Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Ny BIOS-uppdatering som mitigerar SPECTRE variant 3 och 4 tillgänglig!

Critical Customer Bulletin - Jul 03 2018

Bulletin: (Revision) HPE ProLiant, Synergy, and Moonshot Systems -Speculative Store Bypass (Variant 4) CVE-2018-3639 (a00047324en_us)

Släppt för tre dagar sedan och kommer på mail först nu, (låååångt efter det utlovade releasefönstret, men vaf**n, dom stackarna skall väl ha semester dom med...) och BIOS har datumstämpel 25:e juni, så...

** CRITICAL ** Online ROM Flash Component for Windows - HP ProLiant MicroServer Gen8 (J06) Servers

Share & Enjoy!

Permalänk
Skrivet av Kiwawa:

HPE utfärdar en ***critical*** varning för uppgrading av iLO4 till version 2.60. Troligen har dom hittat en bug, eller gjort en väldig förbättring i hur NAND-minnet används.

SUPPORT COMMUNICATION - CUSTOMER NOTICE

Länkar till Windows-versionen, för den är väl vanligast:

HPE iLO 4 2.60 download

Jag läste ett intressant inlägg inlägg i Facebookgruppen säkerhetsbubblan om att iLO4 är osäkert, kan detta hänga ihop?

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/you-can-bypass...

Skriver som en kratta
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

Critical Customer Bulletin - Jul 03 2018

Bulletin: (Revision) HPE ProLiant, Synergy, and Moonshot Systems -Speculative Store Bypass (Variant 4) CVE-2018-3639 (a00047324en_us)

Släppt för tre dagar sedan och kommer på mail först nu, (låååångt efter det utlovade releasefönstret, men vaf**n, dom stackarna skall väl ha semester dom med...) och BIOS har datumstämpel 25:e juni, så...

** CRITICAL ** Online ROM Flash Component for Windows - HP ProLiant MicroServer Gen8 (J06) Servers

Share & Enjoy!

Gick in i tråden för att posta om detta, men du hade visst förekommit mig

Kan i alla fall tipsa om att det går utmärkt att installera uppdateringen från iLO, och slippa klabba med USB-stickor och sånt.

- Packa upp uppdateringen till lämplig katalog på en dator från vilken man kan logga på iLO på servern.

- Logga på iLO, och gå till Administration -> Firmware. Tryck på browseknappen, och leta upp filen Cpqj0613.4b5 som ligger under "ROMPaq Flat Files" i katalogen man packade upp till. Detta är förstås BIOS-imagen. Tryck sedan Upload för att ladda upp och dra igång uppdateringen.

- Låt servern uppdatera. Den kommer sedan boota om, och det kommer lip om att iLO inte kunde hooka upp sig mot hårdvaran under POST. Låt servern harva sig igenom POST, och gör sedan servern strömlös en liten stund genom att rycka sladden vid lämpligt tillfälle. Vid nästa boot funkar allt utmärkt igen, och BIOS är uppdaterad.

- Verifiera att uppdateringen har installerats, lätt gjort via iLO remote console, aktuell BIOS-version trycks ut först under POST.

- När det är säkert att allt funkar kan man uppdatera backup-BIOS-imagen också. Jag bestämde mig dock för att behålla den gamla BIOS-versionen som backupimage, ifall att det skulle uppstå problem senare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har haft min microserver sedan 2016. Köpt till max ram samt E3-1230 V2 som CPU. Kör lite blandade saker på den som MySQL, Plex, Confluence, Gogs etc.

Ångrar lite att jag inte skaffade flera när de ändå var så billiga för något år sedan. Hade varit kul att testa lite live migreringar av VMs eller varför inte som en extra billig NAS.

Permalänk
Medlem

Ännu ett skäl att uppgradera iLO 4 Firmware

Det kom en säkerhetsbulletin till idag, CVE-2018-7101.

https://support.hpe.com/

Alla Firmware före iLO4 version 2.60, släppt 30:e maj, är sårbara för en DOS-attack.

Share & Enjoy!

Permalänk
Medlem

Försöker installera en LSI SAS 9210-8i i min microserver men får felmeddelande:

"NMI Detected. Please consult the Integrated Management Log for more details".
När jag väljer Bootmenu eller Setup blir den markerad, men jag kommer inte in i den utan kommer bara till det här felmeddelandet till slut.

Om jag kollar i loggen står det:

"Unrecoverable System Error (NMI) has occurred. System Firmware will log additional details in a separate IML entry if possible"

Och:

"PCI Bus Error (Slot 1, Bus 0, Device 1, Function 0)"

Kortet är ännu inte flashat i IT-mode. Är kortet dött eller är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en Gen8 som kör UNRAID och har lite problem med att så fort jag packar upp .rar filer så skjuter CPU iowait i höjden och låser hela systemet. Det går knappt att SSHa in på den när den packar upp filer. Jag har stängt av cache för RAID-kontrollern vilket gjorde att den blev lite snabbare men jag får fortfarande att hela systemet låser sig vid uppackning av .rar filer osv.

Specs:
CPU: Xeon E3-1265L v2
RAM: 16GB ECC
SSD disk som cache & x3 WD RED 5400 RPM

Är det någon som har upplevt likadant och lyckats lösa detta?

Permalänk
Medlem

Har precis lagt upp min trotjänare i marknaden. Finns någon intresserad här så är det bara att lägga ett bud

Permalänk
Medlem

Fungerar WD80EFAX i gen8? Behöver lite mer utrymme och tänkte byta ut 2x 3TB mot 2x 8TB. Men jag läste att vissa har problem med den nyare varianten av WD Red 8TB.

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/70hm8h/8tb_easy...
https://www.hgst.com/sites/default/files/resources/HGST-Power...

Så jag undrar om någon har dessa i sin gen8 och om det fungerar eller om man borde försöka få tag på den äldre WD80EFZX istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fungerar WD80EFAX i gen8? Behöver lite mer utrymme och tänkte byta ut 2x 3TB mot 2x 8TB. Men jag läste att vissa har problem med den nyare varianten av WD Red 8TB.

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/70hm8h/8tb_easy...
https://www.hgst.com/sites/default/files/resources/HGST-Power...

Så jag undrar om någon har dessa i sin gen8 och om det fungerar eller om man borde försöka få tag på den äldre WD80EFZX istället.

Har ingen själv men har hört talas om folk som fått detta problem med Gen 8.

Detta verkar vara en mycket enklare lösning på problemet:
https://www.youtube.com/watch?v=9W3-uOl4ruc

Permalänk
Medlem

Noterade att iLO 2.61 släppts till MS Gen 8 för en dryg månad sedan, men att ingen postat om det i tråden.

Det finns lite olika varianter på installers, varför jag inte direktlänkar, utan istället länkar till downloadcentret:

https://support.hpe.com/hpesc/public/home/driverHome?sp4ts.oi...

Själv installerade jag genom att plocka hem ett av Windows-paketen, packa upp ilo4_261.bin, och flasha imagen från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Denna tråden var intressant, jag har en gen 8 på ingång nämligen. Folk verkar nöjda med den osv, någonsin kan ge sitt omdöme om den efter att kört den ett tag? Nu är tråden 5 år gammal dock men jag tycker den är väldigt robust och intressant. Funderade på att köra freenas på den, någon som gjort det?

ILO fungerar enbart med licens har jag förstått men är det krav på något särskilt OS för det?

Tacksam för lite update om detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Denna tråden var intressant, jag har en gen 8 på ingång nämligen. Folk verkar nöjda med den osv, någonsin kan ge sitt omdöme om den efter att kört den ett tag? Nu är tråden 5 år gammal dock men jag tycker den är väldigt robust och intressant. Funderade på att köra freenas på den, någon som gjort det?

ILO fungerar enbart med licens har jag förstått men är det krav på något särskilt OS för det?

Tacksam för lite update om detta

Skickades från m.sweclockers.com

ILO fungerar utan licens men du har inte tillgång till alla funktioner. Den är helt webb-baserad så det funkar från det mesta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av zodden:

Denna tråden var intressant, jag har en gen 8 på ingång nämligen. Folk verkar nöjda med den osv, någonsin kan ge sitt omdöme om den efter att kört den ett tag? Nu är tråden 5 år gammal dock men jag tycker den är väldigt robust och intressant. Funderade på att köra freenas på den, någon som gjort det?

ILO fungerar enbart med licens har jag förstått men är det krav på något särskilt OS för det?

Tacksam för lite update om detta

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en gen8 som varit igång konstant sedan inköp för ca 3 år sedan för sketna 2000kr. Har inte bytt propp utan kör med standard Celeron och 16GB RAM. Har fungerar felfritt och klarar mer än jag hade förväntat mig, så den där Xenon-processorn jag har tänkt köpa har ännu inte blivit av som sagt. Har bara två negativa saker jag kan nämna, avsaknaden av hotswap och att den inte pallar mer än 16GB RAM.

ILO-licens köpte jag på eBay för 90kr. Vet inte vad du menar med krav på särskilt OS, du når ILO genom en webbläsare eller app.

Permalänk
Medlem

@mats42: Aha! Då har jag missuppfattat det hela lite, men nu förstår jag. Detta var det bättre ju tack!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Jag har en gen8 som varit igång konstant sedan inköp för ca 3 år sedan för sketna 2000kr. Har inte bytt propp utan kör med standard Celeron och 16GB RAM. Har fungerar felfritt och klarar mer än jag hade förväntat mig, så den där Xenon-processorn jag har tänkt köpa har ännu inte blivit av som sagt. Har bara två negativa saker jag kan nämna, avsaknaden av hotswap och att den inte pallar mer än 16GB RAM.

ILO-licens köpte jag på eBay för 90kr. Vet inte vad du menar med krav på särskilt OS, du når ILO genom en webbläsare eller app.

Låter ju hur bra som helst!

Sitter 8 i den jag får hem inom kort men tänkte köra i 16 där. Hotswap är ju lite synd det håller jag med om. Vad kör ni eller du för OS på era?

Och celeron cpun räcker gott och väl var också ett plus

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Jag har en TPM modul i en av mina HP microservers och funderar vad som gäller för för uppdatering av iLO och BIOS firmware. Jag hittar sidor som säger att det kan gå fel om man inte följer rätt procedur, men jag hittar ingen info om vilken denna procedur är...

Någon som har insikt som kan dela med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har en TPM modul i en av mina HP microservers och funderar vad som gäller för för uppdatering av iLO och BIOS firmware. Jag hittar sidor som säger att det kan gå fel om man inte följer rätt procedur, men jag hittar ingen info om vilken denna procedur är...

Någon som har insikt som kan dela med sig?

Jag tror jag sett nån instruktion om att pausa skyddet av disk under BIOS-uppdatering. Vet dock inte vart jag sett det...

Permalänk
Skrivet av zodden:

Låter ju hur bra som helst!

Sitter 8 i den jag får hem inom kort men tänkte köra i 16 där. Hotswap är ju lite synd det håller jag med om. Vad kör ni eller du för OS på era?

Och celeron cpun räcker gott och väl var också ett plus

RAM är viktigt om du ska virtualisera (vilket jag antar att du ska göra) så rätt att peta i 16GB. Jag kör VMWare ESXi 5.5. Kommer köpa en Xeon framöver då servern kommer användas ganska flitigt, men för basala labbar och lite hobbyhosting fungerar Celeron utan problem.

Permalänk
Medlem

Ok, har börjat titta efter minne men vilka är det man kan använda, läste tidigare i tråden att enbart använda godkända annars surar bios..

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Ok, har börjat titta efter minne men vilka är det man kan använda, läste tidigare i tråden att enbart använda godkända annars surar bios..

Köp ecc icke reg så e det lugnt.
Jag köpte på ebay, både cpu+minne och det lirar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: ok, vad betyder reggad? Jag har kollat på Dustin och lite andra sidor men kan leta mig blå. Tror du att du har lust att länka till någon sida med minnes alternativ?
Vad gav du för CPU + minne på eBay?
Tacksam!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@_niko_: ok, vad betyder reggad? Jag har kollat på Dustin och lite andra sidor men kan leta mig blå. Tror du att du har lust att länka till någon sida med minnes alternativ?
Vad gav du för CPU + minne på eBay?
Tacksam!

Kortfattat sitter det en buffer mellan CPU och minnet för att avlasta CPUns minneskontroller.

Förklaring finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory
https://www.servethehome.com/unbuffered-registered-ecc-memory...

Det är ganska dåligt utbud av oreggade ECC minnen då Intels vanligaste konsumentprollar inte supportar det, speciellt DDR4. Nu ska HP userver ju ha DDR3 så finns ju billigare beg att få tag på.

Exempel på reggat minne:
https://www.dustinhome.se/product/5011062980/ddr3

Exempel på obuffrat minne:
https://www.dustinhome.se/product/5011063931/ddr3l

Permalänk
Avstängd

Servern piper

Hej, i natt så började min Gen 8 att pipa 2 gånger i rad, i ungefär 20-60 sekunder, sedan tyst någon till några minuter och sedan upprepar dubbel-pipet. Någon som vet vad detta kan betyda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hej, i natt så började min Gen 8 att pipa 2 gånger i rad, i ungefär 20-60 sekunder, sedan tyst någon till några minuter och sedan upprepar dubbel-pipet. Någon som vet vad detta kan betyda?

Har du kikat i iLO loggen? Det borde med största sannolikhet finnas mer information där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ni som kör med FreeNas, vilka appar motsvarar Asustors mobil appar man har i telefonen för att använda servern som privat moln. Owncloud är en av dem, finns det andra? Och att få tillgång till hela servern utifrån sitt hemma nätverk?

Här är en länk med vad jag menar. https://www.asustor.com/product?p_id=17#specifications

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Ni som kör med FreeNas, vilka appar motsvarar Asustors mobil appar man har i telefonen för att använda servern som privat moln. Owncloud är en av dem, finns det andra? Och att få tillgång till hela servern utifrån sitt hemma nätverk?

Här är en länk med vad jag menar. https://www.asustor.com/product?p_id=17#specifications

Rekommenderar Nextcloud. Fungerar mycket bra när det väl är igång.

Permalänk
Medlem

@yugurt: Nextcloud alltså, tack tack. Den såg inte dum ut alls

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: https://www.dustinhome.se/product/5011065178/
Finns 2 typer av ECC-minnen, antingen unregistered eller registered. och det är unregistered s.k udimm man ska köra med Microservern.
Jag vill minnas att jag gav ca 1200:- för 2*8GB samt 600:- för cpu (1265LV vill jag minnas)
Det enda jag eg sett är att via Ilo:n säger den att den inte kan kolla ett värde på minnet pga att det inte är genuint HP men det är imho mest ett skönhetsfel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Alrise! Har byggt datorer till höger och vänster i yngre dagar med bra framgång och trixat, men inte förrän nu lagt märket till ecc och register minnen, därav jag blir lite förvirrad, men tagit upp dator & server intresset igen Live and lern!

Tack. Väntar fortfarande på min Microserver så forskar lite i förhand här

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB