Tips på bra penna för plugg.

Permalänk

Tips på bra penna för plugg.

Har ni något tips på bra penna för skolan? Ska främst användas för anteckningar och matte. Föredrar bläckpennor som rullar mjukt. Har just nu en Uniball Jetstream 1.0 som jag gillar, den är dock lite tjock, men den börjar ta slut, vad använder ni?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

En klassisk Ballograf varje dag för mig.

Sen att jag haft en i arbetsbyxorna på jobbet i flera år utan att den strejkat en enda gång är fantastiskt, i en smutsig miljö, den blir som en vän.

Behöver inte vara mer ergonomiskt för mig heller.

Varför inte något beprövat ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Bläckpenna för skolarbete!? Vansinne!

Pilot G2 är en ytterst enkel bläckpenna med gelbaserat bläck som troligen känns liknande din att skriva med, men pennan är lättare och smalare, av mer klassisk konstruktion.

Men ja, med bläckpennor kan man ju inte sudda. Det känns suboptimalt för exempelvis matematik. Personligen har jag en Pentel Graph Gear 500 med 0.7-stift som är ytterst stabil i konstruktionen. Den kostade ~70:- tror jag, men jag har också haft den i många år nu. En kamrat köpte i stället en låda med 20 stiftpennor som kostade en tiondel så mycket per styck, som han är nöjd med. Han har dock förbrukat en del av de pennorna under tiden som jag behållit min, så vi får se vem som vann ekonomiskt över tid .

Jag skulle nog kunna skriva med det mesta för den delen, men ser man det som en engångsinvestering som ska användas omfattande under många år så tyckte jag att 70:- inte var så mycket. På detta forum hittar man många med tangentbord för >1000:-, så en praktisk penna för 70:- känns inte oförsvarbart i sammanhanget.

Uppdaterade döda länkar — det rör sig fort i pennvärlden!
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Pilot G2 är en ytterst enkel bläckpenna med gelbaserat bläck som troligen känns liknande din att skriva med, men pennan är lättare och smalare, av mer klassisk konstruktion.

Men ja, med bläckpennor kan man ju inte sudda. Det känns suboptimalt för exempelvis matematik. Personligen har jag en Pentel Graph Gear 500 med 0.7-stift som är ytterst stabil i konstruktionen. Den kostade ~70:- tror jag, men jag har också haft den i många år nu. En kamrat köpte i stället en låda med 20 stiftpennor som kostade en tiondel så mycket per styck, som han är nöjd med. Han har dock förbrukat en del av de pennorna under tiden som jag behållit min, så vi får se vem som vann ekonomiskt över tid .

Jag skulle nog kunna skriva med det mesta för den delen, men ser man det som en engångsinvestering som ska användas omfattande under många år så tyckte jag att 70:- inte var så mycket. På detta forum hittar man många med tangentbord för >1000:-, så en praktisk penna för 70:- känns inte oförsvarbart i sammanhanget.

Jo det kanske inte alltid är jättepraktiskt med bläckpenna, men det är så extremt mycket skönare att skriva med Vad använder du för stift till din penna? Kör du på mjuka eller hårda?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleipner42:

Jo det kanske inte alltid är jättepraktiskt med bläckpenna, men det är så extremt mycket skönare att skriva med Vad använder du för stift till din penna? Kör du på mjuka eller hårda?

HB-stift, men det är bara för att de är de vanligaste att hitta. Jag har inte gjort någon djupare undersökning, men heller aldrig känt att jag behövt någon.

Jag tycker mig kunna märka en skillnad på de allra billigaste stiftvarianterna (typ de som ingår i reklampennor) och de som kostar några kronor mer, och föredrar det senare; t ex Pentel Ain (produktsida, fast annan förpackning här). I praktiken så går det att skriva med vad som helst, givetvis, men ett paket stift räcker vanligen längre än tiden det tar att tappa bort paketet, så återigen känner jag att 30:- för 40 stift inte är helt orimligt. Jag håller också bra koll på mina stift så att paketen inte försvinner med tiden .

Förr skrev jag med 0.5-stift, men de var opraktiska då de så lätt bröts av, och samtidigt så insåg jag att jag föredrog de tyngre linjerna av 0.7 vilket gjorde anteckningar märkbart behagligare att läsa (vilket ju är ett stort plus).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Bläck är bara vansinne om man är rädd om pappret och skriver en massa fel. Dessutom blir det ju extra korrekturläsning när man får skriva om saker och ting - som ska lämnas in - ett par gånger.

Nejvars, det är ju en fråga om personliga preferenser i slutänden. Själv föredrar jag "lättrullade" bläckpennor och just nu kör jag med någon stackars modell där namnet nötts bort och jag vet i hundan var jag fick tag på den, så nu jagar också jag frenetiskt efter någon ersättare för den när den tar slut inom en snar framtid, och helst då en modell som finns i flera färger (vilket är ytterligare en fördel med bläck över blyerts).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag kör på Pilot's Frixion (remove by friction) kulpennor. Går att sudda med dom riktigt bra och texten är tydlig, finns i flera färger också. Brukar köra kombination av blå och lila (+markeringspennor). Enda klagomålen jag har e väl att man kan bruka upp dom ganska snabbt å påfyllning e inte så billigt (om dock enkelt), oh och att suddit sitter på baksidan av pennan och inte på korken så man kan inte korka pennan och sudda.

Märkt att fler å fler studenter här kör med samma pennor, men våra lärare kräver också att vi använder bläck vid proven och ja, då e det ganska bra sätt att komma runt det kravet. Är väl därför folk började med dom men sen har de blivit poppis till vardagsjobb.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar http://www.penshop.se/pelikan-tradition-m200-gron-p-262.html. Det är en rätt billig penna, men den har fungerat alldeles utmärkt för mig i flera år. Jag brukar nästan alltid skriva med bläck när jag skriver för hand. Om jag någon gång behöver använda blyerts har jag sedan jag gick i fyran på grundskolan använt 0,7 mm-stiftpennor av varianten "Niji Grip 350".

Permalänk
Medlem

Jösses, vissa saker måste man faktiskt inte krångla till. Gå till närmaste bok/pappers-handel som saluför pennor. Välj den stiftpennan som du tycker ligger skönast i handen. Jag föredrar 0,5 stift, men 0,7 funkar givetvis också. Det går inte att välja fel.

Du skulle också kunna blunda och ta första bästa. Skillnaden är inget att hetsa upp sig över, en penna är en penna.

Permalänk
Medlem

Personligen om det bara handlar om lite nedkrafsande av diverse anteckningar så kan en enkel Conway Stewart Churchill Fountain Classic Green Medium. Klassiskt och stilrent utan att behöva överdriva för mycket för klasskamraterna.

Ska det synas att du inhandlat en penna så köp några S.T. Dupont Elysee Fountain-pennor. De sticker ut och är lagom kaxiga. Är du ute efter exklusivitet och visa på hur cool svensk du är så är det så klart David Oscarson Carl Linnaeus Fountain-penna du är ute efter men det känns rätt överdrivet prissatta. (Royal blue förstås).

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

Jag grävde ett tag i det där och experimenterade lite. När det gäller stiftpennor tycker jag om Pilot Super Grip. De är enkla, billiga och sköna att hålla i. Personligen tycker jag det var trevligast att köra med lite hårdare stift så hade H efter ett tags experimenterande. 2H blev för hårt och B och över blev för kladdigt.

Sedan bytte jag helt och köpte mig en 0,3 penna istället och det är helt underbart att skriva med. Det är också en Pilot men en annan modell. Tyvärr syns inte namnet på min längre men den är gul och plastig. Finns inte så många modeller att välja mellan med 0,3. Tog även och satte dit gummigreppet från en Pilot Super Grip för den skulle vara lite skönare att hålla i. Det krävde lte våld men nu har jag den ultimata blyertspennan för anteckningar.

När det gäller bläck så tycker jag att det är skönare med reservoarpenna. Skönast är en Inoxcrom som jag fick i julklapp för många år sedan. Modellen är okänd och verkar inte finnas längre. Hur som helst är den smal med en fin spets vilket gör den trevlig att skriva med. Sen har jag en billig penna jag köpte på eBay också från Hero. Även den är smal med en fin spets. Inte samma kvalité rakit igenom men den känns bra för att ha kostat typ 50 kr. Jag har svårt för alla de tjocka reservoarpennorna som finns utan jag vill ha de smala som är under 10 mm i diameter. När det gäller bläck så är det trevligt att hitta en som tar bläckpatroner för det är smidigast. Fast refill från bläckhorn är lite roligare och helt klart charmigare. Räkna med att det blir kladdigare än med kulspets.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frixion, bläckpenna som går att sudda

Permalänk
Skrivet av solger:

Frixion, bläckpenna som går att sudda

Hur är dem att skriva med? Känns dem mjuka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

ärligt vet jag inte. har en klasskompis som har en, har bara testat några doodles. Men eftersom du verkade gilla bläck men helst skulle vilja sudda så verkar den perfekt för dig. Finns att köpa i bokhandlar för några tior. Såg även att en användare längre upp nämnde samma penna, han kanske har en aning?

Permalänk
Medlem

Jag har kommit att fastna för Pilot Vega 0.5. Mycket ergonomisk penna som inte ger en kramp i handen och tryckskador på fingarna efter nån timmes arbete;
http://www.penstore.se/art/pilot-stiftpenna-vega-05

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Köpte mig ett par Frixion idag då de vid en första anblick såg ut att passa mig. Har inte hunnit skriva några större mängder ännu, men de kräver lite tryck mot pappret verkar det som. Märk väl, det är verkligen 'lite' tryck som krävs, de flesta stör sig säkerligen inte på det, men om man är som jag - som helst endast vill ha gravitationen som tryck mot pappret - så verkar de tyvärr inte riktigt hänga med hela tiden (men det kanske slits in efter ett tag, det återstår att se). Dock har de en trevlig balans och ett trevligt - tämligen neutralt - grepp, så jag misstänker att jag kommer att ha överseende med eventuellt tryckbehov under deras livstid.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

Köpte mig ett par Frixion idag då de vid en första anblick såg ut att passa mig. Har inte hunnit skriva några större mängder ännu, men de kräver lite tryck mot pappret verkar det som. Märk väl, det är verkligen 'lite' tryck som krävs, de flesta stör sig säkerligen inte på det, men om man är som jag - som helst endast vill ha gravitationen som tryck mot pappret - så verkar de tyvärr inte riktigt hänga med hela tiden (men det kanske slits in efter ett tag, det återstår att se). Dock har de en trevlig balans och ett trevligt - tämligen neutralt - grepp, så jag misstänker att jag kommer att ha överseende med eventuellt tryckbehov under deras livstid.

Den stora frågan är också hur bra de går att sudda också. Går det att sudda även efter en timme eller två? Hur mycket blir det kvar jämfört med om man skriver och suddar blyerts?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Tror jag ska köpa och testa en sådan penna, det är ju inte hela världen om man inte skulle gilla den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora frågan är också hur bra de går att sudda också. Går det att sudda även efter en timme eller två? Hur mycket blir det kvar jämfört med om man skriver och suddar blyerts?

Testade just att sudda ut lite som jag testskrev innan föregående post, och det gick utmärkt att sudda. Visst går det att se att det har stått något tidigare, men inte värre än om man skrivit med blyerts och haft lite tryck applicerat. Med andra ord, det syns i bra belysning och ur rätt vinkel, men har man suddat och skrivit något nytt kommer man inte att lägga märke till det.

Skrivet av sleipner42:

Tror jag ska köpa och testa en sådan penna, det är ju inte hela världen om man inte skulle gilla den...

Nej precis, de kostar ju inte någon förmögenhet precis, även om de inte är några budgetpennor. Väl värda att testa om man ändå är ute och letar nya alternativ.

Edit: Jo, en sak till jag märkt av som kan vara värt att nämna är att de fungerar dåligt i horisontellt läge. Inget man lider av om man sitter vid ett bord och antecknar, men om man som jag stundvis ligger ner med blocket i knät så kan det vara värt att ta i beaktning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Jag rekommenderar http://www.penshop.se/pelikan-tradition-m200-gron-p-262.html. Det är en rätt billig penna, men den har fungerat alldeles utmärkt för mig i flera år. Jag brukar nästan alltid skriva med bläck när jag skriver för hand. Om jag någon gång behöver använda blyerts har jag sedan jag gick i fyran på grundskolan använt 0,7 mm-stiftpennor av varianten "Niji Grip 350".

Niji 350

Stiftpennan som inte gör hål i fickor eller pajar fingertoppar eller nagelband.
Dessutom är de väldigt sköna att skriva med.
Jag har några få kvar som jag vårdar ömt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Niji 350

Och där väckte vi liv i en 4 år gammal tråd - grattis!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

Niji 350

Roligt att höra att fler än jag gillar sådana pennor. Menar du alltså att de inte tillverkas längre? Hur som helst har nog även jag ett antal oanvända sådana kvar. Jag använder dem inte så ofta numera i och med att behovet av att skriva privat med blyerts minskat kraftigt sedan jag slutade skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Roligt att höra att fler än jag gillar sådana pennor. Menar du alltså att de inte tillverkas längre? Hur som helst har nog även jag ett antal oanvända sådana kvar. Jag använder dem inte så ofta numera i och med att behovet av att skriva privat med blyerts minskat kraftigt sedan jag slutade skolan.

"Min" återförsäljare har lagt ned så jag har tappat min källa till dem. Även mitt användade är rätt lågt idag men när jag behöver en blyertspenna så är det dessa jag föredrar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Söker tips på en bra stiftpenna!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Finns ju en småklassisk tråd

Pennan ska ligga bra i handen, vara balancerad och lätt.
Pilot supergrip och liknande är annars klassiska, billiga pennor.
https://www.penstore.se/pilot/stiftpenna-super-grip-07

Hade även liknande denna, men då jag håller en penna hårt så behöver jag mjukare grepp.
https://www.penstore.se/ballograf/stiftpenna-07-rondo-soft-bl...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare