Poll för er som förbokade Geforce RTX 2080 eller RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Så enkelt är det inte. För det första ska man ha en bra CPU och mobo med många PCIe lanes så att flaskhals inte uppstår. Min 6700K räcker tex inte alls för det ändamålet och sådana CPUer som krävs är rätt dyra. Sen är det ju en fråga om värmeutveckling också, helst ska man ha dem under vatten (tex AIO) och då tillkommer ytterligare en kostnad.

Till sist får vi ändå nämna skalningen som inte direkt varit den bästa den senaste tiden.

Fast det stämmer inte. Menar du att man inte kan köra SLI/XF på Z170 kort? Varje kort behöver inte x16 slots för att prestera. SLI har funnits sedan P67 på mainstream moderkorten, Du behöver inte 32 PCIe lanes för SLI. Det är falskt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast det stämmer inte. Menar du att man inte kan köra SLI/XF på Z170 kort? Varje kort behöver inte x16 slots för att prestera. SLI har funnits sedan P67 på mainstream moderkorten, Du behöver inte 32 PCIe lanes för SLI. Det är falskt.

Nej, klart det går att köra SLI på vilket moderkort som helst som har stöd för det men problemet handlar mer om hur bra skalning man får beroende på vilken CPU man har. Fler lanes = bättre chans till bra skalning, så har jag hört många personer förklara situationen. Jag har personligen inte fått bra skalning på min 6700K i väldigt höga upplösningar medan andra med tex 5960X borde ha det lättare.

Detta är bara vad jag läst, det finns säkert käcka videos som bevisar detta (eller motbevisar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, det är inte en ekonomifråga. Innan vi vet siffror vet vi inte ens ifall RTX 2080 Ti är bättre än ett GTX 1080 Ti. Det skulle kunna prestera likt ett 1070, det är inte en ekonomifråga att göra okunniga beslut. För att inte veta hur produkten presterar är innan man köper, är exakt det.

Det är högst troligt att Nvidia släpper ett nytt "toppkort ti" kort som är sämre än förra versionens icke "ti", tycker du inte ?

Men det är självfallet att det är en fråga om ekonomi iaf, igen... 15.000kr kanske är otroligt mycket för någon, och för någon annan är det inte värt ett skit. För den senare spelar det ingen roll alls att köpa ett kort för 15.000kr eller inte.

Men nu har du sett siffrorna och gillar du inte vad du ser, så är det väl bara att inte köpa det. Inte speciellt många i Sverige har fått sina 2080ti kort ännu.

Jag väntar fortfarande på mitt Evga 2080ti (27de enligt komplett nu) och ett vattenblock ifrån EK.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej, klart det går att köra SLI på vilket moderkort som helst som har stöd för det men problemet handlar mer om hur bra skalning man får beroende på vilken CPU man har. Fler lanes = bättre chans till bra skalning, så har jag hört många personer förklara situationen. Jag har personligen inte fått bra skalning på min 6700K i väldigt höga upplösningar medan andra med tex 5960X borde ha det lättare.

Detta är bara vad jag läst, det finns säkert käcka videos som bevisar detta (eller motbevisar).

Gamers Nexus kollade på detta nyligen för 2080 Ti: https://youtu.be/84OkcOYmXOk.

I Ashes of the Singularity ser man exempelvis att x16/x16 och x16/x8 är bra mycket bättre än x8/x8.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, det är inte en ekonomifråga. Innan vi vet siffror vet vi inte ens ifall RTX 2080 Ti är bättre än ett GTX 1080 Ti. Det skulle kunna prestera likt ett 1070, det är inte en ekonomifråga att göra okunniga beslut. För att inte veta hur produkten presterar är innan man köper, är exakt det.

Fast i Sverige kan du alltid ångra ditt köp i minst två veckor (många fall mer), vilket gör att du kan förboka något och ta del av erbjudanden så som lägre priser m.m. och sedan vänta på recensioner utan att riskera något, tar du det på faktura byter inga pengar händer för ens varan är levererad heller. Hade det varit som i andra länder där du måste betala i förskott och återförsäljare tog en "restocking" avgift så hade jag hållit med dig men med Sveriges system så spelar det egentligen ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GronsakTheFirst:

Fast i Sverige kan du alltid ångra ditt köp i minst två veckor (många fall mer), vilket gör att du kan förboka något och ta del av erbjudanden så som lägre priser m.m. och sedan vänta på recensioner utan att riskera något, tar du det på faktura byter inga pengar händer för ens varan är levererad heller. Hade det varit som i andra länder där du måste betala i förskott och återförsäljare tog en "restocking" avgift så hade jag hållit med dig men med Sveriges system så spelar det egentligen ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut sant. Men i verkligheten så lämnar sällan kunder tillbaka varor även när de inte presterar som önskat. Vi är väldigt dåliga konsumenter i Sverige i allmänhet och ställer väldigt höga krav innan köp, men inte efter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X