om jag köper flera varor samtidigt kan jag då göra ångerrätt på en av dem?

Permalänk
Avstängd

om jag köper flera varor samtidigt kan jag då göra ångerrätt på en av dem?

hej enkel fråga om jag köpt flera saker samtidigt separat kan jag då göra ångerrätt på en av dem sakerna jag köpt i samma kundvagn

Permalänk
Medlem
Permalänk

@zzcool: Absolut. Det som dock kan inverka på detta är om du beställer något som custombyggs där du ej har ångerrätt på. Men vid vanliga köp så är det inga konstigheter

Permalänk
Avstängd

det var underbara nyheter tack.

Permalänk
Medlem

Om det gäller TVn som du har varit ute efter där man får halva priset på en TV när man köper en Sony mobil så tror jag inte det fungerar så bra.

Skall du dock T.ex köpa en dator och plockar ihop delar på T.ex netonnet och inser att ena delen inte var vad du önskade så kan du lämna tillbaka den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det var underbara nyheter tack.

Som någon ovan skrev. Så länge det exempelvis inte är en byggd dator av valfritt företag där du valt komponenter.

Det är då en custom made produkt och faller inte under samma ångerrätt (Jag har dock ingen aning om hur det fungerar om man faktiskt vill ångra eller om det är helt omöjligt).

Jag vill bara påpeka detta en extra gång så inte inlägget ovan bara blev gömt bland alla andra kommentarer då det känns som en viktig punkt!

Permalänk
Medlem

Jag länkar till min egen tråd, om det skulle vara så att det är TVn och telefonen du tänkte på

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1518786-angra-ett-kop-...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Om det gäller TVn som du har varit ute efter där man får halva priset på en TV när man köper en Sony mobil så tror jag inte det fungerar så bra.

Skall du dock T.ex köpa en dator och plockar ihop delar på T.ex netonnet och inser att ena delen inte var vad du önskade så kan du lämna tillbaka den.

vad någonstans i villkoren står det att inte detta går

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

vad någonstans i villkoren står det att inte detta går

Risken är nog att du åker på att betala fullpris för TVn. men enklast är nog om du läser igenom deras villkor för öppet köp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Risken är nog att du åker på att betala fullpris för TVn. men enklast är nog om du läser igenom deras villkor för öppet köp.

läste igenom allt står ingenting om att det inte ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

läste igenom allt står ingenting om att det inte ska gå

Okej. Ja då är det nog prova som gäller, men måste ju finnas något skydd för företaget kan man tycka också.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Erbjudandet verkar dock vara borta på elgiganten nu, så du får troligtvis gå via sony.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna med att behöva betala fullpris för varan du väljer att behålla i sådana fall om det varit någon form av paketerbjudande.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det brukar väl inte stå i erbjudanden om exempelvis "ta 3, betala för 2" att man inte kan lämna tillbaka de två man betalade för och behålla den som är gratis. Det är bara att alla fattar det.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Det brukar väl inte stå i erbjudanden om exempelvis "ta 3, betala för 2" att man inte kan lämna tillbaka de två man betalade för och behålla den som är gratis. Det är bara att alla fattar det.

Om så vore fallet så skulle alla gå i gratis klädar, skor, glasögon osv

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Om så vore fallet så skulle alla gå i gratis klädar, skor, glasögon osv

Ja, men jag tror som sagt inte att det står i villkoren. Det är bara helt naturligt att det funkar så.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har köpt nya Sony telefonen och fått ta del av erbjudandet till halva priset för en Oled så kan du inte lämna tillbaka telefonen och fortfarande få TVn för halva priset. Då kommer du få betala fullpris för TVn eller lämna tillbaka den också.

Erbjudandet med halva priset på TVn är för att du köpt telefonen, om du lämnar tillbaka telefonen så har du brutit mot avtalet för att få chans att köpa TVn billigare och då blir du skyldig dem pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

läste igenom allt står ingenting om att det inte ska gå

Detta framgår med all säkerhet redan i annonsen om erbjudandet. "Gäller endast vid köp av en sak" exempelvis. Att det inte står specifikt i villkoren att du inte får returnera en vara under dessa förutsättningar är inte samma sak som att du kommer undan med halva priset på TVn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nyttjar man sin ångerrätt genom distanshandelslagen så ska köpet rullas tillbaka såsom det aldrig skett. Om inte butiken uttryckligen erbjuder något annat. Du kan alltså omöjligt behålla en vara till samma pris om rabatten är beroende av en vara som du lämnar tillbaka. Om inte butiken frivilligt accepterar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

**Bort /mod**

Överlag är det inga problem att lämna tillbaka 1 vara om man köpt flera samtidigt. Men har man köpt flera produkter i någon kampanj som ger dig som kund ett bättre pris till exempel, så har jag väldigt svårt att tro att ÅF godkänner att ångerrätt används på 1 st vara som ingick i kampanj. Fråga ÅF (Elgigatnten eller vem det nu är) istället så får du ditt svar du söker.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Eftersom många trådar här handlar om hur man genom att utnyttja alla kryphål för att kunna klaga och få ersättningar för upplevda skador/felleveranser och annat samt att det oftast hotas med att hänga ut företag/butiker till dess man får "rätt" (på företagens/butikernas goodwill-konto) så kan jag förstå att sådana här avarter kan uppstå.

Det kändes precis som en "vanlig" gnälltråd till dess att någon visade på att tanken bakom frågan var väldigt udda

Sh*t! Skulle ju sluta skriva i sådana här trådar! Svårt dock...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HWS:

Ja, men jag tror som sagt inte att det står i villkoren. Det är bara helt naturligt att det funkar så.

Det står nog rätt ofta. Aktuellt butiksexempel som jag minns just nu: https://www.outnorth.se/kopvillkor

Retur av kampanjvara
Vid retur av minst en vara vid flerköps-kampanjer (till exempel 3-för-2) gäller följande:
Om du returnerar den vara/de varor som du fått på köpet sker ingen återbetalning av pengar.
Om du returnerar en eller flera av de varor du betalt för sker återbetalning så att du betalar för de produkter du väljer att behålla.

Om du har köpt en vara som berättigar dig till en gåva eller rabatt på annan vara, så måste sagd gåva/rabatterad vara returneras tillsammans med varan som berättigade dig gåvan eller rabatten. Om detta inte följs, så kommer värdet på gåvan eller rabatten att dras av från den återbetalda summan.

Vid byte kan gåva eller rabatt ej tillgodoräknas annan vara, gåva eller lämnad rabatt kan ej heller överföras till annan order.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tagit bort ett sidospår.

Tråd är numera låst då frågan är besvarad.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!