Poll för er som förbokade Geforce RTX 2080 eller RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Poll för er som förbokade Geforce RTX 2080 eller RTX 2080 Ti

Jag är nyfiken på er som beställt kort och nu fått se lite tester. Är ni nöjda med prestandan eller kommer ni att avbeställa? En bonusfråga är vad ni uppgraderar ifrån.

Test: Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti
Tråd: Förhandsbokat RTX 2080 Ti, någon mer som har?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

2080 Ti är ett monster. Det är ju nästan att den senaste i7 inte hinner med i 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är nyfiken på er som beställt kort och nu fått se lite tester. Är ni nöjda med prestandan eller kommer ni att avbeställa? En bonusfråga är vad ni uppgraderar ifrån.

Test: Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti
Tråd: Förhandsbokat RTX 2080 Ti, någon mer som har?

Om det är något kort man ska köpa så är det 2080 Ti - vilket monster det verkade vara i testerna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

2080 Ti är ett monster. Det är ju nästan att den senaste i7 inte hinner med i 1440p

Den är ju absolut inte så mycket monster som nVidia lovat/sagt. Så well....monster och monster går ju att disskutera. Sedan går det ju inte heller att dra några större slutsatser kring DLSS ännu.

Och med det priset som sätts så bör den ha levererat mer enligt mig, nVidia kör en apple och hittar på egna prissättningar utan någon som helst grund för den.

Permalänk
Medlem

Beställde ett igår

Testerna var bättre än jag hade hoppats på (var väldigt skeptisk) så det blev en beställning på ett "MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB" ihåg kväll.

Så mycket som man sitter vid datorn så får man ta kostnaden helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Den är ju absolut inte så mycket monster som nVidia lovat/sagt. Så well....monster och monster går ju att disskutera. Sedan går det ju inte heller att dra några större slutsatser kring DLSS ännu.

Och med det priset som sätts så bör den ha levererat mer enligt mig, nVidia kör en apple och hittar på egna prissättningar utan någon som helst grund för den.

^ This

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

2080 Ti är ett monster. Det är ju nästan att den senaste i7 inte hinner med i 1440p

bara att köpa ddr4 5000mhz minnen då

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Om jag var er som överväger enns att köpa ett RTX kort så hade jag sparat mina pengar och väntat på GTX korten, hade inte förvånat mig om Nvidia gör GTX korten i 7nm 1-2 kvartalet nästa år att vi då får se GTX 2080, 2070 och 2080TI kort därefter. RTX är gimmick kort för en funktion som inte kommer finnas tillgänglig förrns först om en månad och att det är första generationen så skulle det förvåna mig om dem ens når 60FPS hybridtracing, 2080TI kanske når 40FPS men jag hade inte hoppats på mer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hoppet till DLSS och VRLink väger över. Sedan känns det fel att betala nästan samma pengar för ett 2 år gammalt kort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@ClintBeastwood Kul initiativ! Lade till ett sista alternativ på slutet för de som inte förhandsbokade. Med tanke på diskussionerna runt prissättning tror jag annars många proteströstar "nej" för att visa någon att, ja juste.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Den är ju absolut inte så mycket monster som nVidia lovat/sagt. Så well....monster och monster går ju att disskutera. Sedan går det ju inte heller att dra några större slutsatser kring DLSS ännu.

Och andra sidan, vem har någonsin trott på vad tillverkaren säger om sina egna produkter =). De tar alltid något bestcase scenario och visar just det. Men om man kollar till mängden transistorer (+50%), så borde det kanske varit lite mer för pengarna.

Det är ändå världens snabbaste grafikkort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@ClintBeastwood Kul initiativ! Lade till ett sista alternativ på slutet för de som inte förhandsbokade. Med tanke på diskussionerna runt prissättning tror jag annars många proteströstar "nej" för att visa någon att, ja juste.

Texten borde vara: "Jag förhandsbokade inte, men jag vill också rösta! :)"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och andra sidan, vem har någonsin trott på vad tillverkaren säger om sina egna produkter =).

Det är väl ett bra incitament att inte förhandsboka produkter ifrån dessa tillverkare? Jag menar bara att de har sin FE (Founders Edition) TAX borde göra att man inte bör förhandsboka kortet, right?

Även om de säger x, y och z och sedan inte uppfyller dessa kan ju aldrig ursäktas med att de ändå är "snabbast på marknaden"?

Dessutom är i detta fall x, y och z helt ointressant då det inte finnns spel i dagsläget som stödjer x, y och z. Så det bästa är ju att vänta och se hur korten kommer att prestera i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett 2080 vilket jag kan tycka presterar sämre än vad Nvidia framställde i sin graf. Kommer dock att behålla det då det ändå kostar typ lika mycket som ett 1080ti...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Titta på denna innan ni förbokar!

https://youtu.be/o1DoG6uTYBg

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

Blev att avboka mitt 2080 ti eftersom mina fingrar kliar efter ett nytt kort(har 980 atm) o beställde ett 1080 ti istället för 8k. Blev 6000 billigare och lär få denna vecka istället för ... 2 veckor? 2080 ti är väl inte en besvikelse på prestandan men priset samt förseningen gjorde sitt för mig. Jag spelar på 1440p med 165Hz skärmar vilket gör att jag måste uppgradera mitt nuvarande kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det är väll ett bra incitament att inte förhandsboka någon produkt ifrån dessa tillverkare? Jag menar bara att de har sin FE (Founders Edition) TAX borde göra att man inte bör förhandsboka kortet, right?

Jag menar även om de säger x, y och z och sedan inte uppfyller dessa kan ju aldrig ursäktas med att de ändå är "snabbst på marknaden"?

Dessutom är i detta fall x, y och z helt ointressant då det inte finnns spel i dagsläget som stödjer x, y och z. Så det bästa är ju att vänta och se hur korten kommer att prestera.

Jag tycker aldrig att man skall förboka någonting. Varken spel eller kort. Hype är hype, summan av allas benchmarks är nära sanningen.

Jag kanske borde skrivit "on another note" innan jag skrev om att de innehar prestandatronen. Jag menar att de håller prestandatronen just nu, även om det är färre människor som har råd att sitta på den. Jag är imponerade av deras maxprestanda i förhållande till tidigare kort, dock inte i förhållande till mängden transistorer.

Är sjukt nyfiken på av AMD ska göra härnäst. Om de skiter helt i RT och TensorTrams så kan de nog slänga ut något som kan konkurrera för lägre peng. Dels för att det går till 7nm, men även att de gått över till TSMC, som innan haft bättre maxfrekvens i sina producerade kretsar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Uppgraderar från en 1080Ti. Slöseri enligt vissa, men jag spelar mest i 3440x1440 med allt på, och kör mycket VR och gillar grafik, och då är de extra 25-30% viktiga. Sedan så kommer det spel med DLSS och RT och då tänker jag inte sitta och vänta på nästa generation. Och förbokningen var bara en garanti att jag får kortet snabbt, när jag beställde 1080Ti:n så fick jag vänta i 4 veckor.... istället så kan jag idag på lunchen sticka iväg och hämta kortet.

Och alla er som gnäller om förbokningar, det låter på er som att Polisen kommer och skjuter er om ni inte hämtar ut förbokningen eller att det är för alltid hugget i sten. Man kan avboka förbokningen eller lämna tillbaka kortet efter du tagit emot det, så det är inget problem. Blir jobbigare om man t.ex köper direkt från Nvidia, men det gör jag inte heller då jag vill ha enkelhet att byta ut det ifall det går sönder osv. Enklare att knalla bort till Webhallen än att skicka eländet runt halva planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Blev att avboka mitt 2080 ti eftersom mina fingrar kliar efter ett nytt kort(har 980 atm) o beställde ett 1080 ti istället för 8k. Blev 6000 billigare och lär få denna vecka istället för ... 2 veckor? 2080 ti är väl inte en besvikelse på prestandan men priset samt förseningen gjorde sitt för mig. Jag spelar på 1440p med 165Hz skärmar vilket gör att jag måste uppgradera mitt nuvarande kort

What? Hur tänkte du där?

Jag beställde 2080 för 8200kr. Blir en bra uppgradering från 1060.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är nyfiken på er som beställt kort och nu fått se lite tester. Är ni nöjda med prestandan eller kommer ni att avbeställa? En bonusfråga är vad ni uppgraderar ifrån.

Test: Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti
Tråd: Förhandsbokat RTX 2080 Ti, någon mer som har?

Inte för att vara sån men varför har pollen ett alternativ att man inte förbokat då det i rubriken står att pollen är för de som förbokat?

Permalänk
Medlem

Inväntar asus rog strix OC 2080Ti, till black friday. Om nu ingen 1080Ti i samma version dyker upp med lockande pris då jag inte kommer köra 4K.

Hade förväntat mig 15%~ mellan 1080ti - 2080 men trots det stora kislet i nya serien så räcker det inte då de nya funktionerna tar mycket plats. Hade gärna sett att priset gick ner till 10k men det kommer inte ske innan det FETA lagret av 10seriens gpuer är bortsålda.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jacob:

@ClintBeastwood Kul initiativ! Lade till ett sista alternativ på slutet för de som inte förhandsbokade. Med tanke på diskussionerna runt prissättning tror jag annars många proteströstar "nej" för att visa någon att, ja juste.

Skrivet av Sp0de:

Inte för att vara sån men varför har pollen ett alternativ att man inte förbokat då det i rubriken står att pollen är för de som förbokat?

Därför att jag var förutseende när vi drog ut tråden på framsidan. @ClintBeastwood är med andra ord helt oskyldig!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag behåller min förbokning på 2080, men endast då jag uppgraderar från 900-serien och spelar i 4K@60Hz. Prestandan är ungefär som väntat. Har sagt det innan, men sitter man på ett 1080/1080 ti så kan jag förstå att det är väldigt svårt att motivera ett köp för den här prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Titeln "Poll för er som förbokade Geforce RTX 2080 eller RTX 2080 Ti", ändå är det flest som svarat att de inte förhandsbokade...

Hmmm...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker aldrig att man skall förboka någonting. Varken spel eller kort. Hype är hype, summan av allas benchmarks är nära sanningen.

Absolut håller med

Permalänk
Medlem

2080TI svider, men finns inte direkt något val om man vill driva en Pimax med fulla foven.

Möjligtvis skulle man klara sig med ett 2080 när alla nya tekniker som kommer med 20 serien implementerats, men då kommer nästa generation grafikkort.

Finns dock väldigt många tekniker som inte ens nämns. Utan all media fokuserar på ray tracing eller DLSS vilket är lite synd.

Se https://www.reddit.com/r/hardware/comments/9g0ppv/interesting... för en kort summering av vad som finns i nvidias whitepaper.

Ex Mesh shading som i princip helt kommer avlasta processorn för rendering av grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Därför att jag var förutseende när vi drog ut tråden på framsidan. @ClintBeastwood är med andra ord helt oskyldig!

tsk tsk, så ni ändrar på polls efter eget omdöme

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Den är ju absolut inte så mycket monster som nVidia lovat/sagt. Så well....monster och monster går ju att disskutera. Sedan går det ju inte heller att dra några större slutsatser kring DLSS ännu.

Och med det priset som sätts så bör den ha levererat mer enligt mig, nVidia kör en apple och hittar på egna prissättningar utan någon som helst grund för den.

Vad exakt lovade de? Det enda jag har sett att de lovat är mycket bättre prestanda för ray tracing och bättre kantutjämning med DLSS. Har de verkligen lovat något vad gäller generell prestanda?

Permalänk
Medlem

Kul att se så många Oengagerade som är med och röstar.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk

Skall införskaffa ett RTX 2080 Ti men vill först se recensioner för tredjepartskorten därav ingen förhandsbokning.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro