ska köpa ett nytt grafikkort ganska snart men är mer orolig att det är något annat som är defekt. Köpte delarna för typ 4 veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Hade själv ett liknade problem, då var det hdmi kabeln som var fel på,

Permalänk

@zogez: jag använder DVI kabel, bytte ut den precis pga detta. Men hjälpte inte. : /

Permalänk

Koppla skärmen i moderkortets gpu gör den samma sak?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

@Nightwing: Kan man spela eller göra något test så den får jobba rejält med det integrerade grafikkortet i moderkortet?

Permalänk

Kan det vara något annat som är defekt, jag har inte riktigt koll på hur man testar sånt.

Permalänk
Medlem

Lättaste är om du kan testa med ett annat grafikkort i felsökningssyfte

Permalänk

@Panzerfister: har ju tyvärr inget grafikkort liggandes. Men är det mest troligt att det är grafikkortet som det är fel på?

Permalänk
Medlem

När du tar bort fabriksöverklockningen försvinner problemet helt då eller händer det bara mer sällan?

Eftersom din dator är nybyggd undrar jag vad för inställningar har du ändrat i BIOS? Minnena på XMP-profil, Asus multicore enhancement osv?

Skulle säga att grafikkortet är en trolig kandidat men eftersom datorn är nybyggd går det inte att utesluta något annat.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@Niczo: Tror inte den har låst sig alls när jag tagit bort fabriksöverklockningen, möjligtvis en gång kanske.

Jag har inte rört något i BIOS förutom att göra en update på den men problemet fanns där innan det.
XMP-profil är på disable vad jag har sett. Asus multicore enhancement vet jag inget om. Jag har väldigt dålig koll på BIOS.

Okej, hoppas att det är grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Geekster0:

Det kan bli mycket jobb och en del att läsa på om du ska lista ut vart felet ligger utan att testa med annat grafikkort, men det är fullt möjligt.

Att ha rätt inställningar i BIOS/UEFI är viktigt. Man behöver inte begripa ens 10% av vad de olika inställningarna är till för eftersom det mesta reder sig själv, men två grejer som är bra att ändra när man startar upp datorn för första gången är:

1. XMP på "on" eftersom minnet då automatiskt ställs in på de timings och frekvenser de är testade för i fabrik och om moderkortet har god kompatibilitet ska det garanterat fungera.

2.Asus MultiCore enhancement på "off" eftersom att detta läge är i princip en överklockning och därmed inte garanterat stabilt till 100%. Det skiljer sig åt mellan bios-versioner och moderkort huruvida denna inställning alltid är på om man inte väljer att stänga av den.

När det gäller att testa komponenter individuellt finns det många olika alternativ. Det första jag gör när jag byggt en ny dator är att köra ett ordentligt minnestest med memtest86 https://www.memtest86.com/. Gratisversionen räcker långt och har ett enkelt verktyg för att skapa en bootbar USB-sticka. Under "boot options" i UEFI väljer du USB-stickan du vill boota från, oftast finns det två alternativ för samma sticka och då ska du välja alternativet med UEFI så att memtest86 kan använda modernare funktioner.

Det andra jag brukar göra är att stresstesta CPUn med Prime95, mest för att kolla så att kylningen räcker till men också för att hitta uppenbara problem. Sist men inte minst brukar jag köra någon av Unigines benchmarks för grafik (Heaven, Valley, numera Superposition), låta dem gå ett tag för att se att allt är stabilt och att kylningen hänger med. 3DMark är ännu bättre, men bara den betalda versionen så Unigine duger också.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@Niczo: Tack så jättemycket för allt info. Ska testa allt idag. Ska jag ta ur grafikkortet när jag kör testerna eller ska det var inkopplat
hela tiden.

Permalänk
Medlem

Eftersom problemet minskar när man tar bort fabriksöverklockningen så skulle jag säga att ni kan sluta bry er om BIOS, minnen och integrerad grafik. Grafikkortet har börjat bli gammalt. Kan ha påskyndats av ESD. Gissningsvis så får man justera ner frekvenser en bit om man vill att det ska leva längre. Kan man sänka spänningen också så kan det minska åldrandet.
Kan vara värt att kolla kortets spänningsreglering. Att kärnan går sval betyder inte att övriga kortet går svalt. Tillverkarens egna kylning kan mycket väl kyla kärnan bättre än nVidias, men det kan också vara någon annan del av kortet som blivit lidande.

Sett ett antal kort börjar bete sig så här efter några år. Och det som gäller brukar vara att dra ner frekvenser tills det blir stabilt igen. Men då är processen redan igång. Så att budgetera för nytt kort kan vara en tanke.

Permalänk

@Aleshi: Okej. Tanken är att köpa ett nytt grafikkort. Är bara orolig över att det ska vara någon annan komponent som är problemet.
På tal om nytt grafikkort Jag har kollat på Gtx 1080 korten, men vilket av dom ska man köpa MSI Gaming X eller Asus Stix?
Vet att RTX 2080 släps men nu men vill inte lägga riktigt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geekster0:

@Aleshi: Okej. Tanken är att köpa ett nytt grafikkort. Är bara orolig över att det ska vara någon annan komponent som är problemet.
På tal om nytt grafikkort Jag har kollat på Gtx 1080 korten, men vilket av dom ska man köpa MSI Gaming X eller Asus Stix?
Vet att RTX 2080 släps men nu men vill inte lägga riktigt så mycket.

Tänker att man ändå väntar tills åtminstone RTX 2060 kommit. Inte minst på grund av hur det påverkar pris på 1000-serien. Du kan nog hålla ut en tid med det du har om du kan få bort krascherna med lite nedklockning. Jag skulle personligen undvika MSI. Har aldrig varit med om en långlivad MSI-produkt. Folk har sagt att det blivit bättre. Men vänners datorer säger annat.

Permalänk

Program för att se temperaturer mm:
GPUz

Underlättar om man har två skärmar alt kan man använda den inbyggda testet (tryck på ? jämte buss interface) men den belastar inte datorn så hårt.

Man brukar kunna se VRM temperaturen men på bilden i länken ser man den inte. (VRM omvandlar olika spänningar).

Furmark belastar GPUn väldigt hårt.
Jag brukar använda OCCT. Jag tycker det ger lagom belastning.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W