Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Permalänk

Why so sensitive? Löjligt... Finns värre förbrytare som borde tas itu med.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande att läsa den helt oreflekterade meta-kränktheten i den här tråden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Wack0:

Känns som folk glömmer att alla har alltid i alla tider vart lättkränkta.
Enda skillnaden med nu och 400år sen är att det är lättare att bli kränkt, då alla idioter har tillgång till internet och har då en omätbar stor bank utav idioti att kränkas utav.

Har inget med PK att göra, hur gärna alla broflakes önskar detta

I 1600-talets Sverige fick du böter om du inte kunde backa upp dina ord

Vad jag störs utav är den konstanta vadderingen av saker som kan på minsta sätt väcka anstöt av någon. Det censureras, förbjuds och plockas bort saker hejvilt. Allt för att tryggheten inte ska rubbas, med resultatet att ribban konstant sänks för vad som är kränkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag undrar dock om det finns män som känner sig diskriminerad av detta? För jag gör det inte.

Jag håller helt med. Jag känner mig inte alls kränkt eller diskriminerad av reklamen, och då är jag man. Reklamombudsmannen är ute och cyklar.

Någon borde göra en omröstning för att se hur stor andel av männen på SweClockers som känner sig kränkta av reklamen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Äh sluta.
Sen när är det fel att kolla på en tjejs rumpa?
Alla killar tycker att det är okej, sen att vissa kvinnor inte tycker det är väl en annan sak?

Så om en kvinna inte tycker det är ok vad är din reaktion då? Hur agerar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Så om en kvinna inte tycker det är ok vad är din reaktion då? Hur agerar du då?

Luften är fri, man får väl titta var man vill? Sen att det är ohyfsat är en annan sak. Men det ska knappast vara olagligt att rikta ögonen i vissa vinklar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Luften är fri, man får väl titta var man vill? Sen att det är ohyfsat är en annan sak. Men det ska knappast vara olagligt att rikta ögonen i vissa vinklar.

Absolut, men om någon reagerar vilket var det jag frågade om. Hur ska en reagera och tänka?
För att säga att alla killar tittar och inte bryr och tjejerna tycker inte om det men du fortsätter. Vad säger det? Ska du inte respektera tjejernas åsikt? Tycker du att du kan göra vad du vill?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Absolut, men om någon reagerar vilket var det jag frågade om. Hur ska en reagera och tänka?
För att säga att alla killar tittar och inte bryr och tjejerna tycker inte om det men du fortsätter. Vad säger det? Ska du inte respektera tjejernas åsikt? Tycker du att du kan göra vad du vill?

Så om en tjej säger till dig att hon inte gillar att du tittar på henne så kommer du inte att titta på henne mer? Hur skall du veta var hon är så att du kan undvika det?

Det är ju lika dumt som det här snacket om att om en kille säger att han är en tjej så skall man anpassa sig till det. Trams!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Personligen tror jag att många väljer att bli kränkta, ofta för andras räkning (självklart utan att bli ombedda om det), och det är en produkt av för mycket (meningsfull) fritid. Bara en teori.

Jag kan personligen inte dra mig till minnes att jag någonsin känt mig kränkt. Men så är jag inte så tunnhudad heller. Dock kan jag bli upprörd eller arg men det är ju inte samma sak.

Sista stycket som belyser ett uppenbart svepskäl, att det skulle vara diskriminerande mot män, är bara patetiskt.

Personligen så tror jag mer att allt klagade mot andras klagade är en produkt av för mycket (meningsfull) fritid. (Det vill säga den diskussion som sker här)

Tror också att användningen av ordet "kränkt" i sammanhanget är någorlunda felaktig. Tror "provocerad" kan anses lämpa bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Så om en tjej säger till dig att hon inte gillar att du tittar på henne så kommer du inte att titta på henne mer? Hur skall du veta var hon är så att du kan undvika det?

Det är ju lika dumt som det här snacket om att om en kille säger att han är en tjej så skall man anpassa sig till det. Trams!

Lev du i din lilla svarta bubbla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Lev du i din lilla svarta bubbla.

Är du rasist, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är du rasist, eller?

Han sa inte "din svarta bubbla". Han sa i din svarta bubbla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag ska nog anmäla själva reklamen i sig.
Det påverkar våra hjärnor så att vi kanske köper något vi utan reklamen inte skulle ha spenderat våra pengar på. Jag känner mig oerhört kränkt av att jag inte själv helt opåverkad får göra fria val!

Känner mig även lite småkränkt av hen tittar på mig när vi möts på gatan, för att inte tala om alla tjejer på krogen som ska tafsa när man minst anar det. Eller frugan som kryper naken i sängen och beter sig som att hon inte fått något på hundra år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Han sa inte "din svarta bubbla". Han sa i din svarta bubbla

Tänk på den stackars bubblan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här håller jag inte med om för 5 öre. Givetvis påverkas vi av vår omvärld. Allt i vår omvärld påverkar hur vi skapar vår uppfattning av omvärlden. Precis allt har påverkan. Populärkultur påverkar, spel påverkar reklam påverkar och nyheter påverkar. Sociala medier likaså och även alla samtal vi har med alla i vår omgivning. Allt det här bidrar till att skapa vår världsbild. Att tro att man själv gjort alla val i livet är lite naivt. Det är inte utan anledning att din vardagsklädsel inte består av traditionella sydkoreanska giftemålskläder (antar att det inte är ditt val av vardagsmode iaf ).
Med det sagt så säger jag absolut inte att man blir våldsam av spel. Det är på intet sätt samma sak. Man blir inte våldsam av att lyssna på musik heller. Man blir inte homosexuell av att gå i en prideparad och man blir inte heller sömmerska bara för att man gillar modekläder. Så funkar det helt enkelt inte. Agreed.
Men jo, omvärlden är med och skapar våra normer. Normerna som råder i samhället trillade inte ner från gud en dag utan de skapas från olika influenser. Influenserna kan vara en så enkel sak som att "på torsdagar äter man ärtsoppa" eller "på fredagar äter man kyckling" och liknande. Men det finns också mer subtila trender som har väldigt stor inverkan som vi inte är lika aktivt medvetna om.
Tro det eller ej men vi är människor och vi påverkas av vår omgivning vilket även inkluderar vad som är socialt accepterat. Allt är inte medfött.

Att bli påverkad som du säger är inte i närheten samma sak som att det skulle bli "normaliserat" med barnaga om man visar det i reklam. Poängen är inte att ingenting påverkar alls, utan att sättet och hur det påverkar överdrivs hela tiden och det är väldigt irriterande. Vissa saker påverkar oss när vi utsätts för det under en lång tid om det är något subtilt, men att slå barn är ingen subtil sak. Det mest vanliga man hör är väl "normaliseringen" av nazism för att man debatterar en nazist vilket är så otroligt korkat att man bara vill drämma till huvudet i första bästa vägg. Självklart påverkar det folk att man har en sådan debatt, men inte betyder det att sättet man påverkas på leder till att man blir nazist, utan det kan(och blir) snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag anser din "poäng" saknar "vett". Att känna attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering. Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende. Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening. Så förklarar gärna det vettiga i din poäng för den går mig helt förbi...

Visst har söderbäck en poäng, gilla eller inte....
Inte längesedan barnaga var fullt lagligt, då inte dysfunktionellt utan ett sätt att uppfostra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så att en man gillar en kvinna anses inte normalt? Eller vad är det vi inte vill normalisera? Denna bild utesluter ju inte att kvinnor glor lika mycket, vilket de givetvis gör.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag anser din "poäng" saknar "vett". Att känna attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering. Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende. Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening. Så förklarar gärna det vettiga i din poäng för den går mig helt förbi...

Barnaga är också genetisk och jag vet inget djurart som tar hand om sina ungar som inte gör något liknande.
Jag tänker framförallt på katter, som kan läxa upp sina ungar ganska rejält. Orsaken till detta är att evolutionen har tagit fram den bästa metoden för olika djurs förutsättningar. Människan däremot har utvecklas och har saker som saft och bullar som de kan ta till mot bråkstakarna.

Allt som evolutionen har tagit fram är dessutom inte bra, det bästa vore om vi kunde ta bort allt vad sexuell attraktion hette och sedan reproducera oss ändå. Evolutionen ligger efter i teknikutvecklingen och aga hos människor var säkert bra för 200 000år sedan när vi levde annorlunda. (innan saft och bullar fanns)

Nå tråden handlar om fascism, där det idag finns extremt lättkränkta individer som med olika medel vill inskränkta på friheten. Vem är offret av att ha en sådan reklam som visades? Ja ingen normal människa känner sig som ett offer och behöver ta fram offerkoftan för denna reklam.

Reklamombudsmannen skyddar dock ofta kunder emot skojarföretag som påstår att derad produkter är bättre än vad de är, då finns det verkligen offer som blir lurade på pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Barnaga är också genetisk och jag vet inget djurart som tar hand om sina ungar som inte gör något liknande.

Om det nu var så svårt att begrip så syftade jag på mer eller mindre misshandel - någon som inte är genetisk kodat. Osäker på om ens aga är det men tanke på att jag inte vet någon annan djurart som kan prata.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ingen har blivit så hårt kränkt som grabbarna i den här tråden blivit av denna fällning.
Kanske läge att anmäla Reklamombudsmannen för denna skymf.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk blir så upprörda över det här

Reklamen bryter ju tydligt mot branchens egna regler, både tjejen och killen som tittar används som sexuella objekt och har inte nåt med produkten att göra.

personligen blir jag varken upprörd eller kränkt dock

Permalänk
Medlem

Bara för att en meme är rolig så behöver den inte vara lämplig att använda i reklam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Ingen har blivit så hårt kränkt som grabbarna i den här tråden blivit av denna fällning.

Det finns:
1: Individer som blir kränkt över reklamen.
2: Individer som blir kränkta över att vissa blir så extremt kränkta över en bagatell och vidtar olika åtgärder.
3: Individer som blir kränkta över att att vissa blir kränkta över att individer blir kränkta över bagateller.
4. Individer som blir kränkta över... Ja detta börjar nu bli sjukt.. Klart är att folk kan skratta över lättkränkthetens land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Så att en man gillar en kvinna anses inte normalt? Eller vad är det vi inte vill normalisera? Denna bild utesluter ju inte att kvinnor glor lika mycket, vilket de givetvis gör.

Nej, inte i dagens HBTQ(P)-värld. Det normala finns inte, allt är normalt. Välj själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det finns:
1: Individer som blir kränkt över reklamen.
2: Individer som blir kränkta över att vissa blir så extremt kränkta över en bagatell och vidtar olika åtgärder.
3: Individer som blir kränkta över att att vissa blir kränkta över att individer blir kränkta över bagateller.
4. Individer som blir kränkta över... Ja detta börjar nu bli sjukt.. Klart är att folk kan skratta över lättkränkthetens land.

Det är lätt att blanda ihop upprördhet/irritation med kränkthet uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är lätt att blanda ihop upprördhet/irritation med kränkthet uppenbarligen.

Det räcker att ha en åsikt mot något för att man ska vara "kränkt" idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Oj då, du kanske ska anmäla grabbarna i tråden för att du känner dig kränkt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Oj då, du kanske ska anmäla grabbarna i tråden för att du känner dig kränkt.

Jag känner mig snarare road, speciellt av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag känner mig snarare road, speciellt av ditt inlägg.

Okej, fast anmäl mig inte för olaga kränkning

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG