Bästa plats för fingeravtryckssensor

Permalänk
Medlem

Tycker FaceID lösningar behöver bli bättre, men när de blir det så behövs inte touchid längre.
Till den dagen, vill jag se touchid på framsidan, under glaset. Vilket verkar vara på väg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: papperskorgen

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Under skärmen eller på baksidan. Älskar en clean framsida alldeles för mycket för att motivera en fingeravtrycksläsare där.

Permalänk
Avstängd

Gillar min på sidan som ligger rätt när man tar mobilen och man enkelt känner utan att titta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag gillar bak men hade nog velat ha både och. Ansiktsupplåsningen är inte optimalt då man får antingen vinkla telefonen eller sig själv om den ligger på bordet och då kan jag lika gärna använda läsaren på baksidan.

Permalänk
Medlem

Baksidan för mig (har inte provat sidan ännu dock). Det funkar bäst i de flesta situationer förutom när mobilen ligger ner på bord, dock är jag då oftast hemma vilket gör att mobilen då är upplåst automatiskt. Dessutom funkar det utmärkt att kolla notifikationer/tid annan info på låsskärmen, annars måste du ändå plocka upp mobilen om du vill göra något aktivt.

Så länge den sitter på ett "naturligt" ställe på baksidan och inte som Samsungs S8 så diggar jag det. Dessutom får du extra skrämutrymme jämfört med om den var på framsidan.

En annan fördel är fingeravtrycksgester, visserligen funkar det på framsidan också, men känns inte lika "naturligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Huawei p20 har den fram som på din "gamla" Iphone.

Själv har jag fram på min nuvarande mate 9 pro men hade den bak på förra båda har sina fördelar. Men varför kan de inte bara sätta en fram och en bak. Vi har kameror på båda sidor, och med dagens priser kan de inte komma med priset som ursäkt. Dessutom så går den ju montera bakom skärmen nu för tiden.

Jaha, p10 kanske? Minns inte vad den hette, haha.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Jaha, p10 kanske? Minns inte vad den hette, haha.

P10 även den läsaren fram. Men googlade lite på det. Verkar som både p10 lite och P20 lite ( de lite billigare versionerna av p10 och P20) har den bak. Någon av de du har kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Hjemrdeil: Sparas enkrypterat i iCloud. De har en historia av att vägra äventyra användares privacy. Var för ett par år sedan de vägrade låsa upp en iPhone som tillhörde en misstänkt terrorist. Så Apple känns som ett av de säkrare märkena att lagra ens fingeravtryck.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Har sällan telefonen på bordet och tar alltid upp den när jag ska göra något så föredrar att ha den där bak. Kör med honor 8.

Tycker också att den blir mindre och har svårare att läsa fingret på framsidan. Men kanske bara Nokia 6.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Framsidan (under skärmen så den inte syns eller tar plats) > Baksidan > Sidan på telefonen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Framsidan (fysisk knapp eller liknande)

Kommer aldrig skaffa en telefon med fysisk home knapp eller liknande på framsidan ala Samsungs tidigare modeller. Urk och fy för det.

Permalänk
Medlem

Borde inte finnas alls, Face ID är så mycket snabbare och säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Instämmer, jag vill helst ha en enhet utan fingeravläsning eller ansiktsigenkänning m.fl.

Ett säkert lösenord gör det surt för tjuven om man har otur med dessa.

Ja blir jag av med mobilen så kvittar det om jag har fingeravtryck istället för lösenord.. Ryker väl ett finger med. Inte särskilt säkert om säkert alls. Falsk trygghet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Laven:

Optimala är nog att vilja ha sensorn under skärmen/genom skärmen, annars är det nog på framsidan tycker jag som funkar bäst för mig.

Coolt med skärmen på baksidan;)

Antagligen föredrar jag min läsare på fronten, mer naturligt för tummen men helt ok ändå med min S8 och OP6.

Permalänk
Medlem

Jag använder mobilt bank-ID åtminstone 20 gånger per dag på jobbet, så på framsidan alla dagar i veckan för min del. Väldigt skönt att inte behövs lyfta på telefonen för att komma åt baksidan alt. rikta kameran mot ansiktet för face-ID.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dem8n:

Borde inte finnas alls, Face ID är så mycket snabbare och säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tills den pajjar som för jayzTwoCent

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tills den pajjar som för jayzTwoCent

Ja då får man skicka in telefonen på reparation, eller använda sin lösenkod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av r3mpuh:

Jag vill ha 2 faktors lås med pannavtryck & tungavtryck.

Kan du inte regga förhuden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dem8n:

Ja då får man skicka in telefonen på reparation, eller använda sin lösenkod.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sant men teknik är ju inte perfekt tyvär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

På min förra mobil (Honor 8) så satt den på baksidan, tyckte det var betydligt bekvämare än att ha den på framsidan som jag har nu ( P20), även fast jag vande mig ganska fort så kan jag ändå sakna det.

Har P20 Lite och den är på baksidan. För mig bättre än framsidan (P10 Plus) Båda har nackdelar. P20 Lite har även ansiktsigenkänning vilket fungerar ... efter ett - ett par försök varje gång..

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen Sonys (kanske inte är dom enda? Iaf dom enda jag sett) ide med fingeravtryckaren på sidan i powerknappen. Men tyvärr verkar den lösningen utgått.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

PUNGEN där är det sällan nån karl som trycker sitt finger emot... det är bästa stället

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

Baksidan är bäst. Då kan du låsa upp med en hand (pekfingret med den handen du håller telefonen med).

Mobilskal använder jag ej.

Permalänk
Skrivet av Jerban:

På min förra mobil (Honor 8) så satt den på baksidan, tyckte det var betydligt bekvämare än att ha den på framsidan som jag har nu ( P20), även fast jag vande mig ganska fort så kan jag ändå sakna det.

Har samma telefon. Sensorn sitter ju där man normalt sett har fingret, så att använda sensorn kräver verkligen en minimal ansträngning. Telefoner med sensor på framsidan är bara irriterande.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

fram, utan tvekan. Då kan man ha telefonen liggandes kvar på ett bord, vid sidan bredvid tangentbordet till exempel, och låsa upp den utan att plocka upp den

Permalänk
Medlem

Skulle gärna haft den på kortsidan "mot" kroppen

Permalänk
Medlem

Vad gör man på telefonen när den ligger ner som kräver inloggning?
Aja struntsamma egentligen, va lite off topic.

Har haft på sidan inbyggt i Power knappen (Sony Z5, XZ) och tyckte det va det enda som dög. Nu har haft min S9+ som har på baksidan och trodde att det skulle bli sjukt irreterande men vande mig fort med det och tycker nu att det är sjukt najs.
Båda Sony lurarna och S9an låser upp sjukt snabbt och gillar båda placeringarna lika mycket! Enda gången baksidan är en nackdel är när mobilen sitter i hållaren i bilen, då föredrar jag sidan.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Föredrar ansiktsigenkänning, men därbak är väldigt innovativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

P10 även den läsaren fram. Men googlade lite på det. Verkar som både p10 lite och P20 lite ( de lite billigare versionerna av p10 och P20) har den bak. Någon av de du har kanske?

Ja, troligtvis. De sålde ut den modellen till riktigt bra pris påDustin. Tror jag gav typ 3200:- för den

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Föredrar helt klart FaceID som generellt fungerar mycket smidigare enligt min erfarenhet. Finns dock ett tillfälle då fingeravtryck har en fördel och det är när telefonen ligger på bordet framför dig men det gäller ju bara om fingeravtrycksläsaren sitter på framsidan, så den positionen fick min röst.