Microsoft pausar utrullningen av höstens Windows 10-uppdatering

Permalänk
Medlem

Varken blåskärmar eller försvunna filer, hur stabilt som helst, har uppdaterat tre datorer. Heller inga problem med drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Känns så skönt att fortfarande sitta på Win 7 och slippa ALLT.

Haha, jag körde sjuan under många år på arbetsdatorn. Vilken skön känsla det var när jag lämnade det bakom mig för ungefär fyra år sedan...

Men sitt du lugnt i båten på sjuan i resten av ditt liv. 😅😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste ha tur varje gång för varje gång nån sån här nyhet kommer upp så har jag aldrig haft problem.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Känns så skönt att fortfarande sitta på Win 7 och slippa ALLT.

Lät lite smått konservativt

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Har en laptop där en uppdatering raderade allt i mina dokument men platsen är inte frigjord
Har en stationär där en ssd går extremt långsamt, vet ännu ej vad som hänt med den.
På min normala bruksdator har webkameran dött och det är en MS lifecam cinema så de borde ju ha koll på vilka drivers den behöver.
Bortsett från egna problem har jag en kompis vars dator tog drygt 30 timmar på sig att starta om för att slutföra uppdateringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt att ha en Linux-server som alltid är igång ifall Windows-burkarna crappar ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Trodde först att jag blivit av med hela mitt bildarkiv.
För min bildmapp är helt väck. Mappen bilder som tidigare låg i roten är nämligen inte kvar efter uppdateringen.
Men ja det visade sig att mina bilder i onedrive finns kvar ändå. Phew!

However - microsoft har bytt namn på bildmappen och ändrat mappikon för att foga in allt under deras "pictures" som är deras standardmapp för bilder. Därunder vill jag inte ha grejer just för att microsoft hittar på den här typen av grejer åt mig om kag lägger in filer där eller under my documents.
Så precis det som jag försökt undvika ska hända har microsoft "hjälpt" mig med nu ändå. Så helt nöjd är jag väl inte men bilderna finns iaf kvar.
Samtidigt ser mappstrukturen inte likadan ut på onedrive.com som den gör i windows i nuläget. Får se om de lyckas styra upp det där.

Insåg att det var över 3 månader sedan förra offlinebackupen. Dags igen och MS verkar vara närmsta hotet just nu haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tre datorer uppgraderade, inga problem vad jag ser. Kanske problemen drabbar datorer som uppgraderas genom att uppdateringen dyker upp i Windows update och inte dom som uppgraderar genom att gå till nedladdningssidan och välja uppdatera?

Permalänk
Skrivet av klotim:

Lät lite smått konservativt

Börjar väl bli gammal.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Känns så skönt att fortfarande sitta på Win 7 och slippa ALLT.

Samma här. Kan inte ens tänka mig Windows 10

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Inga problem här. Fyra datorer hemma är nu uppdaterade, den femte får vänta eftersom den ändå är under ombyggnad.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Windows server som startade om självmant? Låter föga troligt då det är till för professionella. De vill ha total kontroll på omstarterna då en oplanerad omstart kan kosta löjligt mycket.

Som standard verkar faktiskt Windows Server starta om sig när den känner för det, hur totalt urbota idiotiskt det än är. Det har varit en hel del svordomar på jobbet från driftsfolket pga detta.

Som jag ser det så finns det inte längre något Windows för professionella. Inte Enterprise-varianten heller, den startar också om sig när den känner för det (även om det till viss mån går att strypa ned det, men enda sättet att vara "säker" är att slå av den förbannade Reboot-tasken i Task Scheduler, vilket man måste göra med System-rättigheter, det räcker inte att köra som admin).

Microsoft behandlar alla kunder som idioter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kör en Dropbox liknande applikation som heter Efolder som slutade fungera helt. Tjänsten går inte att starta.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Sötast

Har de lyckats släppa EN uppdatering som inte skapat nyheter än?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har de lyckats släppa EN uppdatering som inte skapat nyheter än?!?!

Tror inte det, blir ju nyheter direkt då MS släpper en uppdatering.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Tycker det är något som strular vid varje release. Denna gång hade mouse acceleration aktiverats och loudness equalization stängts av. Iaf det som jag hittat hittills. Känns inte OK direkt.

Permalänk
Medlem

Ligger bakom och tuffar på, finns ingen anledning att vara först med alla updates. Kanske när man var yngre men nu gillar jag stabilitet och då får man ligga lite i bakvattnet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Samma här inga problem, inga försvunna filer eller problem med drivrutiner. Installerade via Windows Update.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt denna artikel så kan man förhindra problemet, förutsatt att man kör Windows 10 Pro (eller annan variant som tillåter policyändringar) och gör det INNAN uppgraderingen:

How To Fix Windows 10 1809 Deleting User Files On Update

TL;DR: Ändra policyn "Computer Configuration/Administrative Templates/System/User Profiles/Delete user profiles older than a specified" till "Not Configured" eller "Disabled".

Notera dock: "Since this fix isn’t from Microsoft, it is possible that it may not work to prevent the bug.", och att det förstås är säkrast att ta backup först i vilket fall som helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag klarade mig. Men, jag hade nog blivit rätt sne ifall det inte gått bra.....

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Som sagt.. Varför är man inte förvånad?

Nu är det bara att vänta på alla samtal om hjälp från vänner och släktingar med andra ord...
Själv sitter man lugnt i båten med OSX och Linux på alla datorer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt hämtade hem en iso la den på en usb sticka körde en nyinstallation allt funkar inkl wifi har ni en product nyckel til windows 10 pro den går använda.
Men provade uppdatera gick bra inga problem men hade office 365 business pro den vill inte spara mina doc filer skumt.
Kör ver 1809 build 17763.1 har inga problem när gjorde en nyinstallation iaf
allt flyter på ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På otroligt många ställen så är att RDP slutar nästan lika allvarligt som att ketchupen är slut i kylskåpet. Och det är inte superlätt att slänga upp en fjärrstyrningslösning som klarar av att hantera kanske 30 användare som arbetar samtidigt på en enda dator.
Det känns som att Windows inte längre går emot att ej bli ett seriöst alternativ.
-Man ska ej packa in en jädra massa uppdateringar i ett paket där man har svårt att backa tillbaka en enskild funktion.

Fler än en samtida inloggning via RDP kräver Windows Server, så då har man knappast problem med funktionsuppdateringen till Windows 10.

Skrivet av anon246659:

Windows server som startade om självmant? Låter föga troligt då det är till för professionella. De vill ha total kontroll på omstarterna då en oplanerad omstart kan kosta löjligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Administratören som klantat till det med inställningarna kanske, eller tyckt att det är ok med påtvingad omstart för servern i fråga. Med Windows Server så brukar man styra när och hur uppdateringarna ska göras via grupp policy. På Windows Server 2016 så är automatiska uppdateringar avstängda som default, men jag tror inte dem var det på 2012R2. I vilket fall som helst så har man möjlighet att välja hur man vill att uppdateringarna ska göras med server versionen och att göra uppdateringarna manuellt är inte alltid önskvärt då det tar arbetstid och risken finns att det glöms bort (finns ju ett och annat företag som drabbats av virus och dylikt på grund av detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Är mörk explorer en big deal eller?

Otroligt, för mig iaf
Det har väl varit rätt så efterfrågat på nätet, då man förr fick använda halv suspekt 3e parts mjukvara etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Det är därför man ALDRIG ska uppdatera direkt när det släpps en ny uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag är en insider och build 18252 är trevlig just nu i alla fall. Men något som var intressant från min gamle 17 något som jag inte kunde updatera. (Var/är boot fel där w verkar inte följa sinna egna regler då det kommer till updatering av boot)

Så till det som ska påpekas. Samma som med XP SP3 W7SP1 har du ett tassigt system så, BACKUP sedan installera/reparera. Mitt sekundära system hade jag installerat virus på. Efter tagit bort dem var registret en enda virvall. sfc, dism och rästen var första steget. Men en sådan här uppdatering var rädningen.

Litar inte på systemet men eftersom den selektivt efter vad för algoritm? Kopierar windows registred men tar bara med vissa delar samt plockar bort andra.

Den hade raderat nvidia drv. Det gör den alltid. Men det var lite mer denna gång. Den raderade steam tjänsterna. Samt att den gjorde som innan 17något nollade och dödde drv till soundblaster z. (inte så bra drivisar men ja funkar)

Så efter ominstalaltion av Nvidia, Creative och steam så funkar burken igen. Bara kört sedan igår eller om det var förgår så jag är nog inte över ån än.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:
Om man inte är en av dem som sitter med ett kritisk problem på gamla builden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kort sagt den installerar om Windows tar en kopia på registret som den tittar på och sedan det som den inte förstår slänger den eller lägger till i den nya installationen. Tjänster dödas det får man sköta själv. Och de tar bara ansvar för sin egen programvara om ens det. Inte Even Balance, Inc men ibland kan man ju undra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

här är anledningen jar är sjukt kritiskt till windows as a service, låt oss som faktiskt jobbar med datorerna köpa en professional version som står utanför detta "feature update" trams som man kan enkelt leva utan, jag tror inte nån av win10 feature updates har gett mig något jag inte redan haft sedan tidigare i annan bättre form.

jag har gjort det jag kan för att undvika dessa feature updates så länge det bara går men jag tror max man kan ignorera dem är 1 år. fokus borde ligga på säkerhetsuppdateringar och mindre feature updates som tar bort ens filer, nu har ju alla som är någelunda seriösa backuper men det är ändå jävligt irriterande att varje gång man får nya "features" så tillkommer alla dessa registry nycklar man gått in och fixat till.

powershell rensningsscriptet blir bara större med varje feature update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag gillar Microsoft och de får mycket skit för sådant som inte förtjänar skit ... men t o m jag tycker deras brist på QA för Windows-uppdateringar har gått för långt. Jag hade en AMD-laptop som inte ens kunde boota i felsäkert läge efter en uppdatering för ett par år sedan, för vanliga användare blev hela datorn oanvändbar. Och webbkamera-grejen för ett gäng år sedan... Det är såna problem som verkligen borde ha upptäckts innan uppdateringen släpptes, men i o m att slutkonsumenter numer gör QA för enterprise så blir det såhär.

Jag vill minnas att M$ har knappast en Q&A department värt namnet längre och de enda som ens gör någon "kontroll" är typ interns som kör lite scripts innan nästa binära chernobyl rullas ut till icke ont anande konsumenter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.