Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiasupnorth:

Vilka switchar rekommenderar ni för någon som skriver mycket? Håller på mycket med programmering och är ute efter ett nytt tangentbord. Har kikat på blåa switchar men är rädd för att sambon kommer gå i taket över ljudet. Svarta är uteslutna, provade ett sådant två dagar men var tvungen att lämna tillbaka det.

Jag köpte tysta, röda brytare. De är lite småsega men jag är inte så kinkig med tangentbord så länge de har lite mera anslag än ett par millimeter.

Både kodar, spelar och skriver på det och är nöjd. Jag har aldrig haft ett mekaniskt innan så jag har väl inte direkt några referenser. Det enda jag ångar är jag tog röd brytare på mellanslag också, hade gärna haft en med mindre "motstånd" där.

Det jag har är ett Varmilo VA88 ISO från Caps-unlocked. Slapp undan tull och skit så det kostade "bara" ca. 1400kr.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en "bättre" tabell, vad gäller ljudtrycket. Satte "Model M" som referensbräda och anger ljudtrycket relativt den istället (så man inte hänger upp sig på specifika dBA-värden just för min mätmetod (i.e. egentligen borde jag mätt på 1m avstånd...etc.):
Från "tystast" till "Ljudligast":

Tangentbord

Typ

Chassi

Brytare

Stabbar

Diff Ljudtryck
[dB(A)]

KBD75 R2 (Bootmapper)

75%

Alu Silver (Dämpad)

Cherry MX Silent (SPRiT 72g)

Cherry PCB (Smorda)

-20

Varmillo VA69M

69%

Alu

Cherry MX Silent Black

Stock

-18

YMD96

96%

M.Blå, Sandwich (Dämpat)

Gateron Silent Black (Smorda)

Kina PCB (Smorda)

-18

CM Novatouch

TKL

Alu Svart (Dämpad)

Topre 45g

Smorda

-17

Likör47

47%

Teak/Brass

Cherry MX Black Vintage

Costar

-17

XD84 Blue

75%

Alu Blå (Dämpad)

Cherry MX Silent Black (72g SPRiT)

Cherry PCB

-17

Alienware ("Modernt")

100%

Svart Org.plast

Rubberdome

Stock

-16

VA69M ALPS/LFK78

68%

Alu svart (Dämpat)

ALPS Cream damped

Cherry Plate

-16

HHKB 2 Pro Type-s

60%

Vit (org)

Topre 45g

Stock

-15

Wooting One

TKL

Svart (Dämpad)

Analog (Linjär 55g)

Cherry Plate

-15

The minivan

40%

Alu Turkos

Matias Quiet Click

Smorda

-15

OLKB Planck

40%

Alu Gunmetal (Dämpad)

Zelios 78g

Cherry PCB

-14

Hi-profile/ GH60 Satan

60%

Alu. Lila (Dämpat)

MOD-M Linear (SPRiT 68g)

Cherry PCB

-14

Inputclub K-Type (Tystmoddat)

TKL

Org. Alu Silver (Dämpat)

Halo True

Cherry Plate

-14

Leopold FC660C

63%

Grå (org)

Topre 45g

Stock

-13

Royal Kludge RC930-87 RGB Gen 2

TKL

Org.

Noppoo 55g

Stock

-13

Pok3r

60%

Vit (org)

Cherry MX Clear

Stock

-12

Ducky Mini

60%

Grå (org)

Cherry MX Blå

Stock

-11

Satan GH60 Orange

60%

Svart Alu (Dämpat)

Kaihl (Kaihua) Speed Silver

Cherry PCB

-11

The Whitefox

65%

Alu Silver

Zealios 65g

Costar

-10

Realforce 88UB

80%

Org.

Topre 45g

Stock

-10

Mitsumi KFKEA5SA (Gammalt)

100%

Vitt Hårdplast

Rubberdome

Stock

-8

Magicforce 68

68%

Silver

Zealios 65g

Stock

-8

Satan GH60 R.F. Plåt

60%

Stålplåt

Gateron Red

Stock

-8

Satan GH60 Transparent

60%

Akryl (odämpat)

Gateron Black

Stock

-8

Inputclub K-Type (Stock)

TKL

Org. Alu Silver (ODämpat)

Halo True

Cherry Plate

-8

Ducky Shine 3

100%

Org

Cherry MX Brun

Stock

-7

CM Storm Quickfire Rapid I

TKL

Org

Cherry MX Blå

Stock

-5

GH60 revC Trä

61%

Wood

Gateron Yellow

Stock

-1

IBM Model M (Referens)

100%

Org.

Buckling Spring

Stock

0

Satan GH60 HHKB

60%

"Bfake" Sandwich (odämpat)

Mod-M Tactile

Stock

0

Beakta att dB är en logaritmisk skala. Formellt så är 3 dB en halvering: min Syster (som är "proffesionell musikspelare") säger att (-)6 dB "upplevs" som en halvering.
Personligen upplever jag att vid runt -10dB (från referensbrädan) börjar de bli "tysta".

(Edit: Onoggrannheten på mitt instrument är +-1,5 dB )

Permalänk
Medlem

Håller på att plocka ihop delar till mitt första egna bygge. Har ett Magicforce 68 med Gateron Brown idag, och skulle vilja ha något hårdare fjädrar och tydligare "bump". Kollade på Zealios men dom var lite dyra för CSN-pengen... Sugen på Outemu Purple Ice istället, någon som vet var man kan få tag på dom för ett vettigt pris? Osäker på om dom jag har i varukorgen på aliexpress är äkta nämligen. Här är länk: https://goo.gl/F5Wxwh

Ett annat alternativ skulle ju vara ergo clears, men även där verkar det bli dyrt relativt Outemu Purple Ice.

Ni får gärna ta en titt på min kundvagn. Lite osäker på kompatibilitet, framförallt stabilizers? Har sett att det finns på plate och PCB-monterade. Vilka ska man ha och hur ser man det?

Kundvagn i spoiler pga. lång bild
Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

@Fyren: Du har valt plåtmonterade Costar-stabilisatorer som inte är kompatibla med den monteringsplåt du valt. Det finns, mig veterligen, endast ett custom-tangentbord som stödjer Costar-stabilisatorer och det är WhiteFox. Anledningen är att man det krävs en unik monteringsplåt per layout, till skillnad från PCB-monterade Cherry som går att använda i universala plåter. Så, PCB-monterade Cherry-stabilisatorer är vad du vill ha för att det skall funka. I övrigt verkar det vara bra. Outemu är en billig Kinaklon så sannolikheten att det skulle finnas kopior av kopian är förhållandevis låg. Vad är det som får dig at tveka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Fyren: Du har valt plåtmonterade Costar-stabilisatorer som inte är kompatibla med den monteringsplåt du valt. Det finns, mig veterligen, endast ett custom-tangentbord som stödjer Costar-stabilisatorer och det är WhiteFox. Anledningen är att man det krävs en unik monteringsplåt per layout, till skillnad från PCB-monterade Cherry som går att använda i universala plåter. Så, PCB-monterade Cherry-stabilisatorer är vad du vill ha för att det skall funka. I övrigt verkar det vara bra. Outemu är en billig Kinaklon så sannolikheten att det skulle finnas kopior av kopian är förhållandevis låg. Vad är det som får dig at tveka?

Allright! Så dessa till exempel? https://goo.gl/RbjX7z
Om jag förstått detta rätt så gäller det alltså alltid att ha PCB-monterade stabilisatorer (med undantaget du nämnde)?

Angående brytarna; Vad jag sett på de amerikanska sidorna som säljer Outemu så har Purple Ice helt genomskinligt skal/hus och det verkar alltid följa med sip sockets till LEDs. Vad jag förstår finns det även en vanlig purple (dvs icke "Ice" version), och vet inte riktigt hur man skiljer på dessa.

Här är andra brytare som uttryckligen anger att det är Ice varianten, med helt genomskinligt skal, men inga sip sockets.
https://goo.gl/PibPTH

Stort tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Allright! Så dessa till exempel? https://goo.gl/RbjX7z
Om jag förstått detta rätt så gäller det alltså alltid att ha PCB-monterade stabilisatorer (med undantaget du nämnde)?

Angående brytarna; Vad jag sett på de amerikanska sidorna som säljer Outemu så har Purple Ice helt genomskinligt skal/hus och det verkar alltid följa med sip sockets till LEDs. Vad jag förstår finns det även en vanlig purple (dvs icke "Ice" version), och vet inte riktigt hur man skiljer på dessa.

Här är andra brytare som uttryckligen anger att det är Ice varianten, med helt genomskinligt skal, men inga sip sockets.
https://goo.gl/PibPTH

Stort tack!

Yes det är såna stabilisatorer som du ska ha! Att en brytare heter ICE tror jag bara står för att skalet är genomskinligt. Skulle rekommendera sip-sockets om du kan då det är riktigt smidigt att slippa läda bort leds (Det jobbigaste med tangentbord).

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

Var får alla tag på keycaps? Jag letar efter några lite bättre än de standard som kom med mitt Poker 3 men det är ju stört omöjligt att få tag på några snygga, typ DSA eller liknande utan att hoppa på någon group-buy eller ett massdrop och få dem efter 6 månader.
Behöver egentligen inte vara något speciellt, men hade varit fint med hattar av lite bättre kvalitet än standard och med en snyggare font på. Någon som har tips?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Inaktiv

@NoArmsButCookies: maxgaming.se

Edit: alternativt Kolla tråden: Var få tag på iso nordic keycaps

Permalänk

Har ett Novatouch idag och funderar på att skaffa ett HHKB eller Leopold FC660C. Är det någon som har testat dom som kan beskriva typ hur skillnaden är mellan dom och Novatouchen?

Permalänk
Inaktiv

@SuperUltraPer:
Stock NT? (omoddat?)

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperUltraPer:

Har ett Novatouch idag och funderar på att skaffa ett HHKB eller Leopold FC660C. Är det någon som har testat dom som kan beskriva typ hur skillnaden är mellan dom och Novatouchen?

NT i stock har uschliga tangenter ("keycaps"), halvtaskigt chassi och låter illa! (subjektiv uppfattning såklart)

Både HHKB (type S?) och FC660C har bra tangenter, "bättre ljud" och "bättre" chassin.

FC660C är något mer vridstyv än HHKBn

Bägge brädorna är en "uppgradering" (estitiskt och subjektivt: inte funktionellt).

Själv föredrar jag min NT i ALu-chassi, med "hyperspheremoddade" brytare och extra dämpning.

Så om du vill spara en slant kan du överväga att modda din NT med "hypersheres/dentalbands/landingpads" och byta chassit och keycaps.

Vill du inte fippla utan köpa färdigt tror jag du blir nöjd med både HHKB och FC660C (speciellt om du beställer en custom controller till dem)

Permalänk

@anon257891: Tack för svaret!
Har inget emot att modda tycker docka att det är ganska svårt att hitta grejer till det här i sverige. har du något tips på någon bra sida eller är det typ aliexpress som gäller?

Permalänk
Inaktiv

@SuperUltraPer:
https://kbdfans.cn/products/topre-keyboard-silence-x-120pcs
TEX case (kräver moddning av chassit: inte kompatibelt "default") i.e. https://imgur.com/a/Dl0QA )
och valfria keycaps, t.ex. ngt kit från KBDfans.

Permalänk
Avstängd

Jag har detta, qpad mk 50, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035097, är nöjd med det men tänkte köpa ett nytt då jag ska ge mitt gamla till dottern, är det dumt att köpa qpad mk 90, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3081346, den passar då det har usb hubb direkt i tangentbordet, finns det något annat i den prisklassen som har usb hubb? Det behöver inte lysa då detta är en onödigt enligt mig
Det som jag gillar med mitt nuvarande är kvalitén och knapparna, dock så skulle det inte skada med ett som är lite tystare men med samma tröghet på knapparna.

Så vad rekommenderar ni?

Permalänk
Avstängd

Någon snäll person som vill förklara skillnaden mellan "mekaniskt" och "semi-mekansikt"tangentbord?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jopp<3:

Någon snäll person som vill förklara skillnaden mellan "mekaniskt" och "semi-mekansikt"tangentbord?

"Mekaniskt" betyder att det är en mekanisk brytare.

"Semi-mekaniskt" är marknadsföringsfloskler för icke-mekaniskt, dvs i grunden Membran-tangentbord (och man får det (subjektiv åsikt) sämsta från "icke-mekaniskt" och "mekaniskt").

Edit: Reserverar mig dock helt mot att jag skulle vara "snäll"

Permalänk
Avstängd

@anon257891:
Semi låter ungefär som "nästan lika bra men inte riktigt"
Fast ditt inlägg får det mer att låta som "riktigt dåligt som försöker vara något det inte är"
/Jopp<3

Permalänk
Medlem

Insåg precis vilken nörd jag är efter att ha fått hem de här keycapsen från enjoypbt (hiragana) https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VW5yPpXXXXbZXVXXq6xXFXXXt/Enjo...

Har bara läst gott om enjoypbt. Superkvalite ska det vara. Och visst, kanske det. Men inte ens i närheten av de som Varmilo gör. För glattiga. Tyvärr.

Så bara om någon funderar på att likt mig lägga ut närmare tusenlappen på dem Det är individuellt, här är nån som inte gillar dem.

Ändå funderar jag på att beställa det svartvita settet också bara för winkey capen... Herregud.

Permalänk
Medlem

Vermilo har ju en hemsida där man kan göra ett custom tangentbord. Men sidan är ju lite sådär. Är det säkert att beställa därifrån eller bör jag hitta ett färdigt redan?

en.Varmilo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kablash:

Vermilo har ju en hemsida där man kan göra ett custom tangentbord. Men sidan är ju lite sådär. Är det säkert att beställa därifrån eller bör jag hitta ett färdigt redan?

en.Varmilo.com

Sidan är legitim.

Permalänk
Medlem

Och dom är superhjälpsamma, fast ibland sega på att svara (de verkar ha begränsat med personal som kan engelska). Då är det bara att påminna dom lite grann.

Jag skulle vänta tills de har sina EC-switchar färdiga, mest för att jag är nyfiken på dem, och helst ett 110% chassi i alumnium.

Landar en VB21M (bluetooth-numpad) hos mig i veckan som jag beställt just därifrån. Skönt att slippa en till sladd

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Och dom är superhjälpsamma, fast ibland sega på att svara (de verkar ha begränsat med personal som kan engelska). Då är det bara att påminna dom lite grann.

Jag skulle vänta tills de har sina EC-switchar färdiga, mest för att jag är nyfiken på dem, och helst ett 110% chassi i alumnium.

Landar en VB21M (bluetooth-numpad) hos mig i veckan som jag beställt just därifrån. Skönt att slippa en till sladd

Jag hittar inget om fraktkostnader på sidan. Har du koll på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Jag hittar inget om fraktkostnader på sidan. Har du koll på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara köpt en VB21M (numpad) av dom direkt, den kostade $55 och frakten gick på $24

Permalänk
Medlem

Behöver lite tips gubbar, amatör i mekaniska tangentbords-branschen.

Dagens läge: äger ett Corsair K70 (100%) med bruna switchar + o-ringar. Varit nöjd med det här, absolut. Men jag vill gå ner i storlek, helst 60% pga estetiska skäl men också utrymme.

Mina krav till nästa tangentbord:
* INTE blå switchar (för högljudda)
* Switchar som är något lika cherry mx bruna eftersom jag gillat dessa
* Någon form av belysning (gärna anpassningsbar RGB, men ej nödvändigt)
*60% stort, eventuellt 80%... vet ej hur mycket man kommer saknar piltangenterna vid val av 60%

Har kikat på detta, från Ducky.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-mini-rgb-mx...

Tacksam för alla tips/råd.

Permalänk
Inaktiv

@wilsontaylor:
Varmilo VA69M (/Leopold 660C /660M)

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor: Anne Pro 2 kanske? 60%, kailh eller gateron bruna/röda kan fås, RBG, USB C och bluetooth

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Inga recentioner på https://www.inet.se/produkt/6100547/ducky-one-2-mini-mx-brown... men slut överalt hos alla återförsäljare. hmm. är sugen på ett 60% tangentbord

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Varför vill folk ha tangentbord med knappar som låter? Vissa klickar ju alldeles hemskt mycket. Förstör ju när man spelar något tänker jag.
Vet ju folk man paratar över teamspeak som klapprar o klickar så högt att voiceactivatorn går igång och alla andra måste höra på det.