Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur länge/många är "ett par minuter" osv ?

Permalänk
Medlem

Hur länge/många är "ett par minuter" osv ?

Jag och polarn hade en litet roligt meningslöst argument och tänkte höra vad folkets uppfattning är om det hela.

En hävdar att "ett par" alltid refererar till två, inte mer och inte mindre.
Och en hävdar att "ett par" referar till en obestämd låg siffra.

Vad vi håller med om är att
"Dom är ett par" - Refererar till två personer i ett förhållande.
"I poker, Jag har ett par i 8'r" - Refererar till en spelterm där man har två av åttor i detta fallet.

Men vi är inte överens om i andra fall där "ett par ... " används.

Några exepel av situationer eller konversationer det används i.

"Jag är nästa hemma hos dig, jag är där om ett par minuter."
"Kommer du håg den där festen vi var på för ett par veckor sedan?"
"Ska vi gå ner till krogen och ta ett par bira?"
"Kan du köpa med dig ett par tomater på vägen hem."

Så enligt dig är "ett par ..." alltid två eller är det ett lågt obestämt antal ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Jag tycker att begrepp som; snart, på ett tag, ett ögonblick osv alltid är på obestämd längd.
Jag har väntat på en kompis i 7 år nu, han skulle komma efter 10. Can’t blame him. Det är ju ännu efter 10.😊

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Och varför heter det "ett par byxor", "ett par kalsonger" när det endast är ett plagg?

Annars är "ett par minuter" under tio minuter för mig.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Vet att "ett par minuter" borde vara två egentligen kanske. Ett par är ju två. Men jag använder aldrig uttrycket så, det är snarare en obestämd kortare tid för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För mig kan det röra sig om några timmar... eventuellt i morgon eller kanske aldrig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Och varför heter det "ett par byxor", "ett par kalsonger" när det endast är ett plagg?

Annars är "ett par minuter" under tio minuter för mig.

För att det är två ben.

- - -
Jag tycker det beror på sammanhang

”Dom är ett par” det tolkar jag som att det är två stycken som är tillsammans (någon form av kärleksrelation)

”Ett par minuter” det tolkar jag som 5 min plus minus 3 min.

”Ett par handskar” två handskar som hör ihop.

”Ett par ägg” två ägg.

- - -
Det finns många ord i svenskan som har fler än en betydelse. Det kanske mer ovanliga är att båda varianterna i detta fall syftar på en mängd.

Annars så är det inte så stor skillnad mot
”Är soppan klar?” - är soppan genomskinlig?
”Är soppan klar?” - är soppan färdig?
(Finns något bättre exempel, jag drog bara något ur hatten).
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag identifierar "ett par minuter" med några minuter, alltså ca 2-8 minuter.
"sen" däremot är lika med aldrig.

Permalänk
Inaktiv

"Ett par minuter" tycker jag avser två, men att det inte är extremt noga. Typ att det är två minuter, men att det inte är en så exakt vetenskap att detta kan slutligen bli tre eller fyra också.

Sedan finns ju uttrycket "flera" som man brukar använda vid tre. Flera minuter avser alltså tre, men här är det inte heller en exakt vetenskap, så det kan slutligen innebära att "oj, nä det var visst bara två minuter" eller att det blev fem minuter till slut.

"Flera" är fler än "ett par", där "flera" är uppskattningsvis tre och "ett par" är uppskattningsvis två.

Edit: Hmm, det kan vara så att jag har blandat ihop "några" med "ett par", men jag tycker att dessa kan användas likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Låter som ett säkert sätt att förlora sina vänner om man hamnar i återkommande argumentationer med dem om de inte kommer efter två minuter.
I min värld är ett par minuter är allt mellan 2 och 10 minuter, det är snart, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Helt klart att "ett par" i vissa avseenden kan betyda "några", det är mer eller mindre godkänd användning av termen idag.

Permalänk
Medlem

Normalt är ett par minuter 1 - max 3 minuter för mig. Annars är det några (3-7?) minuter, 5 minuter, 10 minuter osv..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

2-4 för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Odefinerad låg siffra såklart

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ska vi gå ut och ta ett par öl? (= obestämd mängd)
Ja! Jag har precis slutat, går hemifrån om ett par minuter (= oftast 5-10 minuter)
Jag såg ett par riktigt snygga tjejer på vägen hit... (= 2-3 st)
Nice - men jag är hungrig. Beställa ett par burgare? (= ~2 st)

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem

Ett par minuter kan ju vara 10+10 minuter (eller annan siffra) då "minuter" ej är specificerad.

Annars måste man säga "jag kommer om paret om en minut"

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

I exemplen du listar (ett par minuter, ett par bira, etc.) är det helt klart ett mindre antal som menas, inte specifikt två.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

För att det är två ben.

Ändå märkligt att kalla det för ett par bara för att det är två ben?
Själva plagget är ju enskilt. Är ju samma sak med glasögon.

En tisha har ju två ärmar, inte säger man ett par tshirt till det.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man får nog vara en rätt rejäl petimäter om man ska tycka att "ett par minuter" är exakt 2 minuter.

För mig är "ett par" en obestämd låg siffra när vi pratar om tid/mängd. Vem går ut för "ett par öl" och tänker sig att det inte kan vara annat än exakt två?

Permalänk
Medlem

För mig kan "ett par" beroende på kontext vara ett synonym för "några", precis som ett par (=!2) här redan nämnt. <- metaargument

Andra delen av min ovanstående mening blir ju också kontextberoende även ifall man hör till de som tycker att det alltid måste vara två: det är osagt om jag refererar till två sambos/särbos/makar som gjort ETT gemensamt uttalande (som med ett par byxor) eller om de gjort det i två uttalanden, eller om det är två helt oberoende personer.

Sedan har man ju också grejen med par i golf, men det kanske inte ger så mycket att argumentera språk som om det skulle vara grundat i golftermer

Edit:
Om man när man pratar e.g. tid, och säger e.g. "ska bara kolla en sak, drar hem om ett par minuter", vill jag nog utöka till att "ett par minuter" även kan betyda 0 minuter. Tänker om man då kollar snabbt, ser att allt är ju faktiskt ok, och drar 20 sekunder senare =~ 0 minuter. Om inte "ett par" anses vara fel ordval här, måste även "några" vara det, för enligt en striktare tolkning borde det väl också ha nollskild betydelse.

Så i slutändan skulle jag säga att "ett par" kan betyda 1, 2, eller 0-x, där x är ett i kontextet rätt litet tal (ofta ~1-10). Det är i regel, men inte alltid, uppenbart om det syftar till ett definitivt 1, definitivt 2, eller osäkert tal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Jag använder det enbart om två, eljest säger jag några, men när andra använder det utgår jag från att de menar allt från 2-20 beroende på person och sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid intressant när liknande saker kommer upp och hur folk vill tolka det olika
Det är ingen definitionsfråga egentligen. "Ett par" är alltid två, fler än två kan uttryckas som "några" istället, varför är det så svårt?

Det är skrämmande hur man rycker på axlarna angående vikten att kunna sitt eget språk men blir bindgalna när vägarbeten tar för lång tid, bensinen går upp några futtiga ören eller vi tar emot flyktingar från krig, svält och förföljelse.

Istället för att envisas med att vilja kunna pissa på svenska språket så kan man väl lära sig olika ords betydelse och sen använda orden vid rätt tillfälle

Permalänk
Medlem

1-10 minuter. Imo mycket märkligt att tycka att det är exakt 2. Kanske dialektalt/beroende på ålder.

Permalänk
Medlem

@tintinj: Från SAOB:

Citat:

4) i uttr. ett par l. en par l. ensamt par, övergående i bet. av ett adj. l. obestämt pronomen, betecknande ett litet, ungefärligt antal, som utgöres av minst två (stundom, i fråga om måttsenheter som äv. bruka anges i bråkdelar, närmar sig två) o. som man icke kan (l. bryr sig om att) exakt ange l. som man tänker sig på ett obestämt sätt; ofta liktydigt med: några (få), ”två tre stycken”; förr ngn gg betecknande ett exakt antal o. liktydigt med: två; jfr 1 g ε.

SAOB har förstås även referenser från så tidigt som 1500-talet där par används i den betydelsen.

Permalänk
Avstängd

Vet inte vem som lurat er, men jag har då aldrig stött på en människa som dykt upp efter 2 minuter när denne säger att han/hon är där om ett par minuter.

1. Jag är där om en minut (1-3 min)
2. Jag är där om ett par minuter (4-9 min)
3. Jag är där om 10 min (8-15 min)
4. Jag är där om en kvart (15-29 min, aldrig någonsin har någon kommit innan en kvart i dessa fall)

Permalänk
Medlem

"Ett par minuter" är ett lågt, obestämt antal minuter. Normalt 2-4 minuter.
"Några minuter" är ett lite större obestämt antal. Normalt 3-7 minuter.

Jag har nästan aldrig stött på att "ett par minuter" används i betydelsen "exakt två minuter"

Permalänk
Inaktiv

Semantik. Svenska språket är skapad av idioter för idioter. Samma sak gäller de flesta andra språk som engelska etc.
Detta leder till en massa inkonsekvens.

I språket har det skapas ord/fraser som syftar på ungefärliga saker. Som frasen, kan du vänta två sekunder? Där dessa två sekunder oftare är 20 sekunder än något annat.
*edit*
Esperanto är ett känt exempel på att försöka skapa ett mer logisk språk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Esperanto

Permalänk
Avstängd

Jag tar det alltid bokstavligt eftersom "ett par" åsyftas två stycken. Vill man ta längre tid på sig får man säga något vettigare, så som "jag är där inom sex minuter!" eller något flyktigare "Jag är där snart!".

Med tanke på alla svar så bekräftar detta mina teorier om att det inte går att lita på folk.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Hahaha vilket rolig tråd

Men för mig ser det väll ut typ såhär:
"Ett par minuter" Allt mellan 2-10min, tar det som ett par, par minuter alltså 2, 4, 6, 8, 9.99.
"Där om några min" Mellan 10-20min.
"Där om 5min" Mellan 5-10min.
"Där om 10min" Mellan 10-15min.
"Där om 30min" Mellan 20-30min.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag tar det alltid bokstavligt eftersom "ett par" åsyftas två stycken.

Fel.
"Ett par" betyder två stycken endast i vissa sammanhang. i andra sammanhang betyder det ett obestämt, lågt antal, eller i vissa fall bara en enda ("ett par byxor")
Betydelsen av ord och uttryck definieras av hur de används - inte av vad de rent logiskt borde betyda.