Kommer du fortsätta använda Java nu när Java är inte längre gratis? Java 11

Permalänk

Kommer du fortsätta använda Java nu när Java är inte längre gratis? Java 11

Jag installerade Java 11 idag och fick genast avinstallera det då Java 11 kostar pengar.

För att använda Java i kommersionellt bruk så kostar det:

  • 110$ per år första året för en PC

  • 22$ per år för övriga för en PC

https://www.youtube.com/watch?v=XMwaardhyLM

Alltså Oracle gör precis som alla andra företag att dem ändrar sin licens på sin produkt och börjar ta hyra på produkten. Men Oracle har istället lagt mycket mer fokus på OpenJDK 11, vilket är Java versionen licensierad med GNU GPL med ett undantag - att man får sälja sitt projekt utan att behöva ge ut källkoden till sin kund.

Med OpenJDK så kan man följande:

  • Fritt använda Java för eget bruk

  • Fritt använda Java för utbildning

  • Fritt använda java i kommersionella affärer

Så kommer du fortsätta använda Java?
Jag kommer använda Java för det finns inget annat språk som uppfyller de "allt-i-allo"-behov som jag brukar använda Java till. Hemsidor, Program och styra hårdvara.

Ser du OpenJDK som något negativt eller positivt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Jag installerade Java 11 idag och fick genast avinstallera det då Java 11 kostar pengar.

För att använda Java i kommersionellt bruk så kostar det:

  • 110$ per år första året för en PC

  • 22$ per år för övriga för en PC

https://www.youtube.com/watch?v=XMwaardhyLM

Alltså Oracle gör precis som alla andra företag att dem ändrar sin licens på sin produkt och börjar ta hyra på produkten. Men Oracle har istället lagt mycket mer fokus på OpenJDK 11, vilket är Java versionen licensierad med GNU GPL med ett undantag - att man får sälja sitt projekt utan att behöva ge ut källkoden till sin kund.

Med OpenJDK så kan man följande:

  • Fritt använda Java för eget bruk

  • Fritt använda Java för utbildning

  • Fritt använda java i kommersionella affärer

Så kommer du fortsätta använda Java?
Jag kommer använda Java för det finns inget annat språk som uppfyller de "allt-i-allo"-behov som jag brukar använda Java till. Hemsidor, Program och styra hårdvara.

Ser du OpenJDK som något negativt eller positivt?

Har alltid använt OpenJDK när jag utvecklat i kommersiella syften och det gör även de jag jobbar med. I praktiken förändras mycket lite tror jag.

Permalänk
99:e percentilen

Använder helst inte Java alls om jag inte måste. Kotlin verkar vara ett överlägset alternativ i de flesta fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har alltid använt OpenJDK när jag utvecklat i kommersiella syften och det gör även de jag jobbar med. I praktiken förändras mycket lite tror jag.

Samma här, men i dagsläget skulle jag inte använda Java för nyutveckling dock.