Allt från Computex 2023

Fibaro firmware flashning

Permalänk
Medlem

Fibaro firmware flashning

Hej!

Jag köpte precis min första smarta-hemmet-pryl baserad på Z-Wave, en Fibaro Smart Plug, efter att ha läst på och funnit att detta ekosystem var det största så köpte jag en USB-sticka (zwave.me) och pluggade in i min befintlig Rpi2 och installerade OpenHAB. Jag blev dock chockad över hur omoget detta system är. Jag lyckades lägga till enheten men den kunde inte detektera vad det var för sorts enhet och kunde därför inte styra den heller. Det visade sig att min plug körde version 2.0 av firmware och att OpenHAB har stöd för 2.1 eller senare.

Så, ok, bara flasha då tänkte jag. FEL, för att kunna flasha Fibaros enheter måste man ha deras egna controller... Så mycket för den kompabiliteten mellan olika tillverkare.

RANT -> Hur fan ska smarta hemmet bli en grej när det är så användarfientligt?

Nu kanske jag är bitter men jag blev direkt avtänd på smarta hemmet i allmänhet och på z-wave i synnerhet. Sånt här ska bara funka, det är väl därför det har "smart" i namnet.. Eller? /SLUTRANT

Aja, är det någon i Norrköpingsområdet som sitter på en Fibaro Home Center som kan tänka sig flasha min smart-plug? Annars får jag lämna tillbaka grejerna och betrakta projektet som avslutat.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att lämna tillbaka pluggen och köpa en som är kompatibel med din kontroller (openHab)?

Eller varför inte välja Home Assistant istället? Det stödjer säkert din plugg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera Home Assistant.
Det är dock långt ifrån "plug n play". Homey eller någon annan färdig produkt passar bättre om man är ute efter det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | Palit RTX 2080 GameRock Premium | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H