Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Permalänk
Medlem

Känner ni er kränkta bara för någon tyckte att ett visst reklaminslag var olämpligt? Skönt att ni inte har några större problem.

För övrigt borde alla företag som använder memes i sin reklam straffas med dryga böter och egentligen borde jag väl säga upp mitt Bahnhof-abonnemang för det här tilltaget, men jag orkar faktiskt inte bry mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Folk blir ju kränkta av allt nuförtiden. Sicket PK-samhälle vi lever i. Så himla tråkigt att det blivit såhär

Min teori är att vi har det för bekvämt idag, välfärdens baksida. Alla elektroniska prylar, TV, snabbmat etc gör att vi inte uppskattar vår tillvaro och försöker fylla den med vad som återstår.... ett vitt brus av konsumtion av såväl prylar som social media. Våra hjärnor får ingen vettig stimulans som bidrar till en intellektuell utveckling och mentalt välbefinnande. Bara en teori.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

I det feministiska Sverige hjälper vi inte kvinnor i nöd som flyr från krig etc men vi räddar livet på de som känner sig kränkta av en reklambild.

Undrar hur många skattemiljoner detta kostat oss då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

I det feministiska Sverige hjälper vi inte kvinnor i nöd som flyr från krig etc men vi räddar livet på de som känner sig kränkta av en reklambild.

Undrar hur många skattemiljoner detta kostat oss då...

Reklamombudsmannen (RO) är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation. Till Reklamombudsmannen kan alla vända sig med klagomål på reklam och företag och organisationer ges möjlighet till vägledning i marknadsetiska frågor. Reklamombudsmannen finansieras av marknadens aktörer genom frivilliga avgifter och är en del av näringslivets självregleringssystem. Reklamombudsmannen är inte en statlig myndighet.

Inte så många skattemiljoner

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant när man kan bli anmäld och fälld för något som flera andra använt tidigare. Alla borde blivit gemensamt fällda eller friade. Nu läste jag inte så noga i länken men får den åtalade yttra sig själv och lägga fram bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tycker det är intressant när man kan bli anmäld och fälld för något som flera andra använt tidigare. Alla borde blivit gemensamt fällda eller friade. Nu läste jag inte så noga i länken men får den åtalade yttra sig själv och lägga fram bevis?

https://reklamombudsmannen.org/fragor-och-svar
https://reklamombudsmannen.org/ro__ron/handlaggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Folk blir ju kränkta av allt nuförtiden. Sicket PK-samhälle vi lever i. Så himla tråkigt att det blivit såhär

Jag blir inte alls kränkt av allt, sluta generalisera och dömma mig och mina likasinnade på det viset!

😉

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, problemet är snarare att vi alla blir kränkta av olika saker. Inte att vissa människor är betydligt mer lättkränkta än andra. Enligt din kommentar att döma låter det som att du aldrig blivit kränkt eller provocerad under hela din livstid.

Tror vi får ha förståelse för att vissa människor blir kränkta av olika anledningar. Alla kan inte bli kränkta av samma sak, tänkt vad lätt allt hade varit då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Japp, Bahnhof yttrande var följande:

"Bahnhof AB postade ett inlägg där man använde en egen variant av det välkända internetmemet "Distracted boyfriend" för att visualisera jobbsökarförfarandet på ett humoristiskt sätt. Bilden visar en situation där en person är uppenbart mer intresserad av någon annan än sin partner, och en partner som är upprörd över detta. Situationen anspelar på svartsjuka och längtan efter något som är bättre än det man redan har. I annonsörens variant av memet är det istället "du" (som figurativ jobbkandidat) som är mer intresser­ad och lockad av Bahnhof än din nuvarande arbetsgivare. Andemeningen är att annonsören är en att­raktiv ar­betsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats.

Situationen är exakt densamma oavsett individernas färger, former och egenskaper – annonsören läser inte in könsroller eller könsegenskaper hos någon. Precis så resonerar annonsören också när denne anställer, och precis så tänker annonsörens anställda om varandra inom bolaget. När annonsören ska anställa söker denne en viss kompetens – oavsett kön, oavsett vem du går hem till när arbetsdagen är över, oavsett om du ber till en gud eller inte. Det är kompetensen och individen annonsören ser när denne ska anställa, och det är även så annonsörens anställda jobbar och umgås med varandra dagligen. Detta förtydligades i ytterligare ett inlägg på annonsörens Facebooksida dagen efter, där samma situation ge­staltades med ett flertal olika typer av figurer.

Just detta mem har cirkulerat på internet i ungefär ett år, och använts på otaliga sätt för att förmedla lika mån­ga budskap. Att använda memes i sin kommunikation är inget nytt för varken privatpersoner eller företag, tvärt­om är det väl beprövat. Både Delicato och Livrustkammaren har använt sig av samma meme som annonsören. Memes är en stor del av internetkulturen och därmed ett grepp att använda för att målgruppsanpassa budskap, det vill säga vända sig till sökanden som har kunskap och intresse av internet – eftersom det är inom den sfären som annonsören verkar och söker personal inom.

Ett mem är ett internetfenomen bestående av en bild, gif-fil eller video med en tillhörande kort text. Innehållet i ett mem kan skilja sig beroende på vem eller vilka målgruppen är, men syftar ofta till att ut­trycka en viss känsla eller relatera till andra kända internetfenomen. Det vanligaste är att använda redan tagna bilder på kändisar eller slumpmässiga bilder funna på nätet som sedan sätts i en humoristisk kontext. I början spreds internet-memes främst via e-post och på Usenet. De senaste åren är det på sociala medier kvickheterna ser dagens ljus först. Men humorn är mer eller mindre densamma. Det är inte jättestora skillnader på det som delades i diskus­sionsgrupper förr och dagens lustigheter som växer fram på Reddit och 4chan. Memes föds och lever först i ett kulturellt rum där vissa förkunskaper behövs. Glassbilsmelodin kan vara ett mem bland barn­familjer, medan en bild på ett K-popband kan vara det bland tonåringar. Memet måste vara välkänt, men får inte vara mainstream. Skälet till att det får spridning är att det kräver en förkunskap som bara vissa har. Memens syfte är att samman­fatta en känsla i en bild, ungefär så som hieroglyfer fungerar. Det gör att man kan berätta en historia utan att beskriva omständigheterna med mer än ett par ord, för du sätter det i en ram som mottagaren känner till. Istället för att skriva ut allt, så framgår det för de invigda precis vad avsändare vill säga.

Viktigt att understryka är att även om mem så klart kan vara eller användas sexistiskt, ska man i de flesta fall se personerna i dem som symboler mer än representativa för vad de faktiskt är. Det är alltså formen och situa­tionen som utgör memet.

Annonsören vill med detta yttrande förtydliga att det inte finns något sexistiskt eller objektifierande uppsåt eller budskap bakom det mem som postades av annonsören. Memen bygger på en välkänd struktur för hur ett mem skapas och används, och där situationen är viktigare än figurerna.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här låter det som att du missförstått vad det är man vill komma åt ;).
Det är givetvis ingen som får självskadetankar av reklamen. Problemområdet handlar istället om vad man väljer att normalisera och där bedöms objektifiering som en sådan sak som inte ska normaliseras.

Det här kan vara lite lurigt att greppa så jag får väl dra fram ett exempel som jag tror fler kan relatera till.

Man skulle kunna använda sig av reklam som slentrianmässigt och lite skämtsamt använder sig av barnaga. Nu är det såklart ett brott i sig vilket inte objektivifering är. I know i know. But bare with me.
Problemet att visa reklam med barnaga är att det normaliseras.
Min poäng här är följande:
Det handlar här inte om att barn som kan tänkas se reklamen kommer låsa in sig på sitt rum med självmordstankar. Det är inte så problembilden ser ut. Problemet ligger på ett annat ställe. Alltså att barnaga normaliseras.

På samma sätt gäller det alltså med objektifieringen i reklamen. Det är normaliseringen snarare än risken att folk blir olyckliga av reklamen som man vill komma åt.

Med det sagt så vill jag poängtera att jag i det här inlägget inte tar ställning för om rådande regler som reklamombudsmannen går efter är rätt avvägda eller ej.
Jag ville mest tydliggöra att problembilden kanske inte riktigt ser ut som du framställde den.

förstår hur du/dom tänker. Men...... Du tycker inte att man med detta sätt idiotförklarar alla människor? Är man inte helt dum i huvudet bör man rimligen förstå att oavsett om det är barnaga så är det ett skämt, att förbjuda reklamen för att det skulle göra det normaliserade ser jag mer som ett hån. Eller känner du att skämt om saker gör det normaliserade och att det då blir något du sysslar med? (hmm måste varit mycket som blev normaliserat för sådär 15-20 år sedan, innan vi kom på att alla är småbarn och inte kan se skillnad på skämt och verklighet) //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vore det inte om något diskriminerande mot män? Reklamen antar ju att män går på instinkt och ständigt letar efter kvinnor?

Så sjukt löjligt att tycka sånt här är könsdiskriminerande.

EDIT: Såg nu att de faktiskt även tagit upp att den är diskriminerande mot män. Intressant, det trodde jag inte! Håller dock fortfarande fast vid att det är otroligt löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vore det inte om något diskriminerande mot män? Reklamen antar ju att män går på instinkt och ständigt letar efter kvinnor?

Så sjukt löjligt att tycka sånt här är könsdiskriminerande.

Har du försökt läsa alla inlägg i tråden? Eller för den delen nämndens uttalande?

Permalänk
Medlem

@filbunke: Ja jag gjorde det nu under tiden du skrev ditt inlägg! Var lite för het på gröten där

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

förstår hur du/dom tänker. Men...... Du tycker inte att man med detta sätt idiotförklarar alla människor? Är man inte helt dum i huvudet bör man rimligen förstå att oavsett om det är barnaga så är det ett skämt, att förbjuda reklamen för att det skulle göra det normaliserade ser jag mer som ett hån. Eller känner du att skämt om saker gör det normaliserade och att det då blir något du sysslar med? (hmm måste varit mycket som blev normaliserat för sådär 15-20 år sedan, innan vi kom på att alla är småbarn och inte kan se skillnad på skämt och verklighet) //

Första meningen visar att du missat poängen med mitt inlägg.
Jag tar inte ställning till huruvida något är rätt eller fel här. Jag väljer inte sida i detta inlägg.
Detta förtydligar jag med följande stycka i inlägget du citerat:

"Med det sagt så vill jag poängtera att jag i det här inlägget inte tar ställning för om rådande regler som reklamombudsmannen går efter är rätt avvägda eller ej.
Jag ville mest tydliggöra att problembilden kanske inte riktigt ser ut som du framställde den.
"

Det enda jag har gjort i inlägget du citerade är är att påpeka att en beskrivning av situationen inte riktigt ringat in problemområdet . Något Alex som jag svarade också tyckte var rimligt.

Vill du veta mitt ställningstagande i frågan så kollar du på fel inlägg helt enkelt. Däremot har jag nämnt vad jag tycker i ett tidigare inlägg i tråden

Skrivet av Söderbäck:

Tycker exempelvis själv att det är lite banjsnödigt att fälla denna reklam

Så jag tror inte vi kommer från olika planeter här ändå hehe.
----------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag anser din "poäng" saknar "vett". Att känna attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering. Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende. Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening. Så förklarar gärna det vettiga i din poäng för den går mig helt förbi...

Jag är inte helt 100 på att jag förstått vad du menar men det låter som att ovan svar kan passa in även för dig. Att du helt har missat vad inlägget handlar om och gjort en tolkning att jag har gjort ett ställningstagande i inlägget men det har jag alltså inte.

Jag har inga invändningar kring det du säger att "attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering", "Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende" (även om det fungerar helt annorlunda i många andra länder så som exempelvis frankrike och sydkorea där man helt enkelt har en annan syn och även annan lagstiftning kring detta - men det är väl ett sidospår).

"Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening."
Det är väl här du gör missen antar jag. För jag likställer inte de två handlingarna moraliskt. Du har antagligen gjort associationer-kopplingsamband här som inte blev helt rätt.
Det jag däremot gör är att påpeka att problembeskrivningen som Alex tog upp inte riktigt ringade in problemområdet och för att göra det använder jag ett exempel med barnaga där jag först gör samma beskrivningsmiss i barnagafallet för att sedan ta upp vari missen görs. However. Det innebär inte att något har likställts moraliskt här.

Vad jag sedan frågat abn om är vad det är som upplevs så tokigt med att poängtera brister i en beskrivning där själva beskrivningen faktiskt inte är så bra.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nja... Jag är tjej och kände mig inte kränkt av bilden, tvärtom brast jag i skratt och gladde mig åt att jag inte drack te samtidigt.

Det är viktigt att jämställdhet eftersträvas, speciellt i arbetslivet, men att dra memes till rätten verkar snäppet för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror han syftar på den nya länklagen som ev. kommer träda i kraft efter att EU-röstade för den. Då kommer allt länkat material att copyrigt-skyddas. Kommer bli väldigt märkligt. Kan tex. bli olagligt att filma på fotbollsmatcher etc.´Vi får se hur det går. Hoppas fortfarande att det inte går igenom.

Just ja, den! Herregud...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nja, problemet är snarare att vi alla blir kränkta av olika saker. Inte att vissa människor är betydligt mer lättkränkta än andra. Enligt din kommentar att döma låter det som att du aldrig blivit kränkt eller provocerad under hela din livstid.

Tror vi får ha förståelse för att vissa människor blir kränkta av olika anledningar. Alla kan inte bli kränkta av samma sak, tänkt vad lätt allt hade varit då

Jag har inte den minsta förståelse för folk som VÄLJER att bli kränkta av denna annons.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Sådär, bytt till Bahnhof. Tack RO för påminnelsen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara skapa något form av filter, så att svaga människor slipper bli triggade av oskyldiga skämt?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har inte den minsta förståelse för folk som VÄLJER att bli kränkta av denna annons.

Självfallet inget man väljer, man blir kränkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt 100 på att jag förstått vad du menar men det låter som att ovan svar kan passa in även för dig.

Inte säker på att jag förstår din förklaring heller Jag tyckte egentligen bara själva liknelsen i sig var dålig men tror jag förstår själva andemeningen i det större perspektivet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Och hade du läst nämndens uttalande så...

Citat:

Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande. Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.

Jag undrar dock om det finns män som känner sig diskriminerad av detta? För jag gör det inte.

Det känns vridet för mig, att RO måste reglera detta för att inte vissa människor ska få bekräftat för sig eller börja tro att män ser på kvinnor på detta sätt.
Men att dom ser det så allvarligt att dom måste reglera detta, så tror jag dom också säger indirekt att det kan ligga nån sanning i att mannen har denna syn på kvinnan. För om reklamen enbart var löjlig och saknar verklighetsförankring (vilket den gör enligt mig, den är på skoj) så lägger man ingen mer värdering i det. Men RO lägger en stor värdering i det. Och då blir det helt plötsligt diskriminering för dom tycker det?

Jag kan tycka att det är diskriminerande i sig, att anta att detta är diskriminering mot män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Marianne Åbyhammar
ordförande

Övriga ledamöter: Amjad Aloul, Tobias Eltell, Sara Haraldsson, Christina Knight, Christina Nylander, Frida Stjernholm och Helena Westin.
Föredragande: Gunilla Welander

RIGGED

Coolt, det är nästan helt jämställt, behöver bara byta kön på Amjad Aloul och Tobias Eltell.

Permalänk
Medlem

Små lättkränkta snöflingor bara. De är ledsna över att ingen kollar så efter dem...

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Nackdelen med frihet och yttrandefrihet. Att någon då och då kan känna sig kränkt. Vilket är något subjektivt.
Att barn och ungdomar idag uppfostras i kränkthetens tecken är ren barnmisshandel i mina ögon. Lär ungarna diskutera, argumentera och stå upp för sina åsikter istället för lära dom känna sig kränkta hela tiden. En lättkränkt kommer falla offer för den stundtals brutala verkligheten.

Permalänk
Medlem

Känns som folk glömmer att alla har alltid i alla tider vart lättkränkta.
Enda skillnaden med nu och 400år sen är att det är lättare att bli kränkt, då alla idioter har tillgång till internet och har då en omätbar stor bank utav idioti att kränkas utav.

Har inget med PK att göra, hur gärna alla broflakes önskar detta

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Avstängd

Avgå någon

Permalänk
Hjälpsam

Normalt tillåts inte memes i Swecs forum, men detta känns rimligt relevant

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Dags att läsa på.

Inga skattepengar alltså.

Nej, men någon direkt skillnad blir det inte då detta sprids ut på i princip allt som du köper. Så du betalar detta ändå och i slutänden mer "orättvist" än om det vore via skattsedeln

Skrivet av Cenorida:

Personligen tror jag att många väljer att bli kränkta, ofta för andras räkning (självklart utan att bli ombedda om det), och det är en produkt av för mycket (meningsfull) fritid. Bara en teori.

Jag kan personligen inte dra mig till minnes att jag någonsin känt mig kränkt. Men så är jag inte så tunnhudad heller. Dock kan jag bli upprörd eller arg men det är ju inte samma sak.

Sista stycket som belyser ett uppenbart svepskäl, att det skulle vara diskriminerande mot män, är bara patetiskt.

Permalänk
Avstängd

Memes är töntiga som in i satan. Om man vill ses som ett seriöst företag så ska man undvika att vara "hip" så att kidzen förstår (speciellt du Haplebop).